• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke producten voor het stappenplan bij een gloednieuwe A4 avant phantom black

cbriers

Detailing trainee
28 feb 2010
13
47
Hoi Allen,

Allereerst mij even voorstellen, ben nieuw hier in het Forum hoewel ik al wel veel meegelezen heb.

Binnen enkele weken wordt mijn nieuwe A4 geleverd, kan dus nog nog geen foto's posten. Het is een avant, phantom black metallic kleur en een resem opties die ik jullie ga besparen.
Aangezien het mijn eerste nieuwe wagen is wil ik hem dan ook opperbest behandelen vanaf dag 1!

Ik heb reeds veel in het forum gelezen, en ben er ondertussen uit dat de algemene mening van jullie allen is dat ook voor een nieuwe wagen het 5 stappenplan gevolgd dient te worden:

1. Wassen (Meguiars Gold Class Car wash, Ultimate wash Mitt en Water magnet liggen al klaar)
2. Clayen (suggesties voor clay + quick detailer?, dacht gewoon meguiars of poorboys spullen te halen)
3. Paintcleanen (wederom mequiars of poorboys)
4. Polishen
5. Sealant/Wax

Ik veronderstel dat wanneer de wagen nieuw van de garage komt er nog geen swirls opzitten, wil dit zeggen dat één van de stappen niet moet gebeuren (bv clayen).

Mijn bedoeling is een propere auto te hebben waarvan de lak beschermd is tegen de ergste weersinvloeden, de echte wetlook is voor mij minder van belang. Ik vind het belangrijk dat hij proper is en een beetje glanst en de metallic duidelijk zichtbaar blijft.
Daarom graag jullie suggesties ivm met producten rekening houdende met het feit dat het een zwarte wagen is (poorboys bv heeft aparte producten voor zwart).
Ook zou ik hem 2/3 keer per jaar een goede beurt willen geven, doch tussenin niet teveel tijd spenderen om alle stappen opnieuw te overlopen. Welke stappen kunnen geskipt worden bij tussentijds wassen?

Ook de velgen zou ik behandelen met poorboy's wheel sealant, om te zorgen dat remstof en dergelijke minder snel aanhecht. Hoe vaak moet dit opnieuw gedaan worden.?

Een hoop vragen, hopelijk kunnen/willen jullie mij verder helpen!

gr,
Christophe
 
welkom.

een nieuwe wagen, kan zeker swirls hebben alsjij hem ophaalt bij de garage.
er word een transport laag aangebracht, voordat de auto uit duitsland, hierheen komt..

de dealer verwijderd deze, door de wagen te wassen.. dit word vaak met een borstel gedaan, en zo krijg je swirls..

ik zou, ook bij een nieuwe nieuwe auto, gewoon het volledige 5 stappenplan afwerken.
 
Ik veronderstel dat wanneer de wagen nieuw van de garage komt er nog geen swirls opzitten, wil dit zeggen dat één van de stappen niet moet gebeuren (bv clayen).

Swirls kunnen er zoals gezegd wel al op zitten, bv als de wagen door de dealer nog wordt gewassen voor aflevering op een slechte manier gewassen dan.
Je kan dus best nog steeds alle stappen uitvoeren, het clayen zal trouwens enkel oppervlakte vervuiling weghalen en geen waskrassen (swirls). Oppervlakte vervuiling kan aanwezig zijn door langdurige blootstelling aan alle weers omstandigheden in/op de opslagruimte.

Mijn bedoeling is een propere auto te hebben waarvan de lak beschermd is tegen de ergste weersinvloeden, de echte wetlook is voor mij minder van belang. Ik vind het belangrijk dat hij proper is en een beetje glanst en de metallic duidelijk zichtbaar blijft.
Daarom graag jullie suggesties ivm met producten rekening houdende met het feit dat het een zwarte wagen is (poorboys bv heeft aparte producten voor zwart).

Het is de voorbereiding die de doorslag zal geven op het gebied van 'looks', eender welke kleur. Het product dat jij bedoeld van Poorboys is een glaze (Black Hole) ,deze wordt gebruikt in de stap voorafgaand aan het waxen.

Ook zou ik hem 2/3 keer per jaar een goede beurt willen geven, doch tussenin niet teveel tijd spenderen om alle stappen opnieuw te overlopen. Welke stappen kunnen geskipt worden bij tussentijds wassen?

Alle stappen, wat jij beschreven hebt hierboven is de 2-3 jaarlijkse beurt. Je kan één keer per maand eens herwaxen moest je dat willen, of zodra je merkt dat de beschermingslaag mindert.

Ook de velgen zou ik behandelen met poorboy's wheel sealant, om te zorgen dat remstof en dergelijke minder snel aanhecht. Hoe vaak moet dit opnieuw gedaan worden.?

Als je de velgen bijhoud, en dus gewoon wekelijks wast met shampoo en niet velgenreiniger, zal je dit ongeveer een keer per maand kunnen doen. Maar ikzelf gebruik niets op de velgen, gewoon wekelijks wassen met shampoo gaat goed genoeg. En ik doe toch een 500-600 km per week.

1. Wassen (Meguiar's Gold Class Car wash, Ultimate wash Mitt en Water magnet liggen al klaar)
2. Clayen (suggesties voor clay + quick detailer?, dacht gewoon Meguiar's of poorboys spullen te halen)
3. Paintcleanen (wederom Meguiar's of poorboys)
4. Polishen
5. Sealant/Wax

Stap 1 ziet er goed uit, hoewel je ook voor een betere droogdoek zou kunnen gaan, iets als de Delirium.
Stap 2 is ook goed, advies ga voor de Dodo Clay (gentle versie) en het Dodo Juice Born Slippy concentraat.
Stap 3 Iets als Dodo Juice Lime prime is een geweldig product ,dit is stap 4 & 5 samen.
Stap 4..
Stap 5 Zeer langdurige bescherming? Kijk eens naar het Collinite gamma. Of eventueel een Dodo wax.
 
Alvast bedankt voor de reacties!
Als Dodo Juice Lime prime stap 3 en 4 combineert zou ik hiervoor wel eens durven gaan, zeker aangezien ik nog maar beginneling ben. Na verloop van tijd zal dat wel evolueren in fanatiekeling, mij kennende...

Op een ander forum las ik dat het aangewezen is om tijdens het "gewone wassen" bij het drogen gebruik te maken van een detailerspray die de waxlaag wat herstelt (versoepelt ook het drogen). Kan de Dodo born slippy hiervoor ook gebruikt worden, of is extra spray vereist. Enzo ja, welke raden jullie aan?

Welke applicator pads / doeken gebruiken jullie?

gr,
Chr.
 
nee, born slippy is echt een klei vloeistof.
je kan na het wassen, een product als poorboy's qd+ gebruiken.

dodo's limeprime kan je prima met een zwarte lake country hand pad gebruiken.

waxen kan je met een gouden concorso, of rode handpad doen (beide monello of lakecountry)

nog even.
qd+ of dergelijke sprays helpen niet met het drogen, deze producten dienen gebruikt te worden op een droge wagen.
even drogen met de delirium towel (deze is echt heel goed), hierna kan je een qd+ spray gebruiken
 
Aron heeft het goed verwoord :ja

Je kan na het wassen (ipv tijdens het drogen) de wagen beter nalopen met een Quick detailer, zo haal je eventuele opgedroogde plekjes ook nog weg.

Voor de droogdoek kan je zoals eerder vermeld eens kijken naar de Delirium doek of de Chemical Guys Miracle Dryer.
De betere normale microvezel doeken kan je vinden bij Cobra-Poorboys-Dodo Juice, wat de beste zijn is voor iedereen anders. Bestel nu en dan eens wat verschillende, zo vindt je wel de juiste voor jouw. Aanraders zijn : Poorboys Deluxe, Dodo Fantastic Fur, Cobra Shamrok, ..

Dodo Lime Prime is een geweldig product en zeer gebruiksvriendelijk. Zeker leuk om mee te beginnen, maar ook als je wat fanatieker wordt kan dit zeker niet ontbreken.

Op zich kan je beter eens kijken naar de aanschaf van een Gallon (3.78L) van Poorboys Spray & Wipe, dit is een detailer spray waar je ook mee kan kleien maar dus ook gewoon de wagen mee kan nalopen + hij werkt ook goed op glas.
Meguiars Last Touch doet het zelfde als Poorboys Spray & Wipe, dus deze zou je ook als een optie kunnen beschouwen. Ik vindt ze aan elkaar gewaagd, er is wel een klein prijsverschil.

Maar je zou dus ook voor de Born Slippy kunnen gaan en een andere detailer spray naar keuze.
 
Ziezo, bestelling is geplaatst, goed voor 170 eurootjes maar tenslotte is dat peanuts om een wagen van +30k euro te onderhouden :grinning:

Allemaal hartelijk dank voor de informatie!

gr,
Chr.
 
wat heb je allemaal besteld dan??

@bk.
ik vind lasttouch zelf vrij irritant streeploos te verwerken, ik gebruik hem dus enkel 1:1 om te kleien..
dan dus liever spray & wipe.. plus dat je daar ook je ramen mee kan doen!

voor de laatste stap, of na elk wasje, heb ik zelf m135 (pro versie van uqd)
maar als gezegd. spray & wipe kan ook prima!

@cbriers..
valt mij dan nog mee, gezien een goed uitgerustte mondeo 35k gaat (tenminste, zoals hij hier staat)
ik blijf het veel geld vinden voor iets wat de vrouw "poets rommel" noemt..
 
Heb volgende besteld:

Clayen:
Dodo Juice - Gentle Grey paint putty - 200gr
Dodo Juice - Let Us Spray Spritz Bottle - Trigger Spray 500ml
Dodo Juice - Born Slippy clay lube refill concentrate (1:10) - 250ml
Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Groen - 39x39cm

Clean+polish:
Dodo Juice - Lime Prime pre-wax cleanser - 250ml
Lake Country - Black Soft Finishing Euro Foam Hand Applicator (2x)
Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Geel - 39x39cm



Waxen:
Monello - Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
Dodo Juice - Blue Velvet - 250ml

Quick detail:
Poorboys World - Spray and Wipe - 473ml
Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Koraal - 39x39cm

Velgen:
Poorboys World - Wheel Sealant - 235ml
Carclean.com - Hi-Tech Foam Applicator

Vrouwen snappen dat niet, zij spenderen trouwens veel meer aan kleren en make-up dan dit :)
 
aron225 zei:
ik vind lasttouch zelf vrij irritant streeploos te verwerken, ik gebruik hem dus enkel 1:1 om te kleien..
dan dus liever spray & wipe.. plus dat je daar ook je ramen mee kan doen!

Hm, als hij onverdund is gaat het beter als verdund, spray & wipe is mss net iets makkelijker, maar het is nipt. Natuurlijk ook gewoon een persoonlijke voorkeur.

cbriers, mooie bestelling :cool:
 
Bestelling is vandaag toegekomen, verschrikkelijk snel!

Alles klopte perfect, en het extraatje + snoepjes zijn erg gewaardeerd :grinning:

Carclean heeft er bij deze een promotor bij :cool:

Nu enkel nog wachten op de wagen om de producten te testen...

gr,
Chr.
 
Gisteren bij wijze van test mijn producten eens getest op een stukje van mijn huidige wagen (gaat binnenkort toch weg, ideaal testmateriaal dus).

Eerst gewassen zoals het hoort, je denkt dan dat de wagen proper is... :no

Daarna geclayed met de dodo grey clay en de born slippy, was in het begin eventjes zoeken maar al gauw werd het duidelijk dat dit een prachtig product is!
Ongelofelijk hoeveel vuil er nog vanaf kwam, had dit echt niet verwacht. Na het clayen voelde het bewerkte gedeelte zo zacht aan als baby billetjes, het onbewerkt deel voelde je gewoon dat veel minder glad was.

Nadien met de dodo juice lime prime gewerkt, ruikt heerlijk! Moet wel zeggen dat, hoe hard ik ook geveegd heb, dit vrij weinig van de krassen/swirls weg kreeg. Zoals ik reeds gelezen heb in dit forum is de VAG lak uiterst hard, wat kan verklaren dat het effect beperkt was. Voor de eerste maal op mijn nieuwe wagen volstaat dit denk ik, nadien moet ik misschien overschakelen op andere producten en een DAP. Wat is jullie mening?

Om het testwerk af te ronden heb ik nog een laagje dodo blue velvet erop gelegd, moet ook toegeven dat de juiste hoeveelheid toepassen nog oefenen is... ;)

Resultaat van het experiment was dat bij het gooien van mijn propere zakdoek over het bewerkte deel deze gleed tot aan.. het onbewerkte deel! :D

Zeer fijne producten om mee te werken, die dan ook nog eens super lekker ruiken (af en toe kreeg ik zin om eraan te proeven :-b ).
Enkel het verwijderen van swirls lukte mij niet echt, mede door de te harde lak. Misschien toch eens over een DAP denken in de toekomst!

gr,
Chr.
 
Lime prime alleen gaat niet veel doen op VAG lak, zeker niet als je met de hand werkt. Natuurlijk reinigt dit de lak wel nog steeds goed. Maar waskrassen handmatig aanpakken is wat veel gevraagd. Met een machine kun je eventueel een lichte zet doen. Maar verwacht niet te veel.

Overstappen op een DAP met wat Monello is de oplossing om waskrassen aan te pakken.

Wel leuk om te horen dat je tevreden bent van de aankopen, maar zoals je zelf al vermeld, na enkele malen heb je wel door hoe je alles juist moet gebruiken (zoals de hoeveelheid wax). :cool:
 
Nu ik voor het exterieur alle producten heb, en reeds eventjes getest heb op mijn huidige wagen, was ik weer wat verder aan het lezen om het interieur ook de nodige verzorging te geven.
Ik heb lederen interieur, met name Zwart leer Milano.

Wat raden jullie aan om deze te behandelen?
Welke andere spullen zijn vereist om het interieur proper te houden?

Alvast bedankt!

Gr,
Chr.
 
Hier op het forum wordt meestal Gliptone aangeraden voor het leder, voor je kunsstof delen zou je voor natural look van poorboys kunnen kijken.

Ik weet niet hoe de leerproducten zijn van Autoglym, maar die zijn in de aanbieding op dit moment. Ik heb er niks negatiefs over gehoord.

Apc is wel een must denk ik en de nodige doeken en pads.
 
Gliptone is echt geweldig, als je de cleaner besteld ook de paardehaarborstel mee bestellen. Dan krijg je de nerven ook prachtig schoon. De creme is echt super; geen glans zoals met vet. Maakt het leer weer supersoepel. Voor mij geen ander product weer!
 
Ik had het volgende in gedachten:

Voor het leder (Werkt dit ook op het Milano leder van audi, is immers geen echt leder volgens mij...):
Gliptone - Liquid Leather Gentle Cleaner - 250ml
--> Aanbrengen met Carclean.com - Interieur borstel - Paardenhaar
Gliptone - Liquid Leather Protection Conditioner - 250ml
--> Aanbrengen met?
--> Afnemen met? (heb gelezen dat gewone MF doek leder kan beschadigen)

Interieur (plastic onderdelen)
Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser - 946ml
--> Met welke doek? Gewone MF doek?
Poorboys World - Natural Look Dressing - 473ml
--> aanbrengen met Lake Country - Badstof Applicator - 100 % katoen - 10x15cm
-->Afnemen met ?

Graag jullie mening!
 
En de wagen is er eindelijk :party:

Hieronder een foto (de finale velgen zijn nog onderweg):

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]


Als bij wonder had de dealer hem proper gepoetst zoals het hoort en zelfs een waxlaagje op gezet! Niet zomaar door de wasstraat geduwd :party: De wasser van dienst was een echte autoliefhebber, godzijdank!

Aangezien ik tgv een operatie momenteel nog niet in staat ben om hem een deftige beurt te geven, en hij toch al een eerste beschermlaag gekregen heeft gaat de wagen nog enkele weekjes moeten wachten voor hij volledig onder handen genomen wordt.