Om het toch maar nog een x te verduidelijken.
Je hebt detailers, detailers met een extra beschermende functie, spray waxen, spray sealants en vloeibare waxen die je niet moet sprayen.
Detailers:
Dit is een middel dat men vaak gebruikt aan het eind van het wassen om bijv. kalkvlekken of vingerafdrukken eraf te halen. Vaak zit er nog een soort glijmiddel in dat ervoor zorgt dat je gemakkelijker met een doek over je lak glijdt. Hierdoor haal je veel veiliger bijv dat laatste superdunne laagje stof weg. Velen zeggen ook dat een Detailer ook een beetje extra glans brengt.
Voorbeelden: Meguiars Quick Detailer, Mothers California Gold Detailer Spray, Poorboy's World Spray and Wipe.
Detailers met een extra beschermende functie:
Dit is een middel dat men vaak gebruikt aan het eind van het wassen om bijv. kalkvlekken of vingerafdrukken eraf te halen. Vaak zit er nog een soort glijmiddel in dat ervoor zorgt dat je gemakkelijker met een doek over je lak glijdt. Hierdoor haal je veel veiliger bijv dat laatste superdunne laagje stof weg. Velen zeggen ook dat een Detailer ook een beetje extra glans brengt.Verschil met een normale detailer: Er zit nog een bestandsdeel in dat de
bestaande waxlaag een boost geeft. Hierdoor gaat je waxlaag langer mee.
Voorbeelden: Dodo Juice Red Mist, Poorboy's World QD+, Meguiars Ultimate Quick Detailer.
Spray wax en Spray sealant:
Ik ben van mening dat onderstaande producten toch niet in bovenstaande rijtje thuishoren. Daarvoor bieden ze een langdurigere bescherming dan een 'normale detailer met iets extra's. En ze missen vaak het superglijdende effect dat je wel hebt bij een detailer. Ook heb ik gemerkt dat deze producten wel degelijk bescherming bieden, zonder dat ze op een bestaande wax laag gespoten hoeven worden. Vaak halen ze het niet met een normale wax, maar minimaal 2 weken bescherming is beter dan helemaal niks.
Voorbeelden: Optimum Optiseal, Aquartz Reload, G-Technique C2, Raceglaze Clearmist detailer (wat in mijn ogen dus geen standaard detailer is), Mothers Reflections Spray Wax.
Sommigen van deze kun je ook gebruiken als de auto nog nat is, zoals de Mothers producten of Reload. Zo kun je het product tijdens het drogen verspreiden en afnemen. Scheelt weer tijd.
Vloeibare waxen:
Een wax, maar dan in vloeibare vorm en niet spray-able.
Voorbeelden: Collinite 845, Poorboy's World Natty's Blue Liquid.
Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar de Mothers FX Spray Wax, maar dat had ik al eerder geschreven.. Kan op zichzelf gebruikt worden, of als boost voor de bestaande wax laag. Op zowel droog als natte lag. Heeft een goede prijs voor veel ml, een betere reputatie dan de NXT van Meguiars en is ook in dit koude weer gemakkelijk te gebruiken. In deze winterse omstandigheden verspreid ik het eerst over de hele auto en haal het er daarna af.
Nu moet het toch wel duidelijk zijn?
^ Succes nog