@Quantoxx
en nu de vraag?
welke Prep/EX/IPA mengsel?
Ik doelde op Prep of EX of IPA-mengsel.
Ikzelf deed langere tijd meerdere auto's per week (kleine klusjes tot full details) en dán was het rendabel om op de kosten te gaan letten. Ik had dus veel 'ontvetter' nodig voor bij en ná het polijsten. Ik was nogal gulzig met dit soort spul en dus liepen de kosten hoog op.
Na veel vragen en lezen, maakte ik zelf een mengsel van 99% IPA + demiwater. In de basis 1:10 of 1:9 als standaard mengsel wat ik op elke lak kon gebruiken. Soms maakte ik het mengsel wat sterker wanneer ik bij hogere temperaturen werkte (veel buiten, in de zomer) of als de lak het niet zo leuk vond, bleef ik ook dan bij het standaard mengsel en nam dan vaker het paneel af.
Soms vond ik het mengsel te waterig en maakte 'm dan dus wat sterker. Dan wilde ik nog wel eens 1:3 - 1:4 gebruiken, maar lette dan wel goed op of de lak niet nadelig werd beïnvloed.
(Té schraal of als ik tijdens het polijsten merkte dat na meerdere keren ontvetten de toplaag ietsjes zachter werd of andere ging gedragen, etc)
Als ik dan de gehele auto naar wens had qua polijsten, liep ik alles nog na met Prep als laatste rondje.