• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke trim dressing raden jullie aan?

Werkt Gyeon Prep om te kunststof trims te reinigen / ontvetten (voordat je coating, zoals gyeon trim of nanolex rejuvenator aanbrengt) beter dan reiniging met met apc 1:15 verdunning (zoals Bilthamber surfex hd)?

Of maakt dat niet uit?
 
Laatst bewerkt:
Ander voorbeeld; Ik gebruik graag de APC+D van Poorboys World. Dit is flink geconcentreerd spul, maar sowieso ook krachtig.

Ik gebruik het als voor enorm veel dingen, zoals het een All Purpose Cleaner betaamt. Maar zodra ik bijv. trims/bumpers/parafaanplaten/spiegelkappen/etc. ermee gereinigd heb, veelal i.c.m. melaminespons, was ik alles nadien goed. Vervolgens laat ik het luchten en boen goed met een Prep/EX/IPA-mengsel om residu te verwijderen en de boel klaar te maken voor bijv. Gyeon - Trim

(Surfex kocht ik omdat het zo gehyped werd/wordt, maar viel mij best wel tegen)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Redhouse en Josie
Werkt Gyeon Prep om te kunststof trims te reinigen / ontvetten (voordat je coating, zoals gyeon trim of nanolex rejuvenator aanbrengt) beter dan reiniging met met apc 1:15 verdunning (zoals Bilthamber surfex hd)?

Of maakt dat niet uit?
APC is vaak een product met zouten erin als ik het goed heb
Prep is op ipa basis

Ikzelf heb zoiets van als je veel moeite hebt gedaan om een auto strak te polijsten dan zou ik ook voor het meest ideale product gaan om te ontvetten.
 
Als je de prep hebt kan je die best gebruiken en er ook niets aan veranderen of bij mixen. Ik heb Prep gehad, Eraser ook...maar ik vind voor mij de mix met 99% IPA beter werken. Surfex-HD laat in die 2% mix geen residue achter. Poorboy's APC+D heeft meer last van residue die achterblijft heb ik gemerkt toen ik die vroeger gebruikte. Ik heb nog een nieuwe bus van 1l APC+D staan, maar ik gebruik enkel nog Surfex-HD als APC.

 
  • Leuk
Reactions: Josie
@Quantoxx
en nu de vraag?
welke Prep/EX/IPA mengsel?
Ik doelde op Prep of EX of IPA-mengsel. ;)

Ikzelf deed langere tijd meerdere auto's per week (kleine klusjes tot full details) en dán was het rendabel om op de kosten te gaan letten. Ik had dus veel 'ontvetter' nodig voor bij en ná het polijsten. Ik was nogal gulzig met dit soort spul en dus liepen de kosten hoog op.

Na veel vragen en lezen, maakte ik zelf een mengsel van 99% IPA + demiwater. In de basis 1:10 of 1:9 als standaard mengsel wat ik op elke lak kon gebruiken. Soms maakte ik het mengsel wat sterker wanneer ik bij hogere temperaturen werkte (veel buiten, in de zomer) of als de lak het niet zo leuk vond, bleef ik ook dan bij het standaard mengsel en nam dan vaker het paneel af.

Soms vond ik het mengsel te waterig en maakte 'm dan dus wat sterker. Dan wilde ik nog wel eens 1:3 - 1:4 gebruiken, maar lette dan wel goed op of de lak niet nadelig werd beïnvloed. (Té schraal of als ik tijdens het polijsten merkte dat na meerdere keren ontvetten de toplaag ietsjes zachter werd of andere ging gedragen, etc)

Als ik dan de gehele auto naar wens had qua polijsten, liep ik alles nog na met Prep als laatste rondje.
 
  • Leuk
Reactions: Josie
De meeste detailing spullen heb ik nu wel, maar een goede trim dressing mist nog. Ik lees online zeer wisselende ervaringen met zo goed als elke dressing, dus is het lastig kiezen... Zelf kwam ik uit op de volgende drie:
  • Autoglym Bumper & Trim Gel
  • Nanolex Trim Rejuvenator
  • CarPro PERL
Hebben jullie ervaring met (één van) deze producten? Welke raden jullie aan?
Al eens gedacht aan Black Wow ;)
 
@Quincy, zeker naar gekeken! Echter zijn de recensies op Carclean minder positief dan bij de andere producten. Vooral de standtijd lijkt voor sommige mensen tegen te vallen. Toen viel die af voor mij. Heb je er zelf (goede) ervaringen mee?
 
Voor de geïnteresseerden een kleine test op een sterk verweerde tuinstoel.

Rechts op de foto nanolex trim rejuvenator en links Cerakote trim coat.

Gereinigd met surfex HD en ontvet met gyeon prep alvorens de dressing/coating aan te brengen.

Als ik er na de zomer aan denk zal ik een follow up foto posten.

Ps. Het vlekkerige dat op de linkerkant te zien is op de foto moet reflectie zijn. Dit is in real life totaal niet zo.

IMG_0402.jpg
 
Rechters ziet er in real life ook beter uit.

Eerlijk gezegd ben ik onder de indruk van nanolex.
Ik heb het hier op het forum leren kennen en wou het erg graag testen maar niet onmiddellijk op een auto van iemand anders.

Ben benieuwd na de zomer. Stoel staat dag in dag uit buiten.
Als de nanolex er na een paar maanden nog goed uit ziet is dit mijn nieuwe go to wat betreft trims.

Alleen misschien gyeon trim nog een keer testen op een ander stoel.