• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke verlichting is belangrijk in een detailruimte?

bartr123

Detailing chief
24 aug 2008
1.248
85
50
Binnen nu en een week begin ik met een verbouwing waarbij ik van de bijkeuken en garage 1 ruimte van ga maken,de vloer word opnieuw getegeld een muur word weggebroken een stalen balk word gelegd,de wanden worden gestucadoord en het plafond word uitgestrookt voorzien van gipsplaten en ook gestucd.
Net bij het plafond ligt mijn probleem,ik wil het als een strak geheel houden en de ruimte voorzien van voldoende (halogeen)spots in plaats van tl-bakken.
De ruimte word geheel creme/wit.
Mijn vraag aan jullie is of de spots genoeg licht zullen generen om krassen en andere imperfecties te kunnen zien,of dat de keuze beter op een tl-bak uit kan gaan.
Plafondhoogte is 2.36 meter en het vloeroppervlak van de ruimte is straks 7,75 x 5,70 meter.
Graag jullie advies,aangevuld met het hoe,wat en waarom,eventueel aangevuld met merk,en kleur van de verlichting.

Alvast bedankt,

Bart
 
Ik vind persoonlijk TL licht erg belangrijk.

Hologrammen zie je er niet mee maar krasjes des te meer.
Nooit focussen op 1 soort belichten, met halogeen zie je hologrammen, TL's weer krasjes.
Zo voorkom je dat krasjes niet onopgemerkt blijven en hologrammen op tijd ontdekt worden.

Voor het merk en type zou ik zo snel weten maar lekker wit lijkt me goed om mee te werken.
 
+1

TL balken zijn belangrijk en ook meerdere lichtbronnen, TL balken geven een overall beeld, verder heb je puntlichtbronnen nodig zoals halogeenlampen en 1 heb je er al, de Sun Gun;)
 
Bart, zoek eens op metaal halide lampen/spots. Dit is volgens mij het beste, kost uiteraard ook wat.
Maar ik zou vooral combineren. Zowel kijken voor metaal halide als TL verlichting.

Oja, moest er hulp nodig zijn je kent m'n nummer :cool
 
Bart,

Neem, als je TL buizen gaat plaatsen, wel daglicht (kleurcode 950)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fluorescentielamp

+

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurweergave-index

:ja
 
Nog even iets, om je een idee te geven.

Klik me
Hier hangt metaal halide aan het plafond, TL aan de zijkant en losse hallogeenspots.
 
Over het algemeen is 965 de meest realistische daglicht weergave en geeft volgens licht deskundige ook de beste kleurweergave tenzij je nog een stapje verder gaat en lampen ontwikkeld voor de grafische wereld aan schaft namelijk de TL-D graphica pro. Het nadeel van deze 965 is dat de opbrengst 20% lager is dan normale lampen. Je hebt er dus meer van nodig. Over het algemeen is de kleurweergave van de 865 iets minder dan de 965.

Dan is er ook nog de TL truelight. Deze volspectrumlamp, die in de VS werd ontwikkeld voor duikboten en de ruimtevaart, is niet te vergelijken met andere daglichtlampen. True Light evenaart het daglicht zo dicht, daar kan geen andere lamp aan tippen. Andere daglichtlampen missen essentiële delen van de spectrale bandbreedte en daarmee de positieve effecten van natuurlijk licht namelijk stimulatie van aanmaak van vitamine D, een gezonde werk/leefsfeer en een perfecte kleurweergave. Bovendien is True Light gemaakt van een natriumglas buis, die het gezonde UV A en UV B doorlaat. Deze straling is zeer gering en biologisch gedoseerd. Zoals verwacht is dit een dure lamp en komt al gauw op €20,- per stuk in de BTW. Een TL-D Graphica Pro zit met dezelfde maat en wattage op ongeveer €8,95 per stuk

TL zou ik zeker overal monteren, dus zijkanten en zeker ook op het plafond, dit omdat je hierin goed kunt zien hoe de vorm van de auto gaat door naar de streep van de TL te kijken. Daarnaast is de tip van BK goud. In de hoeken dus een paar gasontladingslampen hangen en je hebt super goede detail verlichting.



Kleurnummers en hun voor en nadelen:

Kleur 33-640 koelwitte kleur met slechte kleurweergave waardoor kleuren minder goed te onderscheiden zijn en de lagere lichtopbrengst t.o.v. kleur 840. Advies: niet meer toepassen voor professionele verlichting. Voor betere kleurweergave en hogere lichtopbrengst en langere levensduur is kleur 840 de juiste vervanger.

Kleur 54-765 daglicht kleur met slechte kleurweergave waardoor kleuren minder goed te onderscheiden zijn en de lagere lichtopbrengst t.o.v. kleur 865. Advies: niet meer toepassen voor professionele verlichting. Voor betere kleurweergave en hogere lichtopbrengst en langere levensduur is kleur 865 de juiste vervanger.

Kleur 827 extra warmwitte kleur met goede kleurweergave. Toepassing op plaatsen waar een warme, huiselijke sfeer is gewenst. Toepassing in horeca en woonruimten. Kan ook goed worden toegepast in combinatie met SDWT lampen.

Kleur 830 warmwitte kleur met goede kleurweergave. Toepassing in kantoren en winkels.

Kleur 835 witte kleur met goede kleurweergave. Toepassing in kantoren en winkels.

Kleur 840 koelwitte kleur met goede kleurweergave. Toepassing in werkplaatsen, opslagruimtes en bedrijfskeukens.

Kleur 865 daglicht kleur met goede kleurweergave. Toepassing in werkplaatsen, opslagruimtes.

Kleur 930 warmwitte kleur met zeer goede kleurweergave. Toepassen waar zeer hoge eisen aan de kleurweergave worden gesteld. Nadeel is dat de lichtopbrengst ca. 20% lager is dan bij kleur 830, waardoor er meer armaturen moeten worden toegepast t.o.v. kleur 830.

Kleur 940 koelwitte kleur met zeer goede kleurweergave. Toepassen waar zeer hoge eisen aan de kleurweergave worden gesteld. Nadeel is dat de lichtopbrengst ca. 20% lager is dan bij kleur 840, waardoor er meer armaturen moeten worden toegepast t.o.v. kleur 840.

Kleur 942 koelwitte kleur met zeer goede kleurweergave. Toepassen waar zeer hoge eisen aan de kleurweergave worden gesteld.

Kleur 950 daglicht kleur met zeer goede kleurweergave. Toepassen waar zeer hoge eisen aan de kleurweergave worden gesteld. Nadeel is dat de lichtopbrengst ca. 20% lager is dan bij kleur 865, waardoor er meer armaturen moeten worden toegepast t.o.v. kleur 865.

Kleur 965 daglicht kleur met zeer goede kleurweergave. Toepassen waar zeer hoge eisen aan de kleurweergave worden gesteld. Nadeel is dat de lichtopbrengst ca. 20% lager is dan bij kleur 865, waardoor er meer armaturen moeten worden toegepast t.o.v. kleur 865.
 
Abarth zei:
Als voor TL gaat zou ik de kleur 865 of 965 nemen koel daglicht.

865 voldoet prima tegen een goede betaalbare prijs
965 of 950 is nergens voor nodig, kleurweergave is niet van belang met ons werk, de intensiteit van de verlichting wel.
dat haal je met de 865 het beste qua K
vooral aan de zijkant moet je voldoende verlichting hebben
per autolengte: 4x 58W bovenzijde, 8x 58W per zijkant
 
TL verlichting is dus zoals ik het lees onmisbaar,de metal halide lampen ken ik wel,dat zijn de zogenaamde gasontadingslampen,die komen langzaam op gang,om vervolgens een berg licht te geven.
Het enige waar ik wat dat betreft is de plafondhoogte....
Bart,zou je eens mee kunnen kijken hoe eea in te tekenen qua verlichting?
 
@ Harold,
Verlichting tegen de muur gaat er niet komen,ik heb daar mijn persoonlijke bedenkingen bij,1 muur staat zoiezo een stuk van mn werk af en aan de andere kant schijnt ie lekker op mn rug,en werk ik in mn eigen schaduw...
 
Ik heb afgelopen winter in een hal kunnen werken met van die gasontladingslampen.
Daar zie je alles mee. Op mijn lak moet je echt gaan zoeken naar swirls (ze zitten er wel),
maar in die lampen zag ik echt alles.
Denk wel dat je ze flink op hoogte moet hangen. Denk dat je garage hier wellicht niet hoog genoeg voor is.
 
+1 @ Soeper, die gaslampen verraden iedere swirl:-)^ .

Je ziet ze ook veel bij tankstations.
Maargoed, die zou ik ik niet op 2.5 mtr hangen, daar heb je meer hoogte voor nodig.
 
bartr123 zei:
@ Harold,
Verlichting tegen de muur gaat er niet komen,ik heb daar mijn persoonlijke bedenkingen bij,1 muur staat zoiezo een stuk van mn werk af en aan de andere kant schijnt ie lekker op mn rug,en werk ik in mn eigen schaduw...


met 8 lampen per auto ? hoe breed ben jij ;)
het gaat om een goede algemene verlichting.
alleen verlichting aan het plafond gaat niet werken, je wil toch dat de zijkant ook optimaal verlicht wordt? dan moeten er lampen loodrecht op de zijkanten schijnen net zoals dat vanaf het plafond.
spot-verlichting (halogeen of gasontlading) werkt heel anders, voor het zien van swirls e.d.
 
HLE-99 zei:
Dan is er ook nog de TL truelight. Deze volspectrumlamp, die in de VS werd ontwikkeld voor duikboten en de ruimtevaart, is niet te vergelijken met andere daglichtlampen. True Light evenaart het daglicht zo dicht, daar kan geen andere lamp aan tippen. Andere daglichtlampen missen essentiële delen van de spectrale bandbreedte en daarmee de positieve effecten van natuurlijk licht namelijk stimulatie van aanmaak van vitamine D, een gezonde werk/leefsfeer en een perfecte kleurweergave. Bovendien is True Light gemaakt van een natriumglas buis, die het gezonde UV A en UV B doorlaat. Deze straling is zeer gering en biologisch gedoseerd. Zoals verwacht is dit een dure lamp en komt al gauw op €20,- per stuk in de BTW. Een TL-D Graphica Pro zit met dezelfde maat en wattage op ongeveer €8,95 per stuk

En dit had ik eerder moeten weten. ;)
 
Wij hebben hier gekozen voor 950, omdat 965 voor onze ruimte echt te blauw gaat worden. Past ook goed bij de Sun Gun die is 4700k.

Wij krijgen straks 3 rijen van elk 4 bakken met in elke bak 2 lampen. Dus 12 lampen in totaal.
 
Dat is mooi hoor! Wij hebben over vaste zijverlichting nagedacht, maar dat moest dan inderdaad ingebouwd worden in de muur. Opbouw zit in de weg en lijkt ons niet praktisch. Daarom vooralsnog gekozen voor mobiele verlichting als ondersteuning, mocht het nodig zijn, want er komt 1 rij bakken boven de auto en de andere twee schijnen links en rechts via een prismaplaat naast de auto.
 
Tim zei:
Dat is mooi hoor! Wij hebben over vaste zijverlichting nagedacht, maar dat moest dan inderdaad ingebouwd worden in de muur. Opbouw zit in de weg en lijkt ons niet praktisch..


wanneer de armaturen aan een muur in de weg zitten is je werkruimte te smal ;)
ik heb er geen last van dat het armatuur 15 cm 'uitsteekt'