• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

welke volgorde voor polish, wax en glaze?

remi010

Detailing rookie
1 nov 2009
2
0
in welke volgorde gebruik je polish, wax en glaze
en van glaze gaat het toch het meeste glimmen? en zo ja wat is nou echt een goede

Remi,

allereerst welkom by the way. lees even het topic door dat Nicknameless heeft aangegeven.

Het stat al in veelvoud op het forum, maar echte glans komt door een goede voorbereiding. Dus goed wassen (met de 2-emmer methode) en daarna kleien. Die combinatie maakt de auto pas echt goed schoon. Kleien is niet altijd noodzakelijk, hangt af van de vervuiling. Glaze en ax zijn meer de kers op de taart om het zo maar eens te zeggen. Ze zorgen voor meer diepte in de lak en, in het geval van de wax, bescherming van de lak. Wax wordt over de glaze heen gezet. Waxen met een cleaner zorgen voro het (deels) teniet doen van de galze, anders waxen kunnen zonder problemen over een glaze gezet worden.

Succes!

Remi, dat topic had ik je ook al doorgegeven ;)

Het is een 5 stappen plan, zoals al gezegd, staat in veelvoud hier op het forum:

1. Wassen
2. Kleien (Oppervlakte reiniging)
3. Polishen (Dieptereiniging van de lak/polijsten)
4. Voeden (met een glaze)
5. Beschermen (met een wax/sealant)

Zoals ik je ook al eerder zei, probeer je even in te lezen in de materie hier op het forum, dan wordt je een hele hoop al duidelijk ;)

Overigens is de Step 2 van Meguiars (Deep Crystal Polish) GEEN polish zoals de andere merken dat gebruiken, dit is bij Meguiar's de voedende stap, bij de andere merken heet het een glaze, Step 2 van Meg's is dus een glaze...

• Leuk
Reacties: Wax Master
Beste leden.
Deze vraag is misschien al gesteld en ik ga mij nog verder inlezen.
Maar mag je bij een nieuwe witte pearl lak de polisch stap overslaan?(minder goede kwaliteit lak bij tesla)

De auto is 1 maand oud.
Heeft door vriesweer, zout en regen gereden.
Graag zou ik de auto voor de eerste keer wassen en kleien lijkt mij ook noodzakelijk.
Maar is een dieptereiniging echt nodig als ik de auto wil waxen of een soort coating (daar ben ik nog niet aan uit maar deze info vind ik hier zowiso wel terug als ik verder zoek)

De auto was oke van lak tijdens het afhalen.
Ik heb bang om met een polisch verkeerd te doen aangezien mijn kennis nog niet zo uitgebreid is en ik genoeg te lezen heb over de andere stappen.

Ik denk dat Tesla een zachte lak heeft aangezien de verfkwaliteit minder goed is , of kan het harde lak zijn die te dun aangebracht is? Ga ik ook even googlen.
Moet ik indien het harde lak is onderstaande aankoopproducten aanpassen?

De glaze stap lijkt me wel aan te raden voor een mooier resultaat.
Achteraf kan ik met een zachte wax of harde wax niets misdoen?
Vandaar dat ik het bij deze volgorde wil houden.

In het kort zou ik het volgende willen bestellen voor de witte tesla highland.
Shampoo twee emmer systeem.
Poorboy simple kit.
Monello klei
Geen polisch
Black hole zachte pad voor de glaze
En dan waxen , voor de wax producten lees ik me nog verder in.

Wat denken jullie is dit oke?

Ik zou doen:
-bv Nanolex pre wash of een sterkere foam van bv valet pro
-goed wasssen
-gewoon handmatig voorzien van een laagje wax zoals Collinite 845 of Gyeon of idd iets van een spraysealent zoals bv Gyeon Cure de auto behandelen

En dan in het voorjaar weer eens verder kijken…

Beste leden.
Deze vraag is misschien al gesteld en ik ga mij nog verder inlezen.
Maar mag je bij een nieuwe witte pearl lak de polisch stap overslaan?(minder goede kwaliteit lak bij tesla)

De auto is 1 maand oud.
Heeft door vriesweer, zout en regen gereden.
Graag zou ik de auto voor de eerste keer wassen en kleien lijkt mij ook noodzakelijk.
Maar is een dieptereiniging echt nodig als ik de auto wil waxen of een soort coating (daar ben ik nog niet aan uit maar deze info vind ik hier zowiso wel terug als ik verder zoek)

De auto was oke van lak tijdens het afhalen.
Ik heb bang om met een polisch verkeerd te doen aangezien mijn kennis nog niet zo uitgebreid is en ik genoeg te lezen heb over de andere stappen.

Ik denk dat Tesla een zachte lak heeft aangezien de verfkwaliteit minder goed is , of kan het harde lak zijn die te dun aangebracht is? Ga ik ook even googlen.
Moet ik indien het harde lak is onderstaande aankoopproducten aanpassen?

De glaze stap lijkt me wel aan te raden voor een mooier resultaat.
Achteraf kan ik met een zachte wax of harde wax niets misdoen?
Vandaar dat ik het bij deze volgorde wil houden.

In het kort zou ik het volgende willen bestellen voor de witte tesla highland.
Shampoo twee emmer systeem.
Poorboy simple kit.
Monello klei
Geen polisch
Black hole zachte pad voor de glaze
En dan waxen , voor de wax producten lees ik me nog verder in.

Wat denken jullie is dit oke?
Mijn vorige Tesla had de pearl white lak en is helemaal niet zacht.
Geloof alle fabels niet over Tesla.
Pearl white is een multi coat lak en één van de betere laksoorten van Tesla.
Zelf zou ik één stap polijsten en met een dap kan je weinig verkeerd doen.
Ipv een wax zou ik voor Gyeon cancoat gaan, een gulden middenweg tss een coating en wax.

Inmiddels is mijn ervaring met Tesla lak niet al te positief. Maar kan best in de afgelopen 1-2 jaar verbeterd zijn.
Doe een testspot, en je weet het.

• Leuk
Reacties: Matsu
Mijn huidige Tesla heeft zogezegd de slechtste lak, unilak zwart.
Afgeleverd vol swirls en krassen.
Een rondje gepolijst en een coating later is de lak voor 95% perfect.
De glans is waanzinnig.
Maar idd @GeBas er waren in het verleden wel wat problemen met de lak.
Nu ik heb al verschillende vag exemplaren gehad waar ik ook serieus wat werk aan had.
Zeker altijd een testspot doen maar bij de pearl white heb ik er alle vertrouwen in.

Mijn vorige Tesla had de pearl white lak en is helemaal niet zacht.
Geloof alle fabels niet over Tesla.
Pearl white is een multi coat lak en één van de betere laksoorten van Tesla.
Zelf zou ik één stap polijsten en met een dap kan je weinig verkeerd doen.
Ipv een wax zou ik voor Gyeon cancoat gaan, een gulden middenweg tss een coating en wax.
Thx ,
Ik ga mij bij dit product voorlopig houden.
Eerst wassen met https://www.carclean.com/nl/gyeon-q2m-bathe.html
(Heb ook nog shampoo van hg maar ik kan beter alle stappen volgen met hetzelfde product misschien.

Is het oke als ik een zachte klei gebruik en nadien een paint cleaner alvorens de mprep en cancoat aan te brengen ?
Ik zou liever niet machinaal polijsten.
Kleien met zachte klei heb ik minder schrik voor om fouten met te maken en de paint cleaner lees ik mij nog verder in hoe ik dit dan juist moet aanbrengen.

Is wassen met bathe en nadien meteen de mprep en cancoat aanbrengen eventueel ook een optie. Lak is voorlopig wel oke.
Dan kan ik voor het polijsten mij eens beter inlezen voor deze zomer en misschien een cursusje volgen qua pads etc.

Dus zou ik eventueel na het wassen met bathe meteen de m prep aanbrengen van deze kit https://www.carclean.com/nl/gyeon-q2-cancoat-evo-essentials-protection-kit.html en vervolgens de auto behandelen met de cancoat?
Naar een glaze hoef ik niet uit te kijken aangezien de cancoat een soort lakcoating is?

Ook vraag ik me af hoe jullie jouw microvezeldoeken wassen?
Ik gebruik geen wasverzachter en toch voelen de doeken schurend aan.
Meestal gebruik ik voor het afdrogen telkens nieuwe microvezel doeken
Enkel de washmit van monello gebruik ik opnieuw voor het wassen.
Heb ergens nog een zachte grote dure doek liggen die veel water zou opnemen maar de microvezel deden het beter.
Wrschl gebruikte ik een verkeerde techniek
Maar vraag mij dus af met welk wasprogramma en wasmiddel jullie de doeken wassen zodat ze zacht en krasvrij uit wasmachine komen.
Geen extra krassen bijmaken is telkens stap 1.

Vandaar ook mijn schrik qua polijsten met machine aangezien de auto nog nieuw is en er best oke uitziet.
Dacht dat kleien en glaze aanbrengen plus een harde wax ideale middenweg was voor bescherming maar zat dus duidelijk fout.
De werkuren en tijd dat ik er aan bezig ben vind ik minder erg dan fouten te maken en de lak er slechter te laten uitzien.
Is de cancoat dan even beschermd als een harde wax?
Ik weet dat voor steenslag geen enkele wax of coating beschermd maar de cancoat zal toch wel iets tegenhouden qua krassen?

Ik ga deze bestellen.
Bath shampoo
Mother sets kleikit.
Ik kan een cleaner aanschaffen en klein stukje doen maar ik verwacht hiermee geen extra vuil af te nemen of krasjes te hebben, dus dit is de enige stap die ik wil overslaan omdat het nieuwe auto is.
Na het kleien nog eens wassen en dan
Prep en cancoat aanbrengen.

Nu enkel nog uitzoeken welke pads ik nodig heb voor het aanbrengen en hoe ik best alle microvezel doeken uitwas

Als je niet wilt polijsten met een machine, kun je een product als Gyeon Primer overwegen i.p.v. een paintcleaner.
Dit werkt ook prima handmatig en verwijdert lichte imperfecties. Het zorgt bovendien voor een ideale basis voor CanCoat.
Breng Primer aan met een zachte applicator, bijv. https://www.carclean.com/nl/monello-easy-detailing-polishing-hand-pad-white.html werk met overlappende bewegingen en verwijder het residu voorzichtig met een microvezeldoek. Bijv. de groene Monello doeken.

Gyeon Prep is zeker aan te raden om het geheel af te nemen als vorens je de CanCoat gaat aanbrengen.
Maar ook als controle vloeistof om goed te zien op de lak echt mooi en schoon is.
Wassen is dan eigenlijk niet meer nodig als tussen stap.

CanCoat is een middenweg tussen de betere wax en professionele coatings.

Breng CanCoat aan in kleine secties met de bijgeleverde MF doek, maar zelf gebruik ik liever een coating applicator https://www.carclean.com/nl/gyeon-q2m-coating-applicator-single.html. omdat je dan preciezer kan werken.
Verder spray je dan gericht op de applicator, dan heb je ook geen last van spray die her en der op de auto terecht kan komen.

Na 1-2 minuten uitharding wrijf je het oppervlak uit met de meegeleverde microvezeldoek, zonder druk. Mooiste is als je nog wat extra (baldwipe) doeken hebt.

CanCoat biedt doorgaans betere chemische en mechanische bescherming dan traditionele waxen. Hij zal dus beter beschermen.
Wax geeft vaak een meer “warme glans,” maar biedt geen betere bescherming.
Laat de cancpoat ± 12 uur binnen drogen

Wassen, tja, dat is best een dingetje. Iedereen heeft zijn eigen methode. Mijn vrouw regelt dat altijd :)
Geen wasverzachter.
Volgens mij gebruikt ze de “sportwas” stand van de wasmachine, dus niet te warm. Was op 30°C
Er is zelfs een speciaal microvezelwasmiddelen zoals Gyeon TowelWash en PoorBoys Typhoon Microfiber Cleaner.
Verdeel de soort doeken bij elkaar, dus niet alles in 1x met elkaar in de wasmachine.

Hopelijk heb je hier wat aan.

• Leuk
Reacties: Lynxie