• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke wax en sealant is het beste voor mij

Bjard

Detailing rookie
7 mrt 2012
192
0
Hallo,

ik zit met een vraag, ik wil een wax en sealant gaan kopen maar ik zie door de bomen het bos niet meer dus ik hoopte dat jullie mij konden helpen.

ik heb een opel corsa D met een beige achtige lak, ik heb er een foto van maar ik kom er niet uit hoe ik die moet invoegen:-"

ik heb al een tijdje met het idee rond gelopen om eens fatsoenlijke spullen te kopen om de auto mee te wassen, en de aanbiedingen die eraan komen hebben mij over de streep getrokken.
ik wil dan ook een DAP aanschaffen zodat ik alvorens ik de sealant en de wax erop doe ik de auto eerst kan wassen, kleien en pollijsten.

op het forum zie ik een hele hoop waxen voorbij komen maar ik weet niet of die geschikt zijn voor mijn auto, dus ik vandaar dat ik het hier even na kom vragen

Een goede om mee te beginnen na een polijstbeurt is de Poorboy's EX of EX-P. Of als je een leuke pastawax zoekt en de Dodo donderdag in het achterhoofd bijvoorbeeld de Rainforest Rub.
Deze is voor alle kleuren en dus ook beige.

ik had inderdaad ook de EX-P al in gedachte, raad jij dan aan om de rainforest rub over de EX-P te zetten ?

zit er veel verschil tussen de Nattys en de Dodo.

en als ik voor de nattys ga maakt het dan nog uit welke ik pak de blue of red pak

Als je de pepper dust kleur hebt (parelmoer beige) zijn er twee waxen die ik je aan kan raden:

- Dodo Juice Supernatural Hybrid, die heb ik er nu op zitten (deze blijft wat langer zitten dan de normale Supernatural)
- Collinite 915

De Dodo Juice waxen zijn over het algemeen wel veel makkelijker te verwerken dan de Collinite. Je kan eventueel om het te proberen een panelpot aanschaffen als je een dodo wax neemt, maar let op ze zijn niet allemaal in een panel pot verkrijgbaar.

Poorboys natty = top
Dodo = top

Maar een panel-pot van dodo kopen, daar kun je zeker 8 - 10 auto's mee doen.
Erg leuk om te proberen dus!

8-10 ienieminie dan want 3 tot 4 is toch wel hetgeen wat dichterbij komt is mijn ervaring
Indien donker of warme kleur dan vind ik de Orange Crush super om mee te werken

inderdaad Niki dat is het 'Pepperdust' was t even kwijt.

ik denk dat ik dan als ik dit zo lees toch maar voor de Dodo Juice Supernatural Hybrid ga.

bedankt allemaal :-)^

dan is het nu wachten op de dodo donderdag :-d

EDIT: moet ik voor dat ik de Supernatural Hybrid erop smeer er ook nog EX-P onder doen na het polijsten ? wat vinden jullie
of zeggen jullie als je er een sealant onder doet neem dan een andere wax ?

De Supernatural Hybrid is een hybride wax he, zowel wax als sealant eigenschappen. Volgens de omschrijving in de webshop niet per se een makkelijk verwerkbare wax. Volgens mij heb ik er eens wat over gelezen met aanbreng problemen bij Nicknameless, hoewel dat okk de SN2.0 kan zijn (wie weet dit?). Maar EX-P hoeft er niet onder lijkt mij.

Het probleem bij was dat ik vele lagen wax over elkaar heen had gezet en deze net echt met elkaar konden opschieten.
De sn hybrid begon te zweten waardoor met het afnemen wax hologrammen ontstonden.

De sn hybrid moet je op een zo kaal mogelijke lak aanbrengen.

Je kan ook eens kijken naar de dodo juice blue velvet pro of purple haze pro. Zijn ook waxen met een sealant erin.

Maar de beading van de SN Hybrid is :love

9e26010a.webp

cf556772.webp

Wow mooie beading foto's 8-())

dan denk ik dat ik voor de Supernatural hybrid ga zonder een sealant eronder te doen.
wat denken jullie is dit een goede oplossing, of is er iemand van mening dat een sealant toch wel echt bijdraagt?

Een wax is eigenlijk erg persoonlijk, de één heeft een sterke voorkeur voor deze, de ander voor die. Zo vind ik alle Collinites een betere keuze dan de Supernatural Hybrid van Dodo. Maar dat is dus mijn mening.

Zo ben ik ook van mening dat voor een beginner, je veel plezier zal hebben van Natty's van Poorboy's World. Hij verspreid heel goed en als beginner hoef je ook niet te boenen als je het te dik aanbrengt en het moet afnemen. Verder ruikt Natty's geweldig (pluspunt voor de gebruikerservaring). Door het gebruiksgemak en de ervaring is een 2de laag al snel gezet. Ditzelfde geldt trouwens ook voor Dodo's rainforest Rub of bijvoorbeeld Blue Velvet. Een testpotje is vrij goedkoop en je komt er moeiteloos de winter mee door.

Natty's en Rainforest Rub zijn pure waxen, dus je kan het probleemloos op EX-P of EX als sealant zetten. Maar het hoeft niet. Ik heb het nog nooit gedaan in ieder geval; ik ben geen fan van polymeer sealants waarbij je het liefst 12-24 uur moet wachten voordat je een 2de laag erop kan zetten. Hoewel ik wel verhalen heb gelezen dat het kan bijdragen aan een iets langere standtijd. Alles heeft zo z'n voor- en nadelen en iedereen kijkt daar weer anders tegenaan.

GMToyota;306441 zei:
ik ben geen fan van polymeer sealants waarbij je het liefst 12-24 uur moet wachten voordat je een 2de laag erop kan zetten. Hoewel ik wel verhalen heb gelezen dat het kan bijdragen aan een iets langere standtijd.
Op een Dodo wax staat layeren tussen de 1-24 uur. Waarbij ik er zelf heilig van overtuigd ben dat je minimaal een aantal uur moet wachten met welke wax kan ook.
Zodra je een wax hebt afgenomen is deze nog niet volledig uitgehard en zal je als je direct de 2e laag aanbrengt de 1e laag door de oplosmiddelen weer flink teniet doen.

Het 12-24 uur waar je op doelt is bijvoorbeeld bij Deep Gloss Paint sealant. Maar dat is niet zozeer het layeren maar dat het niet nat mag worden.
Deze is zuurstof geactiveerd en dauw of regen voorkomt dat. In hoeverre dat de duurzaamheid aantast heeft nog niemand ooit kunnen aantonen.

Mijn advies: layeren kan vaak prima na een aantal of uur na de volgende wasbeurt een week later. Dat is veel beter dan 2 lagen direct achter elkaar van welke wax dan ook.

Klopt, layeren van waxen kan prima na een aantal uur.

Maar ik had het eigenlijk over de 'cure'-tijd van een normale polymeer sealant, nadat je deze hebt opgebracht en afgenomen:

Er wordt officieel aangeraden om liefst 24 uur+ te wachten, na het opzetten en afnemen van de EX-P, voordat je er een wax op zet.

http://poorboysworld.net/board/showthread.php?598-EX-p-cure-time
"you should put two coats on before waiting the 24-72 hours"

In deze periode moeten de polymeren de gelegenheid krijgen om goed met elkaar hechten. Of dit hechtingsproces van de polymeren, net zoals de polymeer sealant DGPS, "zuurstof geactiveerd" is, lijkt me zeer waarschijnlijk.

Vandaar dus dat ik het even aankaartte, ik wil alles qua beschermingslaag meteen dezelfde dag afronden en daar hoort een afsluitende wax bij :P. Anderen hebben meer tijd, geduld of laten de sealant op zichzelf staan (wat trouwens ook prima is).

@ Nicknameless: bedankt voor je uitleg. Een zo kaal mogelijke lak, niet even een "waxje" voor tussendoor dus begrijp ik. Heeft wel een goede voorbereiding nodig? Goed cleanen en dan Spruzzo/Eraser afnemen en dan de SN Hybrid?

Ligt eraan waar je mee cleant, als je Dodo Microprime/lime prime/lime prime lite gebruikt hebt, hoef je niet ook nog eens IPA/spruzzo/eraser te gebruiken lijkt me...

oke, nicknameless bedankt voor de uitleg.
maar als je bedoelt met aanbrengen op een zo kaal mogelijke lak, praat je hier dan over een lak die dus minimaal ook gekleid moet zijn of is bij het aanbrengen van een nieuwe laag goed wassen en dan voldoende ?

want volgens mij moet je vaker een nieuwe waxlaag aanbrengen dan dat je moet kleien toch ?:weetniet

Als je gaat waxen, volg het stappenplan, zie hiervoor de super tutorial die Dibbuz gemaakt heeft :):

- wassen
- kleien
- eventueel polijsten
- ontvetten
- eventueel een glaze (dit is wel minder goed voor de standtijd)
- daarna waxen

Wat betreft het aanbrengen van zowel de collinite als de dodo, maak je pad licht vochtig met wat clay-lubricant en het gaat super makkelijk. Ik heb zelf nog geen problemen gehad met het nazweten van de dodo wax, maar heb hem heel dun aangebracht (soort olieachtige waas) en een uur laten hazen...