• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke wax heeft het hoogste carnauba gehalte?

bs

Detailing addict
27 dec 2010
543
62
Hoi allemaal,

Ik heb een zwarte auto, en gebruik tech wax 2.0 als wax, als ik dan in de webshop kijk staat hij in de rubriek van sealants en van de waxen. Ze hebben het over polymeren, maar ik zoek nog een wax met een hoog carnauba gehalte waarmee ik de finishing touch kan geven. Ik zat zelf nog te denken aan natty's paste blue / sample potje van purple haze of zo. Mag ook iets anders zijn.

Heeft iemand een idee, dan hoor ik het graag.

Gr. Bob

Meer is zeker niet altijd beter, maar als je een wax wilt met 'echte' wax ipv polymeren, en het beste van het beste op dat gebied, zou ik zeker eens naar Supernatural van DodoJuice

Stukje extra info:

Percentage of wax content

Carnauba wax is considered to be the world’s purest, hardest and most transparent natural wax repellent derived from the Brazilian palm Copernia Cerefera

A Carnauba wax needs to have clarity to enable the base coat colour to be seen. Most wax products use an unrefined yellow wax (plus emulsifiers, fillers (Diatomaceous earth) and solvents) As far as percentage of wax the lower percentage will ensure surface clarity and as the yellow Carnauba percentage increases surface clarity will depreciate. Most yellow wax products contain 15-20% Carnauba wax by weight

Since Carnauba wax exhibits the qualities that Concours d’élégance vehicle preparation detailers and judges look; Colour, Depth and Clarity, when scrutinizing paint film surfaces. So much depends on proper surface preparation, a clean and level surface, and product clarity, which allow the natural properties of the paint to show through, as without transparency the true colours of the paint surface cannot be seen.

Carnauba wax gives a rich, deep, wet looking shine, as well as a higher content % to give off more added surface protection for the solution to a higher wax content is to ensure clarity with a refined ivory Carnauba (the so-called ‘# 1 white’) which varies from a very pale yellow (so called ‘white’), through a greenish brown (yellow) higher quality emulsifier and solvent are also needed, with less fillers as these will lessen clarity.

Misinformation propagates the myth that increasing the Carnauba content of a wax will greatly improve the wax. 100% carnauba really means that all of the wax used in the product is Carnauba (i.e. no Beeswax or other waxes are used) It's worth pointing out that this part of the formula could be as little as maybe 3% of the overall product

This is only very marginally true at best; most carnaubas advertised with 50% or more Carnauba wax content is truly advertising a weight, not a total finished product (volume) 30% by volume is about 50% by weight is about t estimated carnauba saturation point 25-35% natural Carnauba (approx 35% Carnauba by volume makes it almost impossible to add/remove) that’s why you never can truly assess the amount of Carnauba in a manufactured wax unless the manufacturer specifically lists its content stated by percentage weight or volume.

When making a comparison ensure you compare like with like (i.e. % volume or % weight) as some Carnauba percentages refer to % of Carnauba as a proportion of wax content only ( i.e. 70% carnauba, 30% beeswax). Wax in itself will not produce a gloss or shine; wax is a dull substance that provides protection, and will not produce gloss without the addition of an additive (oils, silicones, etc) which will produce a reflective gloss, jetting (the so called ‘wet-look) or depth.

Carnauba weighs twice as much as solvent. For example, a 50% or more carnauba content by volume is actually slightly more than 30% by weight. Most carnaubas advertised with 50% or "more" in carnauba content are truly advertising a weight, not a volume.

Only a small portion of your vehicle's shine comes from the wax itself. Carnauba is translucent at best with only minimal light reflection. Maximum shine comes from a clean, prepared and level surface; it improves the desired optical properties i.e. surface reflectance

Ik wil natuurlijk nog wel betaalbaar houden, zeker omdat ik al een wax heb. Als ik een sample potje van supernatural koop is dat +/- 21 euro en dat vind ik net te veel.

Tim: Ik denk dat ik zeker voor de natty's paste blue ga, maar ik een sample potje van Dodo ga kopen, Welke raad jij mij aan? blue velvet-purple haze enz.
Weet jij trouwens wanneer er weer clinics komen van de rotary/wetsanding.

Ik hoor het nog wel.

Het is een beetje afhankelijk van de kleur van je auto.
Op een zwarte Volvo kwam de Purple Haze voor mij het beste uit de bus.
Op een metalic donkergrijze Audi, de Blue Velvet.

Heb toen zelf de Fantastic Four genomen, daar zitten zeer goede wassen in, waarmee je lekker kunt uittesten.

Purple Haze of Blue Velvet zijn beide bedoelt voor de donkere kleuren.
Zijn exact het zelfde met als uitzondering dat de BV een hardwax en de PH een softwax is.
Wat is beter: geen van 2, puur wat je zelf prettiger vind om mee te werken. Hardwax is wat zuiniger qua gebruik, softwax is wat makkelijker in het gebruik.
Alle 2 zorgen voor zelfde bescherming / beading / sheeting / glans etcetcetc

mk-us zei:
Purple Haze of Blue Velvet zijn beide bedoelt voor de donkere kleuren.
Zijn exact het zelfde met als uitzondering dat de BV een hardwax en de PH een softwax is.
Wat is beter: geen van 2, puur wat je zelf prettiger vind om mee te werken. Hardwax is wat zuiniger qua gebruik, softwax is wat makkelijker in het gebruik.
Alle 2 zorgen voor zelfde bescherming / beading / sheeting / glans etcetcetc

Ik heb bij de grijze Audi deels de motorkap voorzien van Blue Velvet en deels van de Purple Haze.
Heb meerdere mensen gevraagd om hun mening en unaniem werd de Blue Velvet kant verkozen.
Ik vond zelf die kant ook de mooiste, de glans was er wat harder terwijl de PH wat dieper leek (beetje moeilijk uit te leggen, maar er was verschil te zien).

Dat zal wellicht eraan hebben gelegen dat de één een harde was en de ander een zachte was is.

Heb eens rondgekeken op het internet na jouw opmerking en de meningen zijn divers.
De één zegt; ik zie geen enkel verschil en de ander vind een hard wax wat glazerig en een soft wax meer wetlook hebben.
Ook vinden de meesten dat een hard wax een wat langere standtijd heeft tegenover een soft wax.

Affijn; zal wss grotendeels met persoonlijke voorkeur te maken hebben.

De hardheid van de wax zal misschien van invloed zijn, maar ik denk dat het eigenlijk meer ligt aan de oliën en pigmenten die in de Dodo was zitten.

Zoals hier omschreven: https://forum.Carclean.com/threads/dodo-juices-colour-charging-experiment-update-na-3-maanden.7689/
Het verschil in duurzaamheid tussen Dodo's soft/hard-waxen is door Dodo zelf ook de wereld uit geholpen.

Maar goed, dit geldt tot nu toe voor Dodo waxen dan in ieder geval, bij andere merken kan het natuurlijk weer anders werken. :)

@Frans: zelfs de heren van Dodo hebben gemeld dat er geen verschil in zit, ook qua standtijd niet.
Ik weet wel dat er hier en daar mensen problemen hebben ( gehad ) met de PH omdat deze wat meer ging vlekken.
Of dit door de extra oliën kwam kan ik je 1,2,3 niet vertellen. Veel wat nalopen met een detailer afdoende om weer te kunnen genieten.
Het verschil in hardheid tussen beiden is afgenomen, vroeger was deze wat groter.
Wat betreft het verschil qua glans: ik heb 'm niet kunnen ontdekken, ik snap overigens wat je bedoelt.
Zelf zie ik het verschil met bv een colli$#845 ( harder ) en een dodo ( dieper ) wel heel duidelijk. Dit voornamelijk na opbrengt, na een dag of 2-3 is dit al minimaal tot niet te zien.

Oppassen welke detailer je gebruikt dan.
DoDo Juice raadt zelf bijvoorbeeld af om hun red mist direct na het waxen te gebruiken en tenminste 24 uur hiermee te wachten.
Deze bevat solvents die een verse waxlaag kunnen aantasten.

Zag wel een trucje, wanneer je last hebt van vlekken met de SN, om deze te besproeien met koud gedestileerd water en dan nogmaals uit te buffen.
Ik heb zelf iig nog geen last gehad met vlekkende DDJ wax.

Is spray and wipe misschien een oplossing, want ik vind poorboys producten top, maar wil ook eens een keer iets anders zoals dodo juice, uiteraard wel een panel pot om eerst de resultaten te bekijken.

gr. Bob

+1 met Frans
Gedestilleerd water is er al voor 50 cent (1L) bij kruidvat.

Spray & Wipe is inderdaad ook een oplossing.