• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke wax voor nieuwe auto en kleur

Marcelca

Detailing chief
2 jan 2017
114
100
55
Almere, Flevoland, Nederland
Ik heb nu nog een antracietgrijze megane 3 GT, hier gebruikte ik de producten van poorboys voor

- de klei
- black hole
- liquid blue

Nu heb ik een nieuwe megane 4 GT besteld in de kleur iron blue, onderstaande kleur

128967-04-renault-megane-estate.webp

Zijn de producten die ik nog heb aan te raden of zeggen jullie beter andere producten te gebruiken, verwerk het handmatig en moet eerlijk zeggen dat ik af en toe na het waxen nog wel is een waas tegenkom, terwijl ik dacht dat ik alles had uitgepoetst ( bijvoorbeeld na een week )

ik zie nu ook reclame over angelwax, dit lijkt een harde wax, heeft dit voordelen ??

Ik ben zelf geen fan van Natty's Liquid Blue maar in principe is dat gewoon te gebruiken op je auto.
Bijna alle waxtypes zijn gewoon op de blanke laklaag te smeren maar het is maar net wat je van een wax verwacht. Harde of vloeibare wax heeft meer invloed op de wijze van aanbrengen en persoonlijke voorkeur.
Collinite 476 zou een aanrader zijn om mee te beginnen.

Welke eisen stel je aan je lak?

Standtijd.
Vloeibaar of Vast. (pure smaak, geen grote verschillen)
Showglans of Duurzaamheid.

Ben zelf een fan van Dodo waxen, met grote voorkeur voor jouw blauwe auto naar :
Capped in America als erg goede combi. Mooie glans met 3-6 maanden standtijd (theoretisch)
Purple Haze Pro is ook een lange standtijd maar iets minder glans.

+1 voor @Ric325i

Als je die dingen al in huis hebt, kan je die gewoon gebruiken. Een glaze zal op een nieuwe auto weinig tot niets doen, dus die kan je in principe overslaan. Vervolgens kan je een wax aanbrengen.

Normaliter polijst je een auto en kom je weer tot een nieuwstaat van de blanke lak. Dit zal dus zo'n 90% van je uiteindelijke resultaat zijn en die overige 10% kans je misschien een beetje beïnvloeden met een bepaalde wax. In jouw geval is het al een nieuwe auto en zou ik persoonlijk gewoon kiezen voor een wax die een redelijk standtijd heeft zodat hij een tijdje beschermt.

Wanneer de zomer voor de deur staat, dan zou je een wax kunnen proberen die jouw mooie blauwe kleur complimenteert. Ik heb zelf ook een blauwe auto en met name op donkere kleuren vond ik de welbekende Collinite 915 erg goed zijn ding doen. Goede wax met goede standtijd, vult de donkere kleuren mooi aan en een grote pot voor nog geen 4 tientjes...

Greetz

Persoonlijk zou ik zelf black hole lekker weg laten nu je een nieuwe auto hebt.

Ik zeg:
Wassen
Kleien
Ontvetten
Een leuke wax erop zoals collinite of soft99 fusso.

Mooie kleur!

Als je tevreden bent met de wax.. Moet je deze gewoon lekker blijven gebruiken...Als hij op is kan je voor wat anders kijken!

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reacties: Blade
bedankt alvast voor de reacties en tips, helaas heb ik de auto nog niet ( week 12 ), het is een hele aparte kleur, in een showroom lijkt de kleur erg donker en buiten juist weer zo licht als op de foto....

op zich verwerkt de wax die ik heb wel makkelijk, enige waar ik van baal is dat je nog wel is een week later waas tegenkomt, terwijl ik behoorlijk secuur ben met uitpoetsen, nou weet ik niet of dit door deze wax komt of gewoon door mijn onkunde :)

goed om te horen dat ik de glaze over kan slaan, dat scheelt toch een stap, vind het niet erg om te doen maar wel als het voor niets is

Standtijd vind ik niet superbelangrijk, want vind het leuk om een auto mooi te houden en heb geen hekel aan poetsen

De vraag showglans of duurzaamheid moet ik er dan aan denken dat showglans minder bescherming geeft of gewoon een minder lange standtijd heeft ?

@Marcelca ,
Showwaxen hebben vaak een minder lange standtijd (dus een minder lange bescherming).
Voorbereiding/polijsten=90% van het eindresultaat/glans dus koop nou niet als eerste een (veelal wat dure) showwax terwijl er met polijsten het meeste te winnen valt..
Begin lekker met een Collinite 476 dat is kwalitatief (en qua prijs) een uitmuntende wax met goede balans tussen standtijd en resultaat.

Laatst bewerkt:
op zich verwerkt de wax die ik heb wel makkelijk, enige waar ik van baal is dat je nog wel is een week later waas tegenkomt, terwijl ik behoorlijk secuur ben met uitpoetsen, nou weet ik niet of dit door deze wax komt of gewoon door mijn onkunde :)

Dit heb ik nog niet meegemaakt maar kan ook aan de wax liggen. Het voordeel van wax is dat de keuze reuze is.

goed om te horen dat ik de glaze over kan slaan, dat scheelt toch een stap, vind het niet erg om te doen maar wel als het voor niets is

In autopoetsen zijn er weinig dingen die fout, goed of verkeerd zijn. Als je zelf tevreden bent is het goed, als je meer wilt of anders ken dat ook. Het is erg verschillend maar een glans zit zoals Ric al zegt 90% in de lak zelf (polijsten) en 10% in de lsp. (last step protection) Probeer lekker wat verschillende producten. Er bestaan ook panel potjes of sample flesjes waardoor je niet meteen teveel hebt liggen....

In ieder geval, have fun detailing

Ik heb al een nieuwe megane gt gedetailed in die kleur en voorzien van de Gyeon Prime coating. De lak heeft ongelofelijk veel Flakes maar is wel erg kras gevoelig. Ik zou gewoon beginnen met een instap wax zoals de collonite of poorboys natty's. Als je ooit eens de auto ook wil gaan polijsten zou ik pas kijken naar wat duurdere waxen.

zelfs klei is bij sommige nieuwwagens over te slaan, (op mijn leon deed het helemaal niets, kwam niets af) kleien wordt vaak gedaan uit gewoonte, omdat dat zowat in het hoofd gebrand zit, maar is niet altijd perse nodig.
ik heb destijds de mijne goed geinspecteerd, een finishing polish gebruikt , de boel ontvet en in een sealant gezet :) maar de wax die je hebt zou perfect moeten voldoen.

voor de rest is alles al gezegd :)

zelfs klei is bij sommige nieuwwagens over te slaan, (op mijn leon deed het helemaal niets, kwam niets af) kleien wordt vaak gedaan uit gewoonte, omdat dat zowat in het hoofd gebrand zit, maar is niet altijd perse nodig.
ik heb destijds de mijne goed geinspecteerd, een finishing polish gebruikt , de boel ontvet en in een sealant gezet :) maar de wax die je hebt zou perfect moeten voldoen.

voor de rest is alles al gezegd :)

Zoals je zegt inderdaad niet nodig bij "sommige" nieuwe wagens, maar dat is erg afhankelijk wat er daarvoor met de auto is gebeurd (transport ed.). Je weet pas nadat je daadwerkelijk gekleid hebt of het nodig was of niet.

Ben het wel met je eens dat kleien niet altijd nodig is, helemaal als de TS toch niet machinaal gaat polijsten. Aan de andere kant kost kleien op een schone auto je hooguit een half uurtje en alles wat je dan meepakt is weer mooi meegenomen;)

Zou ik wel een zachte klei gebruiken (als je die hebt) om geen marring te veroorzaken.

Om dan terug te komen op de originele vraag of de producten goed te gebruiken zijn, jazeker, black hole en natty's blue zijn prima te gebruiken. Als je over wilt stappen op een vaste wax dan zijn bovengenoemde opties (collinite 476 of een panelpotje van bv een dodojuice wax) ook goede alternatieven!

Gezien de lijnen van de auto, zal praktisch elke wax je een glans geven waar je van gaat glimlachen...mits goed gepolijst! En qua lichtinval.
Als je kijkt naar het goedkopere segment zou ik voor de "Good old M16" van Meguiars gaan, maar niet iedereen vind de verwerking fijn qua buffen.
Wel een mooie wetlook met een serieuze standtijd.
Zelf o.a. ook in het bezit van een Blauwe lak.
Heerlijke kleur om mee te werken!

• Leuk
Reacties: m@rio