• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

wetsanden van steenslag

megane_cc

Detailing rookie
7 sep 2008
467
0
Vandaag m’n stoute schoenen aangetrokken en twee steenslagplekjes aangepakt. Gisteren had ik deze al opgevuld met kleurlak en nadien met blanke lak:
wetsand1.webp

Matte plek na het wetsanden met P3000:
wetsand2.webp

Rotary Krauss SZ81803 in combinatie met gele solo woolpad en M105:
wetsand3.webp

Na enkele passes op stand 3 (komt overeen met 1500tr/min):
wetsand4.webp

DA G220 in combinatie met Meguiars gele polishing pad en M205:
wetsand5.webp

Eindresultaat na M205, Blackhole en Collinite’s #845:
wetsand6.webp

Gebruikte spullen: Krauss, G220, gele solo woolpad, gele polishing pad, zwarte LCpad, handpad, lakdiktemeter, P3000 sandingpaper, verdunde IPA, M105, M205, Black Hole, Collinite #845, tape en microvezeldoeken.
wetsand7.webp

Het was mijn eerste keer dat ik aan het wetsanden sloeg en ‘k moet eerlijk toegeven dat het met een bang hartje was, maar het is erg goed meegevallen. De gemeten waarde met de lakdiktemeter bedroeg voor het wetsanden 143um, na het wetsanden en de nabewerkingen was die waarde nog 133um.

Als ik heel eerlijk wil zijn moet ik toegeven dat als je vanuit een bepaalde richting kijkt naar de steenslagpukkels en met de lamp er recht op gericht je nog steeds ziet waar deze pukkels waren, maar daar schijnt volgens ik al gelezen heb op diverse forums weinig aan te veranderen. Helaas krijg ik dat niet op foto maar het ziet er wat mijzelf betreft toppie uit (en ‘k ben niet rap tevreden). Deze avond m’n madam nog eens laten keuren en als die ook zegt dat het goed is (en die is minder moeilijk dan mij) dan heb ik weer een goeie frisse Palm verdient.

Je hebt dus de advanced stage bereikt:-)^

Heb wel gelezen dat als je alleen de kleurlak gebruikt en daarmee de put met een bol opvult je het minder ziet.
Dus geen blanke lak gebruiken.
Is misschien leuk om bij de sloop een zelfde type als jou auto kleur een paneel te halen en te testen.

Dat is een behoorlijk mooi resultaat zo! is het een takkewerk of denk je dat dit ook zou kunnen als je wat meer plekjes hebt? Heb je trouwens ook het langka setje gebruikt om de plekjes voor te bereiden? hoe heb je dat gedaan?

Knap gedaan ,ik moet me er ook eens aanzetten.. Wat heb je gebruikt om de lak aan te brengen ,gewoon een fijn penseeltje?

Top zeg! Leuk om te zien ook hoeveel lak je ongeveer verwijdert!

Mss een domme vraag Dennis ,maar is 10 micron veel ,ik bedoel dan ga je altijd rond zo een waarde zitten als je schuurpapier van de 3000-4000 gebruikt ?

Ik vind het niet veel voor wetsanden, grof polijsten met wol en nabehandeling. Mijn ervaring met Renaultlak is dat het wat zachter is en dan zal je ook meer verwijderen dan met harde lak. Het wordt kritiek als je rond de 85-90 micron gaat. Dan ben je te ver ;-) Dit is gewoon heel netjes. Alleen kan het per cm al flink schelen. Daarom gebruiken sommigen een laserpointer om exact dezelfde plek kunnen meten.

Ik moet echt een kijken voor een lak dikte meter voor ik aan die kras op het dak ga beginnen. Moet nog naar zoveel dingen kijken ;-) ,thanks voor de info..

B.K. zei:
Knap gedaan ,ik moet me er ook eens aanzetten.. Wat heb je gebruikt om de lak aan te brengen ,gewoon een fijn penseeltje?

Ik heb in eerste instantie dat penseeltje gebruikt dat in dat laksetje van Renault zit maar da's prutswerk hoor (penseeltje is te dik), nadien verder gedaan met een tandenstoker, dat ging al beter maar ik moet dringend eens pinstriping penseeltjes(*) aankopen.

*: ideetje om in het assortiment van Carclean op te nemen misschien?

@dovdmeer: neen, geen langka setje, gewoon de wonde (lees steenslagpukkel) ontsmet met IPA en dan kleurlak en na droging blanke lak in de wonde gedropt. Ik denk verder dat indien je bumper of motorkap erg toegetakeld is (oa mijn Renault Modus) van steenslag dat het onbegonnen werk is en je beter kiest voor een nieuwe laklaag of het zo laat.

@Dibbuz: ik heb zo'n laserdinges hier liggen maar 't is altijd hetzelfde hé, heb je dat ding nodig dan zijn de batterijen plat :'( en indzerdaad kan het heel wat schelen qua lakdikte, ik dacht eerst het plaatwerk van de wagens in kaart te brengen maar soms heb je op 5cm afstand wel 20 micron (of soms nog meer) verschil dus dat is onbegonnen werk.

@ThaBird; dat zou inderdaad leuk zijn mocht ik zo een koetswerkonderdeel op de kop kunnen tikken en de Renault dealer waar ik de wagens koop weet dat, maar ja.....denk dat ik eens zelf een bluts ga moeten rijden want er komt maar geen zwart nacré ongeval binnen bij hem.

Moet je ook niet bij je dealer voor zijn.
Ga maar eens bij een sloopbedrijf binnen of een auto schadebedrijf, die zullen je vast klunen helpen aan een stukje plaat dat identiek is aan jou auto.

Goed gedaan :cool
Thanx voor het plaatsen. Ik wil ook een keer gaan wetsanden en dan zijn zoveel mogelijk topics over dit onderwerp een mooi naslagwerk.
10 micron is eigenlijk niet eens veel met wetsanden. Heb laatst met excentrisch polijsten al (gemiddeld) 10 micron weggehaald op de Honda (hoe bedoel je boterzacht...).