• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wetsanden: wel of geen lakstift?

Bassho

Detailing chief
3 jul 2017
103
85
Dag allen,

We willen binnenkort het wetsanden leren, alleen lees op zowel Carclean als op diverse andere fora (meguiars, en internationale fora) dat er soms wel een lakstift gebruikt wordt en soms niet.

Wanneer gebruik je een lakstift en wanneer niet?
Ik heb momenteel een Alfa Romeo MITO staan. De lak laat zich redelijk corrigeren. Met een Foamed Wool en een DAP900 krijg ik semi-diepe krassen keurig eruit gepolijst maar de wat "dikkere witte krassen" niet. Nu komt de witte van de kras vaak door de blanke lak als ik dat goed heb begrepen: kun je dit dan gelijkmatig opschuren totdat de blanke lak gelijk is met de kras?

Een lakmeter wordt geregeld.

K2bKgQq.png

Rood = bijna niet mogelijk met DAP900 en Foamed wool weg te krijgen
Groen = lukt om weg te krijgen zonder wetsanden

Concrete vraag: wanneer gebruik je een lakstift en wanneer niet? :)
 
ik zou zegge. dat als je polijst en je de kras er niet uitkrijgt je daarna je lakstift pakt. de kras opvult, schuurt(vlak maakt) en weer polijst
 
ik zou zegge. dat als je polijst en je de kras er niet uitkrijgt je daarna je lakstift pakt. de kras opvult, schuurt(vlak maakt) en weer polijst
Dat is dus juist het verwarrende, want je hebt toch niet voor elke (diepere) kras een lakstift nodig om de lak op te vullen?
 
  • Leuk
Reacties: BMW F11
Mijn boerenlogica; ...wanneer er iets gevuld moet worden? :)

Als de kras door je blanke lak heen is en een stuk in je kleurverf. (Of zelfs tot op het staal) ;)

Denk aan steenslag; Buiten het feit om dat dit vaak bredere defecten zijn dan krassen, voel en zie je overduidelijk dat het kratertjes zijn. Polijsten en/of schuren tot je de omliggende lak weer egaal hebt, zou betekenen dat je tot op het staal moet. OPVULLEN DUS :)
 
  • Leuk
Reacties: Bassho
Mijn boerenlogica; ...wanneer er iets gevuld moet worden? :)

Als de kras door je blanke lak heen is en een stuk in je kleurverf. (Of zelfs tot op het staal) ;)

Denk aan steenslag; Buiten het feit om dat dit vaak bredere defecten zijn dan krassen, voel en zie je overduidelijk dat het kratertjes zijn. Polijsten en/of schuren tot je de omliggende lak weer egaal hebt, zou betekenen dat je tot op het staal moet. OPVULLEN DUS :)
Dus je zegt in feite: elke kras die je NIET wegkrijgt gewoon opvullen met lak, 48-72 uur laten harden en vervolgens wetsanden?
 
In feite zeg ik; Vullen wanneer het nodig is. :p Als een kras met de nagel duidelijk voelbaar is, dan zal er al flink wat polikstwerk bij komen kijken of het is zelfs al niet rendabel om te polijsten. Dan vul je de boel op, op de juiste manier die afhankelijk is van het te gebruiken verf. (2k of meng)
 
  • Leuk
Reacties: Bassho
@Quantoxx heb je hier ervaring mee? Of geef je advies over iets wat je zelf nog nooit gedaan heb?

Een kras is even wat anders dan steenslag.

Weet waar je aan begint, want er is een (grote) kans dat het lelijker word dan dat het nu is.

Een metallic lak ga je niet strak krijgen met een lakstift.

Misschien is het beter om het vlak te schuren (en constant de lak meten) en dan te polijsten en dan vrede nemen met een niet 100% resultaat.

Of je moet de mindset hebben dat je het deel laat spuiten als je niet tevreden bent met het resultaat.

Dit soort klusjes is een vak apart en zeker niet voor iedereen weg gelegd.

Denk er alsjeblieft niet te makkelijk over.

succes :)
 
@Quantoxx heb je hier ervaring mee? Of geef je advies over iets wat je zelf nog nooit gedaan heb?

Een kras is even wat anders dan steenslag.

Weet waar je aan begint, want er is een (grote) kans dat het lelijker word dan dat het nu is.

Een metallic lak ga je niet strak krijgen met een lakstift.

Misschien is het beter om het vlak te schuren (en constant de lak meten) en dan te polijsten en dan vrede nemen met een niet 100% resultaat.

Of je moet de mindset hebben dat je het deel laat spuiten als je niet tevreden bent met het resultaat.

Dit soort klusjes is een vak apart en zeker niet voor iedereen weg gelegd.

Denk er alsjeblieft niet te makkelijk over.

succes :)
amen
 
  • Leuk
Reacties: Zluytr
+1 voor Zluytr

Het is een lastig tijdrovende klus.
Ik heb het een aantal keer geoefend op een test paneel van de sloop en daarna pas geprobeerd op mij vorige auto.

Over het resultaat was ik redelijk tevreden het viel niet meer zo erg op.

De metallic deeltjes vallen altijd wat anders in de kras vandaar dat je het altijd wat blijft zien.

Ik zat op het test paneel ook een keer door de blanke lak heen te wetsanden. Dus het blijft een risico je kan er ook je bumper mee verkloten.
 
@Zluytr - Ik lul maar wat, dat werkt hier altijd... :)

Ik maak niet stelling dat steenslag en een diepe kras hetzelfde zijn, ik maakte een beeldvorming ter vergelijking. Bij diepe steenslag zie je dat je door enkele lagen heen bent en je misschien zelfs op het staal zit. Of je het nou bij metallic mooi krijgt door opvullen of niet, je moet wel.

Bij krassen gaat hetzelfde op. Als dit te diep is, kan je de boel laten overspuiten, maar als dat te duur word, kan je het opvullen. Beter een iets afwijkende streep dan een witte jaap over je lak. Het valt minder op.

En ja, ik spreek niet over "krasjes" maar over flinke defecten. Bij krasjes heb je ook geen wetsanden nodig, dus dat moge vanzelfsprekend zijn. Als we na enkele (lokale) hits een defect niet wegkrijgen, dan nemen we het voor lief.
 
Blijft trouwens een tricky klusje! :) Zelfs als je een paneel goed polijst, lak laat maken met de juiste kleurcode en de boel mooi strak krijgt, blijf ik me altijd ergeren aan dat beetje kleurverschil c.q. lichtinval. Maja, komt ook omdat je dan gefixeerd bent op 100% netjes. ;)
 
@Zluytr - Ik lul maar wat, dat werkt hier altijd... :)

Ik maak niet stelling dat steenslag en een diepe kras hetzelfde zijn, ik maakte een beeldvorming ter vergelijking. Bij diepe steenslag zie je dat je door enkele lagen heen bent en je misschien zelfs op het staal zit. Of je het nou bij metallic mooi krijgt door opvullen of niet, je moet wel.

Bij krassen gaat hetzelfde op. Als dit te diep is, kan je de boel laten overspuiten, maar als dat te duur word, kan je het opvullen. Beter een iets afwijkende streep dan een witte jaap over je lak. Het valt minder op.

En ja, ik spreek niet over "krasjes" maar over flinke defecten. Bij krasjes heb je ook geen wetsanden nodig, dus dat moge vanzelfsprekend zijn. Als we na enkele (lokale) hits een defect niet wegkrijgen, dan nemen we het voor lief.

Ik zeg ook niet dat hij zegt dat steenslag en een kras het zelfde is.

Alleen de eerste 2 vragen waren aan jou gericht!

Ik snap gewoon niet hoe je iemand advies kan geven over iets wat je nog nooit gedaan heb.. sorry!

Ik geloof dat het uit een goed hart komt, maar weet wel dat een hoop mensen om 1 of andere reden dingen van je aan nemen.

Dan moet je toch best zeker van je zaak zijn.
 
@Quantoxx top gozer om te zien, mee gelachen op de SDD, maar toch geef ik @Zluytr gelijk, je adviezen zijn niet altijd ff handig en correct. Tof dat je altijd een reactie geeft, maar de meeste gaan blindelings met jou advies aan de gang wat niet altijd goed uitpakt.

voorbeeld foamen met bath+ en dreft. zelfs dat dan gruwelijk fout gaan.


maar voor de rest top gozer hoor
 
Ik snap gewoon niet hoe je iemand advies kan geven over iets wat je nog nooit gedaan heb.. sorry!
En hoe kom je er dan bij dat ik het nog nooit gedaan heb? :)

Ik beantwoorde de vraag van de TS. Die ging niet over de foto die hij postte, maar de letterlijke vraag; "Wanneer gebruik je een lakstift en wanneer niet?"

Mijn antwoord was; Wanneer er iets gevuld moet worden ;)

Als je kan polijsten en wetsanden, dan stel je niet die vraag omdat je elke swirl zou willen vullen met verf. :)

Steenslag en diepe krassen, waarbij het duidelijk is dat er flink wat lak weg is, die heb ik een aantal keer behandeld. Chippies uit de lak, flinke japen en dergelijke.

Interpretatie kan ook anders zijn. Vanzelfsprekend zou ik bij iemand met niet veel ervaring zeggen dat wetsanden een stap hoger is als polijsten en niet zomaar gedaan kan worden. Echter kreeg ik het idee dat er al wel er al wel ervaring was, gezien er over wetsanden en lakherstel word gesproken. :)


@Quantoxx top gozer om te zien, mee gelachen op de SDD, maar toch geef ik @Zluytr gelijk, je adviezen zijn niet altijd ff handig en correct. Tof dat je altijd een reactie geeft, maar de meeste gaan blindelings met jou advies aan de gang wat niet altijd goed uitpakt.

voorbeeld foamen met bath+ en dreft. zelfs dat dan gruwelijk fout gaan.

maar voor de rest top gozer hoor

Haha! :heart:

Ik ben gewoon nuchter en er word vaak gedaan of het detailen een moeilijke wetenschap is, bij simpele dingen. :)

Zo ook het foamen met Dreft of Bathe+... Wat kan daar nou gruwelijk fout mee gaan? Remmenreiniger in een vette motorruimte, pads schoonmaken met Dreft, ongelakt kunststof met melamine, etc. Waren allemaal gekke dingen die ik deed en het was allemaal niet zoals het hoorde in het "Detailen". :)

En ja... Waarom mensen dingen al snel van mij aannemen, daar heb ik geen verklaring voor. Volg de grootste debiel om bij het leukste feest te komen, ofso? ;)
 
Laatst bewerkt:
is dit nog te redden? voorbeeldje
Donders! Via de telefoon zie ik dingen sowieso niet zo best omdat mijn scherm meer scheuren heeft dan een mozaïek van 4 vierkante meter.

Ziet er niet best uit, maar weet ook niet precies wat ik zie en wat er al gebeurt is. Ben wel benieuwd! Vanavond effe op de PC bekijken.
 
Algemene theorie:

Als een kras de originele kleur terugkrijgt wanneer je hem nat maakt (bijvoorbeeld bij het wassen) dan kan het volgende het geval zijn:

1) Kras alleen in de blanke lak
2) Kras door de blanke lak heen, maar niet door de kleurlaag heen

Als dat het geval is, dan is polijsten zonder opvullen het makkelijkst om te doen.

Het vullen van een kras is namelijk complex, want er gaat meer naast de kras dan in de kras. Dat moet je vervolgens weer op een goede manier weg zien te krijgen, zonder dat je teveel verwijdert en dat met polijsten er weer helemaal uittrekt.

Zodra je door zowel de blanke lak als de kleurlak heen bent, dan is vullen aan te raden, maar dat blijft een specialistisch proces waarbij je goed op moet letten. Bovendien zijn veel kleurlakken mat qua uitstraling en is het een kunst om te vullen met kleur en daarna met blanke lak.

Jouw foto:

Zover ik het van een foto kan beoordelen, is het in jouw geval niet verstandig om de krassen te gaan vullen. Ze lijken dun en wellicht ook niet diep genoeg. Polijsten wordt dat dus.
 
En hoe kom je er dan bij dat ik het nog nooit gedaan heb? :)

Kleine inschatting gebaseerd op 2 dingen.

1. Je antwoord.
2. Het feit dat elke keer als je een testkap polijst of de auto van je moeder wast er een verslag voorbij komt van 2 a4tjes. Dus het feit dat ik niks over lakstift en schade bijvullen voorbij heb zien komen maakt het een redelijk gegronde inschatting.

Verder ben ik het met Dennis eens.. dat je zeker een aanwinst bent voor het forum. Vaak grappig en origineel. En ondanks dat ik vaak halverwege een post stop met lezen heb je vaak goede punten.

Alleen kom ik vaak dingen tegen waar ik het niet helemaal of zelfs helemaal niet mee eens ben.

Ik zal vooraf zeggen dat ik het ook niet altijd bij het rechte eind heb, maar ik ga geen mensen adviseren over dingen waar in geen kaas van gegeten heb.
 
  • Leuk
Reacties: teertsniam