Afgelopen week heb ik een nieuwe-tweedehands caravan gekocht. Omdat ik er geen zin in heb een (in mijn ogen) smerige caravan aan de trekhaak van mijn glanzende bolide te hangen was er maar 1 mogelijke optie: Aan het werk!
Het "detail" onderwerp van deze Show off:
Het totaaloverzicht:
Details:
Samengevat:
De echt dikke foamlaag die er op zat zie je (helaas) al niet meer omdat ik te laat was met de foto's. Gelukkig had dat geen invloed op het resultaat, want vooral op het dak was alle troep lekker losgeweekt. Vervolgens de caravan gewassen met NXT Tech Shampoo.
Resultaat: Het losse vuil was er af.
Vervolgens weer de status bepaald. Ik kwam nog steeds vastzittend vuil tegen dat je normaliter op een autolak met clay zou verwijderen. Ik had er alleen niet al teveel trek in om de hele caravan een clay behandeling te geven. Dus heb ik een andere taktiek toegepast en een testspot gedaan met APC 1:10 en een niet al te harde borstel. Voordeel van de borstel is dat je ook tussen die randjes het vuil wegkrijgt. (Let wel op met APC en de rubbers van een caravan. Ik heb dat wel gedaan door zo min mogelijk APC oplossing op de rubbers te laten komen.)
De testspot APC 1:10 zag er zo uit:
Voor mij genoeg reden om de hele caravan met deze combi te behandelen. Voor het plaatwerk was het in ieder geval afdoende om het vastzittende vuil er af te krijgen. Dat goldt helaas niet voor de echte kunststof delen zoals de disselbak, lichtbalk achterop en het kunststof rond de wielkast.
Dat kunststof heb ik vervolgens zwaarder aangepakt met APC 1:4 en de borstel. En dat hielp:
De disselbak is hier voor de helft gedaan. De andere help is net voorzien van APC 1:4.
Einde dag 1. Deze klus heeft al een uurtje of 5 gekost en het is ondertussen donker geworden. Morgen de draad maar weer oppakken.
Goed. Alles is nu gereinigd en klaar voor verdere behandeling. Mijn vorige caravan onderhield ik ook met Meguiars, NXT Tech Wax voornamelijk, maar echt ideaal was dat niet. Eigenlijk weet je 3 dingen van een caravan:
Dus eerst een testspot gemaakt:
Dat resultaat beviel mij uitstekend, dus ben ik verder gegaan met de volgende combi:
De wax spreekt nu voor zich, de pad is de light Polishing pad (lichtgroen). En ja, daar zit al een wit residu op van de testspot, maar dat is voornamelijk verwijderde vervuiling en oxidatie. :roll
Oke, de keus is gemaakt, vervolgens is het een kwestie van meters maken (en dat is in dit geval letterlijk bedoeld ).
Gelukkig hoefde ik niet al te veel moeite te doen om te zien waar ik gebleven was. Dat was duidelijk zichtbaar:
En niet alleen aan het kleurverschil, maar ook aan de glans:
Eind van de dag heb ik de verlichtingsunit en reflectorplaat van de achterkant losgeschroefd, schoongemaakt en met PlastX (met witte pad) behandeld.
De rechterkant is klaar op de foto, links moet nog gedaan worden.
Einde dag 2. De schroeven van de achterlichten zijn er in het donker weer ingedraaid. Al het plaatwerk is behandeld en eveneens klaar.
Dag 3 begint weer met schoonmaken. De ramen zijn vandaag aan de beurt. Zowel de binnen als de buitenkant van de ramen met Meguiars Glass cleaner schoongemaakt. Je moet tenslotte wel "echt" kunnen zien hoe het er voor staat. :ja
Dat was snel duidelijk. Krassen en oxidatie. Na een testspot gekozen voor PlastX en de witte Pad voor de ramen.
Al die oppervlakte krassen kreeg ik perfect weg met deze combi. Vervolgens de ramen met wax verwend (De Marine Nr 50). Vrijwel nieuw!
Ter afronding nog wat kleine dingen in orde gemaakt:
Ter afsluiting de binnenkant nog schoongemaakt, en de vloer geboend met APC 1:10. Wonderbaarlijk waar dat spul toe in staat is.
Ik heb geen APC gebruikt op het hout en de kunsstof in de caravan. Een testspot liet zien dat APC daar te "zwaar" voor is.
In totaal ben ik zo'n 20 uur met deze klus bezig geweest. En nu is het echt "mijn" caravan. :-b
Als je met een boot of caravan aan het werk moet/wil kan ik je Meguiar's Marine RV One Step Cleaner Wax nr. 50 aanraden. Deze wax doet absoluut wat hij belooft. Wel het advies om machinaal aan het werk te gaan of anders je abonnement bij de sportschool voorlopig op te zeggen. :-"
De nr 50 werkt ongeveer hetzelfde (als je hem als cleaner gebruikt) als de M80. Opbrengen en uitwerken dus. Uiteindelijk hou je een dunne wax waas over die je heel makkelijk uit kunt poetsen. Ik heb afgelopen weekend heel veel reacties gekregen zowel tijdens als na de klus, zo opvallend was het resultaat.
Cees
Het "detail" onderwerp van deze Show off:
- Caravan Wilk 545
- Bouwjaar 1991
- Opbouw lengte 6 meter
Het totaaloverzicht:
Details:
Samengevat:
- een groen en zeer vuil dak
- Kunststof met veel vast- en loszittend vuil
- Vervuiling en oxidatie op dat bobbeltjes(8o )oppervlak.
De echt dikke foamlaag die er op zat zie je (helaas) al niet meer omdat ik te laat was met de foto's. Gelukkig had dat geen invloed op het resultaat, want vooral op het dak was alle troep lekker losgeweekt. Vervolgens de caravan gewassen met NXT Tech Shampoo.
Resultaat: Het losse vuil was er af.
Vervolgens weer de status bepaald. Ik kwam nog steeds vastzittend vuil tegen dat je normaliter op een autolak met clay zou verwijderen. Ik had er alleen niet al teveel trek in om de hele caravan een clay behandeling te geven. Dus heb ik een andere taktiek toegepast en een testspot gedaan met APC 1:10 en een niet al te harde borstel. Voordeel van de borstel is dat je ook tussen die randjes het vuil wegkrijgt. (Let wel op met APC en de rubbers van een caravan. Ik heb dat wel gedaan door zo min mogelijk APC oplossing op de rubbers te laten komen.)
De testspot APC 1:10 zag er zo uit:
Voor mij genoeg reden om de hele caravan met deze combi te behandelen. Voor het plaatwerk was het in ieder geval afdoende om het vastzittende vuil er af te krijgen. Dat goldt helaas niet voor de echte kunststof delen zoals de disselbak, lichtbalk achterop en het kunststof rond de wielkast.
Dat kunststof heb ik vervolgens zwaarder aangepakt met APC 1:4 en de borstel. En dat hielp:
De disselbak is hier voor de helft gedaan. De andere help is net voorzien van APC 1:4.
Einde dag 1. Deze klus heeft al een uurtje of 5 gekost en het is ondertussen donker geworden. Morgen de draad maar weer oppakken.
Goed. Alles is nu gereinigd en klaar voor verdere behandeling. Mijn vorige caravan onderhield ik ook met Meguiars, NXT Tech Wax voornamelijk, maar echt ideaal was dat niet. Eigenlijk weet je 3 dingen van een caravan:
- die bobbels zijn eigenlijk rete irritant, want daar gaat altijd wax tussen zitten die je niet makkelijk uitgepoetst krijgt;
- De laklaag is dunner en kwetsbaarder;
- Het is in principe kunststof.
Dus eerst een testspot gemaakt:
Dat resultaat beviel mij uitstekend, dus ben ik verder gegaan met de volgende combi:
De wax spreekt nu voor zich, de pad is de light Polishing pad (lichtgroen). En ja, daar zit al een wit residu op van de testspot, maar dat is voornamelijk verwijderde vervuiling en oxidatie. :roll
Oke, de keus is gemaakt, vervolgens is het een kwestie van meters maken (en dat is in dit geval letterlijk bedoeld ).
Gelukkig hoefde ik niet al te veel moeite te doen om te zien waar ik gebleven was. Dat was duidelijk zichtbaar:
En niet alleen aan het kleurverschil, maar ook aan de glans:
Eind van de dag heb ik de verlichtingsunit en reflectorplaat van de achterkant losgeschroefd, schoongemaakt en met PlastX (met witte pad) behandeld.
De rechterkant is klaar op de foto, links moet nog gedaan worden.
Einde dag 2. De schroeven van de achterlichten zijn er in het donker weer ingedraaid. Al het plaatwerk is behandeld en eveneens klaar.
Dag 3 begint weer met schoonmaken. De ramen zijn vandaag aan de beurt. Zowel de binnen als de buitenkant van de ramen met Meguiars Glass cleaner schoongemaakt. Je moet tenslotte wel "echt" kunnen zien hoe het er voor staat. :ja
Dat was snel duidelijk. Krassen en oxidatie. Na een testspot gekozen voor PlastX en de witte Pad voor de ramen.
Al die oppervlakte krassen kreeg ik perfect weg met deze combi. Vervolgens de ramen met wax verwend (De Marine Nr 50). Vrijwel nieuw!
Ter afronding nog wat kleine dingen in orde gemaakt:
- Banden behandeld met Meguiars Hot shine Tyre spray
- Kunststof randjes (de zwarte in rails etc.) verwend met Meguiars Gold Class trim detailer
Ter afsluiting de binnenkant nog schoongemaakt, en de vloer geboend met APC 1:10. Wonderbaarlijk waar dat spul toe in staat is.
Ik heb geen APC gebruikt op het hout en de kunsstof in de caravan. Een testspot liet zien dat APC daar te "zwaar" voor is.
In totaal ben ik zo'n 20 uur met deze klus bezig geweest. En nu is het echt "mijn" caravan. :-b
Als je met een boot of caravan aan het werk moet/wil kan ik je Meguiar's Marine RV One Step Cleaner Wax nr. 50 aanraden. Deze wax doet absoluut wat hij belooft. Wel het advies om machinaal aan het werk te gaan of anders je abonnement bij de sportschool voorlopig op te zeggen. :-"
De nr 50 werkt ongeveer hetzelfde (als je hem als cleaner gebruikt) als de M80. Opbrengen en uitwerken dus. Uiteindelijk hou je een dunne wax waas over die je heel makkelijk uit kunt poetsen. Ik heb afgelopen weekend heel veel reacties gekregen zowel tijdens als na de klus, zo opvallend was het resultaat.
Cees
Laatst bewerkt: