• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zelf een autowas maken

Top, bedankt. :)^
Had ik nog niet gezien en gaat gelijk in mijn favo's.

Heb jij je trouwens nog verdiept in leveradressen?
Als jij nog een adresje weet voor Montan / Montaan was, heel graag.
Is het enige wat ik nog niet heb kunnen scoren.
 
ben ik de eenige foute bezoeker hier die bij eeneigen was/wax dan ook direct denkt om daar dan een vleugje van de meest verkochte hars in nederland erdoor te draaien?(doordenkerke?:ja )
 
@Frank:
Ik ben aan het zoeken geweest naar Montaanwas, maar het is slecht te krijgen. Een leverancier meldde dat ze vanwege de slechte verkrijgbaarheid ervan bepaalde alternatieven aanbieden.

Ik heb wel een leverancier in Engeland gezien, maar daar moest je het met 25 kilo tegelijk kopen. :(

Andere waxen en olieën zijn verder wel prima bij webwinkels te krijgen. Behalve dat je bij zaken waar ze benodigdheden voor olieverf verkopen diverse materialen kunt krijgen, kun je ook kijken naar zaken waar ze materialen om zelf cosmetica en zalven te maken verkopen.

Ik zag gisteren bij een reformwinkel in Nijmegen dat ze een heel assortiment aan essentiële olieën hadden. Ze hadden ook allerlei flesjes en potjes. Zelfs zalfpotjes die prima geschikt zijn voor wax (30ml oid, stenen potje met plastic deksel, voor 35 eurocent).

Bij een nederlanse webwinkel heb ik plastic zalfpotjes gezien die precies lijken op de Swissvax potjes, maar dan wit.

Ik heb verder niet gekeken naar siliconen. Het schijnt dat je daarmee allerlei eigenschappen van je wax kunt verbeteren, maar ik vind natuurlijke stoffen toch leuker.
 
Hallo Ewald,

Het is overigens Frans i.p.v. Frank, maar dat ter zijde. ;)

Klopt, van die "zelf cosmetica en zalven maken" (web)winkels voor wassen en oliën en verpakkingen.
Ik heb zelf bij zo'n zaak het merendeel van de ingredienten besteld + wat potjes.
Vooral de dubbelwandige cremepotjes trokken mijn aandacht, want deze zijn bedoeld om een wat constantere temperatuur van de creme te verkrijgen.
Ideaal voor wassen lijkt mij zo, alleen even kijken wat ze doen bij het afvullen onder een bepaalde temperatuur.
 
Frans, sorry dat ik je naam verkeerd had.

Ik had nog wat was staan om kaarsen mee te maken. Als experimentje heb ik het spul in twee glazen potjes gemengd met 2 verschillende olieën, en au bain marie verwarmd.

De kaarsenwas bestaat uit 80% paraffine en 20% stearine.
In het ene potje heb ik dit gemengd met pindaolie (arachideolie), in het andere met lijnzaadolie. De eerste olie is niet-drogend, de andere is drogend. Verhouding is 2 delen kaarsenwas op 1 deel olie.

Het staat nu af te koelen. Uit het boek waarnaar ik eerder linkte begreep ik dat je dit afkoelen ruim de tijd moet geven, omdat het mengsel minder snel stevig zal worden dan je denkt. Dus ik probeer me tot morgen te bedwingen om dit op mijn gepolijste beschuitbus te gaan smeren, om te kijken of het spul werkt, en of ik verschil kan merken tussen de twee waxen, qua curen, looks en verwerking.
 
Hallo Ewald,

Geen probleem.
Ben benieuwd, naar het resultaat van je testen.
Houd er rekening mee dat de droogtijd van lijnzaadolie vrij lang kan zijn (dagen zelfs).
Met name om deze reden wordt hij gebruikt in olieverf, zodat er de volgende dag gewoon nog verder geschilderd en bewerkt kan worden op een schilderij.

Ik probeer vanwege o.a. die lange droogtijd het gebruik van lijnzaadolie te vermijden.
Verder mag lijnzaadolie niet verhit worden, de eigenschappen veranderen dan en er worden schadelijke stoffen gevormd.
Eigenlijk de belangrijkste reden waarom ik deze olie wil vermijden.

Ik ga zelf eerst met de oliën aan de slag die minimaal 70 graden C mogen hebben.

Ik hoop dat CC er geen bezwaar tegen heeft dat ik wat links naar webwinkels plaats omtrent oliën en wassen.
Het is geenzins bedoeld als spam en zijn tevens geen direkte concurenten van CC en meer informatief bedoeld naar mensen die dit ook eens willen proberen.
Indien het desondanks niet toegestaan is, dan graag de links weer verwijderen.

Een website waar ik veel info heb gevonden over oliën is http://www.anthemis.nl

Info over verhitting van en verschillen tussen drogende, halfdrogende en nietdrogende oliën;
http://www.anthemis.nl/etholbasis.htm

Lijst van verschillende basis oliën, met vernoemingen of ze drogende, halfdrogende of nietdrogende oliën zijn en verder veel extra informatieve info;
http://www.anthemis.nl/aromabasis/abrikoos.htm

En bij deze webwinkel kan je buiten oliën, ook wassen en potjes e.d. bestellen;
http://www.hekserij.nl/index.htm
 
Frans, dank voor de links.
Het is inderdaad goed te weten dat allerlei olieën andere eigenschappen krijgen als ze verwarmd worden.

Ik had gelezen dat gekookte lijnzaadolie gebruikt wordt voor conservering van hout, dus het leek me niet zo'n heel groot probleem het te verwarmen. Maar als ik toch een drogende olie wil blijven gebruiken, lijkt het me inderdaad beter om iets anders te nemen, saffloerolie bijv.

Ik denk dat de droogtijd van lijnzaadolie in een dunne waxlaag wel duidelijk korter zal zijn dan in een toch wat dikkere laag olieverf.

Je laatste link had ik zelf ook al ontdekt. Mooi assortiment, goede beschrijvingen.
 
Dat is inderdaad een tegenstelling gekookte lijnzaadolie.
Terwijl als je op Google verhitten van lijnzaadolie intikt, je overal ziet dat het niet verhit mag worden.
Wellicht dat dat dan weer nadelig is om te gebruiken in cosmetica en voeding, wie zal het zeggen.

Ik vind het echter een te onstabiele factor voor in een wasrecept.
Je weet niet in hoeverre de olie veranderd bij een bepaalde verhitting en bij verschillende wasformules heb je weer verschillende verhittingsprocessen.
De ene was moet weer hoger verwarmt worden als de andere en verder heb je ook weer kans dat de warmte langer vastgehouden wordt bij het gebruik van weer een andere formule.
Tevens wordt lijnzaadolie snel ranzig en is het beperkt houdbaar.
Je kan het geheel dan wel weer wat meer stabiliseren door het toevoegen van Jojoba olie, maar dan zit je nog steeds met die onzekere verhittingsfactor.

Misschien ben ik onnodig voorzichtig hiermee, maar goed dat is een keuze die ik heb genomen.

Droogtijd is inderdaad afhankelijk van de laagdikte en zal zeker korter zijn als bij een grotere laagdikte zoals hij bij het verven wordt opgebracht.
 
Volgens mij heeft de neiging om ranzig te worden van een olie direct te maken met of het een drogende olie is. Het ranzig worden is het drogen van de olie.
 
Had zoiets volgens mij ook ergens gelezen, des te hoger de onverzadigde vetzuren des te eerder zal een olie ranzig worden.
En een drogende olie bevat veel onverzadigde vetzuren (meer dan 50%).
 
De 2 waxen die ik gisteren gemaakt heb, heb ik vanmorgen uitgeprobeerd op een gepolijste beschuitbus.

was01.jpg


Ik vond ze beide nogal hard, wat ik niet verwacht had met 1/3 van elk mengsel bestaande uit olie. Het lukte met een zwarte Swissvax applicator, die vrij flexibel is, redelijk om in de kleine potjes te komen (ik had 9 gram van ieder gemaakt). Het opbrengen ging stroef, maar dat had denk ik vooral te maken met de stroefheid tussen de foam applicator en het oppervlak van de beschuitbus. Het is geen autolak wat daarop zit.

Uitwrijven ging probleemloos. De wax met pindaolie heb ik direct uitgewreven, bij die met lijnzaadolie heb ik een kwartiertje gewacht. Ik heb geen hazing kunnen waarnemen.

Ik heb de indruk dat de glans van beide na een paar uur veranderd was. Van beide is de glans koeler geworden. De glans van de wax met lijnzaadolie lijkt meer veranderd te zijn, en lijkt het koelst, hoewel de verschillen subtiel zijn.

De oppervlakken voelen anders aan. Het gladst is het stuk met de wax met lijnzaadolie.

Dit is de glans van de wax met pindaolie:
wastest01a.jpg



Dit is de glans van de wax met lijnzaadolie:
wastest01b.jpg
 
De wax met lijnzaadolie is sinds vanmorgen verder gedroogd. Tot mijn verrassing is de glans hiervan warmer geworden als die van de wax met pindaolie. Het voelt nu ook wat stroever aan dan de andere wax. Het drogingsproces gaat dus langer door dan slechts een paar uur.

Frans, zou het niet zo zijn dat voor alle drogende olieën geldt dat ze van samenstelling veranderen door verwarmen? Ik stel me voor dat het verwarmen het drogingsproces op gang brengt of versnelt.

De vraag is hoe erg het is dat verwarming de samenstelling verandert.
Als het eindresultaat in de waxlaag toch altijd een volledig gedroogde olie is, terwijl het drogingsproces alleen iets op gang gebracht is door verwarmen, zou het niet zo heel veel uitmaken. Als het eindresultaat anders wordt door het verwarmen, doordat er dan andere chemische reactie plaatsvinden, dan maakt het wel uit. Maar als je altijd op dezelfde manier verwarmt, zullen die veranderingen altijd dezelfden zijn.
 
Hallo Ewald,

Ik had eigenlijk over het hoofd gezien in welke verhoudingen je de olie en was had gedaan.
Wanneer je de Rubbish Boys topic bekijkt, dan zie je dat daar bijvoorbeeld parafine olie ipv was wordt gebruikt en de verhouding aan oliën minimaal 60% is.
Je ziet bijna bij ieder experiment met wassen dat de eerste brouwsels te hard zijn, doordat er in eerste instantie te weinig oliën worden gebruikt.

M.b.t. het verwarmen van drogende oliën;
Wanneer je het lijstje wat ik eerder heb geplaatst over de temperaturen die ze mogen hebben bekijkt;
dan lijkt er een verhouding te zitten tussen het aantal overzadigde vetzuren en de temperatuur die zo'n olie mag hebben.
Des te hoger het aantal overzadigde vetzuren, des te sneller zo'n olie droogt.
Dus dan zou je al gauw zeggen; des te hoger het aantal overzadigde vetzuren, des te eerder zal zo'n olie bij verhitting gaan veranderen.
Dit zijn echter conclusies die ik hieruit denk te kunnen trekken, zal sowieso daar nog wat praktijktesten op los moeten laten.
 
Hallo Frans,
Nou je het zegt, Rubbishboy heeft inderdaad veel grotere percentages olie in de recepten die hij gepost heeft dan ik dacht. Komt doordat ik de kokosolie die daar overal inzit aanzie voor een redelijk vaste stof, omdat het er zo uit ziet in het potje wat ik heb. Maar het smeltpunt van kokosolie is slechts 21 - 25°C.

Je hebt trouwens paraffine in diverse consistenties. Bij De Hekserij hebben ze het als vaste stof en als tamelijk stroperige vloeistof. Rubbishboy had het als gewone vloeistof. Ik heb het als olie vandaag gekocht bij Erica Kruiderijen, en deze olie is tamelijk vloeibaar.

Als test heb ik de parafine op de beschuitbus gesmeerd (en weer afgenomen). De glans is een beetje sealant-achtig, tamelijk helder. Komt denk ik doordat het niet zoveel verschillende bestanddelen bevat als een plantaardige olie of was, en je dus ook maar de brekingsindex van slechts 1 of een paar verbindingen ziet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga dit topic zeker weten volgen , ben ook super geinterreseerd in me eigen wax maken en heb al een aantal dingen besteld.
morgen krijg ik mijn carnauba was binnen en die ga ik een paar dagen laten weken in isopropylalcohol.
omdat alcohol nogal vluchtig is en als je de was erin laten weken moet de IPA wel wat opnemen.

ik hoop dat ik een stuk wijzer kan worden met jullie 2 hier op het forum.
ik heb zelf al terpentijn olie en amandel olie gekocht , ik heb op DW ook een ander topic gelezen en toen ik dat las ben ik me er een beetje in gaan verdiepen.

zodra ik wat heb of ergens achter ben gekomen zou ik dat ook natuurlijk mededelen hier !
maar ben niet zo snel als jullie 2 , want zoveel kennis op dit gebied heb ik niet.

en hoop dat jullie mij ook een beetje kunnen helpen.
ik zoek nog een winkel in de achterhoek waar ik gewoon naartoe kan gaan zonder dat ik het elke keer moet bestellen ( hekel aan lang wachten )
 
Hallo Jurjen,
Leuk dat je je bij ons aansluit. :cool:

Ik ben benieuwd of het werkt om de Carnauba in IPA te weken. Als dat werkt, betekent dat dat je met minder verwarmen wax zou kunnen maken, waardoor verdere olieën in het mengsel minder zullen veranderen qua samenstelling.

Met wat ik op dit moment weet, zou ik verwachten dat een mengsel van Carnauba, terpentijnolie en amandelolie best een bruikbare wax op zou kunnen leveren.

Zutphen is denk ik nog Achterhoek? Daar heb je in ieder geval een vestiging van Erica, waar ze diverse olieën hebben. Er zal vast ook wel ergens een kunstschilderswinkel zijn, waar je allerlei olieën voor olieverf kunt kopen, die je ook in wax zou kunnen verwerken.
 
Hoi Ewald
Ik vind het altijd leuk om te experimenteren !

ik had gelezen op DW dat er iemand was die het met sticker oplosser had gedaan maar dat dat niet was gelukt.
dus kwam ik zelf een beetje op het idee om het te proberen met IPA , en ik hoop dat het werkt .

ik ga ook wel verwarmen met au-bain maire om alles een beetje te gaan proberen , ook heb ik bijenwas en candellilawas besteld.
ik moet alles nog een ander paar olieen tot mijn beschikking hebben.
er zijn er zoveel dat ik niet meer weet welke ik moet hebben.

Zuthpen is een uur rijden vanaf hier , kan ik net zo goed naar nijmegen want dat is ook een uurtje.
ik heb me terpentijn olie bij een schilderswinkel gekocht en de amandel olie bij de drogist.
de rest ben ik nog naar opzoek.
 
Hallo Jurjen,

Welkom bij de club. :)^

Qua oliën is het inderdaad een moeilijke zaak.
Ik heb gewoon zoveel mogelijk over de eigenschappen van verschillende oliën doorgenomen en daarop mijn bestelling gebaseerd.
Er is een grote kans dat veel van die oliën naar de keukenkast of zolder worden verplaatst vanwege onbruikbaarheid, maar als je niets probeert dan weet je niets.

Betwijfel het of carnaubawas in IPA op te lossen is, er zijn maar weinig oplosmiddelen hiervoor geschikt.