• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zelf een autowas maken

Dankje wel Frans

ik ben toch maar eerst begonnen met verwarmen van me carnauba en met amandel olie en paraffine .
paraffine gevonden bij de drogist er koste 1,90 voor 120ml:party:

me eerst homemade wax is nu aan het drogen er zit in :
20g carnauba
20g amandel olie
20g paraffine

eerst even oefenen voordat je pas echt begint !,^^

vanavond de carnauba was in de IPA doen en dan maar afwachten , proberen kun je het altijd maar net zoals wat je zegt frans er zijn maar weinig middelen hiervoor.
 
helaas is deze al gebroken , werd te snel hard volgens mij !
iemand een ideetje voor mij wat ik nu kan proberen ?
 
Je mist een zachte was en een etherische olie lijkt mij.

Als ik met de dingen die je in huis hebt wat zou willen uitproberen dan zou ik doen;

25 gram Carnauba
5 gram bijenwas
30 gram terpetijn olie
30 gram amandel olie

Althans in die verhouding, je hoeft niet perse zoveel aan te maken.

Is uiteraard ook gokken voor mij, ik moet nog m'n spullen ontvangen en heb nog niets geëxperimenteerd.

Edit: Je moet het wel zo langzaam mogelijk laten drogen, niet koud zetten ofzo.
Wassen laten smelten
Wassen gesmolten, dan van de hitte afhalen.
Oliën er doorheen mengen
af laten koelen tot kamertemperatuur en afdekken tegen uitdroging
En dan voor het mooie het resultaat de volgende dag pas bekijken
 
hoi frans
op moment heb ik de bijenwas nog niet , verkeerd gegaan waarschijnlijk bij de webshop.
ik krijg als het goed is morgen de bijenwas en dan nog een proberen.

de wax werkt wel , alleen hij moet eerst erg warm worden voordat je hem pas kan gebruiken.
dus net wat je zegt dat ik een zachte was mis.

en als ik de wassen heb laten smelten en haal ze van het vuur en doe de olien erbij dan word het meteen 1 geheel dus en valt het niet meer te roeren wat doe ik fout hiermee ?

alvast bedankt !!
 
hoi ewald
de ene zegt van het vuur af de andere zegt op het vuur.
ik nam ook aan dat ik ook gewoon moest blijven verwarmen dus deed ik dat ook.
want anders krijg je het nooit voor elkaar.
als ik morgen mijn bijenwas heb nog eens proberen.

Me carnaubawas en me IPA heb ik nu ook gemengd en die laat ik lekker een paar dagen weken , misschien wel een week.
ondertussen maar eens een paar keer voelen of het wel wat opneemt zo niet pech gehad volgende keer beter.
 
Je moet zorgen dat de oliën licht voorverwarmd zijn, ze mogen niet koud toegevoegd worden anders stolt de boel gelijk.
Staat ook her en der op het internet vermeld, dacht dat je je er al enigzins in had verdiept, anders had ik het wel aangegeven.
 
dat ben ik dus vergeten inderdaad , wel gelezen maar gewoon domweg vergeten.
hoe verwarm je zoiets ? ook gewoon au-bain marie of heel anders ?
 
Hallo Jurjen,

Heb zoals gezegd nog geen praktijkkennis.
Mijn bedoeling was echter om eerst de wassen te laten smelten, daarna de temperatuur naar rond de 70 graden laten zakken.
Zorgen dat de oliën ook rond die temperatuur zijn (of iets lager) en vervolgens samenvoegen.
Dat was ik inderdaad ook van plan au bain marie te doen, oliën zijn brandbaar dus dat moet je sowieso niet op open vuur doen.
Houd er verder rekening mee dat bijvoorbeeld terpentijn al zelf kan ontbranden.
Zorg dus dat je voor de zekerheid wel maatregelen treft.
Een oliebrand nooit met water blussen, in plaats hiervan de zuurstof wegnemen (zoals dat je bij een brand in een bakpan er een deksel op plaatst).
 
hoi frans
ik neem altijd maatregelen en heb altijd een natte theedoek naast me liggen als ik met chemicalien werk.
als ik morgen tijd heb ga ik nog even langs de blokker om nog een potje te halen en dan verwarm ik eerst de wassen en daarnaar de olieen.
dan kan de was een beetje afkoelen en als de olieen een beetje op tempratuur zijn meng ik deze bij elkaar.
heb net het hele topic doorgelezen van rubbishboy en nu is het me veel meer duidelijk wat ik fout doe !
van fouten leer je , en je moet ergens beginnen.
 
vanmorgen vroeg heb ik er 1 gemaakt en die is naar mijn weten echt wel goed te noemen.
er zit in :
20gr carnauba was
5gr bijenwas
25gr amandel olie
25gr terpentijn olie

stukje uitgehaald en tussen de vingers laten smelten , hij is niet kruimelig en zeer stevig.
hij ruikt daarintegen echt smerig komt door de terpentijn olie.

als het droog is een stukje op me auto smeren.
kijken wat hij dan doet , hou jullie op de hoogte !
 
nee helaas heb ik die nog niet , wel van plan te halen !
ik hoop dat het snel droog is en ik hem uit kan proberen.
heb de olieen ook au-bain marie verwarmd en ging toch wel beter als verwacht.
ik hou jullie op de hoogte !
 
Ben benieuwd, het zou in principe al een redelijke basis moeten zijn.

Alleen de amandelolie is een onzekere factor in het geheel.
Het is een niet drogende olie, dus dat zou (in die hoeveelheid) eventueel problemen kunnen opleveren met curen en/of uitbuffen.

Zie ze ook nog wel eens testen op een cd ofzo, om te zien wat een was doet.
Daar zal je toch wel wat van hebben liggen neem ik aan?

Heb zelf vandaag het e.e.a. binnengekregen, waaronder wassen en oliën.
Daarvan als test van twee drogende oliën een druppel neergelegd om te zien wat ze doen qua droging.
Uren later was er echter nog steeds bar weinig gebeurt, dus zit echt in gedachte om het gehalte aan etherische olie (terpetijn) nog verder op te schroeven als ik eerst van plan was.

Had als eerste basis in mijn hoofd;

30% aan wassen
30% aan etherische olie / solvent
30% aan drogende olie
10% overige oliën

Dat wil ik nu al veranderen naar;

30% aan wassen
40% aan etherische olie / solvent
20% aan drogende olie
10% overige oliën

Affijn, nog heel wat brouwels voor de boeg.
 
hij zit er net en is nu is aan het curen , smeert gemakkelijk en heb hem met me hand ingewerkt.
als het lukt probeer ik even een foto te maken.
 
ik heb ook het gevoel dat de amandel olie teveel van het goede is ,
ik kwam op een ander detail forum een topic tegen die maar 6 ml amandel olie gebruikt en 20 ml terpentijn olie
dus dat recept ga ik morgen maken.
 
Zou in de gaten houden dat je niet te laag in het totaal percentage aan oliën gaat.
Brouwsels die ik heb gezien, die meer als 40% wassen gebruikten, hadden meestal een te hard eindresultaat.

De meesten beginnen te hard, ik wil zelf liever iets te zacht beginnen en dan later langzaam het gehalte aan wassen opkrikken.
 
naar 20 minuten laten curen was het genoeg , dus uitgepoetst en lak is echt super zacht.
dus even de plantenspuit erbij gepakt , dit was echter wat minder mooi de ´beading´ was niet erg veel.
waren wel een paar ronde druppels maar de rest was dat niet.
 
ik weet niet echt wat je bedoeld met hazing (nooit van gehoord).
maar denk dat je bedoeld of de wax goed was gedroogd op de lak en dat je het goed zag ofzo.
je zag dat het goed wit was en het uitpoetsen ging wel redelijk !