Vandaag mijn eerste experiment gedaan.
Ik ben nog in afwachting van één bestelling die moet binnenkomen, maar was te ongeduldig en heb hier in de buurt wat terpetijn gehaald (tegen een vrij hoge prijs, maar goed).
Als eerste heb ik alles eerst uitgestald om te zien of ik alles had en tevens voor een mooie overzichtsfoto;
Had al een recept samengesteld welke ik wilde proberen.
Totaal wascontent is 40%, waarvan de helft aan carnauba.
De solvent is in dit geval terpetijn, als drogende olie heb ik gekozen voor druivenpitolie, omdat deze een mooie vloei en glans/reflectie heeft (getest op een lege cd met meerdere oliën naast elkaar).
De overige oliën zijn een mix van het e.e.a. welke ik op glans en eigenschappen heb uitgekozen;
De wassen en de oliën afgewogen en apart samengevoegd;
Tijd om te gaan koken, de carbauba was smelt rond de 90 graden dus het was zaak de temperatuur goed in de gaten te houden;
Alle wassen al mooi gesmolten en gemengd;
En dus tijd om de oliën voor te verwarmen, om direct stollen van het mengsel te voorkomen;
Ik heb bewust hiervoor gekozen i.p.v. met de wassen mee te laten verwarmen.
Sommige oliën mogen niet hoog worden verhit en tevens verlies je gelijk temperatuur wanneer je koude olie toevoegd aan de hete wassen waardoor je daarna te lang moet doorverwarmen om alles weer op temperatuur te krijgen. Hierdoor worden de oliën ook onnodig te lang verwarmd.
Temperatuur van de oliën in de gaten houden, wilde ze bij voorkeur niet hoger als 70 graden verwarmen.
Het water was op dat moment 75 graden, temperatuur van de oliën zo rond de 65 graden.
De wassen heb ik vervolgens verplaatst naar de pan met de lagere temperatuur en de gelegenheid gegeven iets in temperatuur te dalen.
Vervolgens heb ik de voorverwarmde oliën toegevoegd en alles goed gemengd;
Daarna afgevuld, het ligt nu af te koelen;
Eenmaal afgekoeld zal ik de deksel erop doen en morgen eens naar het eindresultaat kijken.
---