Hier is een foto van het belangrijkste deel van mijn voorraad spullen die ik momenteel voor het wax maken heb.
Hulpmiddelen
Het metalige ding met een pen-clip en LCD-schermpje is een infrarood thermometer. Lekker klein, en je hoeft geen dingen in je wax mengsels te steken. Je richt hem gewoon op het gebied waarvan je de temperatuur wilt meten, drukt op het knopje, en na een halve seconde kun je gaan kijken wat hij gemeten heeft.
De blauwgroene gemechaniseerde lepel is een lepelweegschaal. Wat je afweegt kun je daarna gewoon met de lepel in het schaaltje gieten waar je het nodig hebt.
Verder heb ik nog 5 ml injectiespuiten om olieën mee af te meten.
De 2 glazen schaaltjes met wax experimenten zijn een soort jam schaaltjes, afkomstig van Albert Heijn. Er gaat maximaal zo'n 17 gram wax in, schat ik, voldoende voor de experimenten waar ik nu mee bezig ben.
Dubbel wax experiment
In de 2 schaaltjes zit een wax experiment om te zien wat voor verschil er zit tussen kokosolie en caprylic. Dat laatste is gefractioneerde kokosolie (geraffineerd, zeg maar). Ik merkte met kokosolie dat, als ik het puur opbreng, het eerst warm glanzend is (lage brekingsindex) en dan na enige tijd koeler glanzend wordt (hogere brekingsindex). De caprylic leek puur die verandering niet te hebben, maar ongeveer de glans te houden die kokosolie na enige tijd drogen krijgt. Dus wou ik eens vergelijken hoe deze 2 zich in een wax recept houden.
1.
In het linker schaaltje zit een mengsel van:
2,3 g Carnauba was
1,1 g Witte bijenwas
7 ml Kokosolie
4 ml Terpentijn
2.
In het rechter schaaltje:
2,3 g Carnauba was
1,1 g Witte bijenwas
5 ml Caprylic
7 ml Terpentijn
De wax in schaaltje 2 bleek pas bij veel lagere temperatuur gestold te zijn als schaaltje 1. Nr 1 bij iets van 55 graden (weet het niet precies meer, maar zoiets), Nr 2 bij zo'n 40 graden. De nr 2 is een zachtere wax, die dikker opbrengt en makkelijker op de pad komt. Onderin het schaaltje is de wax geliger dan bovenin, waar ook kristallen langs de rand te zien zijn. Ik heb er met een mesje een stukje uitgehaald, en de kleur en textuur op het snijvlak is vrij constant, dus ik denk dat het verschil hem niet zozeer in de chemische samenstelling zit, maar in de kristalstructuur.
De glans van nr 2 verandert toch in de tijd na het opbrengen. Ik vermoed dat dit vooral te maken heeft met het uitdampen van de terpentijnolie. Mijn natuurkundige verklaring: Door dit uitdampen wordt de waxlaag in feite dichter, wat ervoor zorgt dat de lichtsnelheid erin daalt, wat overeen komt met een verhoging van de brekingsindex, en dus het koeler worden van de glans.
De glans van beide waxen vind ik vrij aardig. Toch nog aan de warme kant, zoals ik wil. De glans van de wax met caprylic is na een aantal uur nog wel warmer als die met kokosolie. Misschien moet dit nog langer drogen, want er zit nog een vage geur aan, wat de kokosolie wax niet meer heeft (maar die laatste zit er ook langer op).