• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zelf een autowas maken

Paraffine is iets wat vele vormen aanneemt.

In de recepten van Rubbishboy, is zijn "paraffine" in feite kerosine (er staat "kerosene" op het blik op zijn foto), wat in Nederland vroeger petroleum genoemd werd. Ik vraag me af of heden ten dage petroleum nog wel te krijgen is?

Ik vraag me ook af wat de paraffine olie die ik heb (afkomstig van Erica Kruiderijen) nu eigenlijk is. Is het petroleum? Het heeft in ieder geval geen geur, en volgens mij stinkt petroleum.

Dan heb je nog paraffine olie die stroperig is en paraffine was.
 
Wij stoken in onze loodsen op petroleum in de winter. Kun je bij een oliehandel nog steeds krijgen. Wel erg prijzig tegenwoordig: 1,30 of meer.
 
Petroleum is nog zat te krijgen en stinkt idd als een bunzing.
Hier in een jerrycan nog wat zitten, geen idee hoelang houdbaar oid is
Bij interesse wil ik best meenemen de 16e ( wel ff een reminder doen de dag er voor anders gaat het door het zevengat heen )
 
Ik heb ondertussen lampolie van Petromax gevonden, met als materiaalomschrijving: Paraffine (aardolie) C5-20.
Is wel wat duurder als € 1,30 per liter, maar dat kan wel voor een keer.

Ik verwacht dat dit wel goed zal zijn, heb verder niet nodig. Maar dank voor de aanbieding, mk-us.
 
Vrij druk gehad en vanavond sowieso te warm om de zolder op te duiken, dus geen nieuwe brouwsels van mijn kant.

Heb wel eens rustig de resultaten tot nu toe bekeken en deze vergeleken met de info die ik tot nu toe voor handen heb.

Deze opmerkingen zouden me wel eens aardig op weg kunnen helpen;

The consistency of the cooled wax can be checked by sampling some of the hot solution with a small spoon, allowing the sample to cool, and feeling the cooled solid. If too hard, more solvent can be added; if too soft, more wax can be heated and added to the solution or the lid can be left off the jar, allowing some solvent to evaporate. The sample can also be applied to a surface to check for its properties when buffed out.

Dit ga ik zeker eens proberen; onder het kokkerellen testen uitvoeren en vandaaruit producten toevoegen.
Ik heb ook maatbekers die ik af kan sluiten, zodat de verdamping tot een minimum beperkt kan worden.
Verder is ook d.m.v. nawegen snel vast te stellen wat er is verdampt.

If a blend feels too gritty, too much carnauba wax was used; try adding some beeswax.
If a blend is too sticky, add paraffin wax for a softer blend, carnauba wax for a harder blend.
If a blend is too greasy, too much paraffin wax was used; add more beeswax or carnauba wax to dilute the paraffin.

Van het eerste punt heb ik nog geen last gehad, van het tweede en derde wel.
Ik gebruik dan wel geen parafine was, maar kan dat weer opvangen door extra carnauba en bijenwas te gebruiken.
Ook zou wel eens de soja was de boosdoender kunnen zijn qua vettig blijven van het eerste brouwsel.

De quotes komen uit; http://www.wwch.org/Technique/Finishes/FinWaxForm.htm


---
 
Hier is een foto van het belangrijkste deel van mijn voorraad spullen die ik momenteel voor het wax maken heb.

waxlab.webp


Hulpmiddelen

Het metalige ding met een pen-clip en LCD-schermpje is een infrarood thermometer. Lekker klein, en je hoeft geen dingen in je wax mengsels te steken. Je richt hem gewoon op het gebied waarvan je de temperatuur wilt meten, drukt op het knopje, en na een halve seconde kun je gaan kijken wat hij gemeten heeft.

De blauwgroene gemechaniseerde lepel is een lepelweegschaal. Wat je afweegt kun je daarna gewoon met de lepel in het schaaltje gieten waar je het nodig hebt.

Verder heb ik nog 5 ml injectiespuiten om olieën mee af te meten.

De 2 glazen schaaltjes met wax experimenten zijn een soort jam schaaltjes, afkomstig van Albert Heijn. Er gaat maximaal zo'n 17 gram wax in, schat ik, voldoende voor de experimenten waar ik nu mee bezig ben.

Dubbel wax experiment

In de 2 schaaltjes zit een wax experiment om te zien wat voor verschil er zit tussen kokosolie en caprylic. Dat laatste is gefractioneerde kokosolie (geraffineerd, zeg maar). Ik merkte met kokosolie dat, als ik het puur opbreng, het eerst warm glanzend is (lage brekingsindex) en dan na enige tijd koeler glanzend wordt (hogere brekingsindex). De caprylic leek puur die verandering niet te hebben, maar ongeveer de glans te houden die kokosolie na enige tijd drogen krijgt. Dus wou ik eens vergelijken hoe deze 2 zich in een wax recept houden.

1.
In het linker schaaltje zit een mengsel van:
2,3 g Carnauba was
1,1 g Witte bijenwas
7 ml Kokosolie
4 ml Terpentijn

2.
In het rechter schaaltje:
2,3 g Carnauba was
1,1 g Witte bijenwas
5 ml Caprylic
7 ml Terpentijn

De wax in schaaltje 2 bleek pas bij veel lagere temperatuur gestold te zijn als schaaltje 1. Nr 1 bij iets van 55 graden (weet het niet precies meer, maar zoiets), Nr 2 bij zo'n 40 graden. De nr 2 is een zachtere wax, die dikker opbrengt en makkelijker op de pad komt. Onderin het schaaltje is de wax geliger dan bovenin, waar ook kristallen langs de rand te zien zijn. Ik heb er met een mesje een stukje uitgehaald, en de kleur en textuur op het snijvlak is vrij constant, dus ik denk dat het verschil hem niet zozeer in de chemische samenstelling zit, maar in de kristalstructuur.

De glans van nr 2 verandert toch in de tijd na het opbrengen. Ik vermoed dat dit vooral te maken heeft met het uitdampen van de terpentijnolie. Mijn natuurkundige verklaring: Door dit uitdampen wordt de waxlaag in feite dichter, wat ervoor zorgt dat de lichtsnelheid erin daalt, wat overeen komt met een verhoging van de brekingsindex, en dus het koeler worden van de glans.

De glans van beide waxen vind ik vrij aardig. Toch nog aan de warme kant, zoals ik wil. De glans van de wax met caprylic is na een aantal uur nog wel warmer als die met kokosolie. Misschien moet dit nog langer drogen, want er zit nog een vage geur aan, wat de kokosolie wax niet meer heeft (maar die laatste zit er ook langer op).
 
Hallo Ewald,

Leuk te zien dat je ook bezig bent.
Hoe zit het met het hazen van de wassen die je nu hebt gemaakt?
Ik zit namelijk al 10 browsels verder, maar zit een beetje met het probleem dat de hazing niet naar tevredenheid is.
Met veel oliën blijft de was vettig na het opbrengen en als ik dit langzaam terug breng, dan is hij eerst te kleverig en daarna te droog (beetje het aangebakken was efffect).
Ik zit met mn laatste twee brouwsels al wat dichter in de buurt, deze zijn dan aardig in de buurt van een gewone was.
Ze gaan echter net niet over het punt heen, dat ik de vingertest kan doen en daarbij een glanzende ondergrond zie (hij blijft wat vettig).
 
Hallo Frans,

De wax nr 2 leek vrij snel wel iets wat leek op hazing te vertonen (na een minuut), en ik heb het toen gelijk maar afgenomen.

Maar eerlijk gezegd ben ik niet heel erg bezig met hazing. Veel van de commerciële waxen die ik heb hazen niet of nauwelijks. Je moet ze, volgens de gebruiksaanwijzing, vrij snel weer afnemen, na een half of een heel paneel of zo. Dit is met Valentines Road 'n Track zo, met Lusso Oro, met Victoria Mayhem. Andere moet je enige tijd laten zitten, en zonder dat er hazing zichtbaar is moet je ze dan afnemen, zoals bij Migliore Original en Swissvax Onyx. Volgens mij bevatten deze waxen vaak veel olie. Het ontbreken van hazing is hierbij voor mij geen probleem (voor anderen soms wel, is mijn indruk).

Ik vermoed dat als je duidelijke hazing wilt hebben, je wat meer oplosmiddel moet gebruiken. Ik denk dat hazing is dat het buitenste laagje van de wax is opgedroogd, en dat je dat dan moet wegwrijven om de onderste laag, die op dat moment wat beter kleeft, maar nog niet droog is, vrij te maken. Volgens mij heb je dit vooral als er oplosmiddel uit de wax dampt, wat natuurlijk vooral aan het oppervlak zal gebeuren.

Ik heb het idee dat het polymeriseren (drogen) van een olie ook wat dieper in de laag plaatsvindt, en dus niet alleen in de buitenste laag. Dat lijkt me niet goed voor hazing. Ik heb tot nu toe ook nog geen hazing gezien als ik pure olie op mijn gepolijste beschuitbus uitprobeerde. Als hazing werkt met drogende olieën, zou je dat met pure olie volgens mij moeten zien. En bij olieverfschilderijen heb je ook geen hazing.

Ik denk ook dat je bij hazing een structuurverandering van het oppervlak ziet, en volgens mij gebeurt dit alleen als er oplosmiddel uitdampt. Bij polymerisatie van drogende olie zijn de veranderingen volgens mij niet zo groot dat het oppervlak daadwerkelijk van structuur veranderd.

Dus, zoals gezegd: meer oplosmiddel gebruiken als je hazing wilt, volgens mij.
 
Hallo Ewald,

Bij oliën krijg je idd geen haze, want haze zijn opgedroogde resterende wasresten.
Uiteraard probeer je met het opbrengen van een was, zo dun mogelijk op te brengen.
Want alles wat je wegwrijft is weggegooide was.

Ik krijg bij veel van mijn wassen wel een haze, echter is deze dan slecht weg te buffen.
Ben al boven de 50% aan solvents (terpetijn) gegaan, maar krijg dan weer dat juist wat achterblijft te weinig smering heeft en lijkt op ingebakken was. Dit is bijna niet uit te buffen.

Een drogende olie heeft ook geen haze, maar heeft meer het effect van een vernislaag.
 
Hallo Frans,

In de Rubbishboy thread op Detailingworld, zegt Dom dit over oplosmiddelen en uitwrijven:

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=38432&page=2
Paraffin is a stronger solvent and more volatile than turpentine oil, which means it evaporates better, thus aiding buffing. It is less lubricious though, so I would advise some coconut oil in the blend.

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=38432&page=4
Don't use the orange oil, it won't buff off and is too greasy. Use turpentine oil instead, or experiment with the paraffin.
 
Hallo Ewald,

Topic heb ik geloof ik wel 20x gelezen. ;)

Ik ben iig in de formules constant cocosolie blijven gebruiken als smeermiddel/drager.

Dat laatste gedeelte klopt niet helemaal.
Later vermeld RB dan hij geen last heeft van vettigheid en al die problemen meer, wanneer hij het gebruikt.
Als je ook de Original Edition ruikt (staat op m'n bureau), dan ruik je duidelijk dat er sinasappelolie in zit.
Verder gebruikt DDJ het zelf ook in Orange Crush.
 
Maar de vraag is: wat is de functie van de sinaasappelolie in Orange Crush en in RBOE?

Dom zegt ergens dat er maar een paar druppels daarvan in Orange Crush zit, met andere woorden, het wordt er alleen in een kleine hoeveelheid voor de geur gebruikt. Niet als oplosmiddel.

Nou heeft Rubbishboy een recept gepost met alleen sinaasappelolie als oplosmiddel, maar dat wil nog niet zeggen dat in zijn uiteindelijke recept dat ook zo is. Kan best zijn dat hij de hoeveelheid sinaasappelolie flink verlaagt heeft, en het gebruikt om de geur van een ander oplosmiddel te maskeren.
 
De RB Original is keihard en moet dmv het creëren van temperatuur (goed wrijven) opgebracht worden.
Uiteraard zullen we nooit weten wat er exact in zit en de hoeveelheden ervan.
Ging er alleen om dat DDJ vermelde dat de sinasappelolie versmeerde en dat RB hier geen last van had. ;)
 
Misschien dat sinaasappelolie best wel werkt, als je het goed aanpakt. Ik heb het hier staan, maar denk niet dat ik het als oplosmiddel ga gebruiken. Het is vrij agressief spul, het zit in flinke hoeveelheden in een middel om siliconenkit te verwijderen, waarmee ik eens een laag Provision Rainclear van mijn voorruit afgekregen heb.

Ik heb ook kaneelolie, wat ik zojuist op mijn beschuitbus uitgeprobeerd heb. Het zou namelijk een flink koele glans moeten geven, en dat wou ik wel eens zien. De lak op de beschuitbus werd echter vrijwel direct dof, hierdoor. Ik denk dat het die lak opgelost heeft. Dat ga ik dus niet in een wax stoppen.
 
Hm, net een formule uitgeprobeerd zonder de cocos olie en dan weer alles op 30 -35% (wassen, solvent en oliën).

Heb als test de was opgebracht op een modelauto.
Het vage is dat het lijkt alsof bij het opbrengen, de haze die achter blijft veel minder vettig is als met cocosolie.
Verder is de glans veel beter en de kleur veel intenser.
Eigenlijk qua looks de was waar ik tot nu toe het meest tevreden over ben.
Toch ook maar eens op een testpanel proberen om de beading en sheeting goed te kunnen bekijken.

Kan nu even niet verder, want ik heb geen potjes meer om de was in te doen.
Ik wil ook nog andere oplosmiddelen proberen en vergelijken.
 
De laatste wax die ik gemaakt heb vond ik eigenlijk wel goed genoeg om op mijn auto uit te proberen.
Dit is ongeveer hoe het eruit ziet:

auto_mywax1.webp


De wax is niet echt hard, maar ook niet boterzacht. Hij smeert redelijk makkelijk op. Ik heb geen moeite gedaan om hazing te krijgen, het is gewoon op dezelfde manier als een aantal commerciële waxen die ik heb: afnemen als je een paneel gedaan hebt. Afnemen gaat zonder problemen.

Reflectie vind ik zelf prima. Aan het glanskarakter wil ik nog wat verder sleutelen, maar ik vind het al best wel acceptabel.

Het recept is op basis van carnauba, bijenwas en terpentijn. De andere ingrediënten houd ik liever voor mezelf. :-"
 
@RedCat:
Ik heb geen idee hoe je een bandendressing maakt, eigenlijk, laat staan een goeie.
Maar het is toch altijd al de wax die me het meest interesseert.

@Soepergrover:
Op de foto is het altijd wat anders als in het echt, hè. Maar de glans komt aardig over. Alleen heb ik op dit forum altijd het idee dat mijn auto roder overkomt als in werkelijkheid. Zal o.a. komen door de kleuren van het forum zelf.