Klopt niet helemaal wat je zegt over de applicatie van Swissvax.
Als eerste moet je de overtollige was verwijderen met de rode doek en daarna direct opbuffen met de blauwe doek.
Vervolgens indien nodig na drie uur opnieuw opbuffen met de blauwe doek.
Indien dit nodig is vanwege wasresten, dan de volgende keer wat langer laten curen;
USING
UNIVERSAL AND SPECIAL WAXES
1. Apply Swissvax wax with a Swissvax
Sponge-applicator (black) or with the
palm of your hand to form an even wax
film on the paintwork.
2. Let the wax work in for several minutes,
but make sure that it does not dry.
3. Gently wipe the wax film with a
Swissvax Wax Cloth (red) and then
polish to a high gloss with a Swissvax
MicroPolish microfibre cloth (blue).
Keep turning the cloth to expose a
clean surface.
4. Do not touch the paintwork for three
hours and, at the next opportunity,
leave the vehicle in the sun after waxing.
You will be able to observe the lustre
deepening increasingly as the hours go
by.
5. If necessary, buff the surface again
quickly using a clean Swissvax Micro -
Polish microfibre cloth (blue).
Tip:
If you should notice a “streaky” fog of
wax on the paintwork during or after
application, rub the surface again
with a clean Swissvax MicroPolish
microfibre cloth (blue) and allow the
wax to work in for a few minutes
longer next time.
Dat in de zon zetten zal ongetwijfeld ook te maken hebben met het bestanddeel aan PFTE wat ze in hun wassen gebruiken.
Betreffende je andere vragen / opmerkingen;
M.b.t. de oliën;
Een teveel aan oliën zal naar mijn mening de achterblijvende laag alleen maar zachter maken, dus minder temperatuursbestendig en minder slijtvast (een oliefilmlaag is ook niet echt iets blijvends).
Een teveel aan oliën zal het mengsel vettiger houden en naar mijn mening in hoofdzaak de wasbestanddelen vast blijven houden i.p.v. afgeven aan de lak.
Ik zal eens een test doen, met de wassen van mij die vettig blijven en die drogen en die dezelfde ingredienten hebben, om te zien of mijn standpunten hieromtrent correct zijn.
Zal dan een beading test doen, vervolgens wassen met een wasvriendelijke shampoo en dan vandaaruit nogmaals een beadingtest doen.
M.b.t. het drogen van de wassen;
Mijn mengsels die vettig blijven drogen totaal niet, zelfs 2 dagen later is het residu nog steeds net zo vet.
Heb een aantal weken geleden op een cd verschillende oliën gesmeerd.
De drogende oliën waren pas na een week of twee droog, de niet drogende oliën zijn nog gewoon een olie.
Bevat je wasmengsel een teveel aan niet drogende oliën, dan zal deze dus nooit drogen.
En bij de drogende oliën duurt het bij een teveel aan oliën simpelweg te lang eerdat ze droog zijn.
Heb jij wellicht een link naar de opmerking van Dom over het verdwijnen van de waslaag door UV?
Ik kan deze helaas niet vinden via Google en had juist altijd het idee dat een waslaag wegslijt.