Bij mij ongeveer hetzelfde verhaal. Ook met allerlei oplosmiddelen, oliën, wassen en geurstoffen geëxperimenteerd. Ik heb ondertussen tegen de 80 recepten uitgeprobeerd.
Ik ben veel problemen tegengekomen. Soms smeert het niet lekker uit, of lijkt het zelfs helemaal niet te pakken, maar ondertussen heb ik wel een redelijk idee hoe het goed te krijgen. Vaak ziet het er niet zo bijzonder uit, en een mooie glans is voor mij toch wel het belangrijkste. Ik begin ondertussen een idee te krijgen wat bepaalde ingrediënten precies voor de glans doen.
Sommige ingrediënten blijken geen goed mengsel op te leveren, zodat de wax in het midden dan een andere kleur heeft als aan de zijkanten (zelfs bij goed roeren). Dan zijn er ingrediënten die na verloop van 1 of 2 weken kristaliseren, waardoor oplosmiddel niet meer goed in het waxmengsel zit, en er rare vlekken in de wax ontstaan na verloop van tijd.
Voor eenmalige experimenten kan het geen kwaad een glazen schaaltje te gebruiken en dit met aluminiumfolie af te dekken, maar oplosmiddel dampt hier toch wel snel uit. Ik heb potjes uitgeprobeerd die redelijk goed leken af te sluiten, maar waarbij de schuimlaag in het deksel na verloop van tijd bol ging staan, waarschijnlijk doordat het oplosmiddel opneemt. Ik heb wel potjes die goed afsluiten, maar die dan weer een te smalle opening hebben. Ik ben nog steeds op zoek naar iets goeds, potjes van 30 ml (of eventueel 50 ml), die hermetisch afsluiten, met een wijde opening (minimaal 5 cm).
Dan is er het probleem dat leveranciers nogal eens niet zo zorgvuldig zijn met te melden wat ze precies leveren. Iets wat volgens de benaming een homogeen iets zou moeten zijn, blijkt dan een mengsel te zijn van wasachtige korreltjes met een olie. Of het lijkt in eerste instantie wel goed, maar blijkt dan toch na een paar maanden geel te worden. Ik weet dan dat het niet de chemische stabiliteit zal hebben die de naam van het product suggereert, waardoor de gemaakte wax niet voor langere tijd goed zal blijven.
Ik heb ondertussen een keer of 3 eigengemaakte waxen op mijn auto gehad, die ik alle drie er best goed uit vond zien. De laatste had ook nog vrij stevige beading.
Tot nu toe heb ik uitsluitend met olie- en wasachtige stoffen geëxperimenteerd. Maar ik heb de indruk gekregen dat waxfabrikanten ook wel water in waxen doen (met een emulgator), misschien om de wax beter smeerbaar te maken (de eigenaar van Victoria Wax heeft dit zelfs expliciet gezegd op Detailingworld). Mij lijkt dat dit hoe dan ook ten koste van de waterafstotendheid (beading) zal gaan, dus ik weet niet of ik dit wel zou willen. Maar wax met water erin is een experiment dat ik op het programma heb staan.
Op dit moment ligt het een beetje stil, omdat ik op een levering wacht van een leverancier die op zijn site aangeeft dat er achterstand in de levering is, maar ook omdat ik ondertussen de winterwax op mijn auto gezet heb (Swissvax Shield, met dank aan Ivo). Iets op mijn auto uitproberen zal er voorlopig niet bij zijn.