• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zelf een autowas maken

Zit aan brouwsel 45 op dit moment en heb al van alles getest, zoals verschillende oplosmiddelen, oliën, wassen en geurstoffen.
Een aantal van de brouwsels zitten aardig in de buurt, maar wil ik nog meer verfijnen.
Neemt aardig wat tijd in beslag en omdat je altijd eerst het resultaat wil bekijken van een brouwsel kan je er niet veel maken op een avond (2 ofzo).
En verder is het vaak lang wachten op nieuwe bestellingen van grondstoffen eerdat je verder kan.
 
Bij mij ongeveer hetzelfde verhaal. Ook met allerlei oplosmiddelen, oliën, wassen en geurstoffen geëxperimenteerd. Ik heb ondertussen tegen de 80 recepten uitgeprobeerd.

Ik ben veel problemen tegengekomen. Soms smeert het niet lekker uit, of lijkt het zelfs helemaal niet te pakken, maar ondertussen heb ik wel een redelijk idee hoe het goed te krijgen. Vaak ziet het er niet zo bijzonder uit, en een mooie glans is voor mij toch wel het belangrijkste. Ik begin ondertussen een idee te krijgen wat bepaalde ingrediënten precies voor de glans doen.

Sommige ingrediënten blijken geen goed mengsel op te leveren, zodat de wax in het midden dan een andere kleur heeft als aan de zijkanten (zelfs bij goed roeren). Dan zijn er ingrediënten die na verloop van 1 of 2 weken kristaliseren, waardoor oplosmiddel niet meer goed in het waxmengsel zit, en er rare vlekken in de wax ontstaan na verloop van tijd.

Voor eenmalige experimenten kan het geen kwaad een glazen schaaltje te gebruiken en dit met aluminiumfolie af te dekken, maar oplosmiddel dampt hier toch wel snel uit. Ik heb potjes uitgeprobeerd die redelijk goed leken af te sluiten, maar waarbij de schuimlaag in het deksel na verloop van tijd bol ging staan, waarschijnlijk doordat het oplosmiddel opneemt. Ik heb wel potjes die goed afsluiten, maar die dan weer een te smalle opening hebben. Ik ben nog steeds op zoek naar iets goeds, potjes van 30 ml (of eventueel 50 ml), die hermetisch afsluiten, met een wijde opening (minimaal 5 cm).

Dan is er het probleem dat leveranciers nogal eens niet zo zorgvuldig zijn met te melden wat ze precies leveren. Iets wat volgens de benaming een homogeen iets zou moeten zijn, blijkt dan een mengsel te zijn van wasachtige korreltjes met een olie. Of het lijkt in eerste instantie wel goed, maar blijkt dan toch na een paar maanden geel te worden. Ik weet dan dat het niet de chemische stabiliteit zal hebben die de naam van het product suggereert, waardoor de gemaakte wax niet voor langere tijd goed zal blijven.

Ik heb ondertussen een keer of 3 eigengemaakte waxen op mijn auto gehad, die ik alle drie er best goed uit vond zien. De laatste had ook nog vrij stevige beading.

Tot nu toe heb ik uitsluitend met olie- en wasachtige stoffen geëxperimenteerd. Maar ik heb de indruk gekregen dat waxfabrikanten ook wel water in waxen doen (met een emulgator), misschien om de wax beter smeerbaar te maken (de eigenaar van Victoria Wax heeft dit zelfs expliciet gezegd op Detailingworld). Mij lijkt dat dit hoe dan ook ten koste van de waterafstotendheid (beading) zal gaan, dus ik weet niet of ik dit wel zou willen. Maar wax met water erin is een experiment dat ik op het programma heb staan.

Op dit moment ligt het een beetje stil, omdat ik op een levering wacht van een leverancier die op zijn site aangeeft dat er achterstand in de levering is, maar ook omdat ik ondertussen de winterwax op mijn auto gezet heb (Swissvax Shield, met dank aan Ivo). Iets op mijn auto uitproberen zal er voorlopig niet bij zijn.
 
Hallo Ewald,

Ik gebruik al vanaf het begin de gelpotten van de Hekserij;

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Bevallen prima; lekkere grote opening en ze zijn goed luchtdicht.
 
Hallo Frans,

Lijken me prima potten, maar ze zijn 100 ml. Ik maak meestal wat kleinere hoeveelheden tegelijk, zo rond de 15 ml. Misschien dat het wel wil, maar er zit dan maar net een bodempje in zo'n pot.

Ik heb wel potten gezien die me wel wat lijken, hier en hier, maar dan moet je er gelijk grotere aantallen van bestellen, terwijl ik er eerst eens een stuk of 3 uit zou willen proberen.
 
Ik kwam laatst tot de ontdekking dat m''n wagen weer swirls had, ondanks dat ik niet eens lang geleden de hele wagen had gedetailed.
Maar ja, ik maak best wel wat km's en dan kan het onder de verkeerde omstandigheden (wegwerkzaamheden, zanderige regens, slechte wegen etc) best wel hard gaan.
Meestal doe ik vanwege tijdgebrek meestal mijn wagen in delen en nadat vanmiddag eindelijk mijn wagen in de schaduw stond, ben ik begonnen met wassen, kleien en polijsten (rotary en da) van de voorkant van de wagen.

Tijdens de werkzaamheden, kwam ik erachter dat ik mijn tot nu toe meest favoriete eigenbrouwsel (nr 44), in mijn wagen had liggen.
Deze zit vrij dicht naar wat ik in een was zoek, alleen het uitbuffen zelf zou nog iets makkelijker mogen.
Qua structuur zit hij een beetje richting de Zymol wassen, enigzins rullerig.

Affijn, eenmaal bij de LSP aangekomen, dacht ik bij mezelf "toch eens tijd om hem echt uit te testen".
Ik heb de rechterhelft (gezien vanuit de wagen) van de motorkap in de 44 gezet en de andere helft in de Zymol concours.

Ondertussen gelijk maar wat foto's gemaakt.
Ik wilde ze in eerste instantie in de "Hebben we nog wat vandaag gedaan" topic plaatsen, totdat ik aan het bestaan van deze topic dacht, waar ze eigenlijk beter op hun plek staan.

De was zelf;

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

De was opgebracht en aan het hazen;

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

En na de Concours op de andere kant te hebben aangebracht en uitgebuffed, nog wat reflectiefoto's gemaakt;

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Eigenlijk zou ik de auto nog eens andersom moeten zetten en dan weer foto's moeten maken, want de reflecties verschillen nu al iets, omdat de kap vanaf het midden naar weerskanten iets hellend afloopt.

Zodra het weer regent, zal ik ook nog even wat beading foto's maken.

---
 
Ik vind het prachtig dat je daar zelf mee zit te experimenteren Frans. Dat je zelfs al zover bent dat je zelf de structuur en het gemak van uitpoetsen kunt bepalen vind ik bijzonder.
Er van uitgaande dat je oplopende nummering gebruikt heb je dus al 43 keer een verbetering/verandering aan je eigen wax aangebracht, of hanteer jij een andere systematiek?
 
Het zijn niet alleen verbeteringen, maar ook veel mislukte brouwsels.

Ik besluit bijvoorbeeld om een was te proberen te maken uit de volgende bestanddelen;
Was A
Was B
Olie 1
Olie 2
Solvent 1

Je kan daar dus zeer veel verschillende verhoudingen van uitproberen.
Een grammetje minder van het één en een grammetje meer van het ander, wat meer olie van de de één, wat minder van de andere, minder solvent, meer solvent etc.
Je bent dus eigenlijk op zoek naar de ideale balans tussen al die ingrediënten.
De wassen zijn vaste gegevens, want daarvan weet je dat ze ook al in bestaande autowassen zitten.
De rest is gewoonweg uitproberen.
Het kan dus uiteindelijk zo zijn, dat eigenlijk één van de ingrediënten niet echt geschikt is en dat je een x aantal brouwsels voor niets hebt gemaakt en dus weer opnieuw kan beginnen.
Dit is eigenlijk hetgeen wat ik tot nu toe het meest heb meegemaakt.
Pas bij de laatste experimenten kwam ik echt in de richting.

Het is nog niet optimaal de was smeert redelijk goed weg, alleen het uitbuffen zo iets lichter mogen gaan.
Daar moet ik dus nog wat verder mee experimenteren, waarbij het ook weer makkelijk zo kan zijn dat er één stof uit moet en een ander er voor de plaats in.

Ik weet onderhand wel wat van het maken van wassen af, maar zelf de structuur bepalen komt eigenlijk voort uit het experimenteren (het is dus eigenlijk zomaar gebeurt).
Het gemak van uitpoetsen is de basiskennis en heeft o.a. te maken met de hoeveelheid solvent en oliën.
Daarbij kan je echter weer heel makkelijk over de schreef gaan, een beetje teveel of teweinig van het een en ander betekent zomaar weer dat de was niet droogt, te snel droogt, of amper te smeren of uit te buffen valt.

Het is dus een hoop trials and errors.

En dat nummer 43 44 etc. slaat dus op hoeveel experimenten ik al achter de rug heb.
 
Dank voor de toelichting Frans, succes met je verdere pogingen.

Ik voel hier een een soort van "Carclean Crystal Noir" aankomen.
Tim hou je Frans in de gaten?
 
Lol, nou dat is niet nodig hoor.
Heb het al eerder aangegeven, wanneer je dit zelf thuis doet dan ben je beperkt in je middelen en kennis.
Je zal dus nooit kunnen tippen aan de bedrijfsmatige autowas fabrikanten.
Maar het is wel leuk om ermee te experimenteren.
 
Ook al geprobeerd om de #44 nogmaals te brouwen?
Zou zelf nl erg benieuwd zijn of je 'm 99% identiek zou kunnen maken, kan me nl voorstellen dat op 1 of andere manier het eindproduct toch weer anders is geworden
( vraag me niet waarom/hoe, is iets wat ik mij zo bedenk )
 
Nog niet, maar het zou echter geen probleem moeten zijn.
Ik noteer en weeg namelijk exact hoeveel ik van elk ingredient toevoeg, onder welke temperaturen en de stand van verwarmen.
Dat laatste is namelijk ook heel belangrijk.
Te lang of te langzaam verwarmen kan er weer voor zorgen dat er teveel solvent vervliegt, te lage temperatuur dat de wassen niet goed mengen, bepaalde oliën mogen weer niet te lang een hoge of helemaal geen te hoge temperatuur hebben etc. etc.
 
Graag gedaan. ;)

Ik wil zelf overigens van het rullerige af en heb liever een wat homogener mengsel.
Bij mijn volgende brouwsel met deze ingrediënten zal ik dus wat hoger in temperatuur gaan bij bepaalde stappen en het percentage solvent iets hoger houden om het uitbuffen wat makkelijker te maken.
Helpt dat laatste niet, dan zal ik wat met de oliën moeten gaan doen.

Waarom wil ik van dat rullerige af?
Ik merk het ook al bij bijvoorbeeld de Concours van Zymöl;
Met het opbrengen blijft er een deel van de was op de pad hangen en is slecht van de pad af te krijgen.
Wat dus eigenlijk een teken is, dat alles niet optimaal gemengd is.
 
Erg leuk en interessant om te lezen en erg leerzaam in wax keuze. Wat ik wil aanbieden is mijn vag lak,dat wil zeggen: als jij nou bij je zelf iets hebt,van, ja,dit is het...op mijn lak,dan wil ik best wel een sample op mijn lak gaan uit proberen. Lijkt me leuk en leerzaam. Als meerdere mensen dat willen en dan ook hun resultaten gaan beoordelen,zou je tot een goede wax kunnen komen.

Lijkt het wat?

Cheers
 
hier zoveel Opel-lak zoals je wil...oude van 2001 en recentere van 2010.
ook nog Suzukilak uit 1983.

Ik wil gerust uitgebreide reviews schrijven.
 
Ik ben een waxofiel en heb best veel verschillende wassen.
Vandaaruit wordt je dus ook steeds kritischer en ik wil eigenlijk niet eerder samples ter beschikking stellen, voordat ik zelf helemaal tevreden ben.
Dit kan best nog wel even duren, want ik heb het experimenteren stil gelegd wegens tijdgebrek.
Zodra ik verder ben gegaan en echt iets naar volle tevredenheid heb, dan meld ik me nog wel.
Vermoedelijk zal het alleen bij wat samples blijven, want ik ben dit niet gestart vanuit commercieel oogpunt, maar uit pure nieuwsgierigheid.
 
Leuk om te lezen dit. Ben erg benieuwd naar je bevindingen van nr. 44 qua standtijd, beading en sheeting. Hopelijk ga ons daarvan op de hoogte houden?! :)^