• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zelf een autowas maken

Ziet er netjes uit. Al doende leert men is mij wel eens verteld. :p Zou mooi zijn als hier een mooie wax uit komt! :)
 
Frans zei:
Hallo Jurjen,

Recept staat op het briefje, bij de foto met de weegschaal ;)
Denk dat het meeste wel duidelijk is, de enkele P staat voor parafine olie en de enkele W voor Wonderolie.
Heb het met de hand opgebracht.
Hoi Frans,
Sorry daar had ik even overheen gekeken
DR = druivenpitolie ?
MAC = Macademia olie ?
en waar heb jij wonderolie vandaan die ik nergens vinden in een webshop :p

voor de rest ziet hij er goed en vast uit !
wat is de geur van de wax ?
ik heb er aardbei parfum in gedaan en de geur van de terpentijn was helemaal weg !
 
érg leuk dit!

Wat ik me dan afvraag... wat kost het nou ongeveer aan ingrediënten om zo'n waxje zelf te maken ?
 
je moet natuurlijk eerst alles aanschaffen dat is niet goedkoop , en er zal echt wel wat verkeerd gaan !
maar als je het een beetje onder de hand hebt dan is het een stuk goedkoper als een wax die je bijv bij de winkel koopt.
heb niks tegen DJ of PB waxen , maar nu ik mijn wax op me auto heb gebruikt vind ik hem een warmere kleur geven dan bij 'winkel' waxen.
 
tuurlijk, het is ook gewoon leuk een 'self made wax' op je auto te smeren.
Maar geef nou eens écht antwoord op mn vraag;)

Ik heb geen idee namelijk..:weetniet
 
Zelf heb ik Wonderolie van mijn lijstje geschrapt, omdat het in dunne lagen in een maand droogt. Ik verwacht dat daardoor gedurende een maand de glans van je wax blijft veranderen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Ewald: Het is een nietdrogende olie en had er zelf ook niets van verwacht qua droging.
De nietdrogende olïen wil ik echter slechts in zeer kleine hoeveelheden gebruiken in een recept.
Deels als lubricator en deels in de hoop dat sommige componenten zich binden met andere componenten in andere ingredienten.
Er zit bijvoorbeeld maar 2gr in dit recept, met 50gr in totaal.
Met 50gr harde was zou je normaal een keer of 6 á 7 een auto moeten kunnen doen.
Dat betekent dat je dan rond de 0.3gr aan wonderolie over een hele auto zou uitsmeren, dat is eigenlijk amper een laag te noemen.

Het blijft echter experimenteren.

@ Jeroen: Het is maar net hoe je het bekijkt.
Ik heb bijvoorbeeld aan ingredienten alleen al rond de 140 euro besteld.
Tel daarbij op je andere materialen, zoals weegschaal, thermometer, mixers, pannen, kookstel, maatbekers, potjes etc. dan loopt dat bedrag best hoog op.
Het kan net zo makkelijk zijn, dat je 100 euro hebt verbruikt en nog niet aan een recept naar tevredenheid bent gekomen.
Qua ingredienten zal dan inderdaad een potje was een paar euro kosten.
Als je echter kijkt wat zo'n eerste potje met redelijke was qua aanloopkosten heeft gedaan, dan kan dat makkelijk meer als 100 euro zijn alleen al aan pure onkosten.

En je zal nooit met de beperkte middelen die je hebt als thuisbrouwer, tot een topwas kunnen komen.
Dat besef ik, maar dat maakt het er niet minder leuk om.
 
Oké, duidelijk
Was gewoon benieuwd naar wat het ongeveer zou kosten. dat weet ik nu dus:ja

Succes, ik blijf lezen:cool:
 
@Frans:
Ik vond het interessant om te lezen dat Jojoba olie in feite niet echt een olie is, maar een vloeibare was. Het schijnt ook erg stabiel te zijn. Volgens mij kun je dit dus gerust gebruiken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Jurjen; sorry was helemaal vergeten je vragen te beantwoorden.
De rest van de oliën had je inderdaad correct.
Geur is bij mij op dit moment nog terpetijn achtig.
Geuroliën zijn behoorlijk duur en die wil ik op zijn hoogst pas gaan gebruiken, wanneer ik een recept naar tevredenheid heb.
Het is nu eigenlijk weggegooid geld om dat in een probeersel te gebruiken.
Als ik een recept naar mijn zin heb, wil ik ook overgaan naar een geurloos oplosmiddel.
Tot die tijd blijf ik nog even bij terpetijn zonder geurolie.

@ Ewald: Ik had er een olie tussen die tevens een was is (bij bepaalde temperaturen).
Weet niet zeker of dat de Jojoba was, dus het kan makkelijk dat je er nog één vindt met die eigenschappen.
De Jojoba olie had ik zelf in eerste instantie gekozen omdat het een goede stabilisator is voor andere oliën en omdat hij tevens een zekere UV bescherming biedt.
 
ik ga maandag weer beginnen met een waxje maken , ik denk dat ik ongeveer een receptje heb.
hoop dat het nu een beetje goed gaat , de beading en sheeting van me motorkap word eigenlijk alleen maar beter vreemd genoeg.
 
Dat zie je ook nog wel eens bij commerciële wassen.
Wellicht komt het dat er nog wat terpetijn aanwezig is in de aangehechte wassen en dat deze nog aan het uitdampen is.

Ben ook nog verder gegaan, met experimenteren;

wassen.jpg


--------------------------

Formule 2

Wassen

10 gr Carnauba was
2.5 gr Candellile was
5 gr Bijenwas

17.5 gram totaal aan was (35% van het totaal)

Solvent

25 gr Terpetijn olie (50% van het totaal)

Oliën

3 gr Distel olie
3 gr Parafine olie
1.5 gr Jojoba olie

7.5 gram totaal aan oliën (15% van het totaal)

Waar ik bij Formule 1, het probleem had dat de was vettig bleef en niet droogde, had ik bij dit recept het probleem bij het curen dat deze kleverig aanvoelde.
Een beetje het idee als wanneer je een was te lang op een auto laat curen.
Opbrengen gaat goed, een beetje in de richting van een hardwax.
Na het (moeizaam) uitbuffen, was er wel voelbaar (glad) en zichtbaar (glans) een waslaag aanwezig.


-----------------------

Formule 3

Wassen

15 gr Carnauba was
5 gr Candelille was
5 gr Bijenwas

25 gram totaal aan was (50% van het totaal)

Solvent

15 gr Terpetijn olie (30% van het totaal)

Oliën

5 gr Distelolie
5 gr Kokos olie

10 gram totaal aan oliën (20% van het totaal)

Kan ik vrij kort over zijn;
Was was zichtbaar ingedroogd en behoorlijk hard, eigenlijk verder onbruikbaar.


------------------------

Er staan nu weer twee uitprobeersels af te koelen, één met rond de 30% aan wassen en één met 20% aan wassen.

---
 
leuk experiment frans.
zo kun je alles wel een beetje uitzoeken wat er nou het beste is !
ik kon het niet laten en heb er toch maar een waxje gemaakt , deze is nu aan het drogen en ziet er goed uit !
10gr carnaubawas
15gr bijenwas
15gr candillawas
15gr terpentine
5gr paraffine
5gr amandel olie
2 gr aardbeiparfum

ong 25% aan wassen
 
@Jurjen:
Heb je in dat recept echt terpentine zitten, of is dat toch terpentijnolie?
Ik meen gelezen te hebben dat terpentine niet goed zou werken om mengsels met Carnauba op te lossen, en dat je echt terpentijnolie moet hebben.
 
@Ewald
Sorry typ foutje er zit wel terpentijn in.
de wax is gedroogd en vind hem heel hard , ik denk dat er meer olieen in moeten.
hij is wel erg vast en smelt goed in de handen.
toch maar eens proberen op de auto !