• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zrobb's BMW E39 Sedan en meer

Stukken beter! Dat stuur wat je had zat in elke Bimmer van de 90's en 00's. Voelt net alsof je aan het roer van een tanker staat. Dit maakt het rijden echt beter.
 
  • Geweldig
Reactions: Zrobb
Ziet er een stuk moderner uit met dit stuur. Enige spannende is de airbag maar met de spanning eraf is dat zo gedaan bij BMW.
 
  • Leuk
Reactions: Zrobb
@GeBas zeker! Wist niet of dat leuk was zonder foto's tijdens het proces. Maar toch zou ik mijn best doen.

Het begon iig met uitvogelen hoe het stuur eraf ging. Er zijn namelijk bij de E39 twee verschillende mechanismes die de airbag vasthouden. #1 is met torx bouten en #2 is met metalen pinnen die je aan de kant moet duwen met iets van een schroevendraaier. Van het sportstuur wist ik dat die manier 2 heeft maar het standaard stuur was nog onbekend. Het bleek met torx bouten vast te zitten dus moest ik in mijn gereedschapskist graaien op zoek naar een kleine torx bit die paste.
Hierna was het een kwestie van accu los koppelen en ervoor zorgen dat het laatste beetje stroom uit de auto is. Dit om te voorkomen dat er straks een airbag lampje gaat branden. Accu zit bij de E39 rechts achterin de kofferbak.

Dat ziet er als volgt uit (niet mijn foto, vandaar pijltjes maar die kunnen genegeerd worden)

pic05.jpg


Met de accu eraf was het tijd om de torx bouten achter het stuur los te draaien en de airbag kwam er zo uit. 2 stekkers losmaken en de airbag kon aan de kant gelegd worden.
Hierna was het een kwestie van stuurbout losmaken. Aangezien we geen el. gereedschap hadden was dit wel een klus...ik vermoed dat die nog niet los is geweest. 5 minuten en een paar zweetdruppels later had ik opeens een stuur in mijn handen.

Montage van het sportstuur was grotendeels omgekeerde volgorde. Vooraf moest ik nog de kabelboom in het stuur monteren. Die had ik eruit gehaald tijdens schoonmaak. Daar is belangrijk dat de kabelboom niet in de weg komt te zitten van de airbag. Zie hieronder:

maxresdefault.jpg


Rechts bovenin in het gat van de airbag zit een plastic clip waar alle bedrading vasthoudt. Dit zorgt ervoor dat het niet in de weg gaat staan van de airbag.

Met het stuur voorbereid was het een kwestie van goed uitlijnen. Er zitten zowel op het stuur als stuurkolom markeringen om dit goed te doen.
Eenmaal erop, stuurbout met de hand aangedraaid en vervolgens op 65 Nm gezet met een momentsleutel. Hier wel hulp gehad om het stuur tegen te houden zodat er niet onnodig druk op het stuurkolom komt.
Als laatste moest de airbag op het stuur. Daar zitten twee connectors aan:

IMG_2934.jpg


Die kunnen allebei maar op een manier in dus iets minder stress. Het blijft een explosief dus dit vond ik het spannendste van het hele verhaal.
2 stekkers verder en de airbag was aangesloten. Alleen nog een kwestie van recht in het stuur klikken en voila, nieuw stuur.

Hierna beide uit de auto gestapt en accu aangesloten. Tijd en datum moesten even opnieuw via de radio maar voor de rest merk je niet eens dat de accu eraf was. Toen alle knoppen en claxon getest en alles werkte gelukkig naar behoren.



Onderweg naar huis genoten van hoe het stuur in de hand lag. Iets kleiner en iets dikker en daarnaast het verschil tussen 4 en 3 spaaks die volgens mij mooier en iets moderner oogt.
Nu dat alles werkt moet ik binnenkort vervangende plastic bestellen en dan is het stuur af. Wellicht als het leer verder slijt (helaas beetje leer slijtage zichtbaar maar geen scheuren of diepe krassen) kan het stuur hersteld worden m.b.v. producten zoals Colourlock. Maar dat is een probleem voor ergens in de toekomst. :D
 
De 107 staat sinds gisterenavond op 4 nieuwe Continental All SeasonContact banden. Stuk prettiger dan versleten zomerbanden met dit weer!

PXL_20231207_104622532.jpg


Daarnaast een kleine update over de E39! Ik was vorige week gewisseld naar de winterset alleen kwam ik achter dat alle 4 banden lucht verliezen. In 3 dagen van 2.3 bar voor en 2.5 achter naar 1.7/2.0. Waarschijnlijk bij de ventielen vandaan. Hoe dan ook, de winterset stond in de planning om vervangen te worden en daarom vond ik het zonde om ventielen te laten vervangen of op zoek te gaan naar andere oorzaken van luchtverlies. Dus PC aan en een paar muisklikken verder en een nieuwe set Continental WinterContact TS 870P besteld!
Volgende week ergens vervangen en vrolijk verder rijden.

1701952979137.png
 
Op de Peugeot heb ik Vredestein Snowtrac 5 gehad en daarna Hankook Winter I*cept Evo (die heeft een soort van hybride profiel met zowel groeven voor water afvoer vergelijkbaar met een zomerband als klassieke winterband profiel). Mijn vaders auto heeft ook Hankook Winter I*Cept Evo maar in de bandentests staan Continental en Michelin bijna elk jaar bovenaan. Dus aangezien ik in de zomer op Primacy 4 rij wilde ik eens Continental proberen als winterband. Als deze keuze bevalt zal mijn vaders auto tzt ook overstappen naar Continental voor de winterset.

Ster markering heb ik niet echt gezocht aangezien dat meestal runflats zijn. Beetje zonde als ik toch al een reservewiel bij me heb. :p
 
  • Leuk
Reactions: schaef
De stercodering is er niet alleen in RunFlat hoor, ik heb geen runflat onder mijne zowel zomer en winter word ook niet geleverd met RF.
De ster codering maakt het verschil in het gebruik van meerdere soorten compound rubber in de band.


Maar met 275 achterbanden blijft het evengoed zoeken naar grip :p

 
  • Leuk
  • Geweldig
Reactions: nova_niek en Zrobb
*-codering is door BMW in het leven geroepen toen ze begonnen met de X-drive. Verschil in wielomtrek en afslijten. Dat die binnen de toleranties van BMW blijft. En daarbij dat de band een karakteristiek heeft die BMW wenst.
*-codering is bedacht na de E39-serie, dus die is er niet op afgestemd. Een michelin Pilot Sport band doet het heeel goed op een E39.
 
  • Leuk
Reactions: Zrobb en schaef
Vorige week een aantal goodies voor de E39 bij de dealer besteld. Mijn vader heeft ze vandaag afgehaald in Zwolle aangezien ik daar zelf deze week niet kwam.
Ik hoop dat ik volgende week tijd heb om langs te gaan...kan ik gelijk aan de slag met o.a. stuur afdekking en alle instaplijsten.

Screenshot 2024-01-03 224935.png
 
Van het boodschappenlijstje hierboven heb ik het belangrijkste vandaag vervangen. Zoek de verschillen...
Geen wonder dat er water in/bij de rembekrachtiger kwam. Via het gat (rechts) druppelde of goot het precies op de behuizing van de rembekrachtiger.

Vervangen was een kwestie van uitbouwen, motorkap sensor overzetten (links onderin de behuizing) en in omgekeerde volgorde terugzetten.

PXL_20240114_113655933.jpg


Stuur en instaplijsten wachten nog een paar dagen. Clips die ik nodig heb zaten er niet bij (terwijl het volgens mij wel had gemoeten :( ).
 
Deel 2 van goodies inbouwen!
Vanmiddag de instaplijsten aangepakt. Deze waren, zacht uitgedrukt, een beetje verweerd...
Vooral het rubber was overal dusdanig aangetast dat het er niet meer was.

PXL_20240123_113935371.jpg


Alle 4 lijsten na demontage:

PXL_20240123_121044014.jpg


Onder de lijsten was de dorpel nogal vies. Dit snel op kunnen lossen met Gyeon Interior Detailer en een MF doek. Perfect zijn ze (nog) niet maar een stuk beter dan ervoor. Helaas rondom krasjes op de dorpels waar iemand ze ooit met een schroevendraaier of iets anders wat hier niet voor bedoeld is ze heeft geprobeerd te vervangen... Ik had zelf ook voor twee clips een schroevendraaier nodig om eronder te komen (die braken uiteindelijk af).

PXL_20240123_115747241.jpg
PXL_20240123_114457449.jpg


Na een half uurtje 3/4 kunnen vervangen. Van de 12 clips in alle 4 lijsten braken 2 af. Hierdoor een van de lijsten nog niet gedaan. Vandaag/morgen nieuwe clips binnen en dan kan ik de klus afmaken.
Oogt iig lekker fris. Als de auto ooit zover is om de dorpels te moeten spuiten (zwakke punt qua roest bij deze auto's) dan gaan ze alle 4 eraf zodat de spuiter ook goed eronder de boel kan herstellen.
PXL_20240123_113922654-COLLAGE.jpg


Edit: vanmiddag in de auto gestapt en een voorraadje clips opgehaald bij Offenga in Franeker. Net in de regen de laatste instaplijst geplaatst. Kon het toch niet laten. :D
 
Laatst bewerkt:
Deel 3 van goodies inbouwen!
In februari weinig tijd en stiekem niet veel zin om met het natte weer dit aan te pakken.
Vandaag was het eindelijk zover! Stuur weer een stapje netter maken.

Stappenplan was als volgt:
- Accu - pool loshalen
- Airbag in het stuur m.b.v. een dunne platte schroevendraaier demonteren. Aan beide kanten achter het stuur zit een gaatje. Door dat gaat je heen heb je toegang tot de metalen bevestiging van de airbag welke naar binnen te drukken is om de airbag te ontgrendelen. Als de airbag eenmaal vrij is zitten er twee stekkers aan vast die ook met de platte schroevendraaier los te krijgen zijn.
- 4 T20 schroeven en een stekker loshalen verder had ik de knoppen en M afdekking in mijn handen. Nog 4 schroeven verder en was de afdekking eraf. Beide afdekkingen op de foto gezet. Toch een groot verschil in afwerking. De oude was een zwart metallic achtige finish. Ik dacht eerst dat kan nooit OEM zijn maar eronder toch een BMW nummer gevonden, dus apart...
- Alles op omgekeerde wijze teruggezet (met handschoenen aan natuurlijk :D) en de - pool van de accu weer aangesloten.

Stuur voor:

PXL_20240303_131952974.jpg


Airbag eruit!

PXL_20240303_132125969.jpg


Oud (linksboven) vs nieuw (rechtsonder)

PXL_20240303_132611598.jpg


En klaar! Weer een stapje frisser.

PXL_20240303_134352421.jpg


Nu het stuur half nieuw is kriebelt het om ook de knopjes te vervangen. Het leer wilde ik al laten herstellen alleen nog niet uit over hoe ik dat wil hebben (herkleuren of opnieuw bekleden). Ik ben ergens bang dat opnieuw bekleden toch niet mooi wordt of het stuur veel dikker maakt.
En eigenlijk zie ik het al gebeuren, zodra het leer en alle plastic onderdelen netjes/nieuw zijn wil ik de airbag ook vervangen. :joy: Dit stuur alleen gaat al richting money pit.