Het onderwerp van vandaag is een zwarte Ford Focus Station van familie. Zij gaan er binnenkort mee op vakantie en er werd aan mij gevraagd of ik hem misschien even kon poetsen voor ze weggingen. Ik had vandaag een vrije dag en kon wel wat uurtjes missen om lekker te poetsen, dus prima!
De staat bij aankomst:
Helaas krijgt dit beestje weinig liefde van zijn eigenaar; Wassen doen ze niet aan en het schoonmaken blijft beperkt tot het uitkloppen van het bestuurdersmatje. Ja dat doet mij toch wel een beetje pijn om te zien!
Zieke shit!
Goed, we gaan aan de slag! Ik ben begonnen met de velgen, want ik wist dat dit een hele strijd zou gaan worden. Uiteindelijk na 2 uur en meerdere rondes van Wheel Brightener, Auto-Wheel, Surfex op de banden, en alle borstels die ik heb; kreeg ik de wiel-regio weer mooi!:
Tijd voor de rest:
Emmertje dreft, sponsje uit het keukenkassie en een theedoek of twee, meer nie!!
Nee alle gekheid op een stokkie: Prewash met surfex 1:50 in een Ik foamer Pro 12, in alle scharnieren, naden en over de hele auto en flink afspuiten met de HD naturlich. En wat natuurlijk helemaal niks deed met de traffic film op deze naakte focus. Wassen heb ik gedaan met ONR en alle insectenregio's heb ik ruimschoots met Surfex 1:10 ingespoten. Rond de logo's achterop een beetje Wheel Brightener gebruikt en al snel afgespoten. Er was na de wasbeurt met ONR al een beetje beading te herkennen, maar dat kwam zeker niet door enige vorm van bescherming op de auto.
God wat kon deze auto wel een kleibeurtje gebruiken. Ik gebruik hiervoor een kleidoek i.c.m. Auto-Wheel en voor deze auto was het heel flink boenen om een gladde schone lak te krijgen. Ik heb nog nooit water ZO PLAT zien liggen op een auto als na het afspuiten van de AW:
Yikes. Maar niks wat ONR niet kan fixxen, alleen had ik wel een nieuwe emmer nodig na het verwijderen van het al die smerigheid net. Beading was nu zoals het hoort met ONR:
En na afdrogen zag het er al goed uit:
Maar polijsten kon ie zeker wel gebruiken, al is het alleen al voor goede hechting van de LSP. Maar veel tijd heb ik niet, dus het moet snelsnelsnel. Op de liggende delen zat een grijze waas van geöxideerde lak:
En na kort en snel éénstaps polijsten met Menzerna 2500, op Rupes geel en Flex XFE 7-15 op standje MAXIMAAL zag het er al beter uit!:
En na een rondje smeren met Bilt Hamber Double Speed: (Wederom te dik gesmeerd.... Wipe-off erg moeilijk, veel blooming en haze. Dat is nog even wennen!)
NICE! Op de ramen ook nog wat leuks gesmeerd na de voorruit gepolijst te hebben met hetzelfde als wat de lak te verduren kreeg:
De bandjes konden nu ook wel wat dagcreme gebruiken:
Op naar het interieur! Eerst maar even stofzuigen. Als eerst zuig ik met een borstelzuigmond zo veel mogelijk stof weg van alle niet krasgevoelige oppervlaktes. Maar op de vloer was natuurlijk het meeste te behalen! Na 5 minuutjes stofzuigen:
Na nog eens een kwartier stofzuigen en daarna de pedaaltjes meepakken:
Matje schoongemaakt met wat textielreiniger een borstel en een doek (na stofzuigen of course). Dat oogt en ruikt weer zoals het hoort:
Andere kant ook, helaas veel beschadigingen op de kunststof delen hier. Dat ding dat op de stoel ligt is een Scangrip, doe dat vooral niet na:
En omdat de auto blijkbaar weer nodig was, liet ik mijzelf een beetje ophaasten. Dus helaas wat weinig na-foto's. Maar de auto stond er weer leuk bij en gaat goed beschermd op vakantie. En ik heb mij kostelijk vermaakt!:
En waarom je de scangrip niet op je stoel neer moet leggen (En waarom je je vooral ook niet moet laten ophaasten), zucht:
Bedankt voor het lezen!
De staat bij aankomst:
Helaas krijgt dit beestje weinig liefde van zijn eigenaar; Wassen doen ze niet aan en het schoonmaken blijft beperkt tot het uitkloppen van het bestuurdersmatje. Ja dat doet mij toch wel een beetje pijn om te zien!
Zieke shit!
Goed, we gaan aan de slag! Ik ben begonnen met de velgen, want ik wist dat dit een hele strijd zou gaan worden. Uiteindelijk na 2 uur en meerdere rondes van Wheel Brightener, Auto-Wheel, Surfex op de banden, en alle borstels die ik heb; kreeg ik de wiel-regio weer mooi!:
Tijd voor de rest:
Emmertje dreft, sponsje uit het keukenkassie en een theedoek of twee, meer nie!!
Nee alle gekheid op een stokkie: Prewash met surfex 1:50 in een Ik foamer Pro 12, in alle scharnieren, naden en over de hele auto en flink afspuiten met de HD naturlich. En wat natuurlijk helemaal niks deed met de traffic film op deze naakte focus. Wassen heb ik gedaan met ONR en alle insectenregio's heb ik ruimschoots met Surfex 1:10 ingespoten. Rond de logo's achterop een beetje Wheel Brightener gebruikt en al snel afgespoten. Er was na de wasbeurt met ONR al een beetje beading te herkennen, maar dat kwam zeker niet door enige vorm van bescherming op de auto.
God wat kon deze auto wel een kleibeurtje gebruiken. Ik gebruik hiervoor een kleidoek i.c.m. Auto-Wheel en voor deze auto was het heel flink boenen om een gladde schone lak te krijgen. Ik heb nog nooit water ZO PLAT zien liggen op een auto als na het afspuiten van de AW:
Yikes. Maar niks wat ONR niet kan fixxen, alleen had ik wel een nieuwe emmer nodig na het verwijderen van het al die smerigheid net. Beading was nu zoals het hoort met ONR:
En na afdrogen zag het er al goed uit:
Maar polijsten kon ie zeker wel gebruiken, al is het alleen al voor goede hechting van de LSP. Maar veel tijd heb ik niet, dus het moet snelsnelsnel. Op de liggende delen zat een grijze waas van geöxideerde lak:
En na kort en snel éénstaps polijsten met Menzerna 2500, op Rupes geel en Flex XFE 7-15 op standje MAXIMAAL zag het er al beter uit!:
En na een rondje smeren met Bilt Hamber Double Speed: (Wederom te dik gesmeerd.... Wipe-off erg moeilijk, veel blooming en haze. Dat is nog even wennen!)
NICE! Op de ramen ook nog wat leuks gesmeerd na de voorruit gepolijst te hebben met hetzelfde als wat de lak te verduren kreeg:
De bandjes konden nu ook wel wat dagcreme gebruiken:
Op naar het interieur! Eerst maar even stofzuigen. Als eerst zuig ik met een borstelzuigmond zo veel mogelijk stof weg van alle niet krasgevoelige oppervlaktes. Maar op de vloer was natuurlijk het meeste te behalen! Na 5 minuutjes stofzuigen:
Na nog eens een kwartier stofzuigen en daarna de pedaaltjes meepakken:
Matje schoongemaakt met wat textielreiniger een borstel en een doek (na stofzuigen of course). Dat oogt en ruikt weer zoals het hoort:
Andere kant ook, helaas veel beschadigingen op de kunststof delen hier. Dat ding dat op de stoel ligt is een Scangrip, doe dat vooral niet na:
En omdat de auto blijkbaar weer nodig was, liet ik mijzelf een beetje ophaasten. Dus helaas wat weinig na-foto's. Maar de auto stond er weer leuk bij en gaat goed beschermd op vakantie. En ik heb mij kostelijk vermaakt!:
En waarom je de scangrip niet op je stoel neer moet leggen (En waarom je je vooral ook niet moet laten ophaasten), zucht:
Bedankt voor het lezen!