• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

zwarte kras-BMW uit 2000.

Merivawim

Detailing chief
1 nov 2009
1.629
85
53
Dag poetsvrienden,"
vandaag de eer gehad om als Belg eens een auto in Nederland te detailen. De zoon van de opdrachtgever krijgt voor z'n 18e verjaardag een BMW cadeau en deze moest "cadeauwaardig" gemaakt worden.
Ik kreeg de beschikking over een grote verwarmde hal met alle nodige nutsvoorzieningen aanwezig :heart_eyes:

Het "onderwerp" van dienst was een BMW 316i uit het begin van deze eeuw; het jaar 2000!

Vanmorgen om 6u45 de auto genomen en naar Nederland gereden. Tegen 8u konden we starten.

Staat van de auto: eigenlijk erger dan verwacht. De zwarte lak was erg dof geworden door vermoedelijk vele carwash-bezoeken van de vorige eigenaar. Ook was hij rijkelijk vcoorzien van krassen. Sommige van hen waren erg diep!

enkele foto's; ze spreken voor zich.

IMG_0033.JPG

IMG_0042.JPG

IMG_0045.JPG

IMG_0038.JPG

IMG_0043.JPG

IMG_0050.JPG

IMG_0055.JPG


Zoals je ziet was treuzelen hier geen optie...hier was werk aan de winkel!

plan van aanpak :

De auto was de dag ervoor al even gewassen om tijd uit te sparen.
Eerst hebben we de wagen buiten gezet om de velgen te reinigen. Deze heb ik gereinigd met Meguiars wheel brightener 1/4 samen met Iron-X.
Iron x aan het werk :

IMG_0041.JPG


Daarna de wagen terug in de hal gezet en volledig gekleid...aan de bovenzijde viel dit mee maar aan de onderzijde gaf dit na één paneel volgend resultaat :

IMG_0053.JPG


Na het kleien ontdekten we een echt swirl- en krassenparadijs. Ik besloot een testspot te doen op de motorkap. Als snel bleek dat de enige optie bestond uit twee passen van Meguiars M105 op purperen woolpad met de DAP900.
Deze finishte wel erg mooi en na een stukje te proberen met M205 op wit als nabewerking, zagen we geen verbetering.
De volledige wagen werd dus met de eerste combi aangepakt; op de meeste plaatsen waren die twee passen noodzakelijk. De padwasher deed dus ook overuren.
Na het polijsten besloten we de wagen voorzien van een glazelaag om de diepste krassen (na 3 passen waren ze niet allemaal volledig verdwenen) ook wat te maskeren. (blackhole van Poorboys op zwarte pad)
Na de glaze heb ik een laagje van m'n favoriete wax gezet : Collonite 845 (voorverwarmd "au bain Marie" in een emmer warm water)
velgen werden voorzien van een laag velgensealant ( Poorboys)
banden werden gevoed met Meguiars tiregel
trims kregen een laagje black wow
Ruiten werden gereinigd met ultimate glascleaner van Meguiars.

enkele foto's tijdens de werken :

IMG_0061.JPG

IMG_0064.JPG

IMG_0065.JPG


de eigenaar met z'n vader : (ze wilden ook bijleren en hebben dus geholpen)

IMG_0072.JPG


Langzaam maar zeker kwam de glans terug :

IMG_0088.JPG


tijd om eindfoto's te maken buiten :

IMG_0097.JPG

IMG_0099.JPG

IMG_0100.JPG

IMG_0101.JPG

IMG_0104.JPG

IMG_0105.JPG

IMG_0107.JPG

IMG_0110.JPG

IMG_0114.JPG


Zo dat was het weer...een vermoeiende job met gewenst resultaat...eigenaar, z'n vader en ikzelf waren tevreden met het behaalde resultaat :party:

tot de volgende keer!
 
En terecht dat jullie tevreden waren, voor een auto uit 2000 ziet die er weer goed uit.
 
Erg mooi resultaat. Leuk dat ook de eigenaar en zijn vader hebben meegewerkt.
Heb je trouwens ook nog een update over de Mercedes SL500?
 
Ziet er van een afstand goed uit. Hoe is het met die zijspiegel afgelopen? Daar zaten wel heel veel krassen in. Het leek er ook op dat er steenslag op de bumper zat. Heb je die gevuld of zijn die nog aanwezig? Dat je niet alles wegkrijgt is logisch, maar ik vind het wel interessant om te zien hoever het dan wel weg is.

*Ik was nog vergeten te vragen of het interieur ook aangepakt is.
 
Bedankt mensen.

@SLK : binnenkort terug een update van die SL : zetels zijn intussen overtrokken met nieuw leer en de opbouw is terug bezig. Dashboard is nu naar de lederman om te bekleden met leder.
@meivogel : de spiegel was daarna op de rand na (waar de lak weg was) terug krasvrij. (ik zal eens zoeken naar een foto of de eigenaar vragen deze eens te fotograferen.
Bumper werd niet bijgeschilderd en gewetsand; hiervoor was te weinig tijd. Toch viel de steenslag er mee...de witte puntjes waren niet allemaal steenslag maar een soort witte aanslag...
interieur werd nog niet echt aangepakt...enkel het dashboard werd van een dressing voorzien (natural look van poorboys) De mannen overwegen om eens naar mij te komen om de extractor hier eens door te halen...

IMG_0106.JPG
 
Flink stuk netter geworden zeg, echt weer diep(er) zwart dan voorheen! Hoe komt het dat de trim op de achterbumper nog vlekkerig lijkt?
 
De m105 is echt een krachtpatser met een geweldige finish als ik hem zo bekijk.
Wat een super product eigenlijk!

Hoe doet de m105 met stoffen? Of valt dat erg mee?
 
@Ibizasigno : net na de foto's werden de trims pas behandeld...daarom op de foto nog vlekken. Was even vergeten :)
@Rikkie : inderdaad ik heb erg goede ervaringen met die oldschool M105! Stoffen doet hij wel maar daar heb ik bij Inizio ook last van.
 
Toch een mooie correctie behaald!
Ik sta versteld dat die M105 op wol zo een mooie finish heeft!
Altijd gedacht dat dit zowat de ruwste combi ooit was 8-())
 
Bedankt.
Inmiddels nog een foto van de eigenaar ontvangen die hij genomen heeft na een regenbui.
De 845 doet z'n best:heart_eyes:

Helaas werkt de foto hier niet op de site...maar de Beading is zoals ze moet zijn.

Wat de finish van die M105 betreft heb ik al een paar keer mogen vaststellen dat die inderdaad veel mooier kan finishen op hardere lakken..."vloeken in de kerk" maar de fot's liegen niet.
 
http://ep1.pinkbike.org/p3pb10547018/p3pb10547018.jpg

Het lukt niet om de foto te plaatsen van de beading
ik ben dus de vader van de eigenaar.






ps BMW zelf was dus geen cadeau alleen de detail.