Dag poetsvrienden,"
vandaag de eer gehad om als Belg eens een auto in Nederland te detailen. De zoon van de opdrachtgever krijgt voor z'n 18e verjaardag een BMW cadeau en deze moest "cadeauwaardig" gemaakt worden.
Ik kreeg de beschikking over een grote verwarmde hal met alle nodige nutsvoorzieningen aanwezig
Het "onderwerp" van dienst was een BMW 316i uit het begin van deze eeuw; het jaar 2000!
Vanmorgen om 6u45 de auto genomen en naar Nederland gereden. Tegen 8u konden we starten.
Staat van de auto: eigenlijk erger dan verwacht. De zwarte lak was erg dof geworden door vermoedelijk vele carwash-bezoeken van de vorige eigenaar. Ook was hij rijkelijk vcoorzien van krassen. Sommige van hen waren erg diep!
enkele foto's; ze spreken voor zich.
Zoals je ziet was treuzelen hier geen optie...hier was werk aan de winkel!
plan van aanpak :
De auto was de dag ervoor al even gewassen om tijd uit te sparen.
Eerst hebben we de wagen buiten gezet om de velgen te reinigen. Deze heb ik gereinigd met Meguiars wheel brightener 1/4 samen met Iron-X.
Iron x aan het werk :
Daarna de wagen terug in de hal gezet en volledig gekleid...aan de bovenzijde viel dit mee maar aan de onderzijde gaf dit na één paneel volgend resultaat :
Na het kleien ontdekten we een echt swirl- en krassenparadijs. Ik besloot een testspot te doen op de motorkap. Als snel bleek dat de enige optie bestond uit twee passen van Meguiars M105 op purperen woolpad met de DAP900.
Deze finishte wel erg mooi en na een stukje te proberen met M205 op wit als nabewerking, zagen we geen verbetering.
De volledige wagen werd dus met de eerste combi aangepakt; op de meeste plaatsen waren die twee passen noodzakelijk. De padwasher deed dus ook overuren.
Na het polijsten besloten we de wagen voorzien van een glazelaag om de diepste krassen (na 3 passen waren ze niet allemaal volledig verdwenen) ook wat te maskeren. (blackhole van Poorboys op zwarte pad)
Na de glaze heb ik een laagje van m'n favoriete wax gezet : Collonite 845 (voorverwarmd "au bain Marie" in een emmer warm water)
velgen werden voorzien van een laag velgensealant ( Poorboys)
banden werden gevoed met Meguiars tiregel
trims kregen een laagje black wow
Ruiten werden gereinigd met ultimate glascleaner van Meguiars.
enkele foto's tijdens de werken :
de eigenaar met z'n vader : (ze wilden ook bijleren en hebben dus geholpen)
Langzaam maar zeker kwam de glans terug :
tijd om eindfoto's te maken buiten :
Zo dat was het weer...een vermoeiende job met gewenst resultaat...eigenaar, z'n vader en ikzelf waren tevreden met het behaalde resultaat
tot de volgende keer!
vandaag de eer gehad om als Belg eens een auto in Nederland te detailen. De zoon van de opdrachtgever krijgt voor z'n 18e verjaardag een BMW cadeau en deze moest "cadeauwaardig" gemaakt worden.
Ik kreeg de beschikking over een grote verwarmde hal met alle nodige nutsvoorzieningen aanwezig
Het "onderwerp" van dienst was een BMW 316i uit het begin van deze eeuw; het jaar 2000!
Vanmorgen om 6u45 de auto genomen en naar Nederland gereden. Tegen 8u konden we starten.
Staat van de auto: eigenlijk erger dan verwacht. De zwarte lak was erg dof geworden door vermoedelijk vele carwash-bezoeken van de vorige eigenaar. Ook was hij rijkelijk vcoorzien van krassen. Sommige van hen waren erg diep!
enkele foto's; ze spreken voor zich.
Zoals je ziet was treuzelen hier geen optie...hier was werk aan de winkel!
plan van aanpak :
De auto was de dag ervoor al even gewassen om tijd uit te sparen.
Eerst hebben we de wagen buiten gezet om de velgen te reinigen. Deze heb ik gereinigd met Meguiars wheel brightener 1/4 samen met Iron-X.
Iron x aan het werk :
Daarna de wagen terug in de hal gezet en volledig gekleid...aan de bovenzijde viel dit mee maar aan de onderzijde gaf dit na één paneel volgend resultaat :
Na het kleien ontdekten we een echt swirl- en krassenparadijs. Ik besloot een testspot te doen op de motorkap. Als snel bleek dat de enige optie bestond uit twee passen van Meguiars M105 op purperen woolpad met de DAP900.
Deze finishte wel erg mooi en na een stukje te proberen met M205 op wit als nabewerking, zagen we geen verbetering.
De volledige wagen werd dus met de eerste combi aangepakt; op de meeste plaatsen waren die twee passen noodzakelijk. De padwasher deed dus ook overuren.
Na het polijsten besloten we de wagen voorzien van een glazelaag om de diepste krassen (na 3 passen waren ze niet allemaal volledig verdwenen) ook wat te maskeren. (blackhole van Poorboys op zwarte pad)
Na de glaze heb ik een laagje van m'n favoriete wax gezet : Collonite 845 (voorverwarmd "au bain Marie" in een emmer warm water)
velgen werden voorzien van een laag velgensealant ( Poorboys)
banden werden gevoed met Meguiars tiregel
trims kregen een laagje black wow
Ruiten werden gereinigd met ultimate glascleaner van Meguiars.
enkele foto's tijdens de werken :
de eigenaar met z'n vader : (ze wilden ook bijleren en hebben dus geholpen)
Langzaam maar zeker kwam de glans terug :
tijd om eindfoto's te maken buiten :
Zo dat was het weer...een vermoeiende job met gewenst resultaat...eigenaar, z'n vader en ikzelf waren tevreden met het behaalde resultaat
tot de volgende keer!