Er kunnen meerdere dingen aan de hand zijn;
1) Je bent onder te warme omstandigheden bezig.
Oplossing: Zorg voor betere omstandigheden, of gebruik een polijstmiddel (zoals de PB serie) die beter geschikt is voor warme omstandigheden.
2) Je hebt last van sticky paint, het polijstmiddel slaat binnen no-time droog en wordt heel stroef.
Oplossing: Een ander polijstmiddel proberen, of eventueel wat finishing polijstmiddel mengen met de compound (wel gelijke merken aanhouden voor de zekerheid).
Opmerking: Ik heb ooit een 1 op 1 rotary cursus bij Carclean, waarbij Johan mij kennis liet maken met een sticky paint.
Er viel amper te polijsten; Je kon 1x opzij en de boel sloeg daarna al "vast". Ik had destijds ook het e.e.a. aan polijstmiddelen bij me, die we er ook op zijn gaan proberen. Het enige polijstmiddel uit mijn collectie wat wel viel te gebruiken op die lak, was de Swissvax Strong.
3) De lakdefecten worden verhuld door achterblijfselen van het polijstmiddel, op het moment dat je de lak reinigt laten de lakdefecten zich weer zien.
Oplossing: Je hebt niet voldoende gecorrigeerd en zult of langer door moeten polijsten, of d.m.v. een testspot moeten zoeken naar een geschiktere combi pad en polijstmiddel.
4) Je hebt een zachte of gevoelige lak, waar bij het afnemen de lak wordt beschadigd door de vezel van de doek.
Oplossing: Vermijd sowieso zoveel mogelijk stroefte bij het afnemen in de laatste polijststap en gebruik een doek die speciaal is bedoeld voor zachte lakken.
Het vermijden van die stroefte doe je door een polijstmiddel te zoeken, die zich zeer makkelijk laat afnemen.
Des te minder je ervan gebruikt in de laatste stap des te makkelijker je het residu kunt afnemen.
Wat doeken betreft moet je denken in de richting van doeken zoals de Megs Ultimate Wipe.
Een wax heeft wat minder nut op zo'n lak, weliswaar vult deze door zijn eigenschappen deels lakdefecten waardoor deze minder zichtbaar worden.
Je zult echter wel sneller weer lakdefecten krijgen, omdat de wax geen hardheid aan de lak toevoegd.
Een coating is dus beter geschikt, maar het is wel zeer belangrijk dat voordat je daarmee aan de slag gaat, je een methode hebt gevonden om de lak zo defect vrij mogelijk te krijgen voordat je de coating aanbrengt. Belangrijk is dat je ook eerst test met het aanbrengen en afnemen van de coating, want ook daar kan je met het afnemen weer lakdefecten krijgen.
Het kan een lastige zijn, ik ben momenteel bezig aan het testen op een kap, waar echt een boterzachte lak op ligt.
Zelfs Ultimate wipes trekken daar gewoon nog de krassen in, ondanks de nodige voorzorgsmaatregelen.
Sterker nog; zodra er maar enige stroefheid aanwezig is, dan trekt zelfs een microsuede er marring in.
Gelukkig kom je een lak zo zacht als die, in de praktijk nagenoeg bijna nooit tegen.