• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zwarte unilak polijsten.

kelvin1990

Detailing chief
6 jun 2011
274
85
Lakliefhebbers,

sinds kort ben ik eigenaar van een honda ep3. Deze auto heeft een zwarte unilak. Nu ben ik vandaag aan het polijsten maar valt het mij op dat ik de vegen/swirls er heel moelijk uitkrijg.
Ik heb de auto behandeld met een oranje en gele pad met mezzo en wil finishen met finale op wit. Is een unilak zoveel anders dan metallic of doe ik iets verkeerd?

Dank!
 
Zit er blanke lak over de zwarte lak?

Als er blanke lak overheen zit is er in principe geen verschil tussen uni- of metallic lak, omdat je toch de blanke lak polijst en niet de lak daar onder. De hardheid van de blanke lak bepaalt dus hoe gemakkelijk of moeilijk de lak te corrigeren is. Als je met mezzo de krassen er niet uit krijgt, dan is de lak dus te hard om daarmee te corrigeren en zal je iets zwaarders moeten pakken.

Weet je zeker dat je goed werkt? Elke lak is natuurlijk anders, maar volgens mij hebben Honda's over het algemeen niet zo'n harde lak.

Disclaimer: ik ben ook maar noob, dus misschien heb ik het fout.
 
Wat ik heb begrepen is het een unilak. maar als ik met mijn zachtste doeken van monello het polijstresidu afneem trek ik er weer swirls in. Ik word er gek van. Ook na het finishen met finale is de glans wel dieper maar de vegen blijven..
 
Weet je zeker dat het vegen in de lak zijn en niet dat er nog wat polijstmiddel achterblijft dat de strepen veroorzaakt?
 
Hey Peeps,

Ik stond op het punt een topic te maken waarin ik een sloopmotorkap heb behandeld. Het is een motorkap van een Fiat ChickieCento* en daar trek ik ook met de groene Monello doeken (Peluche Verde) de swirls en zelfs erger terug in de lak. Zoveel kleine/fijne krasjes bij elkaar, dat het een hologram lijkt.

Ik ga nu dat topic maken, maar wilde even snel hier reageren.


Greetz
 
Kelvin... Zet je kracht bij het afnemen met een MF doek? Ik heb de zelfde ervaring dat een unilak heel makkelijk swirls oploopt
 
[USER][/USER]tr,

Ik moest enorm veel kracht zetten anders kreeg ik het polijstresidu niet weg.. De lak is enorm stroef, en het polijsten ging niet soepel. Nadat ik de auto met zowel mezzo als finale had behandeld zaten er nog steeds krassen in, Zou de Dap misschien niet sterk genoeg zijn?
 
Dat zou ik vreemd vinden. Als de lak zacht genoeg is om er met een doek! swirls in te trekken zou een DAP denk ik wel sterk genoeg zijn om de boel te corrigeren.
 
Ik weet in ieder geval dat ik een auto, waarbij ik met afnemen al een miljoen swirls maak, meteen de plomp in rij. Wat een gekut, zeg! Sta je netjes te polijsten, wil je de boel afnemen met Prep en een MF-doek om het allemaal te controleren, trek je met je brandschone doek zoveel fijne krasjes/swirls, dat het wel hologrammen leken. Ik heb het toevallig ook gefilmd, stond er versteld van.


EDIT:

Ok, heb dat filmpje net is bekeken en ik snap der niks meer van. Het lijken letterlijk hologrammen ofso. Ik ga effe uitvogelen hoe ik een filmpje plaats.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Ja kracht zetten bij afnemen is nooit goed... En met dit soort lakken is het dus helemaal niet goed.

Al moet ik zeggen dat ik mezzo en zeker finale niet echt moeilijk vind om af te nemen... Kan het zijn dat je teveel product gebruiken? Of het product niet goed genoeg heb verwerkt wat het afnemen moeilijk maakt?
Te veel product is toch een fout die een hoop mensen maken... en die ik ook heel lang heb gemaakt. Paar kleine druppels is echt voldoende.

Natuurlijk ben ik nu aan het gissen... want het is toch best moeilijk als je geen beeld heb.
 
Kan me niet voorstellen dat ik teveel polijstmiddel gebruik, deze hoeveelheid gebruikte ik ook op mijn clio met een zachte lak en nog nooit last gehad van vegen na het polijsten.. Ik heb na de finale de auto afgenomen met eraser en black hole aangebracht en daarbij verdwenen wel wat vegen.

Misschien dat de lak ook te heet was vanwege de zon en dat daardoor het afnemen stroef ging..
 
Er kunnen meerdere dingen aan de hand zijn;

1) Je bent onder te warme omstandigheden bezig.
Oplossing: Zorg voor betere omstandigheden, of gebruik een polijstmiddel (zoals de PB serie) die beter geschikt is voor warme omstandigheden.

2) Je hebt last van sticky paint, het polijstmiddel slaat binnen no-time droog en wordt heel stroef.
Oplossing: Een ander polijstmiddel proberen, of eventueel wat finishing polijstmiddel mengen met de compound (wel gelijke merken aanhouden voor de zekerheid).
Opmerking: Ik heb ooit een 1 op 1 rotary cursus bij Carclean, waarbij Johan mij kennis liet maken met een sticky paint.
Er viel amper te polijsten; Je kon 1x opzij en de boel sloeg daarna al "vast". Ik had destijds ook het e.e.a. aan polijstmiddelen bij me, die we er ook op zijn gaan proberen. Het enige polijstmiddel uit mijn collectie wat wel viel te gebruiken op die lak, was de Swissvax Strong.

3) De lakdefecten worden verhuld door achterblijfselen van het polijstmiddel, op het moment dat je de lak reinigt laten de lakdefecten zich weer zien.
Oplossing: Je hebt niet voldoende gecorrigeerd en zult of langer door moeten polijsten, of d.m.v. een testspot moeten zoeken naar een geschiktere combi pad en polijstmiddel.

4) Je hebt een zachte of gevoelige lak, waar bij het afnemen de lak wordt beschadigd door de vezel van de doek.
Oplossing: Vermijd sowieso zoveel mogelijk stroefte bij het afnemen in de laatste polijststap en gebruik een doek die speciaal is bedoeld voor zachte lakken.
Het vermijden van die stroefte doe je door een polijstmiddel te zoeken, die zich zeer makkelijk laat afnemen.
Des te minder je ervan gebruikt in de laatste stap des te makkelijker je het residu kunt afnemen.
Wat doeken betreft moet je denken in de richting van doeken zoals de Megs Ultimate Wipe.
Een wax heeft wat minder nut op zo'n lak, weliswaar vult deze door zijn eigenschappen deels lakdefecten waardoor deze minder zichtbaar worden.
Je zult echter wel sneller weer lakdefecten krijgen, omdat de wax geen hardheid aan de lak toevoegd.
Een coating is dus beter geschikt, maar het is wel zeer belangrijk dat voordat je daarmee aan de slag gaat, je een methode hebt gevonden om de lak zo defect vrij mogelijk te krijgen voordat je de coating aanbrengt. Belangrijk is dat je ook eerst test met het aanbrengen en afnemen van de coating, want ook daar kan je met het afnemen weer lakdefecten krijgen.

Het kan een lastige zijn, ik ben momenteel bezig aan het testen op een kap, waar echt een boterzachte lak op ligt.
Zelfs Ultimate wipes trekken daar gewoon nog de krassen in, ondanks de nodige voorzorgsmaatregelen.
Sterker nog; zodra er maar enige stroefheid aanwezig is, dan trekt zelfs een microsuede er marring in.
Gelukkig kom je een lak zo zacht als die, in de praktijk nagenoeg bijna nooit tegen.
 
Frans wat had de spuiter van die motorkap te melden als reactie op de zachte lak? Was dat herkenbaar voor hem ? Kan hij ook spuiten met als resultaat een hardere lak?
 
Ric325i Ik ben nog niet bij hem langs geweest.
Wel had iemand elders vermeld dat alles valt en staat met de juiste verhouding harder en verdunner.
Wat meer verdunner zorgt ervoor dat de lak beter vloeit en er minder sinaasappelhuid is, maar zorgt er tevens voor dat de lak minder goed uithard en de lak zachter blijft.
Wat meer harder, zorgt ervoor dat de lak goed hard wordt, maar minder goed vloeit en dus meer kans op sinaasappelhuid geeft.