• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke inspectielamp?

Tja... wanneer noem je iemand een professionele detailleer?

Geloof me.... een Scangrip is andere poep!
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Geen verschil. Heb ook dezelfde in 4000K. Vandaar dat ik de 6000K gebruikte

Neemt niet weg natuurlijk dat met een druk op de knop switchen van kleur temperatuur wel erg makkelijk is.

Ik denk alleen dat je met koud licht temperatuur het meeste mee uit de weg kan. Op onze Mercedes wil ik nog wel eens switchen van 4000K naar 6000K of gebruik ik ze beide.

Als je budget het toelaat zou ik zeker voor de Scangrip gaan. Anders is de Faro een zeer goede "vervanger"
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Altos
Op mijn BMW had ik er moeite met de Faro om swirls en dergelijke te spotten.

Ik zag ze wel, maar niet zo makkelijk als normaal het geval is.

Toen pakte ik er voor de gein een halogeen maglight bij, en tot mijn grote verbazing ging het hier 10x beter mee.

Maar dat zal allemaal wel aan mij gelegen hebben.
 
  • Leuk
Reactions: Rytec en tembaco
... Maar dat zal allemaal wel aan mij gelegen hebben.

Denk het niet.

Kleur van de lak, kleur van het licht van de lichtbron en kleur van het omgevingslicht zijn van invloed op wat je ziet
Zilver, wit en champagnekleur lakken zijn lastig maar te doen, daar is iets blauw in het licht handig
Persoonlijk rijd ik met de rooie graag even langs de BP, zie je alles (oranje licht)
 
@Blade,

Ik heb al jaren een flashlight fetish, zit al jaren op alle fora en als ik je één tip kan geven, gooi die geweldige batterijen aub weg. Ze zijn vele malen minder betrouwbaar in tegenstelling tot andere merken, halen never nooit niet de beloofde 4200 mah en daarnaast vraag je om ellende als je een merknaam hebt met fire er in ;)
Gewoon even goedbedoeld advies.

On topic, wat maakt een zaklamp een goede swirlfinder? Aantal lumen? Lichtkleur? Enz?
 
65o17a.jpg


65o17a.jpg


(Krijg hem niet geüpload...)

Dit is de chart van "Moosh" een batterijen guru. Elke addict van lampen en dampers kent deze.
Dit zijn de toppers (en daar zitten ook al vele fails tussen). Doe er je voordeel mee.
 
  • Leuk
Reactions: Blade
Ik zie dat ik dit topic 2 jaar geleden ben begonnen, en omdat ik inmiddels wat meer ervaring en kennis heb en op zoek ben naar nieuwe verlichting, lijkt het me mooi om hierin verder te gaan. Ik heb uiteraard de meeste topics over verlichting doorgenomen, maar ik heb toch nog een aantal vragen/twijfels.

De Faro is geweldig, maar vooral op lichte lakken is het soms wat moeilijk om de krassen in beeld te krijgen. Je ziet het meest als je de lamp op een redelijke afstand houdt, maar omdat mijn armlengte niet oneindig is, is dat niet op alle delen van de auto te realiseren. Laatst toen ik samen met @Michael Lammers aan de auto van mijn pa werkte en we op het dak bezig waren, leek de lak prima in orde als we de lamp zelf vast hielden bij het inspecteren. Echter, als één van ons de lamp meenam en vanaf de andere kant van de auto op het dak scheen richting het te inspecteren deel zag je opeens veel beter waar er nog imperfecties op de lak zaten.

Het lijkt mij daarom handig om een lamp op een statief te kopen, zodat je die bij het polijsten zo kan positioneren dat je optimaal zicht hebt op de imperfecties (zoals hierboven dus beschreven, maar dan zonder dat je daar een extra persoon voor nodig hebt).

De Scangrip lampen worden hier, en elders, allom geprezen, dus dat lijkt mij een goede koop. De prijs is uiteraard hoog, maar dan weet ik in elk geval heel zeker dat ik goed zit en geen licht tekort kom. Waarschijnlijk kan ik binnenkort ook in mijn eigen garage aan de gang, maar omdat daar weinig licht is, zoek ik iets extra's. Ik denk zelf aan de D-Match 2 in combinatie met de trolley/wheel stand. Ik vraag me alleen af of ik dan wel hoog genoeg kom, want de maximale hoogte daarvan is 180 cm. Wat denken jullie hierover?

Daarnaast kan ik natuurlijk ook de gebruikelijke led bouwlampen kopen, maar dan twijfel ik weer of ik verschillende kleuren en sterktes moet nemen.

Ik hoor graag jullie meningen en ervaringen!
 
Wat betreft de licht kleur in de garage, zie je dit vooral vaak voorbij komen op Facebook. En wat me opvalt is dat 95% maar wat roept en geen idee heeft waar ze het over hebben. 6000K, 8000K, 10000K!!! De hoger het nummer de stoerder ze het vinden.

Om vaste verlichting af te stemmen op detailen is niet echt te doen.Tenminste, niet om te "swirl spotten". Dit omdat de ideale kleur verschilt per lak. Het is werklicht. Het belangrijkste is dat je een goede kleurbeeld krijgt, en dat je licht uit verschillende hoeken heb om schaduw zo ver mogelijk te voorkomen.

Ik zou voor 4000K of 6000K gaan.

Ik heb mijn liefde voor de Scangrip inmiddels wel verklaard. Ik denk dat 1.80M meer dan zat is. De meeste auto's zijn niet hoger dan 1.50M.
Die ene keer dat je SUV doet moet je misschien een beetje creatief zijn bij het dak ;)

Bij mij gaat de Scangrip er in de toekomst zeker nog komen.

Toen ik op Waxstock was, heb ik misschien nog wel het langste bij de Scangrip stand gestaan.. tenminste... die mensen die het verkochten.
En ik was toen helemaal verliefd geworden op de hoofdlamp van hun. Die heeft ook 2 lichkleuren en 2 sterktes. Ik heb dat ding toen op mijn hoofd gezet, en ben bij de "showautos" gaan kijken. En ik kan je vertellen, als die mensen zo'n lamp hadden, hadden ze de auto waarschijnlijk uit schaamte thuis laten staan. Deze lampen zijn echt supermakkelijk om de lak te inspecteren. En je hoeft ze niet de hele tijd aan en uit te zetten, 1 hand beweging is genoeg.

Misschien is dit ook een leuke optie. Ik heb hem ook gekocht, maar nog niet geprobeerd. Qua prijs een stuk toegankelijker tenminste.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Het is gewoon een kwestie van uit verschillende hoeken de lak inspecteren. Scangrip en toestanden is zeer mooie technologie. Deze vergemakkelijken het proces om knappe resultaten te halen. Heb je ze nodig? Helemaal niet. LED bouwlampen bv. met een goede lumens output voldoen ook. Hoe meer lumens, hoe meer je kan zien. Genoeg professionele detailers die geen scangrip gebruiken. Ik zie het zoals een rupes ibrid. Zijn mooie hebbe-dingetjes, maar je kan absoluut ook zonder perfecte resultaten neerzetten.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en Quantoxx
Ik heb geen ervaring met de scangrip, maar heb al met zoveel lampen geëxperimenteerd, dat ik kostengewijs van in het begin de stap naar een scangrip had moeten maken (afgaand op reviews).

Iedere detail loop ik te sakkeren op mijn verlichting, koop ik iets extra of zit ik tijd te verliezen met lampen beter te zetten omdat ik de lak maar niet deftig geïnspecteerd krijg.

Hier dus ook beslist om een scangrip in huis te halen!
 
...

Toen ik op Waxstock was, heb ik misschien nog wel het langste bij de Scangrip stand gestaan.. tenminste... die mensen die het verkochten.
En ik was toen helemaal verliefd geworden op de hoofdlamp van hun. Die heeft ook 2 lichkleuren en 2 sterktes. Ik heb dat ding toen op mijn hoofd gezet, en ben bij de "showautos" gaan kijken. En ik kan je vertellen, als die mensen zo'n lamp hadden, hadden ze de auto waarschijnlijk uit schaamte thuis laten staan. Deze lampen zijn echt supermakkelijk om de lak te inspecteren. En je hoeft ze niet de hele tijd aan en uit te zetten, 1 hand beweging is genoeg.

Misschien is dit ook een leuke optie. Ik heb hem ook gekocht, maar nog niet geprobeerd. Qua prijs een stuk toegankelijker tenminste.

Deze bedoel je dan waarschijnlijk?

Leek mij ook interessant, maar de accuduur lijkt mij wat krap:

De geavanceerde accu werkt tot 3 uur lang en laadt snel op. Er zitten 2 standen op voor de sterkte van het licht (80/160 lumen) en 2 standen voor verschillende licht temperatuur (4500/6500k). De 4500k stand is speciaal voor licht kleurige oppervlakken zoals wit en zilver en 6500k voor donkere oppervlakken.

Tenzij je dat ding constant aan/uit wilt zetten... maar het lijkt mij net prettig om die tijdens het polijsten constant aan te laten als je met een paneel bezig bent.
 
@Ciamician in 3 uur doe je toch wel een vol detail ;)

Ik zou hem niet tijdens het polijsten aan willen, gewoon na een hit om d'r lak te inspecteren.

Ik weet niet of het 3 uur branden is, of stand-by. 3 uur branden moet zat zijn.

Maar zoals gezegd, ik moet hem nog proberen, dus ook voor mij is het gissen ;)
 
Wat is eigenlijk het verschil tussen de Scangrip Matchpen en de Flashpen? Specs zijn op papier vrijwel gelijk, maar de een is bijna de helft van de prijs.

Flashpen:
Effectief tot 75meter.
  • 10-70 graden focus.
  • 300-4000 lux op 50cm afstand.
  • 100 lumen.
  • Werktijd: 6 uur.
  • Werkt op 2 AAA 1.5V batterijen, deze worden meegeleverd.
  • Waterdicht IP54
  • Formaat: 16x148mm.
  • Gewicht: 56 gram.

Matchpen:
Ultra High CRI LED
  • Werktijd: 2 uur
  • IP54
  • CRI: 95 Ra
  • Werktemperatuur: -10 tot +40 graden Celcius.
  • 300-400 lux op 50cm
  • 2x AAA 1.5V Alkaline batterijen
  • 56 gram
  • Lichtkleur: 4000k
  • Formaat: 16x148mm