• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe drogen jullie?

Zuyd

Detailing addict
14 jun 2017
40
63
27
Zeist
Beste mede detailers, ik zit met een kalk/nat dilemma,

Ik heb momenteel in mijn collectie de Senza Acqua Drying towel en de Senza Acqua Piazza drying towel. Nu lukt het drogen van mijn auto nog niet helemaal goed.
Ik zit met de volgende:
Tijdens het drogen heb ik op sommige delen al kalkvlekken , dit heb ik later voorkomen elk paneel apart te wassen af te spoelen en te drogen.Alleen het lukt niet om met de 2 beschikbare droogdoeken een hele auto te drogen. Ik vermoed dat ik iets fout doe met mijn methode en kon niks vinden op het forum over een droogtechniek.

Ik spuit de auto altijd af met een zachte straal en dan droog ik de auto af door de grote doek in 2e te vouwen en dan over de panelen te halen in een rechte lijn ( beginnend met het dak)

Hebben jullie verder nog droog tips ? ik zit er aan te denken om nog wat droogdoeken te bestellen maar eigenlijk zou dit niet nodig zijn aangezien ik van iedereen lees dat ze met 1 doek makkelijk een auto afdrogen.

auto's waar ik het probleem had: Golf 5, Volvo XC70, Volkswagen passaat

alvast bedankt voor jullie adviezen!
 
Dit probleem heeft niks met het type auto te maken, de kleur kan er wel mee te maken hebben of het weer.

Het kan zijn dat je water verschrikkelijk hard is, en je zou een water filter kunnen overwegen, en deze zelfs enig voor het na spoelen kunnen gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: Zuyd
Ik neem aan dat je niet overdekt staat en vaak in de zon werkt? Dan kan het inderdaad heel lastig zijn om snel genoeg te werken en geen kalkvlekken te krijgen, zeker op donkere kleuren. Ik sta ook wel eens in de zon en als ik dan was dan spoel ik na elk paneel weer even vluchtig wat water over de hele auto, zodat de lak zo koel mogelijk blijft en het water, hopelijk, geen tijd heeft om op te drogen. Als de hele auto dan gedaan is spoel ik de auto af met een open straal, zodat er zo min mogelijk water achter blijft. Toevallig net de auto van m'n pa weer gewassen en de motorkap was na deze laatste stap bijvoorbeeld helemaal droog, dus daar kunnen dan ook geen watervlekken meer ontstaan.

Dus wat kan je doen om deze problemen te voorkomen:

- Zoveel mogelijk in de schaduw werken.
- Regelmatig afspoelen.
- Zorgen dat de waterafstotendheid goed is, zodat het water bij de laatste keer afspoelen zo veel mogelijk van de auto 'sheet'.
- Mocht je toch kalkvlekken hebben dan is iets als Spray and Wipe vaak voldoende om die weg te halen, mits ze er nog niet zo lang op zitten.
 
  • Leuk
Reactions: Zuyd
Met 1 doek maak ik de hele auto droog...

Ik spoel de auto af zodat de sheeting het meeste water weg trekt van de auto.
Dit zorgt ervoor dat er minder water op de auto blijft liggen.

Filmpje sheeting (vanaf 20 seconden):

Drogen van de auto:

Ik begin eerst met de staande delen omdat hier het meeste water snel(ler) vanaf is gelopen. Daarna pas de liggende delen.

Ik kan zelfs 2 auto's drogen zonder de doek uit te wringen...weliswaar moeten de auto's goed in de bescherming staan.
 
Met 1 doek maak ik de hele auto droog...

Ik spoel de auto af zodat de sheeting het meeste water weg trekt van de auto.
Dit zorgt ervoor dat er minder water op de auto blijft liggen.

Filmpje sheeting (vanaf 20 seconden):

Drogen van de auto:

Ik begin eerst met de staande delen omdat hier het meeste water snel(ler) vanaf is gelopen. Daarna pas de liggende delen.

Ik kan zelfs 2 auto's drogen zonder de doek uit te wringen...weliswaar moeten de auto's goed in de bescherming staan.

Leuke filmpjes!
 
  • Leuk
Reactions: Zuyd
@Zluytr wat is in mijn omgeving niet super hard ( omgeving zeist/bunnik volgens de registers zou het zacht water moeten zijn) kleuren zijn zwart ( mooie kleur alleen kalkvlekken is daar echt een pain in the ass op ) en verder zijn het redelijk lichte kleuren. de kalkvlekken zijn ook opgelost zodra ik de hele auto kan afdrogen. Wat is jou ervaring met de droogdoeken van Dry me Crazy 65x40 ? ( deze wil ik nog extra gaan aanschaffen)

@nicknameless @Jansen thnx voor de tips! ik spuit altijd af met zachte straal, de autos hadden nog geen goede sheeting dus daar kan het ook aan liggen. Ik was buiten bij mijn werkplaats en dan zodra ik ga nalopen en ga drogen rijd ik hem naar binnen.
 
Dry me crazy is echt een hele mooie doek. Veel dikker dan andere en voelt kwalitatief heel degelijk aan.

Maar voor het mooie moet je denk ik wel de grote hebben.

En wel eerst even wassen voor je hem gebruikt, hij pluist nog al namelijk.
 
Ook hier maar ff posten dan:

Laatst vroeg iemand naar de ervaringen met Microfiber Madness Dry Me Crazy towel.
Ik heb de 65x40 en heb de gehele XC60 afgedroogd, waarbij de doek nog redelijk droog aanvoelde. Ik ben er prima tevreden mee, naast de Monello Senza Aqua.
 
Hoe stat deze doek in verhouding tot de Gyeon Silk dryer xl, welke ikzelf heb en op zich wel tevreden mee ben. Tweede grote droogdoek is wel fijn.
 
Ik ben ook "wel" tevreden over de gyeon. Maar de mfm voelt voor mij fijner aan. Niet dat de gyeon en monello die Ok al jaren gebruik opeens slecht zijn...

Maar als je de mfm in je handen heb snep je wel waarom hij duurder is. Hij is veel dikker en zachter.
 
Je kan de handdoek ook uitwringen hé. Ik droog de auto altijd meer nat zeg maar. Uitgeknepen droogdoek, pufje spray 'n wipe tegen de kalkvlekken. De overgebleven waasje verdampt dan maar door de spray en wipe geen kalkvlekken (denk tenminste dat het door de s&w komt).

Edit: oja ik gebruik een kleine Senza Acqua Piazza 45x45cm.
 
Ik heb de Senza - Aqua en de Silk Dryer/Rapid XL.

Werken prima, maar ik kan mij voorstellen dat een dikkere doek nóg fijner werkt. :)
Dikker is niet altijd beter. Meer vezels betekent meer "drag" en op gevoelige lakken wil je weinig drag hebben. Dan kan je beter op de juiste manier afspoelen en een wat dunnere lichte doeken hebben dan een zware dikke jongen die je over lak haalt.
 
Thnx iedereen voor de tips! De droogdoek gaat bij de komende bestellen worden besteld puur als doek bij de huige collectie als aanvulling.
 
Ik droog mijn auto al jaren niet meer af maar ik blaas die altijd droog met een bladblazer van Toro die ik voor niks anders gebruik..
 
  • Leuk
Reactions: Zuyd
@Zuyd Ik denk dat je geen andere droogdoek nodig hebt (aangenomen dat de doek gewassen wordt zonder wasverzachter), maar je droogtechniek aanpassen met de tips van @nicknameless

Ik gebruik dezelfde doeken (een grote Senza Aqua en een Piazza), waarbij ik de Piazza gebruik op plekken waar ik met de grote doek lastig bij kom. Ik vouw de grote doek normaal in 3x3 (dus op 1/3 en 2/3 van de doek een vouw, en vervolgens haaks erop hetzelfde vouwpatroon), zo kun je steeds een vers stukje doek pakken, en de achterkant gebruik ik meestal niet eens. Verder is het van belang om eerst de verticale vlakken te pakken, en dan de horizontale als laatste. Eventueel als je niet snel genoeg bent, kun je een pufje Spray & wipe of vergelijkbaar middel op de lak spuiten, dat helpt om de kalkvlekken te voorkomen, en dan alsnog de droogdoek er over heen halen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Zuyd