• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voor het eerst polijsten

OlavP

Detailing rookie
20 mrt 2018
4
15
Drenthe
Beste forumleden,

Volgende week ben ik van plan mijn auto voor het eerst te polijsten. Het betreft een Lichtblauwe Volkswagen Scirocco uit 2011. De auto heeft lichte wasstraat krassen en enkele lichte krasjes. Op het forum heb ik gelukkig een hoop stappenplannen en topics kunnen lezen. Enkel blijven mij enkele vragen in het achterhoofd die ik nergens (of ik kon ze niet vinden:no_mouth:) beantwoordt kan vinden. Mijn auto wil ik gaan polijsten met een DAP 900 die ik aankomende week zal bestellen.

In enkele topics heb ik gelezen dat het niet handig is om met een witte pad te finishen, klopt dit? Zo ja met welke pad is het wel handig om te finishen?

Is een glaze noodzakelijk na het polijsten?

Indien een glaze niet noodzakelijk is, is California Gold Carnauba cleaner wax een geschikte wax?

Ik beschik over de volgende producten:
-Mothers Gold Car wash Zeep
- California Gold Carnauba cleaner wax
- Non ferro
- Artico snow foam
- Q2M Prep (Word aangeschaft)
- DAP 900 V3 Raffini Starterskit - Power pack (Word aangeschaft)
- Dolce Verde Klei set (Word aangeschaft)

Product tips of in het algemeen tips zijn natuurlijk ook altijd welkom!

Alvast bedankt!

Olav
 
Hoogstwaarschijnlijk heeft jouw VW een harde lak al zal een testspot (ff inlezen) dat definitief moeten uitwijzen.
Qua dap pakket zou ikzelf voor de Scholl optie gaan.
Kleien = verplicht
Glaze= optioneel ,polijsten = 90% van je eindresultaat besteed dus liever je budget aan bv wat extra pads ipv glaze.
Finishen met Monello wit is prima niks mis mee.
Mothers Cleaner wax kan prima
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
In enkele topics heb ik gelezen dat het niet handig is om met een witte pad te finishen, klopt dit? Zo ja met welke pad is het wel handig om te finishen?

Dit is vreemd en ben bang dat je dit niet in het hele verhaal ziet.
Een beetje leidraad is Geel met Veloce, Oranje met Mezzo en Wit met Finale.

Is een glaze noodzakelijk na het polijsten?

Als jij dat mooier, makkelijker of leuker vind dan kan het maar niks moet. Een glaze is een product om kleine onvolkomenheden te verhullen. Als je perfect gepolijst hebt zal het weinig doen. Het is een keus, geen vereiste.

Indien een glaze niet noodzakelijk is, is California Gold Carnauba cleaner wax een geschikte wax?

Weer hetzelfde. Als jij dit product wil proberen moet je dit doen. In detailing zijn er weinig slechte producten en kun je het zo gek maken als dat jezelf wilt.


Even heel simpel de basis.
Auto wassen, reinigen, klei-en, polijsten en wax-en. Meer is het niet.
 
Bedankt voor de verhelderende antwoorden!

Over de testspot had ik inderdaad al gelezen en dit zal ik zeker toepassen.

Vanwaar de keuze voor Scholl eigenlijk?
 
Dat soort keuzes blijft persoonlijk.
Ik vind Scholl en dan met name de compound veel fijner werken, stoft minder en neemt prettig af.
Scholl pakket heft S3 en S30 erbij zitten, mocht het budget aanwezig zijn zou S17 een mooie aanvulling kunnen zijn.
 
eff inhaken renault laguna zachte lak?
heb alles in huis behalve behalve polijst middel.
scholl s20 daarna s40?
 
+1 voor de eerdere reacties:

Witte Pad + een fijn polijstmiddel is juist geschikt om te finishen.
Een glaze verdoezeld defecten en creëert een wetlook, maar als de lak strak is, dan doet het vrijwel niks.

Wat de wax betreft; Dit is een All-in-One product en mijn vermoeden is dat het naast een Paint Cleaner + Wax het ook een kleine korrel bevat. (Aan de hand van de beschrijving) Dit kun je prima gebruiken, maar mocht je plotseling het idee krijgen om opnieuw te gaan waxen over een bestaande waxlaag o.i.d, dan zal hij deze zeker aantasten of zelfs verwijderen.

Bij All-in-One producten lever je in op de werking omdat één product met meerdere effecten nooit zo goed kan zijn als een product dat specifiek één werking heeft. :p


Mijn voorkeur zou ook Scholl Concepts zijn, maar zoals @Rick325i al aangaf, is dat een persoonlijk dingetje en wil niet zeggen dat andere merken/lijnen niet goed zijn. ;)
 
eff inhaken renault laguna zachte lak?
heb alles in huis behalve behalve polijst middel.
scholl s20 daarna s40?

Proberen, test spot. Er is geen korte weg naar goed resultaat.

S20 is een One-Step dus of die alleen maar je bent beter af met S3, S17 en S40 in mijn optiek. Je zou ook kunnen proberen met S3 en S30... Geen 3-step maar 2-step dus
 
eff inhaken renault laguna zachte lak?
heb alles in huis behalve behalve polijst middel.
scholl s20 daarna s40?
Kijk dat blijft moeilijk vooraf te bepalen en daar kom je pas achter wanneer je een testspot maakt/bezig bent.
Ik zou in eerste instantie rekening houden met zachte lak , ik zou S30 op wit proberen en kijken wat dat doet indien geen correctie opschalen naar een medium polijstmiddel zoals idd S17/S20 of Mezzo.
Grijp niet direct naar een zwaar middel/combinatie maar het is ook niet onmogelijk dat je daarop uitkomt.
 
Kijk dat blijft moeilijk vooraf te bepalen en daar kom je pas achter wanneer je een testspot maakt/bezig bent.
Ik zou in eerste instantie rekening houden met zachte lak , ik zou S30 op wit proberen en kijken wat dat doet indien geen correctie opschalen naar een medium polijstmiddel zoals idd S17/S20 of Mezzo.
Grijp niet direct naar een zwaar middel/combinatie maar het is ook niet onmogelijk dat je daarop uitkomt.
dank je wel voor de reactie
ruud
 
Laatst bewerkt:
@OlavP Ik heb zelf ook een Scirocco (mooie kleur heb jij zeg!) die ik zelf ook wil gaan polijsten, daarom ben ik benieuwd hoeveel delen je met een kleine pad moet doen, of dat je bijna alles met een grote pad kan doen. Dit ivm aanschaf van eigen polijstmachine (Rupes). Ik hoor het graag van je :)
 
Onlangs met @Zluytr hier in ander topic over gesproken.
Ik heb alleen een bigfoot "15", op vrijwel elke wagen heb je op veel gedeeltes veel meer aan een kleine(re) pad.
Ik ben ook van mening dat je met een kleinere pad veel lekkerder werkt op heel veel delen ipv dat je met grote pad beperkt ben en het toch maar moet doen met de grote pad.

Wees niet eigenwijs als ik!
 
Onlangs met @Zluytr hier in ander topic over gesproken.
Ik heb alleen een bigfoot "15", op vrijwel elke wagen heb je op veel gedeeltes veel meer aan een kleine(re) pad.
Ik ben ook van mening dat je met een kleinere pad veel lekkerder werkt op heel veel delen ipv dat je met grote pad beperkt ben en het toch maar moet doen met de grote pad.

Wees niet eigenwijs als ik!

Mja, kan natuurlijk ook 2 machines aanschaffen ;)
 
In mijn reactie kwam dat niet duidelijk naar voren maar dat is uiteraard beste.

Een bigfoot lhr 15 mk2 en bigfoot mini zijn in mijn ogen een perfect setje.
Eventueel uitbreiden met de nano.

Of 21 mk 2 - duetto - mini - nano.
Maar word duur geintje dan , dap en verschillende backing plates is ook gewoon top en stuk goedkoper.
 
  • Leuk
Reactions: 350Z
Ik heb een BF21 MkII en hiermee kan ik merendeels van vele auto's gewoon doen, hoor. :p Uiteraard, de DAP met een kleine en normale plate erbij is wel nodig, maar ik red het veelal wel om veel van een auto te doen met een 21 en zelfs 7'' pads. ;)
 
@Quantoxx

Niet verwacht dat jij dit zo zou vinden.
Natuurlijk lukt het met de 15( bf) ook, ookal is de pad erop snoeihard, ik prop hem ook wel in gaten en hoeken.
Of leg hem ook wel op delen waar de pad, laten we als voorbeeld nemen , voor 30 procent contact maakt met het lakwerk.
70 procent slingert voor de goede orde los zonder enige vorm van contact te maken.
Op een bumper lip of skirt bijv.

Dit voelt niet lekker an maar is dat denk ik ook in veel opzichten niet.

Weet niet eens of de uitslag van het apparaat dan nog uitmaakt.
Hoor vaak dat een tool met kleinere pad en uitslag beter corrigeert door dat pad volledig contact maakt, op delen waar de grotere pad niet goed geplaatst kan worden natuurlijk.
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407
CC heeft mij bij aankoop van de big foot terecht geadviseerd bovenstaande in mn achterhoofd te houden.
Na twee auto's erachter gekomen dat dat in mijn geval de meest waardevolle tip is geweest die ik kon krijgen.
 
@D!m!tr! - Een kleine machine + pad blijft natuurlijk beter voor randen, lastige delen en dergelijke. :D

Ging mij meer om;
op vrijwel elke wagen heb je op veel gedeeltes veel meer aan een kleine(re) pad

Stel dat je een auto hebt waar er naar de motorkap nog een stuk zijpaneel doorloopt, voordat hij ombuigt naar verticaal. Hierop kun je prima een 7'' pad op laten draaien, ook al hangt hij over. De pad maakt gewoon nog contact. ;)

Bij de 21 + 7'' pad heb ik alleen problemen als ik door de grootte van de pad + de uitslag ergens letterlijk niet goed tussen pas, zeg maar. De pad in rare vormen douwen of toch ergens tussen proppen heeft inderdaad geen zin. :p Dan pak ik de DAP met normale plate of de kleinere plate.
 
@Quantoxx

Zeker daar heb je ook gelijk in.

bmw-m5-e60-2005-c205803042016210943_1.jpg


Plaatje hier boven heb al vaker gebruikt
Daar ik zelf met deze vormen te maken heb.

- lip bumper
- zij skirts
- holing boven handgreep , al lijkt het vlak
- veel delen bumpers
- wielkasten

Allemaal plekken waar ik met bf 15, en dan alleen met harde pad, vrij lastig contact maak zoal ik dat zou willen.
Zachte pad geeft iets makkelijker mee.
Mijn wagen is vrij "vierkant" maar loop er wel tegenaan.
 
  • Leuk
Reactions: Stefan O
@D!m!tr! - Zeer zeker! :D Dat soort dingen blijven lastiger.

Ik heb ooit eens een setje show-auto's gedaan voor twee jonge gasten. Zij waren beide vrachwaggel chauffeur en in hun vrij tijd sleutelde ze aan hun auto's. Ze wilde beide auto's netjes gemaakt hebben voor AutoMax of iets dergelijks en iets bij de AutoTron. Nogal een petjes-gehalte c.q. Tupperware en ENORM veel rare rondingen en dergelijke.

Bleh! Ik heb toen flink wat kleine pads op de DAP versleten, zeg maar. :p En er waren ook delen waar ik niet bij kwam, dus moest met een cone/ball of met de hand... Bleh! :D