• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke behandeling is voor mij het gemakkelijkst?

srna513006

Detailing addict
6 jun 2013
16
60
Mijn laatste op dit forum gestelde vraag ging over zwarte vlekken op mijn ruim 4 jaar oude metallic witte Nissan Qashqai (begin december 2020).
Ik heb de vlekken toen bij een poetsbedrijf laten verwijderen en volgens hen ging het over achterblijfselen van luizenpoep.
Toen ik de auto in 2016 nieuw kocht heb ik een WaxOyl behandeling laten uitvoeren maar die bleek toch niet zo lang bescherming te bieden zoals het fabrikaat doet beloven.

Vorige week heb ik de de auto ingeruild voor een jonge Nissan Qashqai van juli 2020, zie mijn Avatar.
Deze staat natuurlijk nog flink te glimmen en dat wil ik eigenlijk ook zo houden, ik ben alleen niet zo's poetser en de gevolgen daarvan kun je wel raden.
Niet dat ik niet wil poetsen maar omdat ik aan een aantal vingers van beide handen artrose heb en het inwrijven / uitpetsen na pak weg 15 á 30 pijnlijk wordt en dientengevolge ontmoedigend om dit periodiek te doen.
Ik wordt dit jaar 77 en dat helpt ook niet bepaald mee.
Nu kan ik hier in de buurt van Delft wel naar een poetsbedrijf te gaan en daar een lakverzegeling laten uitvoeren maar dan weet ik eigenlijk niet precies wat zo iemand feitelijk heeft gedaan.

Ik wil het eigenlijk nog steeds zelf doen en wil daarvoor ook bijvoorbeeld een poetsmachine kopen want dan lijkt mij m.n. het 'uitwrijven' van de aangebrachte bescherming minder belastend te zijn.
Ik moet wel wat aan de lak doen want of ik sta op mijn woonadres onder bomen die bijna het hele jaar door een soort plakkerige substantie afgeven of op de camping in Zeeland waar ik ook onder bomen sta maar ook in de zoute lucht.

Dit geschreven te hebben is mijn vraag, wat is hier het beste aan te bevelen.
Dus een bewerking die wel voor 3 á 6 maanden bescherming biedt maar zo min mogelijk belastend is om aan te brengen.
 
  • Leuk
Reactions: advanced
Nou om te beginnen proficiat met de nieuwe auto ;) nou om te zeggen wat het minst belastend is om aan te brengen in jou geval kan/durf ik niet te zeggen. Wat wel het makkelijkst is om te onderhouden is een keramische coating. Dit bied bescherming tot 2 jaar of langer zelfs. Is dit makkelijk aan te brengen absoluut niet. Maar ongetwijfeld dat iemand hier op het forum bij jou in de buurt zit en je hier wel mee kan helpen. Je kunt het daarna steed snog zelf boosten. Een mooi voorbeeld is dan gyeon cancoat dat lm de x aantal tijd geboost kan worden met gyeon cure.
 
Als je een product wil hebben wat een paar maanden goede bescherming biedt en tegelijk heel simpel aan te brengen is, dan is Sonax bsd naar mijn mening het perfecte product. Beading/Sheating is nagenoeg op coating niveau en de standtijd is ook behoorlijk goed. Als je wat meer focus wil op standtijd en iets minder op eenvoud van aanbrengen, dan zou je ook kunnen kiezen voor Sonax polymer netshield (wat gebaseerd is op dezelfde technologie). Tevens is het voordeel van bsd dat je het ook veilig kunt gebruiken op plastics.

Als je bij het wassen dan ook nog kiest voor een shampoo die wat bescherming achter laat (zoals kenotek brilliant wash of turtle ceramic wash & wax) dan kun je de auto eenvoudig onderhouden en tegelijk ook goed beschermen.
 
Om zeer gemakkelijk bescherming aan te brengen met minimale inspanning, dan zou je eens naar Gyeon Wetcoat, Monello Acquafobia of Nanolex Washcoat kunnen kijken. Alle genoemde producten spray je op en spuit je meteen af met een hogedruk reiniger en je hebt instant bescherming voor een aantal weken.

En anders zou je kunnen overwegen je auto te laten behandelen bij Diventa Bella:

www.diventabella.nl
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
T.a.v. het wassen ben ik afhankelijk van de auto wasserette dus daar heb ik v.w.b. geen keuze in.
Dit blijft een handicap sinds dat wij in een appartement wonen, maar ja, je moet keuzes maken.
Tot nu toe alvast bedankt voor de tips, ik ga naar de geadviseerde producten kijken.
 
Dan zou ook mijn advies zijn om een een wetcoat-product te nemen; Gyeon - Wetcoat / Monello - Aquafobia.

1-2 spraytjes op een paneel en afspuiten met de spuit in de wasbox.

Idealiter zou je dan op je gemakkie een wax aanbrengen als basislaag en middels de wetcoat breng je om de paar weken een nieuwe laagje aan
 
Als je geen plek hebt waar je gewoon kunt wassen, kies dan in elk geval niet de wasstraat (waar de auto doorheen gaat) maar een wasbox, maar de middelen van wasstraat/wasbox zijn nu niet bepaald vriendelijk voor de lak en de beschermlagen. Zonder wasserette zou ik je een shampoo met wax aanbevelen, dat kost nauwelijks meer moeite dan gewoon wassen. Ook het aanbrengen van een beschermende wax op de juiste manier is nauwelijks belastend, maar vaak wordt de waxlaag veel te dik aangebracht, waardoor het veel moeite kost om dat uit te buffen.

Misschien is het een idee om eens contact op te nemen met @tinus om samen te bekijken wat er mogelijk is voor jouw auto.
 
Eerstens bedankt voor alle tot nu toe gegeven adviezen.
N.á.v. deze adviezen realiseer ik mij dat het voor mij eigenlijk ondoenlijk is om zelf mijn auto in een goede wax te zetten.
Het grootste probleem is dat ikzelf niet over een ruimte beschik waar ik de auto de nodige behandeling kan geven.
T.á.v. het wassen van de auto moet ik denk ik afzien van het gebruiken van een wasstraat, dit had ik trouwens ook al eerder gelezen dat dit niet de beste wijze is om de auto te wassen.
Bij de wasstraat hier in de buurt hebben zij ook wasborden, ik ga daar eens informeren hoe het gaat.

Ik denk dat ik het in de wax zetten van mijn auto maar aan een poetsbedrijf hier in de buurt overlaat want nadat de verschillende behandelingen de revue hebben gepasseerd zie ik toch dat het best ingewikkeld is, althans zo ervaar ik dit.
 
Ik zou gewoon eens beginnen met een simpel waxje, die kan u ook gewoon buiten aanbrengen na het wassen in de wasbox.

Direct extra glans, prima resultaat.
 
In uw geval, lekker aan een van de (klein)kinderen of neefjes/nichtjes uit besteden ;)

Artrose zal waarschijnlijk grootste spelbreker zijn om zelf met waxen in de weer te gaan. Want 15 a 30 minuten is wel wat kort, om eerlijk te zijn, kijkend naar wassen, (spraywax), drogen, waxen etc.
Spray producten als genoemd, zijn een goede optie, na het zelf wassen (en ook na een wasstraat).

En tja... (vloeken in de kerk) maar anders zou ik gewoon een goede wasstraat zoeken :eek:, in uw specifieke geval.
Die zijn er echt, wel spaarzaam, en leveren dan soms ook nog eens beter werk dan iemand die het “poetsen” nog niet helemaal onder de knie heeft, zeg maar.
 
Ik weet niet of een nanolex washcoat of Gyeon Bathe + met een handfoamer aan te brengen is maar anders lijken mij dit de beste opties. Hierna afspuiten en meteen goede bescherming zoals hierboven al genoemd is. Samen met 2 emmers met een deksel en een washsmit lekker naar de wasbox toe en daar de auto wassen, infoamen en afspuiten.
 
.....En tja... (vloeken in de kerk) maar anders zou ik gewoon een goede wasstraat zoeken :eek:, in uw specifieke geval.
Die zijn er echt, wel spaarzaam, en leveren dan soms ook nog eens beter werk dan iemand die het “poetsen” nog niet helemaal onder de knie heeft, zeg maar.
Ik denk dat dit voor mij op dit moment de beste optie is.
In Delft zijn maar 2 wasstraten, dus maar proberen erachter te komen welke het meest ‘auto vriendelijk’ is.

Het andere alternatief is om hier in Delft een goed poetsbedrijf zoeken die mijn auto kan behandelen maar dat schreef ik al.
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Zonder inspanning gaat het best goed maar zodra ik met mijn vingers druk uitoefen zoals het bij in- en uitwrijven van wax het geval is dan houd ik het niet al te lang vol, daarom ook mijn eerdere gedane suggestie om misschien een poetsmachine te gebruiken.
Maar nogmaals, zoals ik het nu kan bekijken ga ik het in de wax zetten wel uitbesteden.
 
Vergeet niet dat er met de klachten rekening gehouden kan worden;

* Als je een foampad zoals de Doppio neemt, dan heb je een grotere pad in de hand. Druk zetten is sowieso niet nodig, tenzij je een kleinere, platte pad neemt en dus druk moet gaan zetten om de pad onder controle te houden c.q. vast te houden.
* Bij het afnemen is er weinig kracht nodig en kan je met een platte hand op de doek makkelijk afnemen, mits je de wax zoals het hoort mooi dun smeert. (Wat je zonder enige druk/kracht doet om flinterdun te verdelen)
* Je kan het waxen ook verdelen in meerdere sessies waarbij je elke keer een paar panelen doet.
* Machinaal kan je sneller waxen en veelal ook mooi dun.

Als de auto dan op je gemakkie in een waxlaag is gezet, dan kan je daarna een boostend product gaan gebruiken zoals de genoemde wetcoats als onderhoud, waarbij je telkens weer een nieuw laagje aanbrengt.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Hmmm, waarom klinkt dat nu zo simpel?
Misschien moet ik het binnenkort bij droog weer gewoon eens proberen, niet geschoten is altijd mis.....

Even over maschinaal waxen, betekend dit dat ik op een polijstmachine een foampad (Doppio) schroef en daarmee de wax op het oppervlak aanbreng, correct?
Zo ja, welke wax is daarvoor het meest geschikt?
Als de wax is aangebracht kan ik die dan ook machinaal uitwrijven i.p.v. handmatig met een doek?
Zo ja, wat is daarvoor dan het meest geschikte ?
 
Er is hier vast wel iemand die in de buurt van Delft woont en die u wilt helpen. Een poetsbedrijf wordt al snel een dure hobby en de mannen hier hebben het peotsen vaak als hobby en kunnen vast tegen een ander tarief uw auto weer laten blinken zonder dat u de krasstraat hoeft te bezoeken. Dan kunt u ook eens kijken met deze detailer wat wel voor u haalbaar is om zelf te doen. Zo heeft u het beste van twee werelden.
 
Jup! ;) Niet geschoten is...

De laatste dagen is het wat kouder, maar wel droog en een zwak zonnetje. Ik heb recent onder deze omstandigheden nog gewaxed en dat ging juist super; Droog, de zon verwarmde de lak amper, klein beetje wind.

De Doppio is een handpad. Als je bijv. een DAP polijstmachine zou hebben, dan heeft deze een backingplate met klittenband en hierop ''plak'' je een zachte wax-pad welke geschikt is voor die machine. Dit is qua formaat/looks/materiaal hetzelfde als een polijstpad, maar dan natuurlijk velen malen zachter.

Er is niet perse een geschikte wax, maar dan kijk je eerder naar; ''Hoe krijg ik de wax op de pad'' en dan is een vloeibare wax het makkelijkste. Denk dan bijv. aan een flesje Collinite - 845. van zo'n €25,-

Machinaal aanbrengen van wax is goed te doen, maar machinaal afnemen is nogal omslachtig. De waxpad is gemaakt om product te verdelen, een MF-doek gebruik je om overtollige wax af te nemen en vast te houden in de doek.
Zoals ik al zei, is afnemen met een doek een eitje als de wax lekker dun gesmeerd is én klaar is om af te nemen. Ik verwacht zelfs dat als je machinaal de wax zou afnemen, dat je vingers en armen meer belast worden omdat je de machine moet vasthouden en de knop moet in-en-uitschakelen.

Ik wil het eigenlijk nog steeds zelf doen
Ook dit moet iets zijn waar we rekening mee moeten houden. ;) Dus als we iets kunnen verzinnen waarbij het mogelijk is om het haalbaar te maken desondanks beperkingen, dan moeten we daar eens over gaan brainstormen.

Persoonlijk denk ik dan ook dat machinaal waxen inderdaad sneller en/of makkelijker kan zijn, maar een redelijke zware machine hanteren kan ook nadelig zijn. Wanneer je op één dag een paar paneeltjes in de wax kunt zetten, op je gemakkie, met een goede wax + handpadje (tezamen zo'n €30,-), dan kost het net zoveel moeite als je erin kan/wilt stoppen en hoef je ook geen zware, dure machine + toebehoren aan te schaffen.

Dit geschreven te hebben is mijn vraag, wat is hier het beste aan te bevelen.
Dus een bewerking die wel voor 3 á 6 maanden bescherming biedt maar zo min mogelijk belastend is om aan te brengen.

De mogelijkheid is dus een wax aanbrengen als basislaag en stel dat je dan om de paar weken naar de wasbox gaat om daar te wassen, dan kun je een product meenenem zoals Gyeon - Wetcoat. Dit spul spray je ná het wassen op de natte auto auto, paneel voor paneel. Bijv. 2-3 spraytjes op het dak en vervolgens afspuiten met het hogedrukpistool. 1-2 spraytjes op een deur en afspuiten. Etc etc.

Op deze manier is de auto gewassen én vrij makkelijk voorzien van een extra beschermlaagje.

Dit product kunt u ook zónder wax-basislaag gebruiken. Echter is de reden van de waxlaag niet alleen 'bescherming', maar ook om de kleur wat op te doen leven en eventueel wat krasjes enigszins verbergen. Het wetcoat-product is dan dus onderhoud van de waxlaag en dit kan je eindeloos blijven uitrekken.
 
Jeetje, wat een uitgebreide en duidelijke toelichting.
Uiteraard hebben anderen hiervoor ook al nuttige bijdragen geleverd maar het begint nu ‘in te dalen’....

Ik neem de proef op de som, ik bestel hier op het forum een Doppio met een passende wax en ga deze binnenkort met de hand aanbrengen.
Ja, niets is verandelijker dan de mens..... maar de bijdragen hebben mij doen overhalen dat handmatig waxen te doen moet zijn.
In elk geval heb ik weer een hoop geleerd.