• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer kleien op Octavia kleur Black Magic (metallic) en vervolgstappen UPDATE: nu met DAP!

Ben ik weer....ik wilde morgen gaan polijsten, maar vraag mij nog wat af...
Ik kan de auto alleen maar op de stoep zetten, waar een groot deel van de dag de zon op staat, dat icm zwarte lak betekent dat de auto best warm gaat worden. Pas tegen einde vd middag kan ik in de schaduw, maar dan heb ik denk niet genoeg tijd meer.
Is het wijs om in de zon op een best warme auto tevgaan polijsten? De PBW kan wel in de zon, maar de combi met een dap is misschien teveel van het goede?
 
Ik raad het af, je polijstmiddel kan gaan gummen, het uitpoetsen van je polijstmiddel kan nieuwe krassen opleveren omdat je Prep (of andere) te snel vervliegt. Zullen er zat zijn die het doen, maar ik niet. (Vooral op een zwarte auto)
 
Helemaal mee eens.

Vooral zwarte auto's zijn een drama om buiten te polijsten.

In de schaduw gaat wel, maar als je auto al de heledag in de zon gestaan heeft is het nog niet ideaal.
 
@Stitch15 misschien kun je de auto zo parkeren dat één kan vol in de zon staat en de andere niet. Die kun je dan in elk geval polijsten.
Halverwege de auto omdraaien en de liggende delen bewaren voor s avonds.
 
Maar zoals gezegd wordt, een paneel polijsten waar die vol in de zon staat is een drama.
Heb ik zelf ook al eens geprobeerd. Omdat ik ook in de zon wilde polijsten had ik poorboys polijstmiddel gekocht. Uiteindelijk werkte monello in volle zon nog beter...
misschien dat finale of ssr1 nog wel zou kunnen in de zon, maar ga je met ssr 3 of finale aan de gang wordt het niks.
 
Vandaag weer een klein pakketje ontvangen: toch nog maar extra witte en zwarte pad bestelt+een witte en zwarte voor de kleine backingplate. En Prep, die was ik ook nog vergeten.

Van het weekend bij het wassen viel mij op dat de glimmend zwarte "sierlijsten" die naast de zijramen zitten, al behoorlijk vol met swirls zitten, blijkbaar heel kwetsbaar spul. Deze wil ik ook gaan meepolijsten (planning is maandag a.s. als vrouwlief tenminste al niet iets anders van plan is te gaan doen.....). Die DAP ontmaagding moet er toch een keer van komen o_O
Nog iets waarmee ik rekening moet houden? Het is plastic, dus sneller warmte ontwikkeling? Is de witte pad met SSR1 aan te raden hiervoor? Of wellicht beter eerst zwart met de SSR1 zodat alleen de SSR1 voor de slijping zorgt?
 
@Stitch15 andere optie is om een parasol naast de auto te zetten als dat kan. Heb ik hier een paar weken terug ook gedaan, om een nieuw wax-laagje aan te brengen, en doe het voor het polijsten ook wel eens. Nu is mijn auto niet zwart, maar donkergroen dus ik heb ook veel last van de zon op de lak.

Die zwarte sierlijsten, dat is niet een krasgevoelig folie (o.a. op de B-stijl) zoals je bij diverse Vagmodellen hebt? Bij kunststoffolie absoluut niet met DAP bewerken, en ik zou zeggen zelfs niet polijsten, hooguit met de hand met een paintcleaner, en daar twijfel ik al sterk over.
 
  • Leuk
Reactions: Stitch15
@Stitch15 ik heb ook een Octavia 3 gehad en maak je geen zorgen. De hoogglans b-stijlen kun je gewoon met een witte pad en lichte polish polijsten en beschermen met een wax, sealant of coating.
Deze kappen krijgen vrij snel weer swirls dus deze stap zul je vaker per jaar moeten uitvoeren wil je deze zo mooi mogelijk houden.
Helaas is dit meteriaal zeer zacht.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Stitch15
Eigenlijk heb ik dat tot nu altijd wel vreemd gevonden: de auto kleien voordat er gepolijst wordt omdat er "minuscule lakverontreinigingen zijn die je niet onder het polijstpad wilt krijgen" om vervolgens vrolijk -gewoon langs de openbare weg of op de oprit- de auto te polijsten. Als ik zie wat er voor een rotzooi op de auto ligt als die een halve dag buiten heeft gestaan dan kan het gewoonweg niet anders dan dat je (deels) met zand aan het polijsten bent.
 
  • Leuk
Reactions: Blade
Daarom doe ik de auto voor en tijdens het polijsten af met een zachte duster en met de Sidekick luchtblazer. De ene dag valt het mee, de andere is het wat stoffiger.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Eigenlijk heb ik dat tot nu altijd wel vreemd gevonden: de auto kleien voordat er gepolijst wordt omdat er "minuscule lakverontreinigingen zijn die je niet onder het polijstpad wilt krijgen" om vervolgens vrolijk -gewoon langs de openbare weg of op de oprit- de auto te polijsten. Als ik zie wat er voor een rotzooi op de auto ligt als die een halve dag buiten heeft gestaan dan kan het gewoonweg niet anders dan dat je (deels) met zand aan het polijsten bent.

Klei is dan ook niet voor zand of dergelijke korreltjes er af te halen hé. Met klei haal je de grovere en fijnere verontreiniging eraf, die aan je lak plakt. Als je buiten staat kan je toch gewoon elk paneel met een mf doek afnemen voordat je een polijsthit gaat beginnen. Dan neem je de vervuiling die er dan eigenlijk net is op gevlogen er gewoon terug af.

Ik kan mij gelukkig binnen in een propere garage zetten, maar als het buiten zou moeten kan ik mij ook prima redden.
 
Die zwarte plastic delen zijn inderdaad enorm gevoelig. Nooit met je handen/vingers aanzitten bij het sluiten van de deur, maar gewoon bij de deurgreep duwen, en bij het drogen na het wassen van de auto ook heel voorzichtig zijn.
 
Klei is dan ook niet voor zand of dergelijke korreltjes er af te halen hé. Met klei haal je de grovere en fijnere verontreiniging eraf, die aan je lak plakt. Als je buiten staat kan je toch gewoon elk paneel met een mf doek afnemen voordat je een polijsthit gaat beginnen. Dan neem je de vervuiling die er dan eigenlijk net is op gevlogen er gewoon terug af.

Ik kan mij gelukkig binnen in een propere garage zetten, maar als het buiten zou moeten kan ik mij ook prima redden.
Nee, dat begrijp ik wel, maar het is wel een beetje krom dat je allerlei kleine verontreinigingen weghaalt met klei maar vervolgens wel in de buitenlucht gaat polijsten. Ondanks dat je ieder paneel nog zou afspoelen voordat je gaat polijsten, blijft het risico toch dat er tussen het polijstpad en de lak zaken komen die er niet horen.
 
  • Leuk
Reactions: Blade
Recent heb ik mijn motorkap dus vervangen en dan merk je met de klei-stap dat je écht hardnekkige zooi van én uit je lak haalt. Ondanks prewash en dergelijke in overdosis, alsnog veeeeeel vervuiling die ik niet graag zou willen verwijderen met polijsten alleen. :)

Het idee dat je goed voorbereid en dus ook kleid, maar dan druk maakt om stof/pluisjes/whatever die buiten op je auto kunnen waaien, dat is iets waar ik mij echt niet druk om maak. :p (Er kan ook een hard snotje uit je neus vallen tijdens het polijsten, zoiets, haha!)

Waar ik weer laks in ben is ontijzeren. Ijzerdeeltjes "leven" en trekken echt IN de lak.



Greeetz