• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aan de slag

WimWerf

Detailing trainee
28 jul 2019
57
40
Vandaag was het zo ver. Voor het eerst aan de slag met de Dap900.
Op zich wel spannend maar leuk. Hoe voelt het aan en wat is het resultaat van wat ik doe.
Wat heb ik gedaan?

Stap 1: auto en velgen afgespoeld met de hoger drukreiniger. (ja, ik heb nog geen foam)
Stap 2: velgen in de non Ferro gezet. Die werden mooi paars van kleur. Man man, wat waren die mooi schoon (bijna naar mijn zin) na het afspoelen.
Stap 3: De lak ingespoten met de non Ferro. Daar was het een stuk minder effectief. Bijna nergens iets van paars te bespeuren. De auto daarna afgespoeld.
Stap 4: Auto gewassen met body shampoo van Autoglym (daar had ik nog een hele can vol van). Daarna auto afgespoeld.
Stap 5: De lak gekleid met de Monello spray. De lak is nu spiegelglad. De auto daarna wederom afgespoeld. De auto afgezeemd.
Stap 6: Daarna kon ik starten met het polijsten.

Ik ben begonnen met de motorkap. Eerste stap was bepaling lakhardheid. Eerst de witte pad met Monello Finish. Dat was geen waarneembaar verschil met ervoor.
Daarna met de oranje pad en Monello Mezzo. Er was een klein verschil waarneembaar.
Daarna met de gele pad en Monello Veloce. Dit was een groot verschil.
In de lak voor de eerste polijst beurt allemaal ronde poetskringen e.d. te zien in de zon.
Na een Veloce poetsbeurt waren er veel poetskringen weg mar nog steeds waarneembaar.

Nou ben ik ff bezig geweest met de motorkap. De rest van de auto moet nog. Wat is jullie advies, moet ik de motorkap nogmaals doen met de gele pad met de Veloce of moet ik de paarse wollen pad gebruiken met Veloce? Dit is een extra grove pad van Monello.
Wanneer de hele auto gedaan is, en naar mijn zin krasvrij, moet ik dan eerst nog de auto doen met Mezzo of kan ik gelijk terug naar de showroom finish poetsmiddel?
Ik heb voor nu de motorkap in de wax gezet met Collinite 845.

Ik hoor het graag.
Mvg
Wim
 
  • Leuk
Reactions: VW-fan
Goed bezig al tot zover.

Jij kan het beste zelf inschatten wat het verschil is met de eerste hit met Veloce en hoe die zich verhoudt tot wat er daarna nog over is aan swirls en krasjes. Heb je het gevoel dat het met nog 1 of 2 van deze hits wel gefikst zal zijn? Of denk je dat je zo nog wel een rondje of 5, 6 kan doen? In het eerste geval zou ik fijn met de Veloce op de gele pad verder doen, in het laatste geval zou ik inderdaad eens naar een grovere pad (en/of polijstmiddel) gaan kijken.

Ontijzeren van de carrosserie zou ik na het wassen doen. Nu zou het zo kunnen zijn dat andere vervuiling het lastig maakt voor de ijzerverwijderaar om zijn werk te doen.
 
Hey Wim!

Je stappenplan was voor nu prima, met de spullen die je hebt, hoor. ;) Ik zou wel de Non-Ferro anders gaan gebruiken, namelijk:

1) Na het wassen pas aanbrengen. (Vuil weg, Non-Ferro kan meteen op de roestende ijzerdeeltjes inwerken)
2) Als je middels een sprayers ALLES wilt raken met product, dan ben je al snel meer als een halve liter verder. (Gehele auto) Je kan dus per paneel een paar sprays doen en dan het product met een vochtige washandschoen mooi verdelen en dán laten inwerken. Na enkele minuten kan je wederom een vochtige washandschoen pakken en opnieuw verdelen / inwrijven. (Zal flink gaan schuimen) Dit kan je wederom even laten inwerken en vervolgens afspoelen.

Mijn huidig bezit betreft een Volvo V70 T5.

Deze lak kan inderdaad wel eens aan de harde kan zijn. ;) Wat mij opvalt aan je verhaal is dat er ''poetskringen'' aanwezig waren (hologrammen?) en dat deze er nog steeds waren na Gele Pad + Veloce. Normaliter zou je dit soort fratsen zeker wel moeten hebben verwijderd met zo'n grove combi. <-- Je zou nu dus kunnen zeggen dat jouw lak echt kneiterhard is of dat je polijstmethode nog niet helemaal lekker gaat. ( Ik vermoed een mooie combi van beide :p )


Wanneer de hele auto gedaan is, en naar mijn zin krasvrij, moet ik dan eerst nog de auto doen met Mezzo of kan ik...
Idealiter zou je een grove stap opvolgen met op z'n minst een fijne combi van pad + polijstmiddel. Wanneer je grof polijst, dan corrigeer je de lak en kan je krasjes en dergelijke wegslijpen. Maar, net zoals bij het schuren van een houten balk, zal je schuurkrassen gaan zien welke je met een fijner schuurpapier weer weg schuurt. Deze ''schuurkrassen'' laten zich bij het polijsten zien als een doffe waas, welke je door middel van een fijner polijstmiddel weg kan krijgen en je echt richting een hoogglans gaat.

Echter in het geval van Veloce, welke een afbrekende schuurkorrel bevat, zal je naarmate je het polijstmiddel doorwerkt deze korrel kleiner worden en polijst je dus steeds fijner met een middel dat begon als ''grof''. Het voordeel hiervan is dat wanneer je 'm dus doorwerkt, je al richting een mooie hoogglans gaat en fijnere polijststappen minder hoeven te werken.
 
Bedankt voor de snelle reactie. Opvallend was dat, na het uitpoetsen van de lak, nergens een doffe plek was te zien. Alleen de cirkelvormige poetskringen werden steeds minder zichtbaar.
Ik zal morgen de paarse pad gebruiken. Daarna als het naar mijn zin is, afbouwen naar Mezzo en vervolgens de finish.

Morgen nog een dag aan de gang. #kanniewachten.
 
Bedankt voor de snelle reactie. Opvallend was dat, na het uitpoetsen van de lak, nergens een doffe plek was te zien. Alleen de cirkelvormige poetskringen werden steeds minder zichtbaar.
Ik zal morgen de paarse pad gebruiken. Daarna als het naar mijn zin is, afbouwen naar Mezzo en vervolgens de finish.

Morgen nog een dag aan de gang. #kanniewachten.
Ik had mijn auto ook niet strak in 1x zeker als de lak wat harder is kan er best wat tijd in gaan zitten. Ik zou em gewoon nog een keer compounden met geel/veloce ,polijsten met oranje/Mezzo en finishen met monello wit/finale.
Wassen met heet water/shampoo
Ontvetten met gyeon prep
En waxen.
Of tijdelijk genoegen nemen met een redelijk tot net resultaat en over een paar maanden nog een keer polijsten of je plakt er nog een polijstdag aan vast.
 
Haha, ik moet wel want ik had alleen nog de motorkap gedaan. Het dak ging ook wat werk in zitten.
Ach, ff ontbijten en eens zachtjes aan beginnen..vanaf 10.00 ofzo.
 
Gisteren wederom aan de slag gegaan. De motorkap nogmaals gedaan maar nu met de Monello wollen pad en de Veloce.
De motorkap was nu meer naar mijn zin. In de zon zag je nog wat van die spinnenweb krasjes maar voor nu ff goed zo.
Het dak heb ik ook gedaan met dezelfde pad met de Veloce. Deze zelfs twee keer moeten doen om de spinnenkrasjes te hebben.

Nadat het dak en motorkap gedaan was, heb ik deze nog een keer gedaan met de oranje pad en de Mezzo.
Daarna het dak en de motorkap met de witte pad en de Finish.
Als laatste heb ik de motorkap en het dak gewaxt met Colli 845 (wat ruikt dat lekker)

Ik loop tegen een aantal dingen aan:
Het dak is redelijk hoog van de station. Ik heb sowieso een laag trapje nodig om het te doen. Maar ideaal gezien moet je de Dap met twee handen beet houden voor de sturing en stabiliteit. Voor mij is dat niet te doen wanneer ik naar het midden van het dak moet. Ik krijg het er van in mijn rug. Ik moest een hand gebruiken om mezelf te ondersteunen en de andere hand om de Dap te hanteren. Hoe doen jullie dit? Is dit vreemd wat ik gedaan heb of hebben jullie tips voor mij?

Nou moet ik de auto doen vanaf "scratch". Dus helemaal vanaf 0 vwb wassen/kleien/non Ferro/polijsten. Ik ben nu twee dagen (4 uur en 5 uur) bezig geweest.
Dan zie ik topics voorbij komen van poetsers die "ff" een auto doen. Ik denk bij mezelf, dit is allemaal niet "ff". Of ben ik een pietlut dat ik niet snel tevreden ben?

Het dak van de auto is gedaan maar ik ben niet tevreden. Voor nu is het goed genoeg (vond mijn vrouw ook ivm tijd hehe) maar als ik goed kijk naar het dak, en de motorkap ook nog steeds, is het nog niet perfect. Is de combinatie paarse wollen pad met de Veloce wel goed genoeg in mijn geval? Welke pad met middel heeft een betere bite (zonder de verf er af te halen hehe)?

Ik las ergens dat de lag schoon gemaakt moet worden voor het polijsten met een middel. Welke raden jullie mij aan?

De laatste stap wat ik gedaan heb is de motorkap en het dak met de zwarte pad en Dap met Colli 845 waxen. Dit is behoorlijk dun op te zetten.
Als het een paar minuutjes heeft gezeten ga ik het uitpoetsen. Een mooie glans komt er tevoorschijn. Toch is er een kantekening, ik zie hier en daar donkere vlekken in de lak.

Dezelfde vlekken als in onderstaande topic die te zien zijn op de Golf.

Ik kan ze er uit poetsen maar vind het wel vreemd. Doe ik iets verkeerd?
 
Voor wat betreft de tijd: voor een auto van die grote die in niet supergoede staat is zou ik tussen de 25 en 40 uur rekenen om dat weer naar mijn zin te maken. Dat is inclusief wassen en andere voorbereiding van het polijsten. Als je het over meerdere weken verspreid dan moet je daar dus nog wat bij optellen omdat je dan opnieuw de auto schoon moet maken.
 
  • Leuk
Reactions: WimWerf
Je hebt met de Collinite niets verkeerd gedaan. Met warm weer kan de wax na zweten. Dat kun je met een doek wegvegen en anders verdwijnt het bij een wasbeurt ook.
 
  • Leuk
Reactions: mcjvr en WimWerf
Even terugkomend op mijn vraag, wat is volgens jullie zwaarder geschut om de lak te polijsten dan de combi Monello wollen paarse pad met Veloce?
Ik heb niet veel zin om mijn auto tig keer te polijsten om uiteindelijk alle spinnerag krasjes weg te krijgen.
Is er iets wat sneller effect heeft met de dap900?
Nog een vraag, wat is jullie ervaring met het uitpoetsen van de Graphene wax?
Als ik de beschrijving volg en de wax flinterdun opzet, zo dun dat ik het haast niet kan zien, blijft het een opgave om hem uitgepoetst te krijgen.
 
Even terugkomend op mijn vraag, wat is volgens jullie zwaarder geschut om de lak te polijsten dan de combi Monello wollen paarse pad met Veloce?
Ik heb niet veel zin om mijn auto tig keer te polijsten om uiteindelijk alle spinnerag krasjes weg te krijgen.
Deze?
1200px-Sander%2C_Vlakschuurmachine.jpg


Veloce op een woolpad en met een DAP900 moet zwaar genoeg zijn om forse krassen weg te krijgen. Je kunt natuurlijk nog voor een rotary gaan, maar de vraag is of dat nodig/verstandig is.

Nog een vraag, wat is jullie ervaring met het uitpoetsen van de Graphene wax?
Als ik de beschrijving volg en de wax flinterdun opzet, zo dun dat ik het haast niet kan zien, blijft het een opgave om hem uitgepoetst te krijgen.
Waarschijnlijk breng je de wax veel te dik aan, maar mogelijk gaat er ook iets met curen niet goed (te hoge luchtvochtigheid, te lage temperatuur, of verkeerde cure tijd gebruikt). Pas als je 2x moet kijken of je wel wax hebt aangebracht, breng je de wax dun aan.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Grappig
Reactions: Kees-sw en MeganeRS
Maar toch vind ik die wolpad van Monello niet zo fijn werken op een DA. De blauwe wolpad voor DA van Rupes werkt een stuk fijner in mijn ervaring. Als je daarmee nog geen vooruitgang boekt dan doe je iets verkeerd.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@Cordoba, waarom wordt toch altijd de gebruiker in twijfel getrokken? Heb exact gedaan wat er in de beschrijving stond.
Als ik in de tekst zet dat ik het zo dun heb opgezet dat ik het haast niet kon zien, zou het dan niet dun genoeg zijn?