• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

aanschaf DAP toch verstandig?

Het 900 Lite pakket is gewoon een goede keuze, als je later toch iets zwaarder gaat polijsten hoef je alleen een ander polijstmiddel en bijbehorende pad aan te schaffen, dat kost je een paar tientjes. Een andere machine omdat de 500 toch wel erg licht is op een harde lak kost je veel meer, en wat er al in het pakket zit, heb je nodig om af te schalen (je polijst altijd van grof naar fijn).
 
Ook ik zit aandachtig mee te lezen en lees veel op het forum. Als je een DAP aanschaft kan je dan beter gaan voor de 900 v3 of 900 plus. De uitslag van de 900 plus is 12mm en dat is toch een voordeel voor evt. hardere lakken? Heeft een grotere uitslag bij de 900 plus ook nog nadelen zodat deze geen goede alrounder meer is?
 
@MichaelF30 - Als all-rounder sowieso de DAP900 V3. Hier kan namelijk een kleinere plate op voor de lastigere delen. De Plus heeft dan misschien wel wat meer power, maar de grotere uitslag is ook lastiger om mee te werken bij bijv. randen en dergelijke. (Langs trims, etc)
 
Top weet ik voldoende. Als ik dan over een tijd besluit een machine aan te schaffen wordt het de dap900 v3. Eerst maar de techniek van wassen maar vooral kleien en waxen onder de knie krijgen.
 
@MichaelF30 Je kan als tussenstap ook nog handmatig lichte swirls gaan polijsten, maar de vraag is of dat echt verschil maakt bij een hele harde lak (ik gok dat je een BMW hebt, en die hebben vaak hele harde lak). Een 900 plus heeft wel meer polijstkracht, maar door de grote uitslag is het lastiger om de machine op een smalle rand te houden (bijv. bovenkant bumper) te houden bij het polijsten.
 
Oh ja. Absoluut. Je hoeft niet vandaag of morgen direct de machine te kopen. Beetje per beetje. Doe ik ook. We geven alleen maar mee dat moest je een Dap aanschaffen, de 900 op zich de betere keus is.

ik zal dan deze maand eens fatsoenlijke shampoo aanschaffen en een kleisetje van monello, dan kan ik vast de hele auto voorbereiden en dan volgende maand een DAP900 aanschaffen, lijkt me geen gek plan.

zijn er nog suggesties kwa shampoo en een goeie wax? ervaringen of een must-have? dan zal ik de auto eens netjes in de wasbox onder handen nemen i.p.v. de wasstraat:dizzy:
 
Shampoo en wax is een hele persoonlijke keuze. Denk aan geur, verwerking, standtijd, soms zelfs smaak. ;)

Als ik dan toch wat mag roepen:

Dodo Juice - Born to be Mild (Shampoo, in 1L voordelig en een goede shampoo)
Collinite - 845 (Vloeibare wax, hufterproof en simpelweg een goed waxje)
 
ik zal dan deze maand eens fatsoenlijke shampoo aanschaffen en een kleisetje van monello, dan kan ik vast de hele auto voorbereiden en dan volgende maand een DAP900 aanschaffen, lijkt me geen gek plan.

zijn er nog suggesties kwa shampoo en een goeie wax? ervaringen of een must-have? dan zal ik de auto eens netjes in de wasbox onder handen nemen i.p.v. de wasstraat:dizzy:
Shampoo =Dodo juice born to be mild
Wax blijft persoonlijk:
Gebruikers gemak?= Collinite 845 of 476 bv
Standtijd? =Waxaddict wax bv
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
De meeste shampoos die Carclean in het assortiment heeft, doen prima hun ding. Aan de Dodo Juice Born To Be Mild, Monello Lavare, Mothers California Gold, Gyeon Bathe, Nanolex Pure Shampoo ga je je geen bult vallen.
Over het algemeen is mijn advies om met kleinere verpakkingen te beginnen en te proberen wat je bevalt.

Qua wax zou je je eerst eens af kunnen vragen of je voorkeur uit gaat naar een vloeibare of harde wax. Wellicht al ervaring met een van de twee? Ook hier proberen en "find what feels good".

Wat aanraders voor beginners
Zowel in vloeibaar als hard : Poorboy's World Natty's en Surf City Garage Barrier Reef
Verder in vloeibaar nog de Collinite 845
In vaste waxen: Collinite 476S en ook alle Dodo Juice waxen zijn mooi voor beginners.
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
De meeste shampoos die Carclean in het assortiment heeft, doen prima hun ding. Aan de Dodo Juice Born To Be Mild, Monello Lavare, Mothers California Gold, Gyeon Bathe, Nanolex Pure Shampoo ga je je geen bult vallen.
Over het algemeen is mijn advies om met kleinere verpakkingen te beginnen en te proberen wat je bevalt.

Qua wax zou je je eerst eens af kunnen vragen of je voorkeur uit gaat naar een vloeibare of harde wax. Wellicht al ervaring met een van de twee? Ook hier proberen en "find what feels good".

Wat aanraders voor beginners
Zowel in vloeibaar als hard : Poorboy's World Natty's en Surf City Garage Barrier Reef
Verder in vloeibaar nog de Collinite 845
In vaste waxen: Collinite 476S en ook alle Dodo Juice waxen zijn mooi voor beginners.

Collinite 845 zou vrij lang blijven zitten als ik het goed begrijp, moet deze dan met bv.een zwarte pad ingepoest worden op een lage stand? of valt dit fatsoenlijk de hand aan te brengen en uit te poetsen?
 
Kan beide, met de hand heeft mijn voorkeur.
werkt therapeutisch en met de DAP kom ik niet overal goed bij.
 
Laatst bewerkt:
Collinite 845 zou vrij lang blijven zitten als ik het goed begrijp, moet deze dan met bv.een zwarte pad ingepoest worden op een lage stand? of valt dit fatsoenlijk de hand aan te brengen en uit te poetsen?

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de machine: dan breng je makkelijker een dunne laag aan, plekken waar ik niet bijkom trek ik de pad van de machine en doe dat even met de hand met de losse pad. Als je wax maar dun aanbrengt en de juiste curetijd (afhankelijk van vocht en temperatuur is die tijd verschillend) hanteert, is het uitbuffen niet anders dan de lak aaien met een microvezeldoek.
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973 en RoyR
Wax
Leuke waxen worden hier genoemd. Als starter zie je vaak door bomen het bos niet meer.
Tip voor de starters, check ook geregeld het te koop forum. Kun je soms leuk slagen voor een lagere prijs dan nieuw. En bevalt het niet, kun je ook zelf weer te koop aanbieden.

Keuzes zijn vaak persoonlijk, denk aan:
- Lange vs korte standtijd
- Wetlook vs glasachtig en alles daar tussen
- Harde wax vs vloeibaar
- Makkelijk vs lastig te verwerken etc.
- Prettige geur vs Fusso

De tip hier: Gewoon vooraan beginnen en dan ervaren. Er is geen goed of fout, zolang je over je keuze hebt nagedacht,mis daarna elke keuze goed. Niet je ding? Verkopen. Wel je ding? Hierbij laten of dan kun je verder gaan met uitbreiden.

DAP
Hier is het wel handig om te beginnen bij het begin. Aan een DAP 500/900 doe je niet veel verkeerd en kun je goed mee starten en oefenen. Vaak is dit al voldoende als je alleen je eigen auto doet.
Je ziet veel (waaronder ikzelf) die na de DAP een uitbreiding doen, maar de DAP erbij houden.
Zoals al aangegeven, de Plus is al lastiger werken op de kleine delen. Persoonlijk zou ik die eerst links laten liggen.
Tenslotte gelet op prijsverschil zou de 900 eerste keuze zijn, omdat je daarmee met vrijwel elke lak uit de voeten kunt en wil je de ca €40 besparen (of uitgeven aan een wax) kies dan voor de 500.