• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies voor seat leon gevraagd

knetterkak

Detailing rookie
25 okt 2010
6
0
Hoi,

Ik bezit een zwarte (metallic lak) Seat Leon uit 2000.
Hoewel ik het handmatige stappenplan heb gelezen heb ik voor het handmatig poetsen toch nog wat vragen:
Het kleien sla ik deze keer nog over en wil ik vanaf volgende lente als stap erbij nemen.

1. Wassen:
Ik bezit nu NXT shampoo voor het normale wassen (met meguiars washmitt en de hele reutemeteut)
Nu wil ik voor de winter de Poorboys World - Super Slick & Wax - Limited Edition bestellen ivm de wax aanvulling.
Wat doet deze shampoo nu eigenlijk met je ramen? Krijg je zo'n vervelende waas achter je ruitenwissers hiermee aan, of is deze waas snel weer verdwenen?

2. trims:
De trims op mijn auto zien er nog wel goed uit betreft kleur, maar kan wel iets beter. Omdat ik een polish en een wax wil gaan gebruiken vraag ik me af of het verstandig is om na het wassen de trims in te werken met Autoglym - Vinyl & Rubber Care?
Dit omdat ik graag witte vlekken e.d. wil voorkomen. Is dit een goed product die tegen witte vlekken beschermt en gelijk de trims/rubber verzorgt of is er een beter alternatief?

3. krassen handmatig verwijderen/verminderen:
Na het wassen en het kunststof/rubber te behandelen wil ik graag de meest opzichtelijke krassen onderhanden nemen om deze minder zichtbaar te maken. Verwijderen gaat niet echt begreep ik zonder een DAP, maar als ik ze al een stukje minder opzichtig kan maken ben ik voor van de winter tevreden.
Wat raden jullie mij aan? ScratchX 2.0 of de proefset van PB SSR (1,2,2.5 en 3) of nog iets anders?
Moet ik dan een oranje Monello handpad erbij nemen of is een witte Monello voldoende?

4 Cleanen/polish:
Na bovenstaande wil ik de auto cleanen/licht polishen met Autoglym - Super Resin Polish. Nu weet ik dat dit een product is met enorm veel fillers, maar aangezien ik het handmatig doe lijkt me dit een verstandige keuze, omdat ik toch niet alle swirls/krasjes eruit krijg? Bevat dit produkt ook een voedend bestanddeel, of moet ik hierna nog met een glaze overheen?
Weten jullie of deze fillers lang blijven zitten als je hieroverheen een goede wax doet? m.a.w. blijven de fillers net zolang zitten als de wax erop blijft zitten?

5 Wax:
Als laatste stap voor de winter wil ik de auto in de Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 wax zetten.
Zoals ik her en der lees op internet is dit een zeer goede wax met een lange standtijd die de autoglym SRP laag niet moet aantasten? Kan ik deze wax direct na het uitpoetsen van de SRP aanbrenge of moet de SRP dan nog drogen o.i.d.?

6. Overige:
De auto staat nu nog in de NXT 2.0 sealant. Na de 1e keer opbrengen van deze wax blinkte de auto echt mooi, maar na de 1e keer alweer wassen vond ik dat de glans toch ietsjepietsje acteruit was gegaan. Kan ik voor het boosten van de glans na het wassen van een auto het beste altijd een detailspray gebruiken of is dit met gebruik van de collonite wax niet nodig?
Zo ja, is Poorboys World - Spray & Gloss hiervoor DE keuze?


Zo tis toch weer een heel verhaal geworden.
Graag zou ik jullie advies krijgen
Alvast bedankt voor de hulp!!!!!!!!!!!!:party:
 
Kleien is een onmisbare stap voor een goed resultaat. Zeker aangezien je auto uit 2000 komt zal er redelijk wat vervuiling opzitten.

De trims moeten eerst worden ontvet met een APC, bijvoorbeeld van Poorboy's world.

Bij het polijsten moet je zorgen dat je het zwarte kuntstof goed afplakt, dit is een gedoe om daarna weer goed zwart te krijgen.

Ik heb pas de collinite 845 wax, ben hier zeer te spreken over, net als meerdere mensen op het forum, ook lange standtijd, en zeer makkelijk aan te brengen.

Voor de rest kunnen andere het beter aanvullen. Maar wel een tip van mij, ga kijken of je een dap kan kopen....is zo prettig voor je armen. Met de hand is het een karwei en je gaat er zelf al vanuit niet alles weg te krijgen, dat zou voor mij een reden zijn om er dan ook niet aan te beginnen....maarja wie ben ik?:p

Suc6 in ieder geval;)
 
Mijn tip zou zijn:
eerst je trims e.d. doen met APC, daarna je auto wassen (was je die trims gewoon weer even mee), dan je trims afplakken en na al je tappen je trims weer ontdoen van plakband en behandelen :)^

Misschien moet je voordat je spullen gaat aanschaffen nadenken of je in de toekomst mischien gaat overstappen op een dap. In dat geval zou ik bijvoorbeeld het proefpakket SSR nemen, die kun je zeker gaan gebruiken met een dap.
Verder zou ik allebei de handpads nemen, kun je in ieder geval afbouwen.

Succes met het uitdenken van je stappenplan :)^
 
Ik zou dan gaan voor Monello, die is meer geschikt voor harde lakken. Mijn Seat heeft ook een erg harde lak. Ik ben begonnen met de hand (eigenwijs), maar na 2 dagen met de hand bezig heb ik 1 nacht in het ziekenhuis mogen liggen voor een overbelaste schouderspier (ze dachten eerst een longembolie). Na lang wikken en wegen de DAP gekocht en toen ik daar voor het eerst meegewerkt heb kon ik mezelf voor mijn kop slaan dat ik dat niet eerder heb gedaan. Heb een week niet veel met die schouderspier kunnen doen. Vond de prijs van de DAP eerst duur, maar hij is elke euro meer dan waard en verdiend zich snel terug als je kijkt hoeveel tijd en zweet het scheelt.

Doeken zijn erg belangrijk. Voor elke dat eigenlijk rekening houden met 2 doeken. Handpads, zou je dan 1x oranje doen, 1x wit, 1x zwart, 1x rood voor de wax. APC is een must have en kan je voor heel veel dingen gebruiken.
 
Woei Binettie dat is wel een flinke gebeurtenis zeg.:auw
Ik zal in de gaten houden dat ik het niet te gek maak voor mezelf!

Bedankt allen voor de tip om ook APC, tape en de juiste pads mee te bestellen.

Als iemand nog ideeen heeft over al die vragen die ik heb gesteld. Ik wacht met smart op nog meer advies :)
 
Ivm de Autoglym SRP, ik geloof niet dat het nodig is om daar nog een glaze overheen te doen maar denk wel dat het zonder problemen kan mocht je dat wensen. Denk ook dat zolang de waxlaag op je lak intact blijft, de fillers eronder aanwezig blijven.
Ben wel (nog $$) ) geen expert dus.. ervaren detailers: plz correct me if i'm wrong?
 
Bedankt voor je antwoord Virus.

De glaze zal ik dan volgend voorjaar erbij nemen samen met een kleikit.

Ik heb zojuist maar de hele reutemeteut besteld bij carclean.

Autoglym srp,
Collonite 915 wax,
3 samplekits van Poorboys (quick detail,tire/trim en SSR) (dat is toch wel erg makkelijk om die producten zo eens uit te proberen;) )

PB super slick & wax
Monello handpadjes
en nog wat losse dingetjes.

Zo moet ik toch even vooruit komen dacht ik zo.
De NXT 2.0 wax gaat wel naar de velgen toe denk ik en de NXT wash kan ik wel opmaken.

Nu maar hopen dat de vrouw het niet ziet op de bankrekening aangezien ik zo'n 3 weken geleden ook al de NXT kit had besteld. mwuuhahaha mwuuuuhahaha }:)w



Trouwens iemand een idee hoe je het beste het rubber van een ruitenwisser kan schoonmaken/onderhouden?