• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Andere auto, toch maar eens beginnen met poetsen

Runalf

Detailing trainee
23 jul 2020
35
20
Hallo,

Mijn naam is Ronald en ben 30 jaar oud. Na ruim 6 jaar in een Toyota Corolla uit 2007 te hebben gereden, rijden we sinds een aantal weken in een Toyota Avensis uit 2012 ivm gezinsuitbreiding. Niet de meest spannende auto, maar wij zijn er blij mee :p Foto van de verkoper:

auto.png


Hij is dus 8 jaar oud, maar staat er nog redelijk mooi bij, afgezien van een aantal ondiepe krasjes die waarschijnlijk nog weg te werken (polijsten?) zijn. Al ga ik daar niet te veel mee klooien, voor mij is het belangrijker om de huidige staat te behouden. Daarom ben ik een klein beetje aan het kijken wat voor producten ik zal aanschaffen, heb nog helemaal niets qua producten en ook geen ervaring.

Heb nu het volgende op mijn lijstje staan met behulp van DIT topic:

Velgenreiniger:
Monello non ferro (Velgen hadden behoorlijk wat stoeprand schade bij aanschaf, deze zijn helemaal hersteld door de verkoper en zijn opnieuw gespoten) Kan deze reiniger in dit geval kwaad? Aangezien ze opnieuw gespoten zijn, is er nog niks ingevreten en kan ik het nu goed bijhouden (ook met shampoo neem ik aan), dus echt hard schrobben zal niet nodig zijn wanneer ik ze regelmatig zal poetsen.
velg.JPG


Velgen borstel:
Gyeon Q2M Wheelbrush Deze borstel is toch meer voor de binnenkant van de velg en spaken? Met wat kan ik de voorkant het best reiniger? Zoiets lijkt me namelijk ook wel makkelijk? Of beter DEZE wash mitt?

Prewash/foam:
Monello Artico Magico Snow Foam

Shampoo:
Dodo Juice: born to be mild

Wax:
Collinite 845

Spraycoating:
Gyeon Bathe+ foamlaag.

Glasreiniger:
Monello Critallino Glass Clear

Droogdoek:
Gyeon Q2M Silk Dryer x2

Washmitt:
Gyeon Q2M Smoothie x2

Emmers:
2x 19/20 liter, incl gritt guard.

Hebben jullie opmerkingen over bovenstaande producten of mis ik nog wat? Zal hem af en toe in de wax zetten (collinite 845?), maar wel na elke wasbeurt foamen met bathe+. Ik hoef dus geen professionele praktijken, maar wel gewoon "goed" spul om de auto mooi te houden. Ben in het bezit van een HD reiniger.

Zijn 2 droogdoeken en 2 washmitts voldoende? Ik zal niet wekelijks poetsen.
Wat voor doeken zijn geschikt om de collinite 845 in te wrijven? Gewone microvezel doeken?

Zal denk ik meer meelezen om dingen te leren dan zelf aktief mee te posten, maar wie weet!

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Laatst bewerkt:
Hey Ronald mooie auto!
Omdat je terugkoppeling vraagt omtrent de producten hieronder mijn visie:
Velgenreiniger:
Monello non ferro = prima
Velgen borstel:
Gyeon Q2M Wheelbrush =prima
Shampoo:
Dodo Juice: born to be mild= prima
Wax:
Collinite 845= prima
Spraycoating:
Gyon Q2M Wetcoat (Heeft dit invloed op de waxlaag van de Collinite 845?)
Wetcoat (tast geen Wax.aag aan) heeft fan’s op dit forum maar ik ben er niet 1 van ik zou eerder aftoppen met bv Dodo juice Redmist bv
Glasreiniger:
Monello Critallino Glass Clear= prima (Monello glasdoek zou mooie aanvulling zijn)
Droogdoek:
Gyeon Q2M Silk Dryer x2 = niet mijn type droogdoek heb em gehad maar weggegeven.
Washmitt:
Gyeon Q2M Smoothie x2= niet mijn Type washmitt ik ben meer fan van een wollen washmitt maar goed das persoonlijk.
Deze zou ik eerder voor kiezen.
Emmers:
2 Emmers neem ik aan? =yep
Zijn 2x 13 liter emmers met gritt guard voldoende?= persoonlijk zou ik zeker voor grotere emmers gaan iets in de richting van 19/20 liter icm bv gritguards
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Runalf
Welkom! Ben zelf ook nog maar net bij het forum aangesloten maar kan je uit de korte ervaring vertellen dat er een wereld voor je open gaat met alle topics en hulp die je hier kan vinden!

Na 2 wasbeurten heb ik mijn 13L emmers al snel ingeruild voor 2 van 19L.
 
  • Leuk
Reactions: Runalf
Bedankt voor de reacties!

Grotere emmers dus, check! :D

Een doek voor de ruiten zal ik ook toevoegen.

Over de wash mitts; moet denk ik inderdaad meerdere types gebruiken om te zien wat ik fijn vind.
 
Welkom! Wellicht geen spannende auto, maar wel een oerdegelijke! Ik vind hem er netjes bij staan dus een strak plan om het zo te gaan houden.

Ik hoef dus geen professionele praktijken
Dan ben je op de verkeerde plek aangekomen :joy: haal je winkelmand maar weer leeg dan.

Zonder dollen: prima onderzoek zo. Aangezien het een station is; ga voor de 19L. Met de 13 liter ga je niet uit komen.

De wetcoat hoeft niet iedere week en het werkt opzich prima als je het product op de juiste wijze verwerkt. Gyeon adviseert in hun video om eerst het dak te doen, dan heel de auto af te spuiten en daarna de overige delen te doen. Al met al dus best bewerkelijk, maar het werkt wel en geeft een goede "boost" aan de waxlaag. Is enkel extra bescherming dus.

Ik mis in je lijst een pre-wash. Aangezien je een HD hebt adviseer ik toch echt een foamlans en een pre-wash middel. Dit scheelt gewoon vuil op de wagen alvorens je daadwerkelijk contact gaat maken. Daarbij is het voordeel dat je dan i.p.v. wetcoat de bathe+ kunt gaan foamen. Hier blubber je heel de auto mee onder en daarna spuit je hem af. Makkelijker een "boost" geven kan niet.
 
  • Leuk
Reactions: Runalf
Ik mis in je lijst een pre-wash. Aangezien je een HD hebt adviseer ik toch echt een foamlans en een pre-wash middel. Dit scheelt gewoon vuil op de wagen alvorens je daadwerkelijk contact gaat maken. Daarbij is het voordeel dat je dan i.p.v. wetcoat de bathe+ kunt gaan foamen. Hier blubber je heel de auto mee onder en daarna spuit je hem af. Makkelijker een "boost" geven kan niet.

Jij ook bedankt voor je reactie! Foamen lijkt me wel leuk om te doen. Maar dat doe je toch voor je gaat wassen?

Dus:
*Afspuiten
*Foamen met Bathe+ (inwerken?)
*Afspuiten
*Shampoo Dodo Juice + wash mitts
*Afspuiten
*Droogmaken
*Klaar?

Dus die Bathe+ zorgt ondanks het een prewash is voor de waterafstotende laag na de wasbeurt en is er geen wetcoat meer nodig? En dat heeft geen invloed op een wax laag?

Straks ga ik dat poetsen nog leuk vinden :yum
 
Ik weet het niet zeker maar volgens mij is foamen met Bathe+ vooral iets voor aan het einde. Foamen en dan afspuiten en daarna drogen en je hebt een mooie waterafstotende laag. Zo begrijp ik het tenminste. Als je een mooie laag 845 erover hebt hoef je dit ook niet elke week te doen.

Ik zou met die fender borstel wel eerst kijken of je er wel mee tussen de wielen en wielkasten komt. Dit is bij veel auto's namelijk niet het geval. Ik zou dan gaan voor een normale velgenborstel maar als je hem echt schoon houd is een washmitt ook voldoende.

Daarbij zou ik er ook monello verde doeken bij doen voor de wax af te nemen. Ik zie dat je verder weinig microvezeldoeken in je lijst hebt. Dit was in ieder geval de eerste fout die ik maakte. Je hebt nooit genoeg doeken.
 
Welkom @Runalf !

Ik zou in je stappenplan foamen en afspuiten omdraaien. Foamen gebruik je om het 'losse' vuil krasvrij af te voeren en het iets vastere vuil wat los te weken. Dat is dus de eerste stap op een droge auto.
Als form zou ik je bijvoorbeeld Monello Arctico Magico aanraden, de Bathe+ kun je foamen, heb je vast al gelezen, maar dit zou je na het wassen kunnen doen als laatste stap om de wax iets te boosten. In dat geval zou je de wet coat achterwege kunnen laten, de producten hebben een vergelijkbaar resultaat, maar het aanbrengen met de lans is natuurlijk wel heel makkelijk.
Veel plezier met de auto!
 
Het foamen doe je met een pre-wash. En dit doe je vóór het afspuiten (stap 1 dus). Dit weekt het vuil los zodat het voor een deel al van de auto glijdt en zodat het met het afspuiten (stap 2) beter los komt van de auto.

Om te kunnen foamen heb je een foamlans nodig op de HD. Zodra je die hebt kun je die ook aan het einde weer in zetten door Gyeon Bathe+ in een verhouding van 1:10 te foamen. Na het wassen en afpuiten. Dit geeft vervolgens de "boost" aan je bescherming of geeft in zijn eentje al een beetje bescherming aan de auto. Deze wijze van "boosten" is dus vele malen makkelijker dan de wetcoat en het effect is nagenoeg hetzelfde.

De stappen komen daarmee op:

Foamen (niet bathe+ maar met pre-wash)
Afspuiten
Wassen
Afspuiten
Bathe+ foamen
Afspuiten
Drogen
 
  • Leuk
Reactions: Runalf
Het foamen doe je met een pre-wash. En dit doe je vóór het afspuiten (stap 1 dus). Dit weekt het vuil los zodat het voor een deel al van de auto glijdt en zodat het met het afspuiten (stap 2) beter los komt van de auto.

Om te kunnen foamen heb je een foamlans nodig op de HD. Zodra je die hebt kun je die ook aan het einde weer in zetten door Gyeon Bathe+ in een verhouding van 1:10 te foamen. Na het wassen en afpuiten. Dit geeft vervolgens de "boost" aan je bescherming of geeft in zijn eentje al een beetje bescherming aan de auto. Deze wijze van "boosten" is dus vele malen makkelijker dan de wetcoat en het effect is nagenoeg hetzelfde.

De stappen komen daarmee op:

Foamen (niet bathe+ maar met pre-wash)
Afspuiten
Wassen
Afspuiten
Bathe+ foamen
Afspuiten
Drogen

Thx! Zal eens zoeken naar een pre-wash.

Maar dan ga ik inderdaad liever voor de bathe+ foamen op het einde ipv de wetcoat.

Stomme vraag misschien, tussen welke stap ga je de wax inwrijven als je wil gaan waxen?
 
Na het drogen. Dus eerste keer doe je de auto helemaal wassen en drogen. Dan waxen, uitpoetsen en genieten. Je hoeft dan dus ook niet te "boosten".

De collinite 845 houdt het op een goede lakstaat zo drie maanden uit. Bij mij hield het twee-en-een-halve maand en ik had niet eens goed gereinigd van te voren. De duur kun je oprekken door de waxlaag een duwtje in de rug te geven (boosten). Het volstaat meestal om dit iedere tweede wasbeurt te doen. Bathe+ is dusdanig effectief dat sommigen hier enkel dit gebruiken als bescherming en niet eens meer een wax gebruiken o.i.d.

Een wax kan echter nog meer bieden in de vorm van kleurdiepte of invloed op reflectie. Dus beschermen van de lak is één aspect, maar het beïnvloeden van de oogopslag is een tweede aspect. Dat laatste is een "gevaarlijk" iets om je in te verdiepen want voor je het weet heb je een scala aan waxen met allerlei geuren, kleuren en weet ik wat nog meer in huis. Maar collinite 845 is een uitstekende wax die hier veel handen op elkaar krijgt.
 
Welkom op het forum! :D

Ik loop je lijstje even met je na;


Velgenreiniger - Monello non ferro
Prima product om je velgen mee te reinigen. Wel wat prijziger dan gemiddeld omdat het eigenlijk een vliegroestverwijderaar is met als bonus een goede reinigende functie. Persoonlijk gebruik ik het regelmatig, ondanks dat het wat duurder is dan een velgenreiniger. Het is pH-neutraal en ook op de lak te gebruiken, dus de prijs vind ik prima.

Velgen borstel - Gyeon Q2M Wheelbrush / Zoiets / DEZE wash mitt?
Persoonlijk gebruik ik een kwast om alle hoeken en gaatjes goed te raken en een velgbed-borstel zoals bijv. de genoemde van Gyeon. Ik gebruik zelf een kwast van ValetPro of Dodojuice i.c.m. de EZ Detail Go (wc-borstel-look) of Wheel Woolie.
Zoals al aangehaald is het wel even zaak om te checken hoeveel ruimte je hebt tussen de spaken onderling én tussen velg en remklauw/plaat. Een dikkere borstel komt hier niet tussen.

Prewash/foam - Dodo Juice Apple iFoam Snow wash
Prima foamshampoo. Deze gebruik ik zelf ook graag. Als prewash, die je dan in een drukpomp zou doen, zou ik 'm niet gebruiken. Dan kies je eerder een prewash-product. (Veelal zijn deze sterker dan foamshampoos)

Shampoo - Dodo Juice: born to be mild
Prima shampoo, deze gebruik ik eveneens ook graag.

Wax - Collinite 845
Prima hufterproof wax tegen een scherpe prijs. Ik breng waxen en andere dingen zoals dressings graag aan met de Monello - Disco Rosso / Disco Nero / Doppio aan. (Foampads)

Spraycoating - Gyeon Q2M Wetcoat (Heeft dit invloed op de waxlaag van de Collinite 845?)
Zoals al eerder aangehaald; Als je kan foamen, dan zou ik de Bathe+ gebruiken als foamshampoo. Dit is dan een product voor ná het wassen om een extra beschermlaagje aan te brengen op ALLES.

Glasreiniger - Monello Critallino Glass Clear
Ken ik niet persoonlijk, maar hoor/lees er prima dingen over. Ik gebruik glasreinigers i.c.m. een Disco Duo pad om eerst te boenen en dan na te wrijven met een wafeldoek of papier. (Monello - Vetro Bianco)

Droogdoek - Gyeon Q2M Silk Dryer x2
Prima droogdoek. Ik gebruik zelf de XL-versie en kan daarmee makkelijk mijn sedan drogen of een busje. Ik gebruik echter een drooghulp erbij (wil niet meer zonder). Dit is een detailingspray zonder poespas zoals wax o.i.d en dan kan je streeploos en moeiteloos drogen. Ook is dit een veelzijdig spraytje om de auto na te lopen, vogelpoep verwijderen, schermen afnemen, glas afnemen, etc. (Poorboys World - Spray&Wipe welke je 1:1 kan verdunnen met water)

Washmitt - Gyeon Q2M Smoothie x2
Geen grote fan van deze washandschoen. Ik gebruik de dikkere en zachtere Incredimitt.

Emmers - 2x 13L
13L is te weinig. Grote auto of kleine, je water is sneller vervuild omdat je simpelweg minder schoon water hebt. Een handje zand in een beetje water wordt modder, een handje zand in veel water maakt weinig verschil. :p

Wat voor doeken zijn geschikt om de collinite 845 in te wrijven? Gewone microvezel doeken?
De Monello - Peluche Verde (groen) of de Peluche Bianco zijn prima all-round doeken. Mijn advies is om minstens 3x een trio-setje te nemen om niet mis te grijpen. (Trio-set = 3 doeken)

Stomme vraag misschien, tussen welke stap ga je de wax inwrijven?
1) Voorwas op alles.
... Afspuiten.
2) Velgen één voor één doen.
... Insprayen met Non-Ferro.
... Laten inwerken. (Begint paars te verkleuren als het ijzerdeeltes c.q. remstof oplost.
... Met een natte kwast / velgenborstel boenen.
... Opnieuw in laten werken.
...... Afspuiten.
3) Handwas.
... Afspuiten.
4) Drogen.
5) Waxen.

Nu de auto in een waxlaag staat, kan je de volgende wasbeurt de Bathe+ gaan foamen nadat je de auto gewassen hebt. (Drogen pas ná het Bathe+ foamen en afspoelen). Zo heb je een extra beschermlaag op alles en veelal kan je dan een maand later o.i.d. opnieuw Bathe+ foamen. (Of net zo vaak als je wilt/nodig is)
 
  • Leuk
Reactions: Runalf
Oke, heb nu de volgende dingen in mn winkelwagen:

* Monello Non-Ferro velgenbundel incl. Four Finger Wool Wheel Mitt en EZ Detail GO borstel.
* Monello Artico Magico Snow Foam als prewash / foam. (andere webshop ivm niet op voorraad)
* Dodo Juice Born to be Mild shampoo
* 2x Emmer 19 liter semi transparant + Rinse/Wash stickers en blauw/rode grit guard.
* Gyeon silk dryer XL 70x90 CM
* Gyeon silk dryer 50x55 CM
* Gyeon Smoothie Wash Mitt
* Monello peluche verde trio + bianco trio.
* Gyeon Q2M Bathe+ foamlaag aanbrengen en afspoelen (na het wassen)
* Collinite 845 wax (andere webshop ivm niet op voorraad)
* 3x Disco Nero Foam applicator

De glasreiniger laat ik vooralsnog even schieten, heb nog wel wat Glassex staan.

Wasvolgorde incl collinite wax zou dan zijn:

1: Monello Artico Magico snow Foam aanbrengen
2: Afspuiten
3: Velgen met de Monello Non- Ferro velgenbundel.
4: Handwas met Dodo juice Born to be mild + Gyeon Smoothie Wash Mitt
5: Afspuiten
6: Drogen met Gyeon silk dryers.
7: Collinite 845 wax met de Disco Nero Foam aanbrengen.
8: Uitwrijven met een Monello peluche na een swipe test.
9: Klaar.

Wanneer er nog een goede laag Collinite 845 op zit zal ik Bathe+ foamen:

1: Monello Artico Magico snow Foam aanbrengen
2: Afspuiten
3: Velgen
4: Handwas met Dodo juice Born to be mild.
5: Afspuiten
6: Bathe+ foamlaag aanbrengen
7: Afspuiten
8: Drogen.
9: Klaar

Zijn deze 2 methodes goed en kan ik op de bestelknopjes drukken? :D
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Timo84 en RoCo