Ik ben voor een "nieuwe" dagelijkse auto aan het kijken. Gezien dat het een dikke diesel station van een jaartje of 5 a 6 oud moet worden kom je al snel bij Europees spul uit. Ik heb tot nu toe eigenlijk alleen maar Japanners gereden. Afgelopen weekend ben ik naar 2 auto's gaan kijken (een Alfa 159 sw en een 3-serie touring) en het viel me op dat beide een ongeloofelijke sinaasappelhuid hadden. Dit is me bij de Avensis van mijn vader (2012) ook al opgevallen. Het opvallende vind ik dat je dit eigenlijk alleen maar op in Europa gebouwde auto's ziet (Toyota Avensis komt uit de UK). De Yaris van mijn moeder is ongeveer even oud en die heeft er geen last van, maar die is in Japan gebouwd. Ik dacht eigenlijk dat dit komt door slecht gespoten schadeherstel, maar ze lijken er echt allemaal last van te hebben. Is dit iets wat alle Europese auto's hebben en hoe komt dit?
Persoonlijk vind ik die golvende lak echt ontzettend lelijk. Er zit amper reflectie in. Als poetser is dat natuurlijk een doorn in het oog. Nu ben ik uiteraard bekend met wetsanden en dan polijsten. Dat zou ik dus ook willen doen als ik een auto met een dergelijke laklaag koop.
Is er iets zinnigs te zeggen over de lakdiktes van bepaalde auto's? Ik weet dat elke auto anders is, maar uiteindelijk worden ze machinaal gespoten (als ze geen herstelde schades hebben), dus zou er een redelijk gelijke laag op elke auto moeten zitten die uit die fabriek komt. Zit op een gemiddelde auto genoeg lak om deze vlak te schuren? Ik moet sowieso nog een lakdikte meter aanschaffen, maar deze geeft je alleen de totale dikte. Hoe weet je of je genoeg blanke lak hebt om hem te vlakken? Zit er nog verschil in dikte van een unilak met blanke toplaag en een metallic?
Ik hoop dat jullie wat adviezen hebben. Als ik een "nieuwe" auto koop wil ik natuurlijk een mooie en dan zal echt wat aan de lak moeten gebeuren...
Persoonlijk vind ik die golvende lak echt ontzettend lelijk. Er zit amper reflectie in. Als poetser is dat natuurlijk een doorn in het oog. Nu ben ik uiteraard bekend met wetsanden en dan polijsten. Dat zou ik dus ook willen doen als ik een auto met een dergelijke laklaag koop.
Is er iets zinnigs te zeggen over de lakdiktes van bepaalde auto's? Ik weet dat elke auto anders is, maar uiteindelijk worden ze machinaal gespoten (als ze geen herstelde schades hebben), dus zou er een redelijk gelijke laag op elke auto moeten zitten die uit die fabriek komt. Zit op een gemiddelde auto genoeg lak om deze vlak te schuren? Ik moet sowieso nog een lakdikte meter aanschaffen, maar deze geeft je alleen de totale dikte. Hoe weet je of je genoeg blanke lak hebt om hem te vlakken? Zit er nog verschil in dikte van een unilak met blanke toplaag en een metallic?
Ik hoop dat jullie wat adviezen hebben. Als ik een "nieuwe" auto koop wil ik natuurlijk een mooie en dan zal echt wat aan de lak moeten gebeuren...