• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Basisonderhoud voor nieuwe wagen

TomBE

Detailing trainee
12 sep 2022
14
25
Hallo,

Ik krijg binnen enkele weken een nieuwe ( BMW ) geleverd die ik graag in zo goed mogelijke staat wil onderhouden.

Enkele jaren geleden heb ik wat liggen knoeien met 2 emmers en https://www.meguiars.be/nl/g7116eu/meguiar-s-gold-class-car-wash-shampoo-conditioner , maar buiten een redelijk blinkend resultaat kreeg ik op den duur ( en bij heel koud weer zeer zichtbaar ) "sporen van aflopende druppels" in mijn ruiten ( wss van ingevreten product ? )
Ik heb deze link gezien:
alsook deze:

maar het werd me niet zo duidelijk wanneer wat juist te doen ( wax, kleien, polieren, ... )
Ik doe geen detailing-wedstrijden mee ofzo, maar ik kan wel genieten van een mooi onderhouden wagen waarin ik, pakweg, een tweetal uur/2 weken wil insteken.

Daarom dat ik even bij de specialisten kom vragen wat een goed "schema" is en welke producten daar bij horen ?

Bedankt, Tom
 
Een beetje afhankelijk van het gebruik, maar met 2 uur per 2 weken kun je niet veel meer dan wassen/interieur schoonmaken. Als je meer wil zul je af en toe meer tijd moeten spenderen, al is dat maar een paar keer per jaar.
 
Welkom op het forum, Tom.

Alvast gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. ;)


Om de week twee uur tijd beschikbaar, dat betekent om de week een goede wasbeurt met wat finishing touches. (Banden dressing, eventueel dressings op ongelakt kunststof en banden, etc)

Als we het hebben over zo'n wasbeurt, dan denk ik aan de volgende stappen;
1) Voorwas.
(Vervuiling losweken en afvoeren)
... Afspoelen.
2) Reinigers.
- Eventueel hars/teer/insecten verwijderen indien nodig.
- Velgenreiniger/remstofverwijderaar.
... Afspoelen.
3) Handwas.
- 2 emmers.
- Goede microvezel washandschoen(en).
... Afspoelen.
4) Drogen.
- Goede microvezel droogdoek(en).


Om deze wasbeurten makkelijker en veiliger te maken, is het fijn om de auto in een beschermlaag te hebben staan. Denk dan aan waxen of andere manieren om een beschermlaag aan te brengen. Ook kan bijv. een wax iets meer charme geven aan de lak, qua kleur en glans. Een goede wax geeft beter, of in ieder geval langduriger, resultaat dan een shampoo met conditioners en wax. (All-in-One-product)

Kleien en polijsten is een stap verder dan even wassen. Als je hier tijd in wilt steken, dan zou dat meerwaarde hebben. ;)

Persoonlijk zou ik MINIMAAL de stappen hierboven willen uitvoeren. Ik zou dan een vrije dag de tijd nemen om de auto een goede wasbeurt te geven, gevolgd door kleien met erg veel glijmiddel en beleid om krasjes ('marring', doffe plekjes) te voorkomen, vervolgens in een goede wax zetten. Bij de wasbeurten zou ik dan een makkelijk&snel product gebruiken om de bestaande waxlaag een boost te geven;
- Wetcoat-product. (Per paneel 1-2 spraytjes en hard afspuiten met de tuinslangsproeier)
- Shampoo met toevoeg. (Na de wasbeurt opnieuw wassen om een laagje achter te laten)
- Detailingspray met toevoeging / spraywax. (Op een doek spuiten, paneel insmeren, afnemen met schone doek)
- etc.
 
Kleien zou ik echt hooguit 1x per half jaar doen tenzij je echt de hele dag op de weg zit, want als je gaat kleien kan het dus wel zo zijn dat je moet polijsten, anders maak je het er niet beter op. Er staat hier op het forum geloof ik ook wel hoe je dat test met een plastic boterham zakje.

Je zou kunnen overwegen de auto naar een professional te brengen voor een goede coating, dat maakt het schoonhouden al een stuk eenvoudiger.
 
Goed bijhouden scheelt al enorm! Het hangt vaak af van je eigen tijd, kosten en inzet.
 
Hallo, bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik ga niet zo heel veel op de baan zijn, dus kleien lijkt niet direct nodig.

Het schema van @Quantoxx lijkt me zeer handig. Nog even de juiste producten erbij uit zijn basispakket en stappenplan en we kunnen beginnen bestellen.
Wel had ik nog enkele vragen:
- ik heb zeer veel "schrik" om, vermoedelijk door invreten van de shampoo, zie ook mijn originele post, hetzelfde probleem voor te hebben.
Kan ik bij de prewash https://www.carclean.com/nl/avalanche-snow-soap.html en de wash zelf https://www.carclean.com/nl/born-to-be-mild-maintenance-shampoo.html producten die @Quantoxx aanraad gebruiken zonder zorgen te maken over "invreten" door aflopende druppels ?
- Hoe gaan jullie om met de ruiten ? Die worden genegeerd en later gewassen met ? Of behandel je die gewoon als koetswerk en als laatste met een specifiek product erover ?
- ik snap dat het interessant is om de wagen te waxen van zodra ik hem ontvang, maar ik wil graag wat kosten uitsparen door het zelf te doen. Is er een risico om bijvb https://www.carclean.com/nl/product...auba_Paste_Wax_No_915_340g_100812?o=sr915 Col aan te brengen ( is een donkergrijze kleur ) ?
- ik ben zeer veel nieuwe termen tegengekomen waarbij het niet altijd duidelijk is waar je op moet letten om te beslissen die actie te doen. Ik denk dan aan glazen, kleien, last step protection, sealen, polijsten, ... wat zijn de signalen waarop je beslist om 1 van deze dingen te doen ?

Bedankt voor alle hulp,
Tom.
 
Mijn stappenplan is uit 2018 en inmiddels zijn er nieuwe producten, meer ervaringen en alternatieven. ;)

Prewash; Bilt-Hamber - TouchLess (Is ook goedkoper. €32 vs. €45)
Shampoo: Born to be Mild is prima, (Vanaf 1L-verpakking ook vrij voordelig, 15-21ml per 19L water)

Vlekken op glaswerk zal waarschijnlijk komen door de gebruikte shampoo die allerlei beschermende middeltjes bevat. Dit i.c.m. met andere factoren zoals het type ruitenwisservloeistof, type vervuiling en dergelijke, kan voor de problemen zorgen.

Ruiten was je gewoon mee tijdens de wasbeurt. Als je nadien nog vlekken o.i.d. ziet, dan kan je lokaal nog wat beter wassen of een glasreiniger + handpad + glasdoek gebruiken. (Reiniger + pad om te boenen, glasdoek (wafeldoek) om streeploos na te wrijven)

Collinite - 915 is een uitstekende wax. Dit merk heeft 3 waxen die veelal goed bekend staan; 845, 476s, 915.
845 - Vloeibare wax die een ietwat glasachtige glans geeft. Prima duurzaamheid.
476 - Vaste wax die met name gericht is op duurzaamheid en dit is een lange tijd een populaire ''Winter-wax'' geweest.
915 - Combineert beide eerdere waxen, maar is meer gericht op zijn voedende werking middels meer oliën. (Donkere kleuren leven meer op)
(Donkere lakken zette ik altijd in de 915, lichte kleuren altijd in de 476)

Termen en methodes;
Glasreiniger
- Reinigen van glas gaat makkelijker en zorgt voor een beter resultaat. Denk ook aan de binnenzijde van ruiten.
(Zie stappen hierboven)
Kleien - Hiermee verwijder je hardnekkig vuil van lak en glas. Vervuiling die je met handwassen niet verwijderd. Veelal doe je dit een paar keer per jaar en vaak doet men dit alvorens er een wax op de lak gesmeerd wordt. (Spekgladde lak, maar ook vrijwel geen risico dat je scherpe vervuiling over de lak gaat trekken)
Last Step Protection - Oftewel ''LSP'' is de beschermlaag die je aanbrengt. Dit kan dus zijn een wax/sealant/coating of ander beschermend product.
Sealen - Vertaald ''afsluiten''. Dit hoort dus eigenlijk bij de LSP-stap. Men zegt dit ook wel eens als er een sealant als LSP wordt gebruikt.
Polijsten - De lak polijsten, handmatig of machinaal, tezamen met een (hand)pad en polijstmiddel. Hiermee slijp je microscopisch gezien een laagje blanke lak weg die dof (slecht) is geworden of bij beschadigingen. (krasjes) Vervolgens blijft er een heldere blanke lak over en kijk je goed op de onderliggende kleur.
(Of in het geval bij lakken zónder blanke lak, zoals dat vroeger veel voorkwam, slijp je een laagje slechte kleurlak weg en blijft er een heldere kleurlak over)
 
Allereerst denk ik niet dat je in het verleden last had van ingevreten product, maar van watersporen die kalkvlekken achtergelaten hebben.

Wat de ramen betreft: pakweg 50 jaar terug van mijn vader geleerd deze altijd apart te wassen om vette ramen te voorkomen, en dat doe ik nog steeds (en gebruik dan specifieke ruitenreinigers voor de auto), maar veel mensen hier nemen de ramen gewoon mee met het wassen van de lak, en dan eventueel later nog met een ruitreiniger nabehandelen.

Voor een gewone wasbeurt doe ik de ramen na de lak, waarbij ik vaak een klein beetje ruitensproeier vloeistof in een emmer water doe. Vervolgens doe ik de ramen met een spons nat maken, en was het meeste vuil er af (niet te veel water gebruiken anders loopt dat op je lak) en nadrogen met een microvezeldoek met wafelstructuur (droogt glas beter en neemt de laatste beetjes vuil beter mee). Om de zoveel maanden met een speciaal middel (Auto Finesse Crystal is mijn favoriet) de ruiten nogmaals reinigen en dan behandelen met Rain-X waardoor je de ruitenwissers ook bijna niet meer nodig hebt, doordat het water er door de rijwind afloopt.
 
Hallo, bedankt voor alweer heel wat nuttige tips.

Het probleem met de ruiten waarover ik spreek zag er bij koud weer uit als de foto hieronder/in bijlage.
Na opwarmen van de autoruit zag je dan heel licht weer andere "druppelbanen".
Ook tijdens het autorijden en op den duur zeer storend bij het autorijden...

Je mocht er op wrijven wat je wou, ze bleven terugkomen.
Daarom de extra vraag of jullie daar rekening mee houden tijdens het wassen ( bijvb geen wasproduct over de ruiten laten lopen, maar dat maakt het wel heel lastig om het dak te behandelen... )?

Bedankt voor de hulp en advies.

Tom

1663621539724.jpeg
 
Wat zouden we precies moeten zien op de foto? Ik zie druppels op een ruit die niet heel waterafstotend is, maar wel iets van bescherming heeft.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Je ziet daar een soort "banen" waar druppels hebben langsgelopen.
Dat soort banen ( andere dan diegene van bijvb een koude ochtend ) blijf je dus zien tijdens het autorijden.

Net alsof er van het dak shampoo met een bijtende stof langs de ramen naar beneden is gelopen.
 
Dus je ziet die banen ook wanneer de ruit niet nat is?

Je zou een flesje polijstmiddel + handpad kunnen kopen. Kan je de ramen doen en eventueel ook een krasje her-of-der.
 
@Quantoxx klopt, het was ook zichtbaar als het droog was.
En voor alle duidelijkheid, dit was bij een vorige wagen en ik wil graag vermijden dat het ook bij deze zou voorvallen.
Het vermoeden is dat de schade is gebeurd door een product van de vorige eigenaar ( ik ben de tweede eigenaar geweest ) dat bij het reinigen van het dak naar beneden is gelopen over de ruiten.

Ik vraag me dus af of ik dergelijke schade kan veroorzaakt hebben door met te agressieve ( er is door mij enkel de gold class car wash shampoo conditioner gebruikt ) producten te werken en ik dit kan vermijden?

@nicknameless het soort sporen van de foto herken ik en kreeg ik vlot weg, maar de beschreven "banen" bleven dus bestaan :-(