• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginner set - advies

Mikail

Detailing trainee
31 dec 2014
48
30
Dag allemaal,

Ik rij momenteel in een zwarte golf 6, de wagen is nu net 3 jaar oud, maar deze werd een jaar geleden compleet overgespoten (behalve dak). Dit werd professioneel gedaan en achteraf nog compleet gepolijst. Kan het kwaad dat een beginner (ik zelf) te werk gaat op deze auto? Ik heb nog een kofferklep (in dezelfde kleur) van mijn vorige auto liggen waarop ik kan oefenen. Helaas woon ik iets te ver om een cc clinic te volgen.

De auto heeft lichte swirls en een doffe plek die me storen. Ik beschik over een flex rotary maar die gebruik ik liever niet na de info die ik hier heb verzameld. Binnenkort bestel ik dus een dap900 met de volgende producten: Advies en commentaar zijn welkom, alvast bedankt!!
Ik ben zelf nog student dus ik heb een beperkt budget. Mijn bestellijst zit er wat over dus ik zal waarschijnlijk nog even wachten op een mooie aanbieding van carclean.


Aantal
Art Nr.
Omschrijving
Prijs
Totaal






100699
Meguiars - Super Thick Microfiber Wash Mitt
€ 17,99
€ 17,99
icon_stock_green.gif




[TR="class: row0, bgcolor: #F6F6F6"]

100713
Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash - 946ml
€ 17,99
€ 17,99
icon_stock_green.gif




[TR="class: row1, bgcolor: #FFFFFF"]

100728
Poorboys World - EXP Pure Sealant - 473ml
€ 18,99
€ 18,99
icon_stock_green.gif




[TR="class: row0, bgcolor: #F6F6F6"]

100900
Poorboys World - Black Hole - 473ml
€ 17,99
€ 17,99
icon_stock_green.gif




[TR="class: row1, bgcolor: #FFFFFF"]

100972
Monello - Monello Easy Detailing Duo Cutting and Finishing Pad
€ 4,99
€ 4,99
icon_stock_green.gif




[TR="class: row0, bgcolor: #F6F6F6"]

101242
Dodo Juice - Born Slippy clay lube refill concentrate (1:10) - 500ml
€ 17,99
€ 17,99
icon_stock_green.gif




[TR="class: row1, bgcolor: #FFFFFF"]

102086
Monello - Dolce Verde klei - 150g
€ 17,99
€ 17,99
icon_stock_green.gif




[TR="class: row0, bgcolor: #F6F6F6"]

102088
Monello - Peluche Verde Trio
€ 12,99
€ 12,99
icon_stock_green.gif




[TR="class: row1, bgcolor: #FFFFFF"]

102671
Monello - Non-Ferro - 500ml
€ 11,99
€ 11,99
icon_stock_green.gif




[TR="class: row0, bgcolor: #F6F6F6"]

102775
Polishing Power - DAP900 V3 Raffini Starterskit - Power Pack
€ 229,99
€ 229,99
icon_stock_green.gif




[TR="class: row1, bgcolor: #FFFFFF"]

103061
Monello - Senza Acqua Piazza Drying Towel - 45x45cm
€ 7,99
€ 7,99
icon_stock_green.gif






De auto waar het om gaat:
OkdnO7.jpg
 
Welkom!

Ik rij zelf ook een zwarte golf 6, ook hiervoor heb ik een DAP900V3 Powerpack gekocht, hiermee kan je super uit de voeten, de gele pad en veloce ben je zeker nodig uit het pakket ivm harde lak van Volkswagen, hoe de lak is na hij overgespoten is durf ik niet te zeggen.

Je zou als kleiset ook kunnen kijken naar de Monello Dolce Verde kleiset, hier ben ik ook mee begonnen, de klei heb je meer dan genoeg aan, je gebruikt er maar een klein deel van per kleibeurt, enige waar je niet genoeg van kan hebben is de detailspray/glijmiddel, ga je uit eindelijk ook voor meerdere doeleinden gebruiken zoals tussen de wasbeurten door vogelpoep of andere lichte vervuiling verwijderen.

Voor het wassen heb je emmers? anders zou je deze er nog bij kunnen doen, heb je geen Grit Guard of Scratch shield zou ik zeker wel met het 2 emmersysteem gaan wassen, (Zelf heb ik ze ook niet).

Als washmitt zou je ook de normale Monello mit kunnen nemen mocht je met je geld te hoog zitten, deze is in de aanbieding voor €9,99, ik gebruik hem zelf ook, vind hem opzich prima wassen.

De shampoo heb ik geen ervaring mee, maar lees je vele goede verhalen over, dus gewoon doen.

Een Velgenborstel mis ik nog? zelf gebruik ik de Wheel woolie medium, vind hem ideaal, ook beetje afhankelijk van wat voor velgen je hebt.

Je gekozen droogdoek zou ik wijzigen naar een grote Monello Senza Acqua, met een 45x45cm heb je niet genoeg om je hele golf te drogen. Zelf heb ik de grote variant, spuit de auto in met een paar pufjes detailspray en vervolgens droog ik de gehele auto, en de kleine droogdoeken waar ik een trio van heb gebruik ik voor deurranden etc.

Verstandig dat je er een trio Monello Peluche trio bij hebt gedaan, die ga je zeker nodig hebben! ik zou het aantal eerst zo laten en als je een beetje begonnen bent met het poetsen kom je er vanzelf een beetje achter of je er nog eens een paar bij wilt bestellen.

Je kan om te beginnen de Sealant en de Black Hole ook weg laten om wat geld weg te laten, zelf heb ik alleen de Collinite 845 Wax, en heb tot op heden nog niets anders gebruikt, super lange standtijd, eenvoudig aan te brengen met je zwarte pad op de DAP, eventueel 2 laagjes Collinite 845 aanbrengen en je hebt een super bescherming.

Eventueel nog wat voor je ongespoten kunststof delen en rubbers? hiervoor gebruik ik Auto finesse Revive, niet duur, je doet heel lang met een klein flesje, super zuinig in verbruik, word het super mooi zwart van, wel naar een paar weken even herhalen, langere standtijd heeft de Gyeon Trim, deze kost ook gelijk wat meer.
Om de Revive aan te brengen gebruik ik de Monello Disco Duo.

En spullen voor je interieur? of doe je dit later? zelf had ik ook eerst alleen voor mijn exterieur spullen gekocht en later uitbereid met interieur spullen.


Ik hoop dat je hier wat aan hebt, mocht ik dingen niet goed hebben hoor ik dit graag van anderen.

Succes met je keuze!
 
Bedankt voor de tips bjorn!

bjornl;n411058 zei:
Je zou als kleiset ook kunnen kijken naar de Monello Dolce Verde kleiset
De monello set is momenteel uitverkocht, daarom dat ik de monello klei heb genomen samen met de dodo juice born slippy concentraat (dan heb ik ook meteen genoeg voor een tijdje)
bjornl;n411058 zei:
Voor het wassen heb je emmers?
Ik heb mijn auto altijd gewassen met 3 emmers dus die heb ik al
bjornl;n411058 zei:
Als washmitt zou je ook de normale Monello mit kunnen nemen mocht je met je geld te hoog zitten, deze is in de aanbieding voor €9,99, ik gebruik hem zelf ook, vind hem opzich prima wassen.
Ik las in de reviews dat de meguiars mitt beter zijn werk doet, vandaar de keuze. Het kan zijn dat ik de thick mitt van monello neem in de plaats, afhankelijk van andere gebruikservaringen.
bjornl;n411058 zei:
Een Velgenborstel mis ik nog?
Momenteel zitten de winterstaaltjes er onder dus deze heb ik voorlopig niet nodig, ook heb ik behoorlijk veel ruimte tussen de spaken van mijn 18ers waardoor ik er met mijn hand makkelijk tussen kan.
bjornl;n411058 zei:
Je gekozen droogdoek zou ik wijzigen naar een grote Monello Senza Acqua, met een 45x45cm heb je niet genoeg om je hele golf te drogen
Ik heb al een grotere droogdoek dus die heb ik niet meer nodig, ik wou een kleine erbij omdat deze makkelijker uit te wringen zijn.
bjornl;n411058 zei:
Je kan om te beginnen de Sealant en de Black Hole ook weg laten om wat geld weg te laten, zelf heb ik alleen de Collinite 845 Wax
Ik lees er goede dingen over dus ik denk dat ik deze in de plaats ga nemen.
bjornl;n411058 zei:
En spullen voor je interieur?
Ik heb nog autoglym interieurspullen liggen, dus deze heb ik voorlopig niet nodig.
 
Ik vind de Born Slippy een erg fijne clay lube, en de concentraat is ook nog eens goedkoop, dus ik zou die ook aanraden. Wat betreft de wash mitt, ik heb de Meguiars en de Monello versie allebei, en ik kan er echt geen verschil tussen ontdekken, ik pak gewoon degene die bovenop ligt, dus ik zou dan aanraden de goedkoopste nemen.

Verder weet ik niet wat je al hebt qua doeken, maar je kan er bijna niet genoeg hebben, dus misschien is het nog handig een Peluche Bianco of Verde trio erbij te nemen. Als laatst over de EXP, die vind ik zelf niet echt bijzonder, het geeft een goede beschermlaag, maar de beading is naar mijn mening erg saai (dat is ook een beetje een eigenschap van een sealant), ik zou dan eerder een Dodo Juice Panel Potje nemen, daarmee kan je ook al behoorlijk wat laagjes aanbrengen.
 
Ik denk ook dat je, gezien je beperktere budget, de BlackHole achterwege kan laten, als je toch met de DAP aan de slag gaat. En +1 voor een triootje Peluche Verde erbij.
 
@Quattro
Bedankt voor de tip, dan ga ik waarschijnlijk voor de monello mitt. Ik heb zelf nog een aantal mf doeken liggen hier in de kast, dus met nog 6 erbij denk ik voorlopig voldoende te hebben. De exp had ik al vervangen voor de collinite, gaat zo'n klein potje van dodo juice lang mee?

@BrunoV
De blackhole houd ik dan voor later, ik heb het gevoel dat dit niet mijn laatste bestelling hier gaat zijn.
Doeken (met de monello's erbij ong. 15 mf doeken) heb ik zo voldoende denk ik om iedere stap met schone doeken te beginnen.
 
Mikall,
Neem nog een rolletje afplakband mee dat scheelt een hoop polijstmiddel op onhandige plaatsen. Daarnaast nog een flesje Gyeon prep om je lak af te nemen zodat je wax beter hecht en het afnemen van restanten polijstmiddel. Ik persoonlijk ben geen fan van de PB shampoo ik zou dodo juice born to be mild nemen.
 
Ik heb al een stuk of 7 laagjes aangebracht, en het potje is nog niet half leeg. De born to be mild vind ik zelf ook erg fijn, maar ik heb geen ervaring met de PB shampoo.
 
@Ric325i
De shampoo had ik eerder gekozen voor de prijs/hoeveelheid, misschien dat ik toch overga op de dodo juice.
De prep zal ik ook nog toevoegen, bedankt voor de tip.

@Quattro
Met het potje van 30mg bedoel je? Misschien neem ik toch zo'n potje dan. Ik zie zoveel soorten, welke raad je me dan aan en hoe breng je deze aan op de wagen?
Ik wou de vloeibare aanbrengen met de dap en zwarte pad, is dit dan op dezelfde manier?

Iedereen bedankt voor het meedenken!
 
De Born to Be Mild is wel vrij goedkoop per wasbeurt in ieder geval. En ja, dat is met het 30ml potje. Eigenlijk kan je geen verkeerde keuze doen qua wax, maar de blue velvet pro vind ik een erg mooie duurzame wax, de purple haze pro is eigenlijk hetzelfde alleen wat zachter en daardoor iets makkelijker aan te brengen, maar daardoor breng je hem ook wat sneller te dik aan. Om de wax aan te brengen gebruik ik https://www.Carclean.com/product/Monello/Doppio_Rosso_Foam_Grip_Applicator_MDRHP0101_102950 deze, eerst maak je de applicator vochtig met spray and wipe (born slippy kan je daar volgens mij ook wel voor gebruiken) en dan door het potje, en heel dun aanbrengen.
 
De prijs van zo'n potje is wel aantrekkelijk, ik ga de blue velvet dan maar eens uitproberen. Ook heb ik nog Rain-X aan mijn lijst toegevoegd.
 
Goedemorgen,

Ik zal je niet nog een nieuw advies geven, anders druk je nooit op de bestelknop;)

Wel is born slippy NIET geschikt als hulpmiddel om te waxen. Hiervoor heb je iets als perfetto of spray&wipe nodig.

Een jaar geleden mijn auto voorzien van RainX. Heb nog steeds het idee dat het op mijn zijramen en zelfs achter nog zit. Van de voorruit heb ik het vrij snel verwijderd. RainX, ruitenwissers en tegenliggers is in het donker een vrij gevaarlijke situatie. Beter breng je een coating aan, zoals twee laagjes gyeon View, maar lees ook goede verhalen over nanolex.

Veel plezier!
 
Waarom is Born Slippy dan niet te gebruiken als hulpmiddel om te waxen? Voordat ik Spray & Wipe had heb ik dat ook wel gedaan, en ik heb geen verschil kunnen ontdekken. Wat ik als argument zou kunnen bedenken is dat Born Slippy cleaners bevat en daardoor de standtijd zal verminderen, maar hier heb ik niks van gemerkt.
 
De lijst blijft maar groeien, de bedoeling was juist om deze nog iets te drukken:-D

@Tonie
Ik ben momenteel info aan het inwinnen, ik heb examens dus de bestelling ga ik later plaatsen. Moest er binnenkort nog een aanbieding zijn, dan weet ik tenminste wat ik moet hebben en bestel ik alles in één keer.

Kan ik ook gyeon wetcoat gebruiken voor de ruiten? Lijkt me iets makkelijker om te gebruiken, en kan het dan ook gebruiken op onze tweede auto.
Als de born slippy niet geschikt, dan zal ik ook een spray and wipe erbij nemen.

Edit: Ik had de gyeon prep al opgenomen in mijn lijst, moet ik dan eerst deze gebruiken en daarna de wax aanbrengen met de spray and wipe of heb ik genoeg aan 1 van deze producten?
 
@Quattro, de enige reden waarom je Born Slippy niet zou gebruiken voor tijdens het waxen is vanwege de cleaners. Je kan dan nog beter je applicator vochtig maken met gewoon (gekookt) water.

Een detailspray is altijd handig, ook om wat plekjes na te lopen na het wassen. Iets als S&W is in feite niks meer als water met een beetje (waxsafe) smeermiddel. Prep is een vernevelbare chemische cleaner, dus iets anders;) Prep gebruik je om je lak te ontvetten/reinigen na het polijsten. S&W gebruik je om droge wrijving van je pad/applicator te voorkomen, dus ook handig voor tijdens het polijsten!

Een glaze bevat vaak ook een cleaner, dus je kan er ook voor kiezen om na het polijsten je auto te wassen (ontdoen van polijststof, of zal ik nog eens reclame maken voor Scholl;)) en hem daarna te behandelen met bijv. Lime Prime. Dan zou je prep niet nodig hebben, al is het verrekte handig spul. Bijvoorbeeld ook als ruitenreiniger.

WetCoat kan ook prima op je ramen. Als je het goed gebruikt, zit het sowieso al op je ramen. Verwacht er alleen niet hetzelfde van als View.

Succes!
 
Na het poetsen de auto met prep afnemen en even laten uit dampen (15/20min). Je kunt je wax applicator ook met wat water "nat" maken hoeft niet persee met spray and wipe of een andere detail spray.
 
Voor een harde wax heb ik wel eens een pufje Born Slippy gebruikt om de pad een beetje vochtig te maken (in plaats van Spray and Wipe dus), en ik heb daar dus geen effect van gemerkt. Dus misschien is het theoretisch gezien niet ideaal, ik heb in de praktijk geen effect gemerkt. Maar als je Spray and Wipe hebt kan je dat gewoon gebruiken, en Spray and Wipe is sowieso een goede aanvulling voor je collectie.
 
Ik heb nog nooit iemand zijn waxpadje zien bevochtigen met wat voor product dan ook, om het waxen makkelijker te laten lijken???

Waarom zou je dat willen,... Persoonlijk lijkt me dat totaal onnodig,... Heb ook nog nooit de behoefte gehad om dat te doen,...en elke wax is mijns inziens prima zonder extra vocht aan te brengen,....