• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bosch vs. Dap

Free

Detailing addict
4 feb 2010
95
52
47
Hallo

Wat zou ik het beste kopen?

Een excentrische schuurmachine(Bosh pex 400ae) of een Dap. Ik twijfel om een de Dap te kopen, omdat ik die dan enkel ga gebruiken voor het onderhouden van 2 wagen, 2 keer per jaar. Misschien eventueel eens een auto van een kennis. De Bosch kan ik naast polijsten ook gebruiken voor schuurwerken. Of is het niet aangeraden om met hetzelfde toestel te polijsten en hout te schuren?


Thanks.

Groeten,
Frederik
 
een dap..

een bosch kan je inderdaad voor je auto gebruiken, maar als je hierna gaat schuren, zou ik hem niet zomaar weer op de auto zetten..
dan moet je hem eerst 100% stofvrij hebben, anders heb je kans dat je de lak van je bolide echt verkracht!

daarbij heeft de dap een 7mm slag, en de bosch 5 geloof ik, en dus zal de dap veiliger, en sneller zijn..

de ergonomie van een dap is vele malen beter, de pad is makkelijker vlak te houden, en gewoon voor dit doel gemaakt.

daarbij is hij net zo goedkoop als een bosch, en dat was voor mij de reden om geen bosch, maar een dap te kopen.

p.s. ik heb ook die bosch gehad, maar die overleed op de lak.. ook iets dat je niet wilt

daarbij gebruik ik zelf de dap vaker als 2 tot 3 keer per jaar bij de volle detail..
ook dingen als paintcleanen voor het waxen, gaat prima!
collinite 845 breng ik uitsluitend machinaal aan, zo kan ik veel gelijkmatiger verspreiden als met de hand, en gebruik ik minder product.

het is zoveel meer als alleen een swirl eter
 
Ik heb zowel een elektronische als een recht toe recht aan Bosch Pex liggen.
De DAP is veel rustiger in het gebruik.

En wat Aron225 aangeeft, de Bosch zuigt af, dus neemt ook op, en dan moet je steeds schoonmaken.
Door de interne wirwar in een Pex is dat schoonmaken feitelijk niet te doen.
Daarbij kan je de afzuiging niet af zetten, en bestaat de kans dat je product je pad inzuigt.
Als dat al geen probleem geeft is het op zijn minst zonde.

Hans
 
Een schuurmachine gebruik je om te schuren, en polijstmachine om auto's te polijsten.
De Bosch is een schuurmachine, de dap is een polijstmachine.

Kan je dan niet met de Bosch polijsten? Jawel, net zo goed als je met de Dap kan gaan schuren..... :grinning:
 
Neem meteen een DAP ,ik ben ook gestart met de Bosch omdat er destijds nog geen DA polisher te koop was.
Op zich is het een goeie machine waar je mee kan polijsten maar door het geringe prijsverschil met een DAP ,en de betere ergonomie zou ik voor de DAP gaan !
 
Ok, jullie hebben me overtuigd:)^

De DAS6 staat voor het ogenblik in promotie bij een Belgische webshop. Maar de DAS en de DAP zijn de hetzelfde hé? Of heb ik het mis.

Groeten,
Frederik
 
Als je het DAP pakket neemt heb je ook een leuke korting, bij een losse DAP doen we altijd wel wat leuks bij. Korting valt dan denk ik wel mee.
Als die DAS een D-beugel heeft zijn ze ongeveer hetzelfde. Heeft ie geen D-beugel dan is het een oudere versie.
 
Free zei:
Maar de DAS en de DAP zijn de hetzelfde hé?

Ze komen uit dezelfde fabriek, maar ze zijn niet geheel identiek. Er zitten verschillen in lagers, snelheidsverdeling, materiaal van de assen etc.

Ook zijn er nog V1's te koop onder andere namen waar je geen D-beugel, of Nederlandse handleiding bij krijgt.
 
Om toch maar even bij dit topic te blijven.

Hoe verhoud de DAP zich vs de festool?

Ik vraag dit omdat ik wil upgraden :p
 
ThaBird zei:
Hoe verhoud de DAP zich vs de festool?

Dat is appels met peren vergelijken....

Technsche gegevens DAP500
Polijstpad-Ø max. mm 190mm
Steunplaat mm Ø 125mm
Oscillaties per minuut o.p.m. 2500-6500
Uitslag mm 8
Aansluitspanning V/Hz 230/50
Draad 5/16"-24
Afgegeven vermogen W 500
Gewicht (zonder kabel) Kg 2,3
Isolatieklasse II

Technische gegevens Festool 125mm
Technische gegevens
Opgenomen vermogen 500 W
Toerental Rotex combibaan 300-600 min-1
Toerental excenterbeweging 3000-6000 min-1
Schuuruitslag 3,6 mm
FastFix steunschijf Ø 125 mm
Aansluiting stofafzuiging Ø27 mm
Gewicht 1,9 kg


Technische gegevens 150mm
Opgenomen vermogen 720 W
Toerental Rotex combibaan 320-660 min-1
Toerental excenterbeweging 3300-6800 min-1
Schuuruitslag 5 mm
FastFix steunschijf Ø 150 mm
Aansluiting stofafzuiging Ø 27 mm
Gewicht 2,3 kg

Ik had nog nooit met een Rotex gepolijst, alleen geschuurd. Dan is het een bakbeest 8o

Ik heb een keer bij Bartr123 thuis met de Rotex gepolijst. In de geforceerde roterende stand alsmede in de excenterstand heeft de Rotex veel meer pit dan de DAP ondanks dat de Rotex een kleinere uitslag heeft.

Misschien kan Bartr123 zijn mening geven aangezien hij beide machines heeft/had?
 
Ik heb zelf de Delta van Rupes, de RR voor gewoon schilderwerk op hout
Van dat merk bestaat ook een "DAP" Klikje

Geen idee wat ie kost, maar wellicht aardig om naar te kijken.

Hans
 
nicknameless zei:
In de geforceerde roterende stand alsmede in de excenterstand heeft de Rotex veel meer pit dan de DAP ondanks dat de Rotex een kleinere uitslag heeft.

Weet jij toevallig de technische uitleg hoe het komt dat, hoewel de Rotex een kleinere uitslag heeft, het toch een heel effectieve polijstmachine is? Puur uit interesse, ik vraag me dat al een tijdje af.
Toen ik net mijn Rotex had (zonder enige machinale ervaring) op aanraden van enkele ervaren detailers, begon ik toch te twijfelen of ik wel de goede keuze had gemaakt. Ik las namelijk op internet dat de Rotex als nickname 'the beast' had. Toen kreeg ik het wel een beetje benauwd om hem op de wagen te gebruiken :D
 
Dat de Rotex de bijnaam "the beast" heeft, klopt als een bus. De machine is mechanisch zo sterk, hij blijft maar door beulen 8o

De Rotex is uitgevoerd met een zogenaamde MMC elektronica.
Dit houdt in dat de machine zijn toerental constant houdt.

Als je goed het bovenstaande filmpje bekijkt, zie de dat de persoon de steunschijf verwisseld bij +/- 1:27 minuut. De standaard zool met gaatjes wordt gewisseld door een steunzool zonder gaatjes. Reden hiervan is al eerder gegeven, de machine zuigt het produkt niet op dóór de pad ;)

Vergeet niet dat Festool een van de grootste op het gebied van automotive is.
 
Laatst bewerkt door een moderator: