Update tijd!
Helaas de afgelopen weken een aantal tegenslagen gehad. Was er op een gegeven moment wel een beetje klaar mee. Inmiddels is het meeste opgelost.
Het begon met de CanCoat applicatie die niet goed was gegaan. Veel high spots en de beading op de auto was helaas compleet verdwenen. Al het water lag na een regenbui compleet plat op de auto. Na een decon wash was de beading nog steeds niet terug en was de diepe wetlook glans verdwenen van de auto. Helaas helaas.
Vervolgens een weekje later op bezoek geweest bij mijn ouders en op de terugweg een verkeersdrempel geraakt in de straat. De drempel is zo erg ingezakt dat er een rand aan de bovenkant zit van de drempel. Door mijn bumperlip is de auto niet extreem laag maar wel genoeg om een stuk van de bumper af te breken. De drempel zit inmiddels vol met krassen van andere auto's die er ook overheen schrapen. Heb de gemeente al in kennis gesteld. Ze gaan de drempel vervangen. Ook heb ik een schadeclaim ingediend. Ze gaan de schade niet vergoeden van mijn lip omdat de drempel officieel nog voldoet aan de eisen.... Wat een onzin.
Ik ben gestopt en heb het stukje plastic uit de drempel getrokken. Dat weekend heb ik het stuk er in gelijmd en de breuk opgevuld met polyester plamuur. Vervolgens de lip opnieuw gespoten. Zie je helemaal niks meer van! Kan nu weer vrolijk over drempels schrapen haha.
Via de Clio club heb ik een RS interieur weten te kopen. Mijn oude interieur helemaal gestript en de nieuwe stoelen er in gezet. Natuurlijk moesten die eerst even behandeld worden met de Bissel. Wat een troep kwam er uit zeg. 4 van zulke kannen chocolademelk uit de stoelen getrokken.
Nieuwe interieur inmiddels in de auto gezet. De stoelen zitten een stuk steviger dan de oude stoelen. Dat is wel even wennen. En dat was juist het probleem. Na 3 weken gereden te hebben met de stoelen had ik zo een enorme rugpijn dat ik heb besloten de stoelen weer te demonteren. Ik kon door mijn lengte geen lekkere positie vinden in de stoelen waardoor de rugpijn kwam. Ook was de zitting erg smal voor lange ritten. Na een half uur rijden was ik er helemaal klaar mee. Heb de stoelen voor hetzelfde bedrag weer kunnen verkopen. Leuk experiment, maar wel jammer. Oude interieur zit inmiddels weer in de auto. Zit een stuk beter!
Enige tijd later besloot mijn Plastidip los te laten. Was gelijk een mooi moment om nieuwe accentkleuren te proberen. Heb besloten om de achterkant weer zwart te maken. De chromen strips in de deuren en aan de voorkant van de auto heb ik rood gemaakt met Plastidip. Deze combinatie zwart / rood ben ik echt verliefd op!
Vervolgens de sneeuwstorm des doods in Nederland. Kon het natuurlijk niet laten om daar even een mooi plaatje van te maken.
Heb de hele week naar mijn werk gereden. Dat was ook wel te zien aan de hoeveelheid pekel op de auto!. Ook omdat de coating zijn werk niet meer deed bleef serieus alles plakken haha.
Een aantal weken later brak echt mijn klomp. Ergens op de nacht van zaterdag op zondag is er iemand tegen mijn auto aan gefietst. Een hele dikke kras en een deuk in mijn achterdeur als gevolg. Op zo'n moment kan je echt janken. Niemand heeft wat gezien en met aangifte doen schiet ik ook niks op. Het is vooral vreemd omdat het tijdens de avondklok uren of heel vroeg in de ochtend is gebeurd.
Ik ben gelijk opzoek gegaan naar een achterdeur omdat de auto verder bijna helemaal schadevrij is. (op wat kleine plekjes na).
Aangezien de auto al wat ouder is ben ik opzoek gegaan naar een deur uit hetzelfde jaartal om zo de kans op een kleurmatch zo groot mogelijk te maken. Op anderhalf uur rijden van mij heb ik een complete deur gevonden. Die zelfde week de deur nog opgehaald.
Heb eerst de deur helemaal gewassen / gekleid en gepolijst zodat het de rest van de auto zo goed mogelijk zou matchen. Na een beetje priegelen de deur vervangen. Was binnen 20 minuten gebeurd. Een paar stappen achteruit gezet en...... De kleur klopt niet!..... Zucht. De "nieuwe" deur is veel roder dan de rest van de auto. Heb de voordeur van mijn auto toen maar gewassen gekleid en gepolijst om te kijken of hij beter zou matchen maar helaas is mijn auto gewoon meer verkleurd dan de nieuwe deur.
Behoorlijk irritant. Dan maar weer de oude deur er in en mocht gelukkig zonder gedoe deze deur weer terug brengen naar het bedrijf waar ik het had gekocht. Voor nu heb ik de ergste lakschade opgevuld met een lakstift waardoor het niet zo opvalt. Ik wil binnenkort de deur laten uitdeuken en daarna zelf aan de slag gaan met een lakstift, wetsanden en polijsten.
Omdat de auto nu was voorzien van een niet goed werkende coating heb ik besloten om de
Gyeon Syncro kit uit te proberen. De Mohs coating met CanCoat was mij zo goed bevallen dat ik deze nu wou gaan proberen. Aangezien de applicatie nogal wat tijd in beslag neemt heb ik er 2 weekenden voor uitgetrokken. Vorige week ben ik begonnen met het polijsten van de auto. Dit heb ik gedaan met
Gyeon Compound op de rode pad. De auto had niet veel diepe krassen maar wou er wel zeker van zijn dat de oude coating compleet weg zou zijn. Ben daar de hele zaterdag mee bezig geweest.
Afgelopen weekend heb ik de auto weer compleet gewassen met een flinke scheut afwasmiddel zodat de auto goed ontvet zou zijn voor het polijsten.
Na het drogen de lak helemaal gepolijst met
Gyeon Polish op de blauwe pad. De auto zag er fantastisch uit. Daarna de auto 3x ontvet met
Gyeon Prep. 2 super natte rondes en 1 lichte ronde. Aangezien ik lekker vroeg was begonnen zaterdag heb ik 2 lagen Mohs kunnen aanbrengen. Was daar dik 3 uur mee bezig. Ik wou absoluut geen high spots haha. Na 4 uur de hele auto voorzien van 1 laagje Skin. En wouw.... wouw wouw.... Wat is dat spul magisch zeg. Ik als hobby detailer kan daar zo ontzettend vrolijk van worden. Wat is dat spul enorm glad zeg! Super makkelijk aan te brengen en nog makkelijker om te levellen. Echt een genot. Vervolgens heeft de auto 24 uur lang in de verwarmde garage gestaan om te drogen.
De volgende dag was de auto nóg gladder geworden en de glans.... wouw.. Ik heb er serieus geen woorden voor.
Zo staat de auto er nu bij.
Plastic delen onder de kap allemaal voorzien van een laagje
Gyeon Trim.
Ben voor nu ontzettend blij. Door alle tegenslagen is het wel eens lastig om nog alle tijd en energie in de auto te steken als steeds dingen niet gaan zoals ik wil dat het gaat. Heb nu mijn plezier in de auto weer helemaal terug gevonden. Zoals gezegd ga ik nog wel wat doen aan de deuk in de achterdeur. Daarna vind ik het goed geweest met de Mods op de auto en gaat het nu een kwestie worden van goed bijhouden.
Inmiddels kruipt de auto langzaam naar de 225.000km. Rond de 300.000 komt de distributieriem er weer aan en waarschijnlijk een aantal andere grote onderhoud zaken.
Voor nu is het plan om volgend jaar rond deze tijd langzaam te gaan kijken naar een nieuwe auto. Ben nu aan het kijken naar Ford Fiesta mk7.5, Seat Leon & Opel Astra K. Maar daar heb ik nog tijd zat voor om over na te denken haha!
Tot de volgende update!