• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Coating bedrijfswagens aanbrengen zonder ervaring, doen ?

Als je niet onder wil doen voor detail bedrijven die bv 1400 euro vragen. Welk product zou jij dan kiezen ?

Vraagje, ben je eigenlijk al eens langs geweest om te kijken bij dit soort bedrijven? Anders wil ik je adviseren dat eens een keer te doen. Dat is ontzettend leerzaam. Een kijkje in de keuken nemen helpt enorm om een beeld te krijgen bij het detailerschap. En... Dan begrijp je waarschijnlijk de prijzen ook wat beter. Aansprakelijkheidsverzekeringen, productkosten, liciënties, huur van een pand, apparaatonderhoud, ontwikkelingskosten, verzekering voor opslag, bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen, werknemersverzekeringen... Reken maar gauw op een gemiddeld uurloon van €65 euro per uur.

Hobbymatig kan het zeker voor minder. Zo is mijn uurloon gemiddeld niet hoger als €20, omdat ik nog niet veel kennis heb, geen vaste kosten heb als huur van een pand of verzekering en, boven al, hobbymatig werk (dus zonder factuur of kvk). Ik noem het ook geen werk. Zo nu en dan doe ik een autootje voor kennissen of vrienden van klanten, en daar vraag ik een klein bedrag voor. Een deel steek ik in producten, een deel steek ik in ontwikkeling en een deel steek ik in een lekkere boterham. Ik doe dit NAAST mijn fulltime baan, want als ik er echt geld uit wil halen moet ik verzekeringen afsluiten, een pand huren... Leidend tot €65 per uur, dus.

Wil je professioneel resultaat leveren met de beste producten waarmee je niet onder doet aan de kwaliteit van bedrijven die hier €1400 euro voor vragen? Solliciteer dan gewoon bij dit soort bedrijven... Dan leer je super veel over de producten, de werkwijze en de kosten zonder hier de negatieve lasten van te dragen. Of begin voor jezelf, en neem iets minder grote stappen. Denk hierbij aan een behandeling als wassen, tweestaps polijsten en verzegelen met een mooie wax bij een Opel Corsa uit 1999 voor €150 in plaats van het aanbrengen van High End Coatings bij 4 dure bedrijfswagens.
 
Dankjewel, weer een richtlijn voor het zoeken naar producten. Beantwoord dus ook behoorlijk goed mijn vraag. THX!

Geen "beste" oké, maar er wel verschil in kwaliteit, duurzaamheid en resultaat toch? Misschien het foute woord maar een 'professioneel' resultaat met een lange effectieve werking/bescherming is toch wat je wil leveren in deze situatie, en het mag wat meer kosten als dit deze dingen bevorderd. Als je niet onder wil doen voor detail bedrijven die bv 1400 euro vragen. Welk product zou jij dan kiezen ?

Detailers die zo'n prijs vragen, die zullen wel een goede coating aanbrengen. 'Goed' zou in mijn boekje dan betekenen dat het minstens wat hardheid toevoegt en mechanisch wel wat kan hebben, gecombineerd met een goede standtijd en hydrofobische eigenschappen.
Dit uiteraard na meerstaps polijstwerk.

Aangezien ik niet weet wat er allemaal gebeurd voor dat bedrag, kan ik er weinig over zeggen. Maar mijn logica zou zijn dat als er veeeel tijd in het polijsten wordt gestoken, wat de prijs kan verklaren, dan zal er geen simpele bescherming worden gebruikt.

Als ik dan iets moest kiezen, dan zou ik denken aan Gyeon - Mohs + toplaag. (Syncro) Maar als de lak minder gevoelig/zacht is, zou iets als One ook moeten voldoen.


Over fouten gesproken, worstcasescenario. De coating hecht niet goed/en de verdeling is niet helemaal goed gelukt... Dan is dit toch gewoon te herstellen? Een specifieke oplosser of flink polijsten en opnieuw beginnen toch? Of wat zijn de risico's in deze situatie nu eigenlijk echt?
Rondje polijsten is vaak voldoende, inderdaad.

Echter is mijn ervaring dat je niet altijd meteen ziet waar iets niet helemaal goed is gegaan. Soms zie je tijden later pas dat er op een bepaald paneel minder hydrofobische werking is en dus de coating toch niet lekker gepakt heeft.


+1 voor bovenstaande; Was het allemaal maar zo makkelijk. Dan was iedereen aan het beunen geslagen. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Dutch Vertigo
Vraagje, ben je eigenlijk al eens langs geweest om te kijken bij dit soort bedrijven? Anders wil ik je adviseren dat eens een keer te doen. Dat is ontzettend leerzaam. Een kijkje in de keuken nemen helpt enorm om een beeld te krijgen bij het detailerschap. En... Dan begrijp je waarschijnlijk de prijzen ook wat beter. Aansprakelijkheidsverzekeringen, productkosten, liciënties, huur van een pand, apparaatonderhoud, ontwikkelingskosten, verzekering voor opslag, bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen, werknemersverzekeringen... Reken maar gauw op een gemiddeld uurloon van €65 euro per uur.

Hobbymatig kan het zeker voor minder. Zo is mijn uurloon gemiddeld niet hoger als €20, omdat ik nog niet veel kennis heb, geen vaste kosten heb als huur van een pand of verzekering en, boven al, hobbymatig werk (dus zonder factuur of kvk). Ik noem het ook geen werk. Zo nu en dan doe ik een autootje voor kennissen of vrienden van klanten, en daar vraag ik een klein bedrag voor. Een deel steek ik in producten, een deel steek ik in ontwikkeling en een deel steek ik in een lekkere boterham. Ik doe dit NAAST mijn fulltime baan, want als ik er echt geld uit wil halen moet ik verzekeringen afsluiten, een pand huren... Leidend tot €65 per uur, dus.

Wil je professioneel resultaat leveren met de beste producten waarmee je niet onder doet aan de kwaliteit van bedrijven die hier €1400 euro voor vragen? Solliciteer dan gewoon bij dit soort bedrijven... Dan leer je super veel over de producten, de werkwijze en de kosten zonder hier de negatieve lasten van te dragen. Of begin voor jezelf, en neem iets minder grote stappen. Denk hierbij aan een behandeling als wassen, tweestaps polijsten en verzegelen met een mooie wax bij een Opel Corsa uit 1999 voor €150 in plaats van het aanbrengen van High End Coatings bij 4 dure bedrijfswagens.

Duidelijke taal. Dankje!:cool:

Ik wil er niet mijn werk van maken, en heb momenteel een goede baan die ga ik er niet voor opgeven. Denk als je elke dag auto's aan het poetsen bent het redelijk snel gaat vervelen. Als hobby is het leuk voor je eigen auto/motor en die van vrienden/bekenden want het geeft veel voldoening en is een leuk proces.
Wel heb ik er aan gedacht om eens te informeren of ik niet een aantal dagen gratis mee mag draaien bij een detail shop hier in de buurt. Leer je denk ik sneller en meer dan clinics.
Het zou fantastisch zijn als ik inderdaad een potje had om deze hobby gedeeltelijk te onderhouden.
Natuurlijk denk ik wel het zou leuk zijn om er een centje op te verdienen, maar als dit mijn motivatie was zou ik nu per direct stoppen.
Ik vind detailen gewoon een interessant leuk onderwerp, en wil het zo goed mogelijk begrijpen/leren.
Het hele geld verdienen met deze hobby is echt puur een bijzaak, maar wel een uitstekend excuse om er meer geld in te pompen.
Jullie kennen het vast wel, hoe dieper je je verdiept in het detailen hoe meer onzin je wilt kopen :p. Clinics die wat specifieke producten promoten moet ik misschien voorlopig even vermijdeno_O . Verlanglijstje is al behoorlijk opgelopen, en heb binnen een maand al 1000 euro aan detailing spullen uitgegeven en sta op het punt er nog een polijst machine bij te kopen:innocent: Als mijn vriendin hier bewust van was ging ze gelijk winkeleno_O

Dit topic is goed beantwoord! :cool:
Bedankt voor jullie reacties, door jullie meningen en advies ga ik voorlopig nog even niet met coatings aan de slag. Ik had deze "klant" (vriend van me moeder) graag geholpen, bied hem een eenvoudigere verzegeling optie aan, en zeg dat coatings waarschijnlijk wel mogelijk worden in de toekomst.
Duidelijk is (weer) dat ik te snel teveel wil proberen, back 2 the basics. Ik zal voorlopig geen domme vragen meer stellen;) Heb wel nog een paar onbeantwoorde vragen, maar hierover meer in een andere topic.
 
Ik zie het niet als domme vragen hoor, enkel wat haastig qua doel, da's alles.
Soms moet je met duidelijke woorden iets buiten proporties duwen voordat het kwartje valt, overkomt mij ook vaak genoeg.
Blijf gewoon vragen stellen maar lees ook eerst goed dit (en andere) forum door.
 
  • Leuk
Reactions: Dutch Vertigo
Voor opgesteld, ik heb geen enkele ervaring in coatings.

Alles lezend, snap ik je dat je deze persoon, bedrijf graag aan je bind.

Mijn eerste gedachte, waarom perse een coating? Wil deze uitvaartverzorger dat echt heel graag, of een hardnekkige gedachte door (foute) voorlichting.

Waarom doe je geen (kleine) ervaring op in polijsten op eigen auto of sloopdeel.

Dan polijst je de auto's. Je geeft aan dat hij al 1400 uitgeeft voor een detail. Dus correctie van de lakis niet te verwachten. Wellicht polijsten voor strippen coating, als dit lukt geen ervaring. Wat geluk hebt rondje met finale voor afwerking. Desnoods een glaze dr op en dan een wax erop met extreme standtijd al een Collinite 476S.

Bied het aan voor weinig, was de auto een keer tussendoor met een booster erachter aan. Later in het jaar ff opnieuw in de collinite. Desnoods ff strippen met finale. Ben je ook 1 jaar verder. Je praat ook over meerdere auto's

Uit zijn rouw auto's dus weinig te leiden in vergelijk met daily auto.

Je hebt een mooie (en eervolle/dankbare) opdrachtgever, ook voor je cv. Ervaring opdoen. Meerdere auto's dus ook wat vastigheid met je detail werk ;)

Lijkt mij een haalbaar idee.

Diverse forum goeroe's hebben ervaring in coatings en de waxen. Dus zeg het vooral als ik het fout zie.

Gr Martijn
 
  • Leuk
Reactions: Dutch Vertigo
......
Dan polijst je de auto's. Je geeft aan dat hij al 1400 uitgeeft voor een detail. Dus correctie van de lakis niet te verwachten.....

Daar zou ik toch niet zomaar van uit durven gaan. Ik heb al eens een auto gezien die voor 1500 euro gepolijst was en een dubbellaagscoating had gekregen. Sommige delen zoals de skirts zagen er zo slecht uit, dat een andere detailer op de meeting zich geroepen voelde om dit ter plekke enigzins te corrigeren voor zover mogelijk. Krassen op een zwarte auto met een meerlaagse SiO2 coating, kun je verder niet corrigeren zonder alles er af te polijsten.

@Dutch Vertigo Welke kleur hebben die auto's van de begrafenisondernemer? Ik zie ze namelijk zeker zo vaak in donkergrijze of zilverkleurige auto's rijden als in zwarte en soms ook nog een witte. Begrafenisondernemers rijden al lang niet meer allemaal met zwarte auto's.
 
  • Leuk
Reactions: Dutch Vertigo
@Quantoxx Ik praat niet over hobby matig werk, maar je moet ergens beginnen. Beginnen met coating word waarschijnlijk geen succes, zoals ik heb gelezen. Ergens beginnen heb ik ook gedaan, 16 jaar terug ;) stil going

Een potentieel leuke klant al binden, een basis waaruit je verder kan uitbouwen en groeien.

Vaak genoeg gelezen op het forum, ook van Dibbuz, dat het niet is bewezen dat een glaze negatief werkt voor de standtijd van een wax. Glaze was meer bedoeld voor eventueel verdoezelen van kleine (beginners) foutjes.

Er word aangegeven vriend van mijn moeder. Dus is het contact makkelijker en wellicht speelt er iets belangrijks: de gun factor van het werk. Wellicht is die coating aan gepraat, net als het beruchte waxoyl verhaal. Word de gemiddelde autoliefhebber bij de dealer ook verkocht. Keuze voor coating is niet duidelijk.

En ja rouw auto's rijden vaak, maar veelal rustig met na bestaanden tegenliggers hier op platteland tonen nog respect hiervoor, dus passen snelheid aan of staan stil. Zijn andere kilometees dan 130 km uur tussen bumperklevers met 20000 km per jaar.

Dus kort: ik benader het zeker niet vanuit een hobby oogpunt.

Coating te hoog gegrepen en ts wil graag wat opbouwen. Dus ik probeer het geschetste te omdenken. Er ligt een potentiële leuke basis!!!

Nogmaals ik heb geen ervaring in coatings e zie mij zelf echt niet als topper.
 
  • Leuk
Reactions: Dutch Vertigo
@Cordoba vaak is het inderdaad om te huilen. Echter geeft ts aan dat deze ondernemer zijn auto's erg goed onderhoud. Ts gaf elders (Als ik het hoofd goed heb) aan ook ervaring te hebben als spuiter ed dus ga ik er gemakshalve van uit dat er enig inzicht is op dat gebied.

Vandaar die uitspraak ;)
 
  • Leuk
Reactions: Dutch Vertigo
@Tijntje - Ik had het ook over de TS. ;) Die wil hobbymatig aan de gang.

Geen ervaring hebben, goed (betaald) werk willen leveren en dan meteen een vermoedelijk kieskeurige "klant" met meer werk... Dat is misschien een leuk perspectief, maar eerst gewoon eens een lading details doen en jezelf gestaag te trainen, dat lijkt mij prioriteit. ;)

Ik ben zelf begonnen met detailen na een periode bij poetsbedrijven te hebben gezien hoe het niet moet. Vervolgens met een Dappie veel details gedaan tot ik scheel zag, de nodige fouten gemaakt en rare fratsen tegengekomen.


De kennis met bedrijfswagens zou inderdaad een mooi lijntje zijn voor de toekomst. Misschien zelfs op korte termijn al, als de kennis misschien ook met minder heftige behandelingen tevreden kan zijn.
Ik heb zelf het wagenpark van o.a. een evenementenbedrijf onderhouden en ik heb toen hun kennis van onderhoud opgetild, maar bij het wagenpark van een promotiebedrijf juist naar beneden geschroefd. (Auto's werden met "dure producten" onderhouden door een bedrijf dat hun auto's ophaalde om tweemaandelijks te detailen)


Als ik hier op het forum mensen hoor over spuiters + rotary's, dan is dat veelal gevolgd door gevloek. :p
Trouwens... @Dutch Vertigo - Had je al overwogen om een excenter erbij te nemen, naast de andere machines?
 
Daar zou ik toch niet zomaar van uit durven gaan. Ik heb al eens een auto gezien die voor 1500 euro gepolijst was en een dubbellaagscoating had gekregen. Sommige delen zoals de skirts zagen er zo slecht uit, dat een andere detailer op de meeting zich geroepen voelde om dit ter plekke enigzins te corrigeren voor zover mogelijk. Krassen op een zwarte auto met een meerlaagse SiO2 coating, kun je verder niet corrigeren zonder alles er af te polijsten.

@Dutch Vertigo Welke kleur hebben die auto's van de begrafenisondernemer? Ik zie ze namelijk zeker zo vaak in donkergrijze of zilverkleurige auto's rijden als in zwarte en soms ook nog een witte. Begrafenisondernemers rijden al lang niet meer allemaal met zwarte auto's.

Zwart en donkergrijs

@Tijntje - Ik had het ook over de TS. ;) Die wil hobbymatig aan de gang.

Geen ervaring hebben, goed (betaald) werk willen leveren en dan meteen een vermoedelijk kieskeurige "klant" met meer werk... Dat is misschien een leuk perspectief, maar eerst gewoon eens een lading details doen en jezelf gestaag te trainen, dat lijkt mij prioriteit. ;)

Ik ben zelf begonnen met detailen na een periode bij poetsbedrijven te hebben gezien hoe het niet moet. Vervolgens met een Dappie veel details gedaan tot ik scheel zag, de nodige fouten gemaakt en rare fratsen tegengekomen.


De kennis met bedrijfswagens zou inderdaad een mooi lijntje zijn voor de toekomst. Misschien zelfs op korte termijn al, als de kennis misschien ook met minder heftige behandelingen tevreden kan zijn.
Ik heb zelf het wagenpark van o.a. een evenementenbedrijf onderhouden en ik heb toen hun kennis van onderhoud opgetild, maar bij het wagenpark van een promotiebedrijf juist naar beneden geschroefd. (Auto's werden met "dure producten" onderhouden door een bedrijf dat hun auto's ophaalde om tweemaandelijks te detailen)


Als ik hier op het forum mensen hoor over spuiters + rotary's, dan is dat veelal gevolgd door gevloek. :p
Trouwens... @Dutch Vertigo - Had je al overwogen om een excenter erbij te nemen, naast de andere machines?

Ja wil er een bestellen, maar ben nog aan het twijfelen tussen verschillende modellen en merken. Loont het zich een duurder model te pakken ?
Wil ook een ander polijstmiddelen set samenstellen om naast 3M te gebruiken.
 
Naja, als je met de rotary's wilt corrigeren, kan je met een excenter zoals een DAP finishen. ;)

Een Rupes 15 of 21 heeft meer cut in huis, maar daar heb jij je rotary's al voor.


Heb alles afgezocht, twijfel tussen deze 4:
1584086934621.png


Dap 500 minder geschikt/toepasbaar waardoor ik me rotarys zal moeten gebruiken, maar wel tegen een erg leuke prijs. Maar duel action heeft toch wel wat handige voordelen dus misschien toch de betere keuze. Weet niet hoe goed dap is, Rubes zit je volgens mij wel goed mee? Pff alleen toch weer een smak geld: unamused:

Nachtje over slapen denk ik of kunnen jullie me overtuigen ?
 
De LHR15 MkIII kan ik niet vinden voor zo'n lage prijs, tenzij je een MkII bedoeld.

Een DAP is een prima machine, Rupes is simpelweg een segment hoger. Als je dan voor een DAP kiest, dan zou ik de DAP900 kiezen vanwege zijn hogere vermogen en betere ergonomie. Ook een belangrijk puntje: Op de DAP kan je een kleinere backingplate zetten.

Weetje... Ga die eerste details doen. Bekijk wat je nodig hebt. Misschien finish je als een baas met de rotary's en wil je helemaal geen D/A :p Misschien wil je een DAP + BF15 + BF21 + Mini + Ibrido + WhatNot.
 
  • Leuk
Reactions: Dutch Vertigo
De LHR15 MkIII kan ik niet vinden voor zo'n lage prijs, tenzij je een MkII bedoeld.

Een DAP is een prima machine, Rupes is simpelweg een segment hoger. Als je dan voor een DAP kiest, dan zou ik de DAP900 kiezen vanwege zijn hogere vermogen en betere ergonomie. Ook een belangrijk puntje: Op de DAP kan je een kleinere backingplate zetten.

Weetje... Ga die eerste details doen. Bekijk wat je nodig hebt. Misschien finish je als een baas met de rotary's en wil je helemaal geen D/A :p Misschien wil je een DAP + BF15 + BF21 + Mini + Ibrido + WhatNot.

Weet hoe mijn rotary's werken, heb ze vaker gebruikt, en wil graag een duel action proberen. Vooral op andermans auto's lijkt me dat slimmer. Ook zou het resultaat wat beter moeten zijn.

Die MKIII gevonden voor de prijs op nonpaints.com [EDIT] NVM is zonder btw.
 
Laatst bewerkt: