Als je niet onder wil doen voor detail bedrijven die bv 1400 euro vragen. Welk product zou jij dan kiezen ?
Vraagje, ben je eigenlijk al eens langs geweest om te kijken bij dit soort bedrijven? Anders wil ik je adviseren dat eens een keer te doen. Dat is ontzettend leerzaam. Een kijkje in de keuken nemen helpt enorm om een beeld te krijgen bij het detailerschap. En... Dan begrijp je waarschijnlijk de prijzen ook wat beter. Aansprakelijkheidsverzekeringen, productkosten, liciënties, huur van een pand, apparaatonderhoud, ontwikkelingskosten, verzekering voor opslag, bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen, werknemersverzekeringen... Reken maar gauw op een gemiddeld uurloon van €65 euro per uur.
Hobbymatig kan het zeker voor minder. Zo is mijn uurloon gemiddeld niet hoger als €20, omdat ik nog niet veel kennis heb, geen vaste kosten heb als huur van een pand of verzekering en, boven al, hobbymatig werk (dus zonder factuur of kvk). Ik noem het ook geen werk. Zo nu en dan doe ik een autootje voor kennissen of vrienden van klanten, en daar vraag ik een klein bedrag voor. Een deel steek ik in producten, een deel steek ik in ontwikkeling en een deel steek ik in een lekkere boterham. Ik doe dit NAAST mijn fulltime baan, want als ik er echt geld uit wil halen moet ik verzekeringen afsluiten, een pand huren... Leidend tot €65 per uur, dus.
Wil je professioneel resultaat leveren met de beste producten waarmee je niet onder doet aan de kwaliteit van bedrijven die hier €1400 euro voor vragen? Solliciteer dan gewoon bij dit soort bedrijven... Dan leer je super veel over de producten, de werkwijze en de kosten zonder hier de negatieve lasten van te dragen. Of begin voor jezelf, en neem iets minder grote stappen. Denk hierbij aan een behandeling als wassen, tweestaps polijsten en verzegelen met een mooie wax bij een Opel Corsa uit 1999 voor €150 in plaats van het aanbrengen van High End Coatings bij 4 dure bedrijfswagens.