• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Collectie of project? De bouw van een "detailing garage"

naudster

Detailing rookie
14 jun 2012
53
0
31
Hoi,
Ik heb me ooit al eens voorgesteld, maar ben niet extreem actief hier op het forum. Korte introductie:

Ik ben Arnaud, kom uit Beneden Leeuwen, en wil mijn hobby voornamelijk uitbreiden.
Na een aantal jaar geleden te zijn gestart als hobby poetser, kan ik zeggen dat ik sinds die tijd een ruime ervaring heb opgedaan.
Mijn collectie heb ik hier nog nooit gepost, maar dat volgt hier wel een keer als we wat verder zijn gevorderd met de verbouwing. Momenteel ligt het grootste deel opgeborgen.

Afijn, hier thuis hebben we een ruime loods waar ik op mijn gemak kan detailen. Verlichting is redelijk, dus meestal worden er een aantal bouwlampen en TL-bakken bij gezet om goed te kunnen zien. In dezelfde ruimte staat ook een zaagtafel en dergelijke. Leuke hobby ruimte, maar voor detailen is echt praktisch toch anders. Wordt er gezagen of geslepen, zit alles onder het stof ondanks de afzuiging. Daarnaast wel lekker ruim en hoog.

Foto bij het verhaaltje, dit is ongeveer 1/5 van de oppervlakte.
euhkr9.jpg



Daarnaast hebben we nog een kleinere ruimte, die voornamelijk voor opslag werd gebruikt.
Werd, ja. Inmiddels is het voorste deel daarvan uitgeruimd, en gaat dienst doen als mijn eigen detailing garage!

Overzichtsfoto:
23igytd.jpg


Er werd een plattegrond getekend, om het niet één grote ruimte te laten worden.
We willen een deel voor opslag behouden, dus halverwege komt nog een garagedeur. Daar zal de aanhanger komen te staan, en een hele berg met spul waar we jaren over gedaan hebben om bij elkaar te verzamelen.

Plattegrond:
r7r5eo.jpg


Het idee was eerst om openslaande deuren te gebruiken. Dit is inmiddels bijgesteld naar een kantel garagedeur, die ik toevallig voor weinig van iemand over kon nemen. Constructief ook een stuk eenvoudiger te realiseren, houten deuren van deze grootte worden al snel heel erg zwaar. Op termijn is het plan er om de raampartij te vervangen door een loopdeur + raam. Ook zal er een toilet moeten komen. In de nis, rechts voor de 2e garagedeur komt in ieder geval een keukenblok met spoelbak.

De eerste wanden zijn gezet:
2enx1sp.jpg

Tegen deze oranje wand zal een kastenwand komen, bijna over de volledige breedte voor productendisplay.

Schuifpui is opgehaald ter afsluiting van de detail ruimte met de showroom / kantoor / mancave.
Aluminium kozijn met dubbel glas, wellicht eventjes opschuren en voorzien van een nieuw laagje lak.
veosg5.jpg


De 2 putjes in de vloer waren ooit dicht gestort met beton, nu weer open gehakt voor waterafvoer.
Ook een leiding in de vloer geslepen. Enorm karwei in een gevlinderde betonvloer maar het moet toch gebeuren.
Conclusie: Een eventuele schaarbrug zal niet in de vloer geslepen worden haha.

Het meeste werk wordt in de avonduren gedaan, en voor het meeste is het 't makkelijkst als je met zijn tweeën bent.
Gisteravond hebben we het frame gezet en de garagedeur erin gehangen. Het leek ons niet handig om altijd door de kanteldeur te moeten om bijvoorbeeld iets te pakken, dus toch nog even een deurkozijn op maat gemaakt en ernaast gezet zodat je niet altijd door de kanteldeur hoeft.
Nu begint het ergens op te lijken :)

21o0e9g.jpg

Eventjes snel een vlag neer gehangen.

De kanteldeur is bewust een stuk hoger geplaatst zodat ook iets hogere objecten nog naar achter kunnen. Aan de onderkant van de deur zal een rubberen flap oid komen om dit af te sluiten.

Ben nog aan het uitzoeken welke verlichting er in moet komen en waar precies. Op het moment hangen er dubbele TL armaturen in de volledige ruimte met daylight lampen maar dit is niet voldoende. Ik heb nog wel een heel aantal vierkante TL-armaturen, waarvan mijn idee was om deze onder 45gr tegen de muren/plafond te hangen, 5 of 6 per zijde.

Opmerkingen of vragen?
Ik hoor het graag.
 
  • Leuk
Reactions: Svenn21
Wat een super ruimte om lekker aan de slag te kunnen! lekker je eigen ruimte, super mooi voor elkaar zeg! ben benieuwd hoe het word! Succes met de verdere bouwwerkzaamheden!:)