• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Compounding en finale achter elkaar?

Rytec

Detailing addict
5 feb 2021
78
60
Is het beter om eerst de hele wagen met compound te behandelen en dan pas de finale of kun je dat na de motorkap gedaan te hebben meteen doen? Het waxen zou ik pas doen als alles gedaan is wznt je ziet toch wat polish droge stofdeeltjes telkens als je bezig bent.
 
Dat is helemaal wat je zelf prettig vindt. Als je de auto in één keer kan doen dan is het wellicht fijner om met dezelfde stap door rond de auto te gaan. Als je het in delen moet doen, werk je dat paneel eerst af. Ik doe het langs de kant van de weg, paneel voor paneel. Had ik een garag, dan had ik stap voor stap heel de auto rond gegaan.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Rytec
Ik ben nu bezig en zal dan de hele wagen eerst met compound behandelen maar het is wel zoeken met welke pad je nu het beste werkt, ik kan de spots moeilijk onderscheiden van elkaar. Het kunststof best niet met compound doen zeker maar met mezzo? En heb de motorkap eerst met de paarse gedaan en het dak nu met de gele maar toch hou je die langwerpige fijne krasjes, de swirls zijn weg maar had ik eigenlijk vooraf niet echt omdat ik hem vorig jaar al machinaal gedaan had. Hopelijk zullen de hologrammen nu ook verdwijnen.
De BMW touring 3 heeft aan de zijkanten veel reliëf vlakken, beter de kleinere 4” pads gebruiken zeker?
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je juist met kunststof? Als je de zwarte trim bedoeld die mag je zelfs niet polijsten. Dit laat een witte waas achter als er iets van polish opkomt
 
  • Leuk
Reactions: Rytec
Ik bedoel de bumpers die in het zelfde kleur zijn. De zwarte stukken heb ik afgeplakt alsook het chroom. Zou je het chroom ook machinaal kunnen polijsten?
 
Oh die mag je gewoon mee compounden hoor ;). Alleen als je met een rotary werkt oppassen aan de overgang en sowieso zachter werken daar. Kunststof verwerkt de warmte anders als metaal maar met een da kun je eigenlik weinig verkeerd doen op lak. Zolang je niet te zwaar gaat
 
  • Leuk
Reactions: Rytec
Ook met een da zou ik daarbij wat meer opletten, omdat je ook daarmee wat warmte ontwikkeld. Tevens zou ik tussen compound en finale altijd nog een tussenstap doen, (tenzij je een 2-staps compound gebruikt, zoals menzerna 400).
 
  • Leuk
Reactions: Rytec
Bedoel je een tussenstap enkel op de bumpers?
morgen moet ik de bumpers nog verder behandelen na de compound.
De rest heb ik in twee stappen gedaan, veloce compound en daarna de finale polish. Ik neem aan dat je voor een volgende keer niet altijd die compound weer moet gebruiken anders hou je geen clearcoat meer over? Zou je het dan niet gewoon met Mezzo of meteen Finale kunnen bijwerken en dan een wax erop?

morgen dus nog de bumpers, spiegels, bovenste deurstijlen afwerken met Finale op de 4” en dan volledig waxen nadat ik de wagen volledig ontvet heb met Gyeon Prep om de overtollige polishresten te verwijderen.

die Monello Finale geeft toch een mooie diepglans vind ik.
F3F27AAA-2672-4878-937B-78CEFB18AD6A.jpeg

56EC7B0A-8227-4A32-903A-25144E0781B4.jpeg

D77476FD-BBCF-4816-99A6-61BC0BE2D557.jpeg

DC0201E1-2141-4C69-869E-C7C1735E9439.jpeg
 
Ik ben nu bezig en zal dan de hele wagen eerst met compound behandelen maar het is wel zoeken met welke pad je nu het beste werkt, ik kan de spots moeilijk onderscheiden van elkaar. Het kunststof best niet met compound doen zeker maar met mezzo? En heb de motorkap eerst met de paarse gedaan en het dak nu met de gele maar toch hou je die langwerpige fijne krasjes, de swirls zijn weg maar had ik eigenlijk vooraf niet echt omdat ik hem vorig jaar al machinaal gedaan had. Hopelijk zullen de hologrammen nu ook verdwijnen.
De BMW touring 3 heeft aan de zijkanten veel reliëf vlakken, beter de kleinere 4” pads gebruiken zeker?
Die langwerpige krasjes zijn vaak het lastigste ,als het er veel zijn op het te bewerken paneel pak ik een 5’5” of 6,5” pad maar bij een enkele pak ik een 3,5” pad.
Na Veloce zou ik zelf eerst Mezzo doen voordat je met finale verder gaat.
De zijpanelen moeten op zich met een 5’5” pad lukken denk ik hoor.
Ik zou als je klaar was gewoon de auto nog een keer wassen met heet water en shampoo en daarna ontvetten.
 
  • Leuk
Reactions: Rytec
Wassen met heet water en shampoo ben je al een hoop stof en polijstolien kwijt en daarna ontvetten met bv prep kijk het is geen must want je gaat waxen maar zo doe ik het.
Kan maar schoon zijn denk ik dan.
 
  • Leuk
Reactions: Rytec
Na de compound zou ik inderdaad eerst mezzo doen, en dan pas finale. Uiteraard hoef je niet altijd een compound te gebruiken, soms kan alleeen finale of mezzo + finale voldoende zijn. Daarvoor maak je altijd een test spot.
 
  • Leuk
Reactions: Rytec
De mate van defecten heeft weinig te maken met de gradatie van het polijstmiddel. Als je een harde lak hebt met "alleen maar" lichte swirls, heb je alsnog een de power nodig van een grove combi om lak weg te kunnen slijpen. ;)

Je KAN van Veloce - Geel meteen naar Finale - Wit, mits je de Veloce goed doorwerkt én de lak het toelaat. (Niet elke lak laat zich voldoende corrigeren/finishen) Daarbij kan je natuurlijk na Veloce al tevreden zijn met je resultaat, dat is geheel aan jezelf.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: kawazxr en Rytec
@Quantoxx ik dacht ook dat een 2-staps mogelijk zou zijn. Ik had er gisteren reeds de finale opgezet, heeft nu geen zin meer om de Mezzo erop te doen en dan weer finale.
Ik kan dan in de zomer gewoon een keer beginnen met Mezzo en dan Finale.
Voor die lange krassen heb ik de paarse Scholl voorzichtig gebruikt want je voelt dat die behoorlijk bijt.
Op de bumpers kan ik straks wel nog eerst Mezzo toepassen en dan Finale. Die staan nog in de Veloce
 
Na de compound zou ik inderdaad eerst mezzo doen, en dan pas finale. Uiteraard hoef je niet altijd een compound te gebruiken, soms kan alleeen finale of mezzo + finale voldoende zijn. Daarvoor maak je altijd een test spot.
Een Finale met witte pad heeft toch geen cutting factor? Is toch enkel om hem een mooie diepglans te geven of doet de pad toch nog iets aan de swirls?
 
Ligt ook aan wat voor soort lak, harde of zachte lak.
Wit met finale , is op zachte lakken prima om swirls weg te halen.
Dus dan heeft de pad wel degelijk cutting.
Wil je minder tot nagenoeg een pad met geen cutting, neem dan een zwarte pad.
 
Lekker bezig! :D

Nog wat aanvullende info;Ik had er gisteren reeds de finale opgezet, heeft nu geen zin meer om de Mezzo erop te doen en dan weer finale.Ik kan dan in de zomer gewoon een keer beginnen met Mezzo en dan Finale.
Voor die lange krassen heb ik de paarse Scholl voorzichtig gebruikt want je voelt dat die behoorlijk bijt.
Op de bumpers kan ik straks wel nog eerst Mezzo toepassen en dan Finale. Die staan nog in de Veloce.
Ik krijg het idee dat je denkt dat alleen het ''aanbrengen'' van een polijstmiddel voor een werking zorgt. ;)

Ik wilde een uitleg geven, maar bedacht mij dat ik dit al eerder getyped had ergens. Ik heb < hier > een link naar het betreffende bericht voor je om een idee te krijgen van het polijsten / gradaties / afbrekende korrels / etc.

Een Finale met witte pad heeft toch geen cutting factor? Is toch enkel om hem een mooie diepglans te geven of doet de pad toch nog iets aan de swirls?
Hoe denk je dat hoogglans ontstaat? :p Je slijpt de blanke lak dusdanig fijn op dat er geen 'schuurkrassen' meer zijn van vorige gradaties (welke krassen en oxidatie verwijderd hebben) en het licht dat op de lak valt weer onverstoord terugkaatst.
 
  • Leuk
Reactions: Rytec