• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Diepe kras uitschuren + polijsten

AndyVR

Detailing guru
11 jul 2020
1.825
158
Peer
Hey iedereen,

Onder het sub-stukje "collecties" had ik recent mijn nieuwe aanwinst(en) neergeschreven, hierbij had ik ook al aangegeven dit weekend de LH19E van Rupes te willen testen gezien ik bij enkele diepere krassen was uitgekomen op mijn voertuig.

Hierbij alvast een paar foto's, ik heb ook een stukje gefilmd, dit heb ik op youtube geplaatst gezien het toch een goede 20 minuten duurt en ik niet zeker wist als dit hier geplaatst kon worden... Voor degenen die geïnteresseerd zijn, kunnen gerust eens even kijken.

Uiteraard is de wagen eerst grondig gewassen en van alle contaminatie verwijderd, dan het polijsten. Ik ben gestart met de LH19E met een cutting foam pad van Menzerna i.c.m. FG400 van Menzerna, op de bus staat dat deze dienst doet als 1-step al vind ik dat deze niet de glans geeft die ik zocht al is de cutting factor wel voldoende aanwezig in dit geval. Vervolgens heb ik een DA polijstmachine van Krauss (S8) erbij genomen samen met de fijne pad van Menzerna i.c.m. 2500 medium cutting polijstmiddel, waarom niet de bijhorende pad voor de medium korrel? Omdat er naar mijn gevoel niet veel nood meer was aan cutten en hoopte zo met deze combo het resultaat te behalen waar ik naar zocht.
Zelf ben ik gestopt met polijsten bij "2500" van Menzerna, in feite zou ik er nog even moeten overgaan met een fijnere korrel, dit zal voor morgen zijn gezien ik geen tijd meer had vandaag om dit af te werken.

Hopelijk hebben jullie er wat aan!

Link youtube:
 

Bijlagen

  • IMG_20200905_183008.jpg
    IMG_20200905_183008.jpg
    249,2 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20200905_185706.jpg
    IMG_20200905_185706.jpg
    218,6 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20200905_185654.jpg
    IMG_20200905_185654.jpg
    186,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20200905_183216.jpg
    IMG_20200905_183216.jpg
    234,1 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Hey Andy! :D

Je spreekt in je post over dat je na het wassen en reinigen meteen bent gaan polijsten, maar ben wel benieuwd naar hoe&wat over het schuren;

- In de video begin je met een schuurblokje waarbij het papier iets groter lijkt dan het blok én is er al geschuurd.
- Je maakt veelal cirkelende bewegingen en soms rechte halen.
- Droog (flink) schuren? (Ik ken dit alleen van de Finixia-pads voor op mijn DAP - Pads met een soort gel-laagje)
- De schuurplek (én polijstvlak) wordt steeds groter. (Zie volgende puntje)
- Welke grits heb je gebruikt? (Alleen de p1500 van de laatste foto?)

Vervolgens heb ik een DA polijstmachine van Krauss (S8) erbij genomen samen met de fijne pad van Menzerna i.c.m. 2500 medium cutting polijstmiddel, waarom niet de bijhorende pad voor de medium korrel? Omdat er naar mijn gevoel niet veel nood meer was aan cutten en hoopte zo met deze combo het resultaat te behalen waar ik naar zocht. --> ...in feite zou ik er nog even moeten overgaan met een fijnere korrel.
Bedoel je dat er geen ''cutting'' meer nodig was om de waas/holo's van de rotary-stap te verwijderen? Als je dan toch 3-staps gaat polijsten, waarom dan niet compounden met de rotary + compound-combi, afschalen naar een medium-combi op de D/A en dan een finishing-combi op de D/A?


Thanx!
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Potverdorie dat ziet er uit als kinderspel als jij het doet.

De krassen zijn er mooi uit zeg!

Doe je dat schuurvlak steeds iets groter om een soort overgang te forceren naar de onaangetaste lak? Verder ben ik inderdaad ook benieuwd welke gradaties je hebt gebruikt, ik zie 1500 en in het filmpje nog 2000. Heb je ook nog groffer en fijner toegepast?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Potverdorie dat ziet er uit als kinderspel als jij het doet.

De krassen zijn er mooi uit zeg!

Doe je dat schuurvlak steeds iets groter om een soort overgang te forceren naar de onaangetaste lak? Verder ben ik inderdaad ook benieuwd welke gradaties je hebt gebruikt, ik zie 1500 en in het filmpje nog 2000. Heb je ook nog groffer en fijner toegepast?
Dank je! Ik was helaas al begonnen met de gedachte om per stap een foto te nemen en toen dacht ik "waarom film ik het niet gewoon".

Ik ben inderdaad gestart met P1500, daarna met een P2000 en uiteindelijk met een P3000, iedere keer net iets verder zodat ik zeker alle krasjes van de vorige korrel eruit haal. Het enige dat je nu kan zien is dat de plek waar ik de kras heb uitgeschuurd, spiegelglad is,. Alle sinaashuid is eruit zeg maar.

Helaas heb ik (nog) geen lakdiktemeter, ik had zelf graag geweten hoeveel ik er nu precies heb afgeschuurd. Ik doe dit tot nu in feite puur "op het gevoel", wat een groot risico is uiteraard.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Hey Andy! :D

Je spreekt in je post over dat je na het wassen en reinigen meteen bent gaan polijsten, maar ben wel benieuwd naar hoe&wat over het schuren;

- In de video begin je met een schuurblokje waarbij het papier iets groter lijkt dan het blok én is er al geschuurd.
- Je maakt veelal cirkelende bewegingen en soms rechte halen.
- Droog (flink) schuren? (Ik ken dit alleen van de Finixia-pads voor op mijn DAP - Pads met een soort gel-laagje)
- De schuurplek (én polijstvlak) wordt steeds groter. (Zie volgende puntje)
- Welke grits heb je gebruikt? (Alleen de p1500 van de laatste foto?)


Bedoel je dat er geen ''cutting'' meer nodig was om de waas/holo's van de rotary-stap te verwijderen? Als je dan toch 3-staps gaat polijsten, waarom dan niet compounden met de rotary + compound-combi, afschalen naar een medium-combi op de D/A en dan een finishing-combi op de D/A?


Thanx!
Hey!

1. Inderdaad, deze schuurblaadjes zijn net iets groter dan het blokje maar dit is zo, dit is een setje van 1 merk dat ik heb aangekocht, bij 3M is dit net hetzelfde, we gebruiken beide op het werk.

2.de rechte lijnen concentreren zich meer op 1 zelfde plek, dit doe ik als de kras nog niet helemaal eruit is. De circulerende bewegingen maak ik omdat deze de schuurkrassen meer verspreiden en de kans op zichbare rechte lijnen vermijd. Daarom dat ik ook nadien opnieuw met draaiende beweging eroverheen ga.

3. Goh ja, je hebt in de automotive zodanig veel merken en verschillen in schuurpapier... Vaak kan je perfect droog als nat schuren met hetzelfde schuurpapier (behalve die wat je uitsluitend voor droog hebt natuurlijk bv. P80, 150,... Maar het schuurpapier dat dient voor stofpuntjes e. d kan vaak voor beide methoden. ), uit ervaring weet ik dat het nat schuren met dit systeem niet zo goed gaat. (schuurvelletjes durven eens loslaten, je maakt veel extra rotzooi, het schuuroppervlak is minder goed zichtbaar,...) denk niet dat er 1 antwoord het juiste is of als regel dient, dit zal eerder van je gewoonte of voorkeur afhangen.

4. Ik ben gestart met P1500, in het filmpje zie je normaal ook steeds de fijnere stappen (P2000 en P3000), ik zou bijvoorbeeld nooit stoppen met een P1500, volgens de compound die ik heb gebruikt, kan deze grit tot 1200 eruit halen maar dat lijkt mij sterk, misschien met een wollen pad en/of een ander laktype...

Het polijsten met welke stap/pads was voor mezelf ook nog wat zoeken, dit was de eerste keer dat ik deze heb gebruikt. Ik had inderdaad nog eerst kunnen compounden met de DA of dan naar fijner te werken met de DA. Ik moet zeggen dat het oppervlak er al behoorlijk uitzag na het gebruiken van de 1 step polish icm de Rotary en ruwe pad, maar om direct naar een finishing pasta te gaan leek mij dan weer een te grote sprong daarom mijn keuze voor de finishing pad icm de medium pasta die toch nog lichtjes cut.

Ik ga sowieso nog verder testen, heb hier nog een oudere Volvo staan die dienst kan doen als test.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en RoCo
Allereerst bedankt voor het filmpje. Ik gebruik ook wel eens de Toleblock/Tolecut schuurmiddelen maar had vooral gelezen over rechte lijnen gebruiken maar dan met het blokje iets gekanteld. Jouw techniek met de cirkeltjes na de rechte lijnen om een egaal schuurbeeld te krijgen is interessant/leerzaam.
Wbt je finishing combi, je lijkt door je ervaring veel op gevoel te werken en ik lees dingen als “dat lijkt mij sterk” en “leek mij een te grote sprong” maar bij polijsten zou ik altijd een testspot doen. Zowel bij je compound als finishing stage.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Allereerst bedankt voor het filmpje. Ik gebruik ook wel eens de Toleblock/Tolecut schuurmiddelen maar had vooral gelezen over rechte lijnen gebruiken maar dan met het blokje iets gekanteld. Jouw techniek met de cirkeltjes na de rechte lijnen om een egaal schuurbeeld te krijgen is interessant/leerzaam.
Wbt je finishing combi, je lijkt door je ervaring veel op gevoel te werken en ik lees dingen als “dat lijkt mij sterk” en “leek mij een te grote sprong” maar bij polijsten zou ik altijd een testspot doen. Zowel bij je compound als finishing stage.

Fijn om te lezen dat er nog mensen zijn hier die dit gebruiken.
Wat je zegt over het blokje gekanteld houden, dit lijkt mij een zeer gevaarlijke methode, je oefent veel druk uit op 1 kleine oppervlakte en zo krijg je een oneffen stuk met doorschuren als gevolg. Voor iemand die dit weinig of niet gebruikt vormt dit een groot risico vind ik. Het blokje dient net om vlak te houden zodat je 1 egaal vlak hebt.

Wat je zegt over testspot zou inderdaad een veiligere manier zijn om te starten, voor mezelf was dit voor deze situatie niet echt nodig vond ik maar dit kan in andere gevallen wel beter zijn.
 
Wbt het blokje kantelen, ik bedoel wel plat op het oppervlak, maar een beetje gedraaid misschien niet helemaal duidelijk uitgedrukt.
testspot is dus niet alleen bij het starten maar ook bij het finishen. Dan weet je zeker of je nog een tussenstap moet maken met een medium combi of niet.
 
Wbt het blokje kantelen, ik bedoel wel plat op het oppervlak, maar een beetje gedraaid misschien niet helemaal duidelijk uitgedrukt.
testspot is dus niet alleen bij het starten maar ook bij het finishen. Dan weet je zeker of je nog een tussenstap moet maken met een medium combi of niet.
OH OK op die manier, dat was mij niet heel duidelijk. Maar dan heb ik niks gezegd
Op de Volvo zal ik zeker enkele testspots doen. Van testspots heb ik in het verleden nooit echt gebruik gemaakt, wij moesten een inschatting maken en starten met hetgene voorhanden is/was.
 
Ik snap eigenlijk niet wat je bedoeld met ''niet kantelen, maar iets gedraaid''. @GuidoA :p

Als een schuurblok vlak op de lak ligt en je draait 'm iets, wat maakt dat dan voor een verschil? Er blijft dan toch net zoveel papier op de lak liggen en je beweegt nog steeds in dezelfde richtingen?


Van testspots heb ik in het verleden nooit echt gebruik gemaakt, wij moesten een inschatting maken en starten met hetgene voorhanden is/was.
Je bent nu ook detailer en dan kijk je ook een stukje nauwer, haha! ;)
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
@Quantoxx ik bedoel dat het blokje iets gedraaid is ten op zichte van de richting waarin je schuurt. Daarmee zou je de druk gelijkmatiger verdelen en loop je minder risico dat een randje blijft hangen is wat ik begrepen heb. Heb er geprobeerd een tekeningetje van te maken:
CE4639D4-C0A1-4F53-A8E7-745AD34C986A.jpeg

@AndyVR als je nog tips hebt of nog meer van deze leerzame filmpjes dan houd ik me aanbevolen.

De testspot is ook om zo efficient mogelijk te werken, het scheelt als je in een of twee stappen kan polijsten, zeker als je de hele auto doet. Ook bij het schuren, als je 1500 marks direct kan weg kan polijsten met je cutting combi dan scheelt het twee stappen afschalen, waarom niet even proberen? Of andersom als je wel helemaal afschaalt dan had je misschien direct kunnen finishen. Het resultaat is er in dit geval in ieder geval niet minder om.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Mooi gedaan.
Hoe beviel die Rupes? @AndyVR

Dank je!

Eerlijk gezegd beviel deze mij erg goed, ligt goed in de hand, weinig tot geen vibratie op het toestel, licht van gewicht.

Op het werk hebben we 2 roterende toestellen, eentje van Finixia en eentje van 3M. Deze 2 vallen in het niets als ik ze vergelijk met die van Rupes.