• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Diepe kras nog te bewerken of motorkap laten spuiten?

harkbram

Detailing trainee
4 mei 2018
17
25
Goedenavond allen,

Vanmiddag tijdens het wassen van de auto ontdekte ik een diepe kras in mijn lak. Het lijkt erop dat er iets scherps de lak tot op het metaal heeft "weg geschraapt". De plek en de manier waarop leiden bij mij tot nogal wat vraagtekens, ik snap niet goed hoe een degelijke schade op deze plaats op de auto kan gekomen zijn. Hebben jullie enig idee? Zie onderstaande foto's.

Los daarvan vroeg ik me af of deze schade nog zelf te herstellen is met bijvoorbeeld het vullen met behulp van lak en touch up sticks of is deze simpelweg niet meer te herstellen en zal de gehele motorkap opnieuw gespoten moeten worden? Het schadeherstelbedrijf hier in de buurt kwam met een offerte van €300,-.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 

Bijlagen

  • IMG_4549.jpg
    IMG_4549.jpg
    104,3 KB · Weergaven: 1.672
  • IMG_4540.jpg
    IMG_4540.jpg
    219,1 KB · Weergaven: 2.024
  • IMG_4550.jpg
    IMG_4550.jpg
    99,2 KB · Weergaven: 1.476
Vreemde schade inderdaad.
Laten spuiten voor 300 euro had ik persoonlijk niet gedaan. Gewoon reinigen. Ontvetten. En voorzichtig aanstippen met lak. Eventueel meerdere laagjes. Bultje erover. En dan voorzichtig het overtollige wegschuren en weer strak polijsten.
 
Vreemde schade inderdaad.
Laten spuiten voor 300 euro had ik persoonlijk niet gedaan. Gewoon reinigen. Ontvetten. En voorzichtig aanstippen met lak. Eventueel meerdere laagjes. Bultje erover. En dan voorzichtig het overtollige wegschuren en weer strak polijsten.

Bedankt voor de snelle reactie RoyR, ik denk dat ik er eens mee aan de slag ga dan. Als het resultaat me niet aanstaat kan ik de keuze altijd nog maken om hem te laten spuiten, neem aan dat ik het niet erger kan maken ;)
 
Precies! Ik zei in mijn vorige post: Schuren en polijsten. Echter zie ik nu pas dat de schade op een vouw zit. Hier kun je beter niet gaan schuren. Omdat de laK meestal op deze plekken dunner is!
 
Je kan ook offerte vragen voor spotrepair, dan moet je veel goedkoper uit kunnen komen. Overigens lijkt 300 mij aan de goedkope kant als daarvoor de hele motorkap wordt gespoten.
 
  • Leuk
Reactions: opelmark
Je kan ook offerte vragen voor spotrepair, dan moet je veel goedkoper uit kunnen komen. Overigens lijkt 300 mij aan de goedkope kant als daarvoor de hele motorkap wordt gespoten.

Hierover zei de desbetreffende schade-expert dat je dit altijd zou blijven zien, er blijft dan altijd een verloop van de originele kleur naar het gespoten gedeelte? Dat is althans wat hij me wijs maakte, misschien weten jullie beter. De 300 euro was inderdaad voor de gehele motorkap.
 
Klinkt niet als spotrepair, spotrepair is typisch een plekje van maximaal een aantal cm's. Wat het kleurverschil betreft: alleen als ze de hele auto spuiten heb je geen kleurverschil, maar als ze een deel spuiten zie je altijd kleurverschil en/of verschil in structuur (sinaasappelhuid, richting van flakes bij metallic enz.). Als je direct na het spuiten geen kleurverschil ziet, zie je dit vaak na verloop van tijd optreden doordat de verse lak onder invloed van licht nog iets veranderd. Als je na bijvoorbeeld een half jaar bijna geen kleurverschil hebt, dan heb je dat in de periode ervoor wel.

De vraag is hoeveel geld je uit wil geven om deze schade te herstellen, en welke 'restschade' je accepteert. Ik zou ook eens bij een ander schadebedrijf inlichtingen gaan vragen (en de auto meenemen om te laten zien waar het over gaat).
 
Kijk eens bij Gicks.nl daar heb ik lak laten mengen op kleurcode van mijn auto.
Setje gekocht met Tolecut blok en "papier" om droog te schuren.
Het is heel gemakkelijk om dan de schuurkrassen weg te krijgen met mijn DAP.
Die tolecut geeft veel controle en meteen het resultaat zichtbaar, heb zelf ook op hoekjes moeten schuren, is me hier ook mee gelukt.
Als je nog geen lakmeter hebt dan raad ik dat wel aan.
Resultaat dat je mag verwachten is dat de kras opgevuld wordt met lak op basis van kleurcode van jouw auto, lak zal gelijk zijn met lakdikte op jouw auto na het schuren.
Na polijsten zie je er bijna niets van als je op 1 meter afstand staat.

Lakmeter:https://www.aliexpress.com/item/32981964741.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1f104c4d3gv3u7
Kies dan levering uit Spanje, heb je em met een dag of 3 op de mat.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt niet als spotrepair, spotrepair is typisch een plekje van maximaal een aantal cm's. Wat het kleurverschil betreft: alleen als ze de hele auto spuiten heb je geen kleurverschil, maar als ze een deel spuiten zie je altijd kleurverschil en/of verschil in structuur (sinaasappelhuid, richting van flakes bij metallic enz.). Als je direct na het spuiten geen kleurverschil ziet, zie je dit vaak na verloop van tijd optreden doordat de verse lak onder invloed van licht nog iets veranderd. Als je na bijvoorbeeld een half jaar bijna geen kleurverschil hebt, dan heb je dat in de periode ervoor wel.

De vraag is hoeveel geld je uit wil geven om deze schade te herstellen, en welke 'restschade' je accepteert. Ik zou ook eens bij een ander schadebedrijf inlichtingen gaan vragen (en de auto meenemen om te laten zien waar het over gaat).

Ik ga dit weekend eens langs bij de verschillende schadeherstellers hier in regio en dit eens met elkaar vergelijken. Bedankt voor je antwoord!

Kijk eens bij Gicks.nl daar heb ik lak laten mengen op kleurcode van mijn auto.
Setje gekocht met Tolecut blok en "papier" om droog te schuren.

Kan het zijn dat de website niet klopt? Hij lijkt niet te werken. Misschien een stomme vraag maar waar kan ik nog meer lak kopen om op te vullen, moet ik hiervoor naar mijn Mercedes dealer waar mijn auto in onderhoud is of kan dit bij een spuiterij o.b.v. mijn kleurcode?

Bedankt voor alle reacties zover!
 
Voor lak kun je ook naar een (goede) automaterialenzaak, daar kunnen ze ook je lak scannen, waardoor bij bijvoorbeeld iets opgebleekte lak de correcte kleur kan worden geleverd (op kleurcode heb je altijd een kleine afwijking). Ik heb bij mijn auto de (schone) lak laten scannen, en gevraagd om één spuitbus te maken met de juiste kleur in één keer (dus zonder aparte blanke lak). Als je een aparte blanke lak hebt, bepaald de lakdikte van de blanke lak namelijk voor een belangrijk deel de kleur die je ziet. Als je de blanke lak iets dikker of dunner spuit heb je een totaal andere kleur.

Voor mijn spuitbus was ik nog geen 30 euro kwijt, en de kleur (al een portier gehad dat zijn lak op mijn deur had achtergelaten, helaas de dader niet kunnen achterhalen) klopt veel beter dan in het verleden met aparte blanke lak. Bij kleine schades (zoals steenslag) spuit ik wat lak in de dop en pak met klein penseeltje of touch up stick lak om de schade bij te werken.
 
Voor lak kun je ook naar een (goede) automaterialenzaak, daar kunnen ze ook je lak scannen, waardoor bij bijvoorbeeld iets opgebleekte lak de correcte kleur kan worden geleverd (op kleurcode heb je altijd een kleine afwijking). Ik heb bij mijn auto de (schone) lak laten scannen, en gevraagd om één spuitbus te maken met de juiste kleur in één keer (dus zonder aparte blanke lak). Als je een aparte blanke lak hebt, bepaald de lakdikte van de blanke lak namelijk voor een belangrijk deel de kleur die je ziet. Als je de blanke lak iets dikker of dunner spuit heb je een totaal andere kleur.

Voor mijn spuitbus was ik nog geen 30 euro kwijt, en de kleur (al een portier gehad dat zijn lak op mijn deur had achtergelaten, helaas de dader niet kunnen achterhalen) klopt veel beter dan in het verleden met aparte blanke lak. Bij kleine schades (zoals steenslag) spuit ik wat lak in de dop en pak met klein penseeltje of touch up stick lak om de schade bij te werken.

Top, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Breng je nog wel blanke lak aan na het bijwerken van de schades?
 
Het spuiten van mijn motorkap was inderdaad wat duurder; Rond de €400. Dan kwamen er kosten bij als het uitgewaaierd moest worden naar de zijpanelen, etc.

+1 voor informeren naar meerdere opties. :D

Persoonlijk vind ik de schade lekker diep genoeg om zelf te vullen. Vervolgens met beleid schuren en polijsten.Ik heb zelf nog nooit gewerkt met aparte blanke lak omdat het opvullen met kleurlak vaak al niet dun genoeg lukt, laat staan dat ik precies een ''gat'' kan vullen waarbij ik nét een klein kuiltje over laat om verder op de vullen met blanke lak.

Wat ik zelf zou doen, maar alleen om dat ik het al wat vaker gedaan heb:

1) Lakstift o.i.d. in warm water leggen. (Mooi vloeibaar maken lak)
2)P3000 schuren met een schuurblokje. (Randjes van het defect verwijderen. Duidelijk zichtbaar op de foto's)
3) P3000 schuren IN het gat. (Eventuele roestvorming te verwijderen + hechting te verbeteren)
4) Ontvetten.
5) Lak middels touch-up stick / sateprikker / etc. dun aanbrengen. (Laten drogen, eventueel herhalen in fases tot defect gevuld is)
6) P1500 schuren met een schuurblokje. (Eén richting schuren tot toegevoegde kleurlak vrijwel gelijk ligt aan omringende lak)
7) P2000 schuren met een schuurblokje. (Haaks schuren op vorige stap tot de toegevoegde lak gelijk ligt aan omringende lak)
8) Polijsten.

Bij het schuren zou ik er dan op letten dat ik niet volgas op de ''rand'' schuur aangezien de lak hier simpelweg dunner is en ook kwetsbaarder. Een schuurblok gebruiken zal je meer precisie geven.
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
Ik breng geen blanke lak meer aan, juist omdat dit de uiteindelijke kleur (hoe licht/donker het lijkt) onvoorspelbaar maakt. Ik breng alleen de lak uit de spuitbus op maat aan, en werk dat dan netjes af. In het verleden kon ik bijgewerkte plekken heel snel terugvinden door het kleurverschil, dat is nu een stuk lastiger.
 
Ik zou ook voor lakstift gaan. Best te vullen deze kras. Stift bij de dealer halen, zit je altijd goed qua kleur + de schade is zo klein ivm de motorkap dat je dat eventuele kleurverschil nauwelijks op zal vallen. Doe je de gehele motorkap is dat een groot oppervlak wat sneller af gaat steken op andere delen en de bumper.

Greetz Emiel
 
Sowieso eerst bij tippen met lak icm schuurpapier zoals verder naar boven al omschreven.

Dat zou ik echt doen. De kans is groot dat je je aan spotrepair of bijspuiten nog meer gaat irriteren door kleurverschil of een andere metallic vlok. En dan ben je nog verder van huis.
 
Persoonlijk... Al zou ik wat kleurverschil zien of een flake die net wat anders ligt, dan had ik dit voor lief genomen. Hoe zuinig je ook bent op je auto en hoe strak je hem ook wilt houden, een ander is dit in 99% van de gevallen helemaal niet en kan je om de week jezelf wel gaan irriteren aan krasjes / vogelpoep / etc. :p

Als je de auto dus zó strak houdt dat je dit soort kleine dingen je gek maken, dan heb je de auto permanent gestald staan in je Woonkamer / showroom.

Scheelt je ook een berg geld!
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Als zoiets als dit je niet deert, dan kan je ook wel kappen met detailen. Want heel kort samengevat, boeit het voertuig je weinig.

Waarschijnlijk redeneer je met in je achterhoofd een oude 3 serie...

Op onze boodschappen auto zal me het ook een biet wezen. Maar op de andere twee auto's zou ik het zsm oplossen.
 
@Timm - Ik wist niet dat je een ''duurdere / nieuwere'' auto moest hebben om zuinig te kunnen zijn. De enige reden dat mijn ''oude 3-serie'' er strakker bij staat dan de gemiddelde oude Bimmer, is ten gevolgen van zuinig zijn. Hoe ''goedkoop'' een ander het ook mag vinden.

Als ik voor elke kras / deukje / defect meteen geld moet gaan neerleggen om het 1000% in orde te krijgen, dan loop ik al snel leeg. (Spuiten, spotrepair, etc) Want ik kan wel zuinig zijn, maar een ander interesseert het geen reet wanneer er weer een deur open gegooid wordt op de parkeerplaats.

Iets voor lief nemen betekent niet dat TS het gat lekker moet laten zitten, maar opvullen zoals besproken kan een prima resultaat opleveren. Waarschijnlijk niet volledig onzichtbaar, maar aanvaardbaar.

Opnieuw laten spuiten voor €300,- zonder uitwaaieren gaat hoogstwaarschijnlijk een duidelijker verschil opleveren. Maja, een verschil zal er altijd zijn als je er maar vanaf weet en er elke dag naar gaat zoeken.
 
  • Leuk
Reactions: Matsu en Altos
Staat er ook niet. Je schrijft vanuit je eigen principes.
Nu trek je Harkbrams topic uit zijn verband.

Initieel noemde ik enkel wat er kan ontstaan vanuit spotrepair.