• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

(diepe) Krassen wegwerken

thomasl

Detailing rookie
16 jun 2008
7
0
Hallo allemaal!

Vorige week heeft iemand met een bromfiets tegen mijn vriendin haar auto (Citroen C3) geschuurd. Hierdoor zijn er enkele krassen op haar wagen langs de zijkant.

Kleur van de auto is grijs (donkergrijs) metallic, de krassen zijn vrij diep (je ziet de witte ondergrond er door).

Volgens de expert kost het ruim 1000 euro om de wagen te herspuiten, verzekering komt maar gedeeltelijk tussen (bromfiets is voort gereden!). Aangezien ik al (heel) veel geleerd heb van dit forum, en goede ervaring heb met producten van Carclean, zou ik eerst een alternatieve oplossing proberen: is het een product op de markt waarmee je vrij diepe krassen kan wegwerken, of is herspuiten echt de enige oplossing?

Als herspuiten de enige degelijke oplossing is, moet ik daar op speciale zaken letten (om de kostprijs wat te drukken)?



Ik verwacht er eerlijk gezegd niet veel van (dat er met een product een magische oplossing mogelijk is). Maar is het proberen waard, niet?



Alleszins: bedankt als er iemand een idee zou hebben!



Thomas
 
Met lakstift bij werken en dan wetsanden en polijsten. Heb je rotary die heb je er wel voor nodig
 
Hallo Thomas,

Overspuiten is de optimale oplossing, maar het kan ook anders! Je kan wetsanden zoals Patrick zegt, maar veiliger is een kitje kopen.

Je kan een lakstift in de juiste kleur aanschaffen en een Langka Chip Repair Kitje.



Met deze kit kan je zelf steenslag en diepe krassen repareren!

Als je een kras of steenslag met je nagel kan voelen is het moeilijk om zelf de kras te verwijderen. Dat klopt ook wel, maar je kan de kras of steenslag wel zelf repareren! Deze kit bevat alles om diepe krassen en steenslag te repareren (behalve de benodigde lakstift in de juiste kleur).

Deze kit bevat:

- Flesje Langka Prepaint, een cleaner die de ondergrond voorbereidt
- Flesje The Blob Eliminator, ontworpen om het teveel aan lak voor te verwijderen
- Flesje Langka Paint Sealant, beschermt het gerepareerde deel
- Touch-up borsteltjes (3x), hiermee breng je de lak aan
- Plastic kaartje, bedoeld om de overtollige lak mee weg te halen/glad te strijken
- Microfiber doek, om de Paint Sealant mee uit te poetsen

100813.jpg
 
Metallic lakken zijn altijd lastig. Ik weet niet of jeervaring hebt met wetsanden en polijsten anders kan je het beter aan een pro over laten.
Het is echt laagje voor laagje opvullen (10mins wachten tussen de laagjes). Doe je in 1x vol dan loopt het direct eruit en schiet je niks op.
 
Wet-sanden is zeker een oplossing..Maar zoals reeds gezegd zou ik dit niet zelf proberen ,als je geen ervaring hebt.
Eerst en vooral kan je mss eens een foto tonen met de schade..?
+ Welke producten/machines bezit je die eventueel gebruikt kunnen worden..?
 
Bedankt voor de feedback! Had niet verwacht dat er een product voor bestond, maar dat maakt het des te interessanter!

Ik bekijk even verder de mogelijkheden (uiteindelijk beslist m'n vriendin welke richting ze uit wil), maar dit (Langka chip repair) lijkt me wel interessant, zeker als je de kostprijs bekijkt.
 
Vanmiddag heb ik zelf een vrij diepe kras gemaakt in m'n linkerbuitenspiegel (kunststof). Mijn eigen indruk is dat deze het beste eerst met filler opgevuld kan worden en daarna pas te lakken (met alleen laagjes verf gaat dit niet lukken, denk ik). Er zit zo te zien niet iets van een filler in de Langka kit, of mis ik iets?
 
Is er al iemand die dit setje heeft uitgeprobeerd, het feit dat er geen filler aanwezig is zet mij toch ernstig aan het denken...
 
Je moet je eigen lakstift gebruiken he met dit setje!! Je vult dus je kras of steenslag met een lakstift die je bij je dealer kan kopen en dan ga je met dit setje aan de slag!
 
Even voor de duidelijkheid, bij de meeste lakstiften staat aangegeven dat het ongeveer 20 wasbeurten blijft zitten. Geld dat voor alle lakstiften of zit ik bij de verkeerde te kijken, en is er een mogelijkheid om met een lakstift + lanka set steenslag/krassen permanent te repareren.
 
Een lakstift die 20 wasbeurten blijft zitten heb ik om eerlijk te zijn nog nooit van gehoord. In een lakstift zit gewoon lak met de kleur van je wagen. Wanneer je de kras dus goed doet ontvetten en vervolgens de lak aanbrengt is het dus de bedoeling dat dit permanent gaat zijn. Als de lak goed hecht aan de ondergrond was je deze er echt niet vanaf. ;)
 
Het is jammer dat je niet in Noord-NL woont...
Het recept is ongeveer; diepe kras schoonmaken/lak goed ontvetten, meerdere dunne laagjes kleurlak aanbrengen (in de kras, onder het 'oppervlak' van de lak blijven), twee laagjes blanke lak aanbrengen, goed laten drogen, wedsanden, polijsten. Het lastige is, is dat je echt in de kras moet blijven lakken. Het is erg tijdrovend, omdat je de laklaagjes iedere keer moet laten drogen.

Probeer anders eens een afspraak te maken met 'John 623' op dit forum.
Hij heeft zeker de nodige expertise en ervaring wat betreft spotrepair.
Succes!
 
Jacco zei:
Even voor de duidelijkheid, bij de meeste lakstiften staat aangegeven dat het ongeveer 20 wasbeurten blijft zitten. Geld dat voor alle lakstiften of zit ik bij de verkeerde te kijken, en is er een mogelijkheid om met een lakstift + lanka set steenslag/krassen permanent te repareren.

20 wasbeurten = gekleurde wasstift, goedje wat je in de kras wrijft.
 
Patrick zei:
Met lakstift bij werken en dan wetsanden en polijsten. Heb je rotary die heb je er wel voor nodig

Wedsanden doe je met de hand, polijsten kan ook prima met een excentrische machine.
 
B.K. zei:
WetSanden kan ook machinaal hoor..:cool:

Tuurlijk, maar voor een kras lijkt me een kurk + schuurrondje ook genoeg. Ik zou niet zo snel een roterende machine + schuurschijf op m'n lak zetten... :confused:
 
Normaal gezien doe je het met een DA ,omdat je zo "rondom" de kras evenveel lak kan verwijderen.

Er zijn speciale pads voor ,net zoals polish pads heb je ook wetsand pads.
 
HansA8 zei:
Wedsanden doe je met de hand, polijsten kan ook prima met een excentrische machine.

Ben ik het niet mee eens Hans. Dit is afhankelijk van de lak die je gesand hebt. Ik heb de kap van mijn Golfje 3 een keer gewetsand en had 4 passes met rotary + compound nodig om een hoogglans finish te verkrijgen. Dit was met een excenter nooit gelukt!
 
Xizer zei:
Ben ik het niet mee eens Hans. Dit is afhankelijk van de lak die je gesand hebt. Ik heb de kap van mijn Golfje 3 een keer gewetsand en had 4 passes met rotary + compound nodig om een hoogglans finish te verkrijgen. Dit was met een excenter nooit gelukt!

Oke. Ik denk dat het - naast de hardheid van de lak - ook afhankelijk is van het schuurpapier, dus heb je bijvoord grid 800 of 2000 gebruikt.
De kras die ik laatst op een Golf 4 heb aangepakt, deed ik met die schuurrondjes van 3M. Die zijn van heel fijn schuurpapier. Toen ging polijsten met excenter prima. Eerst grof polijstmiddel op een cutting pad (geel), napolijsten met fijn op light cutting (oranje pad).