Beste allemaal,
Na een aantal maal handmatig poetsen heb ik afgelopen week toch een DAP900 V3 inclusief toebehoren aangeschaft. Handmatig viel er weinig correctie te behalen, dus was het tijd voor grover geschut.
Voordat ik voor de eerste keer met de DAP aan de gang ga, wil ik nog even wat informatie inwinnen. Niet alles is machine georiënteerd, ook vragen naar aanleiding van het handmatig poetsen.
1.1 In hoeverre is het noodzakelijk na het polijsten de auto volledig te ontvetten? Ik heb namelijk wel eens begrepen dat dit alleen nodig is wanneer en vervolgens een coating aangebracht wordt. Niet lullig bedoeld, maar ik krijg meer het idee dat het een soort hype aan het worden is? Mocht het alleen zijn om je werk te inspecteren, dan zou het nog een optie kunnen zijn om alleen je testspot te ontvetten, er vanuit gaande dat de rest er hetzelfde uit komt te zien?
1.2 Spreekt voor zich, maar bij een Paint Cleaner is ontvetten helemaal niet nodig neem ik aan? Een Paint Cleaner reinigt ten slotte de lak al.
2.1 Ik lees vaak dat de Monello Rafini producten afgebouwd moeten worden, maar hoe kun je dit als begint detailer zien? Hebben dan je krassen en swirls plaats gemaakt voor nieuwe polijst krassen? Of wordt de lak bijvoorbeeld dof? Kortom, wat moet ik zien na het polijsten zodat ik dus weet dat ik nog een stapje lager moet gaan?
2.2 Stel dat je Veloce gebruikt hebt, kun je dan gelijk afbouwen met Finale? Of moet je altijd 1 stapje lager gaan op de ladder en dus eerst Mezzo pakken en indien nodig nog Finale?
2.3 Aan de hand van het bekende Monello kaartje kun je zien welk middel je op welke snelheid (en met welke pad) kan gebruiken. Echter, hanteer je deze snelheid tot het einde zegmaar? Of moet je de snelheid juist op of afbouwen wanneer je bijna klaar bent, om zo een mooiere finish over te houden?
Dan de vraag die ik het moeilijkste vond om op papier te zetten, hoe ga je om met het onderhouden van je auto. Het stappenplan spreekt voor zich, maar het zit het met het regelmatig doorlopen van het stappenplan. Hieronder een aantal (veel voorkomende) situatie. Het is een warrig verhaal geworden, maar hoop dat jullie begrijpen waar ik naartoe wil.
3.1 Stel je hebt recent het gehele stappenplan doorlopen, maar je wilt gaan polijsten omdat je toch nog last hebt van swirls en krassen. Hoe start je dan met het stappenplan, want er zit immers nog wax op je lak? Kun je dan gewoon gaan kleien over de aanwezige wax laag? Of moet je eerst een paint cleaner pakken (om de wax te verwijderen), dan kleien en vervolgens polijsten? Of hoef je misschien helemaal niet te kleien, omdat je dit recent (bijvoorbeeld een aantal weken geleden) nog gedaan hebt? Of is het zo dat je met klei en daarna het polijsten ook gewoon de wax laag verwijderd? Je kleit dan immers de wax laag en neemt misschien niet het diepere vuil mee?
3.2 Bovenstaand verhaal wordt nog ingewikkelder wanneer je i.p.v. polijsten voor cleanen kiest. Normaliter zou je dan eerst kleien en daarna cleanen. Echter, moet je misschien eerst de wax verwijderen met een cleaner, dan kleien en dan wederom een cleaner?
3.3 Ook is er nog de optie om alleen een glaze + wax aan te brengen, wat doe je dan? Een glaze kan niet over een oude wax laag neem ik aan? Dus zal je op de een of andere manier eerst de lak weer schoon moeten maken? Dan dus ook eerst kleien en een cleaner? Of is het beter om alleen een glaze te gebruiken wanneer je de auto gepolijst of gecleaned hebt en in het geval van je wax laag bijwerken alleen de auto even te wassen en een nieuwe wax laag aan te brengen?
Erg benieuwd naar jullie reacties! Indien mogelijk graag reageren met het vraagnummer, om het voor mijzelf (en andere) overzichtelijk te houden.
Met vriendelijke groet,
Gerben Visser
Na een aantal maal handmatig poetsen heb ik afgelopen week toch een DAP900 V3 inclusief toebehoren aangeschaft. Handmatig viel er weinig correctie te behalen, dus was het tijd voor grover geschut.
Voordat ik voor de eerste keer met de DAP aan de gang ga, wil ik nog even wat informatie inwinnen. Niet alles is machine georiënteerd, ook vragen naar aanleiding van het handmatig poetsen.
1.1 In hoeverre is het noodzakelijk na het polijsten de auto volledig te ontvetten? Ik heb namelijk wel eens begrepen dat dit alleen nodig is wanneer en vervolgens een coating aangebracht wordt. Niet lullig bedoeld, maar ik krijg meer het idee dat het een soort hype aan het worden is? Mocht het alleen zijn om je werk te inspecteren, dan zou het nog een optie kunnen zijn om alleen je testspot te ontvetten, er vanuit gaande dat de rest er hetzelfde uit komt te zien?
1.2 Spreekt voor zich, maar bij een Paint Cleaner is ontvetten helemaal niet nodig neem ik aan? Een Paint Cleaner reinigt ten slotte de lak al.
2.1 Ik lees vaak dat de Monello Rafini producten afgebouwd moeten worden, maar hoe kun je dit als begint detailer zien? Hebben dan je krassen en swirls plaats gemaakt voor nieuwe polijst krassen? Of wordt de lak bijvoorbeeld dof? Kortom, wat moet ik zien na het polijsten zodat ik dus weet dat ik nog een stapje lager moet gaan?
2.2 Stel dat je Veloce gebruikt hebt, kun je dan gelijk afbouwen met Finale? Of moet je altijd 1 stapje lager gaan op de ladder en dus eerst Mezzo pakken en indien nodig nog Finale?
2.3 Aan de hand van het bekende Monello kaartje kun je zien welk middel je op welke snelheid (en met welke pad) kan gebruiken. Echter, hanteer je deze snelheid tot het einde zegmaar? Of moet je de snelheid juist op of afbouwen wanneer je bijna klaar bent, om zo een mooiere finish over te houden?
Dan de vraag die ik het moeilijkste vond om op papier te zetten, hoe ga je om met het onderhouden van je auto. Het stappenplan spreekt voor zich, maar het zit het met het regelmatig doorlopen van het stappenplan. Hieronder een aantal (veel voorkomende) situatie. Het is een warrig verhaal geworden, maar hoop dat jullie begrijpen waar ik naartoe wil.
3.1 Stel je hebt recent het gehele stappenplan doorlopen, maar je wilt gaan polijsten omdat je toch nog last hebt van swirls en krassen. Hoe start je dan met het stappenplan, want er zit immers nog wax op je lak? Kun je dan gewoon gaan kleien over de aanwezige wax laag? Of moet je eerst een paint cleaner pakken (om de wax te verwijderen), dan kleien en vervolgens polijsten? Of hoef je misschien helemaal niet te kleien, omdat je dit recent (bijvoorbeeld een aantal weken geleden) nog gedaan hebt? Of is het zo dat je met klei en daarna het polijsten ook gewoon de wax laag verwijderd? Je kleit dan immers de wax laag en neemt misschien niet het diepere vuil mee?
3.2 Bovenstaand verhaal wordt nog ingewikkelder wanneer je i.p.v. polijsten voor cleanen kiest. Normaliter zou je dan eerst kleien en daarna cleanen. Echter, moet je misschien eerst de wax verwijderen met een cleaner, dan kleien en dan wederom een cleaner?
3.3 Ook is er nog de optie om alleen een glaze + wax aan te brengen, wat doe je dan? Een glaze kan niet over een oude wax laag neem ik aan? Dus zal je op de een of andere manier eerst de lak weer schoon moeten maken? Dan dus ook eerst kleien en een cleaner? Of is het beter om alleen een glaze te gebruiken wanneer je de auto gepolijst of gecleaned hebt en in het geval van je wax laag bijwerken alleen de auto even te wassen en een nieuwe wax laag aan te brengen?
Erg benieuwd naar jullie reacties! Indien mogelijk graag reageren met het vraagnummer, om het voor mijzelf (en andere) overzichtelijk te houden.
Met vriendelijke groet,
Gerben Visser