• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Durf te vragen

Freude am Fahren

Detailing chief
11 jan 2022
117
75
Vorige week de auto gewassen na een mooie vakantie in de Moezel, Duitsland. Al met al zo'n 1500 km gereden en veel vliegjes op de auto. Ik heb de auto eerst ingefoamd met Monello artico snow foam daarna de Poorboys bug squash op de auto gespoten en vervolgens weer afgespoten . En daarna wassen en drogen. Nu is mijn vraag is dit wel de juiste volgorde? Of beginnen jullie met een vliegverwijderaar? De snow foam was niet voldoende om alle vliegen er vanaf te krijgen.
 
'durf te vragen' heb ik dit onderwerp toen genoemd. Misschien mag ik de volgende vraag hier ook wel vragen, of is het de bedoeling om weer een nieuw topic te starten? Ik hoor het wel...

Nu mijn vraag:
Ook sinterklaas en de kerstman hadden wat voor me meegebracht en ik heb zwaar het vermoeden dat ze bij Carclean hebben ingekocht...
O.a. Autoglym bumper en trim, Autoglym glass polish, Autoglym leder voeding, Rain-x en de Soft99 Fusso coat mocht ik ontvangen. Nu is het mij bekend dat het voor de meeste wax en coatings beter is om dit aan te brengen bij een temperatuur van min 15a20 graden. Hoe is dat voor de overige producten die ik heb benoemd? Is het beter om tot het voorjaar te wachten of zou dit in de koudere wintermaanden ook prima kunnen worden aangebracht ?
 
Is er iemand hier mij kan uitleggen wat het verschil is in autoshampoo tussen PH neutraal en fosfaat vrij? Ik gebruik Poorboys slicks en sluds. Deze schijnt PH neutraal te zijn en gebruik ik omdat het veiliger zijn voor een aangebrachte wax. Nu heb ik uit mn periode voordat ik met Carclean in aanraking kwam ook nog autoshampoo staan met daarop de term "fosfaat vrij". Is dit ook veilig te gebruiken voor een aangebrachte wax? Het schijnt ook nog wax aan te brengen tijdens het wassen.... Of kan dit spul beter in de gootsteen?
 
Maar je hebt het wel juist @Nick Bakker ;)
Heb je al een staatslot ?!?

Ph geeft de zuurgraad aan, dus de mate waarin iets zuur of basisch is (basisch = zepig, is het tegengestelde van zuur)
Fosfaat is ook een onderdeel van (kunst)mest en is ook te vinden in reinigingsmiddelen (andere dan voor de auto)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Freude am Fahren
Maar je hebt het wel juist @Nick Bakker ;)
Heb je al een staatslot ?!?

Ph geeft de zuurgraad aan, dus de mate waarin iets zuur of basisch is (basisch = zepig, is het tegengestelde van zuur)
Fosfaat is ook een onderdeel van (kunst)mest en is ook te vinden in reinigingsmiddelen (andere dan voor de auto)
Maar zou deze autoshampoo ook veilig kunnen zijn voor een waxlaag? Kan er niks over ph waarde op vinden?
 
Ph waarde an sich zegt niet zoveel over de mate van werking op een wax.
Zuur of basisch is een meetwaarde, de werking is meer afhankelijk van de componenten
Voorbeeld; Niet alle vet verdwijnt van afwasmiddel, remmenreiniger is veel effectiever

Bij vet heb je grofweg twee aanvalstechnieken, verdelen (emulgeren) of afbreken.
Emulgeren zie je als je afwasmiddel toevoegt aan het water in een vette pan
Veel APC's bevatten zouten die breken het vet eerder af dan dat ze het "verdelen"
Alcoholen zijn dan weer goed in vet afbreken