• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer polijsten

@Marcel1973 Nieuw hier op het forum. Ik ben een enorme freak op mijn auto's die ik al gehad heb en ik behandelde die voorheen altijd met Meguairs producten en nog steeds met de hand. Maar ik zie dat jullie de kenners zijn.

Nu heb ik vorig jaar een tweedehands wagen aangekocht maar die heeft toch nog steeds behoorlijk wat kleine krasjes vooral op de motorkap zichtbaar, ik heb toen de wagen eerst met iron X behandeld, daarna goed gewassen en gekleiden heb van de buurman zijn professionele polijstmachine gebruikt met fijne polish, (misschien was die fijne polish niet voldoende om die krasjes te verwijderen) daarna heb ik de wagen gewaxed met Fusso coat maar in het zonlicht zag ik toen toch op de zijpanelen wat hologrammen, moet je die Fusso Coat in rechte banen ook afnemen? Ik denk ook dat ik gewoon te weinig doeken gebruik om de polish af te nemen, welke doeken raden jullie aan, zijn er voordeelpakketten? Moet je een prep gebruiken om het residu te verwijderen? Welke polijstmachine zou een goede starter zijn, DAP Evo? Welke pads en welke polijstmiddelen? Ook best eerst de wagen ontvetten voordat ik begin met polijsten en na het polijsten ook best want ik wil er dan een coating opzetten, ook tips van welke te nemen zijn welkom. Ik heb een garage en kan de wagen wel een paar dagen laten staan voor de behandelingen, het mooiste is dit in een weekend te doen.
 
De krasjes zullen er waarschijnlijk niet uit gegaan zijn met het polijsten. Ligt ook aan de hardheid van de lak. **** harder hoe hoger het schuurgehalte van de polish moet zijn. Dat doe je door eerst een proef te doen op de lak met de lichtste polish en zo opschalen naar een wat grovere. Houd wel rekening met het feit dat als je grof gaat polijsten dat je altijd na moet bewerken met een lichtere polish. Voordat er een coating aangebracht word moet je eerst ontvetten om de coating goed te kunnen laten hechten op de lak.
En DAP is een prima machine om je auto mee te kunnen polijsten. Pads en polijstmiddelen is een keuze naar gelang de krassen in de lak. Op het forum is daar wel het een en ander over te vinden.
Wat betreft doeken is ook genoeg te vinden. Neem een voordeel pakket dat is altijd voordeliger natuurlijk. De doeken van monello en Gyeon bevallen mij erg goed.
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973 en Rytec
Hallo,
Ik heb vanmiddag de auto gewassen met gewone shampoo, niet me wash&wax van Meguairs die ik normaal gebruik, ik heb nu nog steeds veel hologrammen erop zitten.
Nu eens met de Compound van Meguairs erop gezeten met de hand weliswaar want ik moet nog een machine aankopen. Hiermee gaan ze wel redelijk goed weg.
Maar? Moet ik er nu een waxlaag opzetten om de lak te beschermen of kan het even zo laten tot ik de machine in huis heb om eerst nogmaals te polijsten? En welke voordeelbundel raden jullie mij aan van DAP Evo plus aub, Ik wil dus die hologrammen goed weg hebben en ook de krasjes, die krijg ik er met de hand zo niet vlug uit.
Qua doeken had ik ooit bij een bestelling twee van die witte met rode rand en die zijn verdomd goed zeg. ik denk dat ik die bestel ipv van de groene want die geven blijkbaar af of toch die groene nemen?
Alvast bedankt voor jullie advies, ook zal ik een fles Dodo shampoo bestellen als gewone shampoo.
Kun je met bijvoorbeeld met deze set ook na het polijsten ook de vloeibare waxlaag erop doen of heb je dan nog een andere pad nodig voor erop?
 
Laatst bewerkt:
Wat voor een machine heb je gebruikt? Als dit een excentrische machine was, heb je waarschijnlijk last van wax-hologrammen c.q. vettigheid van de wax. Handmatig zouden deze holo's, of ze nu van wax zijn of in de lak zitten door het polijsten, wel verdwenen moeten zijn na handmatig polijsten met een grof middel.

De lak is nu onbeschermd, dus een wax aanbrengen is wel handig. Maar, niets moet. ;) Je kan ook de volgende keer weer goed reinigen en dan polijsten + waxen.

De DAP Evo kitjes zijn allemaal prima. Het komt voornamelijk neer op persoonlijke voorkeur. De één wilt Monello erbij, de ander juist Scholl Concepts, etc. Mocht je iets niet bevallen, dan heb je in de set de kleine flesjes zittenn, kan je die gewoon opmaken en de volgende keer wat anders proberen.

De Monello - Peluche Bianco's en Verde zijn inderdaad fijne doeken. ;) De Bianco's zijn wat groter en hebben daardoor mijn voorkeur.
 
  • Leuk
Reactions: Rytec
@Quantoxx ik heb nog geen machine gebruikt, ik zou dus graag een machine willen kopen om dan echt alles goed te kunnen doen maar u zegt beter met de hand nu eerst die hologrammen en met een grof polijstmiddel eruit halen of zit dat ook in die https://www.carclean.com/nl/polishing-power-dap-evo-plus-monello-hdo-evolution-pack.html en kan ik het daarmee doen?
Ik zal dan eerst zoveel mogelijk nu handmatig doen en een waxlaagje van Ultimate wax van Meguairs erop doen en dan een andere keer weer opnieuw doen.

Ik heb ooit die Fusso coat erop gedaan (de zwarte doos) en ik heb een vermoeden dat ik het daarvan heb die hologrammen, man is dat lastig eruit te halen.
 
heb van de buurman zijn professionele polijstmachine gebruikt
Nu eens met de Compound van Meguairs erop gezeten met de hand weliswaar want ik moet nog een machine aankopen. Hiermee gaan ze wel redelijk goed weg.

Je hebt dus een machine gebruikt en de vraag was wat voor een type machine. ;) Als dit een roterende machine was, dan zal je vast en zeker hologrammen veroorzaakt hebben IN DE LAK. Als dit een excentrische machine was, dan is het vrijwel onmogelijk om hologrammen te veroorzaken en dus zal je wax-hologrammen hebben. (Vettigheid wat voor de holo's zorgt)

Nogmaals, welke oorzaak de holo's ook hebben, dit zou weg moeten zijn na handmatig polijsten met de compound van Meguiars. De holo's IN DE LAK polijst je weg en als het wax-holo's zijn, verwijderd je ze sowieso omdat je de vettigheid/wax verwijderd. (Goed nalopen met schone doeken en het liefst met een ontvetter erbij zoals Nanolex - EX is aangeraden)

De DAP-kit bevat verschillende pads en gradaties polijstmiddel, dus daar kan je inderdaad zó mee aan de slag.
 
  • Leuk
Reactions: Rytec
@Quantoxx Oeps sorry, je hebt gelijk, vorig jaar heb ik inderdaad een Rupus of hoe heet zo'n machine die excentrisch werkt gebruikt.
Ik heb daarna die zwarte pot Fusso coat gebruikt om te waxen en dus wellicht daarmee de hologrammen gemaakt.
Ik ben nu bezig met die Meguairs compound en heb de motorkap en de twee zijflanken behandelt, moeilijk te zien nu in de garage of die hologrammen weg zijn, zal dit morgen in het zonlicht moeten bekijken. Ook heb ik erna die Ultimate liquid wax van Meguairs erop gezet, heel dun laagje en ga die zo eruit wrijven, wax je overigens in cirkels of rechte banen en het uitwrijven ook?
Ik heb helaas geen ontvetter nu thuis staan dus heb dit nu niet kunnen doen, maar om op uw advies er toch een waxlaag op te zetten hoop ik dat het meevalt.
Ik zal dan morgen kijken om die DAP te bestellen, Nanolex en wat doeken, want ik zal wellicht te weinig doeken gebruikt hebben.
Het dak is voor een volgende keer als ik weer tijd heb.
Bedankt alvast.
 
Basically doe je alles in rechte banen behalve polijsten. Wax je in cirkels en er zit een vuiltje op je pad krijg je swirls. Doeken hetzelfde verhaal
 
  • Leuk
Reactions: Rytec
@Krikke Hier wil ik even op inhaken. Swirls zijn geen cirkelvormige krassen, maar een heleboel kleine rechte krasjes in alle richtingen. Als je een lichtbron op de lak zet, dan zie je cirkelvormige krasjes, omdat die krasjes opvallen die haaks op de lichtbundel staan. Dit zijn dus de krasjes die zich in een cirkel om de lichtbron bevinden, maar als je je lichtbron of jezelf gaat bewegen, dan zal je zien dat deze "cirkelvormige" krasjes meebewegen en dus feitelijk heel veel losse (korte) krasjes zijn die overal zitten.
Ook als je in rechte lijnen werkt en er zit een vuiltje op je pad of doek, dan krijg je ook krasjes. Swirls worden niet veroorzaakt door ronddraaiende bewegingen. Uiteraard is het altijd zaak om te zorgen dat je pads en doeken schoon blijven en anders direct niet meer te gebruiken.

Voor wat betreft de voorkeur van @Quantoxx voor de grotere Monello Bianco's: deze voorkeur deel ik dan persoonlijk weer niet. Ik heb liever gewoon vierkante doeken dan rechthoekige doeken. Waarom?
Over het algemeen vouw je microfiber doeken altijd in vieren. Zo heb je een fijn formaat oppervlak, geen rondflapperende hoeken en met 4 lagen dikte een lekker zacht geheel. Maar het voornaamste is dat je zo ofwel 8 of 4 zijdes hebt die je achtereenvolgens als schoon in kan zetten. Je begint met de eerste kant en daarna draai je de in vieren gevouwen doek om voor een tweede schone kant. Vervolgens vouw je de dubbelgevouwen doek open en weer andersom dubbel en heb je wederom 2 verse zijdes aan de buitenkant... Als je doek twee dezelfde zijdes heeft met dezelfde lus-lengte, dan kun je dit voor de andere kant van de doek nog eens herhalen voor zijde 5 t/m 8. Als je doek wel 2 verschillende vezels heeft, dan gebruik je op dat moment bewust de langere of de kortere lus (al naar gelang het gebruik) en blijft het bij dit gebruik bij die eerste 4 zijdes.
Uiteraard kun je met een doek van 40x60 hetzelfde doen. Het enige verschil is dat je "kwarten" steeds rechthoekig zijn i.p.v. vierkant (20 x 30 dus i.p.v. 20 x 20), maar ik zie hier de toegevoegde waarde niet van. Maar ieder zijn ding.

Overigens vind ik dat er tegenwoordig wel wat fijnere doeken dan de Peluches Verdes / Biancos te krijgen zijn, zoals bijvoorbeeld van Microfiber Madness en The Rag Company. De Monello's worden nog veel aangeraden door mensen die nog geen kennis hebben gemaakt met de nieuwere generatie doeken. De Peluches zijn prima doeken, maar als je er bijvoorbeeld een RagCo Eagle naast houdt, dan is dat toch wel een andere beleving ;)
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Jansen
Ik heb heel veel doeken gehad maar nu gebruik ik bijna alleen nog maar edgeless doeken met gesloten lus. Deze zijn veel vriendelijker voor je lak mocht ie gevoelig zijn.
Ik denk dan aan Gyeon of Nanolex.
 
Doeken zijn ook iets persoonlijks en komt dus vooral neer op voorkeur. (Bij vrijwel alles)

@The Joy Of Detailing - Dus eigenlijk heeft je ''waarom'' niet met de vorm van de doek te maken, maar met de verschillende in vezels/zijdes. De reden waarom ik een ''grotere'' doek fijner vind is omdat hij simpelweg groter is; Meer doek, niet omdat hij toevallig een rechthoek-vorm heeft. ;) Dat dan de doek niet vierkant is na het opvouwen, dat maakt toch geen verschil.

Ik neem je advies wel mee. Ik had namelijk een hele lading Peluche's (Verde/Bianco) omdat ik veel auto's deed en deze bevielen altijd prima, dus heb daarnaast niet echt veel andere doeken kunnen/willen testen. Inmiddels ben ik er een heleboel kwijt (waarschijnlijk een grote tas met gebruikte doeken bij een klus laten staan o.i.d) en heb dus op planning staan om nieuwe doeken aan te schaffen voor de zomerprep.

Ik zie dat The Rag Company veelal lekker fluffy doeken heeft, maar dit is voornamelijk omdat we twee zijdes zijn met lange vezels en ik vermoed wat meer g/m2. (Eagle/EverestMinx/Pluffe/ect) De goedkopere dual pile's lijken mij qua prijs, randloos design en lange+kortel vezels ook wel mooi in vergelijking met de Peluche's. (Zo heb je toch de keuze om de vezels meer of minder te laten snijden in je producten)

Hopelijk heb je tijd en zin om dit in een privebericht wat toe te lichten? ;)
 
Ik kan dat ook wel beamen, ik heb zelf de creature doeken (gebruik ik steeds om een bestelling aan te vullen) en die zijn erg lekker. Super zacht en vol aan één kant, kort aan de andere kant.