• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer polijsten

Nou hier komt het…
Nadat ik de auto heb gewassen ben ik Begonnen met kleien van de voor kan van de auto. Daarna auto afgenomen met https://www.carclean.com/nl/gyeon-q-m-prep.html .Toen begonnen met polijsten
Begonnen met een gele pad en https://www.carclean.com/nl/monello-raffini-veloce-premium-compound.html met 5 kleine erwt op de pad deze een beetje verdeeld op de motorkap en ben begonnen op stand 1 om het uit te smeren daarna overgegaan naar stam 5 met iets meer druk. Daarna afgeveegd met prep. Dan de volgende pad genomen oranje met https://www.carclean.com/nl/raffini-mezzo-polish.html op de zelfde werkwijze tussen het veranderen van de standen even afgeveegd met prep.
Tot de laatste pad de witte met https://www.carclean.com/nl/monello-raffini-finale-finishing-polish.html.
Voor de finishing touch heb ik de auto gespoten met https://www.carclean.com/nl/kenotek-showroom-shine-1000ml.html en weer afgenomen. Dit in het kort hoe ik het heb gedaan.
Hoor graag jullie reacties wat goed ging en en wat beter moet
 
Misschien eerst nog even wat inlezen over het polijsten. Een korte samenvatting:
- Niet klakkeloos een riedeltje van grof / middel / fijn polijstpad + pasta afwerken
- Testspot maken - licht beginnen, opbouwen tot geschikte combi / aantal herhalingen is bepaald
- Tussendoor steeds goed afnemen / ontvetten en met goede verlichting eerst het resultaat beoordelen en dan beoordelen wat de volgende stap gaat worden
Van wat ik zo lees heb je deze 3 dingen dus feitelijk allemaal niet goed gedaan... Je hebt tussendoor wel ontvet, maar over het beoordelen van het resultaat en daarop je plan trekken lees ik niets (en als je achteraf tot de conclusie komt dat je niet voldoende correctie behaald hebt, dan heb je dat dus ook niet gedaan)

Voor de rest kunnen wij qua armsnelheid, druk en bijv. "pad stall" zo niets beoordelen.

Maar polijsten is doen, proberen, ervaren, oefenen, verbeteren.... Verwacht de eerste keer geen 100% resultaat, maar het zal wel iedere volgende keer weer een beetje beter gaan ;)

Ik zou ook een betere bescherming ovewegen dan alleen de Kenotek Showroom Shine. Dit is alleen een detailspray, bedoeld om lichte vlekken te verwijderen e.d., maar biedt feitelijk geen bescherming. Daarvoor zul je toch echt een wax of sealant of tenminste een spray-wax moeten gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Jer
126499ae-1c13-482b-a7c4-316c4a1c7a38.jpg

En na het polijsten
34EE8843-10A3-4944-BC5D-D43CA9351AAA.jpg
 
Mooi resultaat na het polijsten van de schade toch? Het is geen hogere wiskunde maar gewoon proberen..... Stap voor stap goed bekijken. En zoals hierboven al is gezegd een betere bescherming erop. Je hebt Collinite 845 las ik? Prima spul hoor! Heel dun opbrengen,je gebruikt vlug teveel.
 
  • Leuk
Reactions: Jer
Mooi resultaat na het polijsten van de schade toch? Het is geen hogere wiskunde maar gewoon proberen..... Stap voor stap goed bekijken. En zoals hierboven al is gezegd een betere bescherming erop. Je hebt Collinite 845 las ik? Prima spul hoor! Heel dun opbrengen,je gebruikt vlug teveel.
Klopt dat was schade maar daar lukte het wel om de krassen weg te krijgen.
 
Waarom een raar verhaal??? Misschien is de ruimte niet van mij maar mocht ik er gebruik van maken.
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Die schade heb je netjes gekregen.

Betreft je motorkap. Naast al het boven genoemde, mis ik ook de informatie mbt het aantal hits en passes wat je hebt toegepast met bijvoorbeeld monello geel + veloce.
 
  • Leuk
Reactions: Jer
Die schade heb je netjes gekregen.

Betreft je motorkap. Naast al het boven genoemde, mis ik ook de informatie mbt het aantal hits en passes wat je hebt toegepast met bijvoorbeeld monello geel + veloce.

Blijkbaar ben ik daar de mist in gegaan want ik heb alles maar een keer gedaan.
 
  • Leuk
Reactions: Tomsel
Die motorkap heeft wel een verleden gehad zeg! Je hebt de krassen wel afgerond, maar zeker niet verwijderd. Gezien je werkwijze valt er nog wel wat winst te behalen, dus lekker doorgaan!

Na een stap (zeker bij de groffe correctie-stappen) gebruik je dus de spray om het resultaat goed te kunnen beoordelen. Is het nog niet goed genoeg, dan herhalen. Wanneer je de gewenste/haalbare correctie voor elkaar hebt gekregen, kun je pas gaan afwerken met oranje/wit.

Zeker bij dergelijke krassen moet je wel realistisch blijven en geen perfectie willen najagen, want het houdt letterlijk een keer op. Er zitten diepe tussen zo te zien. Aangezien je in een mooie ruimte staat: heb je een lakdiktemeter in de buurt? Dat kan wat meer richting geven hoe ver je kunt blijven gaan.

Succes!
 
  • Leuk
Reactions: Tomsel
Die motorkap heeft wel een verleden gehad zeg! Je hebt de krassen wel afgerond, maar zeker niet verwijderd. Gezien je werkwijze valt er nog wel wat winst te behalen, dus lekker doorgaan!

Na een stap (zeker bij de groffe correctie-stappen) gebruik je dus de spray om het resultaat goed te kunnen beoordelen. Is het nog niet goed genoeg, dan herhalen. Wanneer je de gewenste/haalbare correctie voor elkaar hebt gekregen, kun je pas gaan afwerken met oranje/wit.

Zeker bij dergelijke krassen moet je wel realistisch blijven en geen perfectie willen najagen, want het houdt letterlijk een keer op. Er zitten diepe tussen zo te zien. Aangezien je in een mooie ruimte staat: heb je een lakdiktemeter in de buurt? Dat kan wat meer richting geven hoe ver je kunt blijven gaan.

Succes!

Dank je wel. We gaan het binnenkort weer proberen. Misschien was ik ook een beetje gehaast en hiervoor moet je gewoon je tijd nemen. Lakdiktemeter hebben ze zeker wel zal ze vragen deze de volgende keer voor mij klaar te leggen. Ok ben zeker blij hoe de bumper eruit is komen te zien. Voor de eerste keer vind ik het redelijk gelukt.
 
  • Leuk
Reactions: PizzaPieter en RoCo
Lakdiktemeter hebben ze zeker wel zal ze vragen deze de volgende keer voor mij klaar te leggen.
Lees je ook even in over de opbouw van laklagen. Meten = weten maar dan moet je wel weten wat je meet.
98% van die lakdiktemeters meten de totale lakdikte inclusief grondlak, kleurlak en blanke lak enz.
Als je een waarde krijgt van bijvoorbeeld 120 micron dan zit daar wellicht maar 10 micron werkruimte in.

Het geeft wel een hele mooie indicatie hoe hard je inteert op je lak.
Wat hierboven ook al werd gezegd, je gaat het niet 100% krasvrij krijgen. De moeilijkheid is weten waar je moet stoppen, zeker als je nog langere tijd wil genieten van je huidige laklaag.
 
  • Leuk
Reactions: Jer en Heijneker
Lees je ook even in over de opbouw van laklagen. Meten = weten maar dan moet je wel weten wat je meet.
98% van die lakdiktemeters meten de totale lakdikte inclusief grondlak, kleurlak en blanke lak enz.
Als je een waarde krijgt van bijvoorbeeld 120 micron dan zit daar wellicht maar 10 micron werkruimte in.

Het geeft wel een hele mooie indicatie hoe hard je inteert op je lak.
Wat hierboven ook al werd gezegd, je gaat het niet 100% krasvrij krijgen. De moeilijkheid is weten waar je moet stoppen, zeker als je nog langere tijd wil genieten van je huidige laklaag.

De volgende keer als ik weer ga polijsten heb ik een lakdiktemeter. Leggen ze voor mij klaar.