• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer polijsten

Jer

Detailing trainee
22 dec 2021
22
45
Goedemiddag poetser en schoonmaak vrienden. Ik wil dit weekend voor de eersten keer een auto gaan polijsten
En wil even checken als ik alles in huis heb om het ook werkelijk te doen.
1. Auto wassen 2 emmer systeem
2 drogen
3 kleien
4 afspoelen
5 drogen.
Tot hier kan ik mezelf denk ik wel redden maar dan:??
Ik heb deze aangeschaft https://www.carclean.com/nl/monello-lda1000-dual-action-polisher-basic-kit.html
Heb ik nog wat nodig zona wat en wat zijn hiervoor de stappen.


Hier zijn de foto’s van de auto
 

Bijlagen

  • 5C28E34E-17BD-47B3-87A6-84987C66E1F0.jpeg
    5C28E34E-17BD-47B3-87A6-84987C66E1F0.jpeg
    101,6 KB · Weergaven: 192
Voor het reinigen kan het nodig zijn om teer te verwijderen; grote kans dat dat aanwezig is op de lak. Hetzelfde geldt voor 'ontijzeren'. Beiden adviseert men om te doen vóór het kleien.

Verder is een inspectiespray/reinigingsspray nog nodig om jezelf zeker te stellen van een goed resultaat. Gyeon Prep of Nanolex Ex zijn hiervoor populair.
 
Ik zie geen mezzo in de starterskit die je hebt aangeschaft, en wat extra pads en doeken zouden ook wel van pas komen denk ik. Zou ook fijn zijn als je een beschermlaag aanbrengt na het polijsten ;)
 
-Auto drogen voor het kleien is niet nodig. Je sprayt hem toch weer in met claylube
-ijzerdeeltjes verwijderen met bijv non ferro voor het kleien
-Inderdaad wat extra pads en doeken.
-inspectiespray/ontvetter, vind zelf de Nanolex ex erg fijn.
-en een beschermlaagje in de vorm van een wax o.i.d. Het is namelijk wel fijn je harde werken ook nog een beetje te beschermen.
 
Doeken genoeg denk ik
Collinite Liquid Insulator Wax 845 al een keer eerder gekocht en deze wil ik gebruiken.
Ik zie geen mezzo in de starterskit die je hebt aangeschaft, en wat extra pads en doeken zouden ook wel van pas komen denk ik. Zou ook fijn zijn als je een beschermlaag aanbrengt na het polijsten ;)
Collinite Liquid Insulator Wax 845 heb ik
 
-Auto drogen voor het kleien is niet nodig. Je sprayt hem toch weer in met claylube
-ijzerdeeltjes verwijderen met bijv non ferro voor het kleien
-Inderdaad wat extra pads en doeken.
-inspectiespray/ontvetter, vind zelf de Nanolex ex erg fijn.
-en een beschermlaagje in de vorm van een wax o.i.d. Het is namelijk wel fijn je harde werken ook nog een beetje te beschermen.
Ervan uitgaande dat ts met normaal kraan water werkt is het wel verstandig te drogen. Zo voorkom je hinderlijke kalk vlekken.
 
Dus als ik het goed begrijp voor het polijsten nadat ik klaar bent met wassen en kleinen en drogen.
1 fijn met fijne pad geel
Doek rest pasta weghalen
En dan de mezzo met de witte pad
Klopt dit
 
De gele pad is "grof" (hard) en wordt in de regel ook gebruikt met grof polijstmiddel (Veloce). Omdat die grof is kan die zijn eigen sporen achterlaten die je weer moet afwerken met een minder grof polijstmiddel.

Bij sommige lakken is een fijn middel daarvoor al genoeg, maar bij andere moet je er nog een stap tussen doen. Voor die tussenstap kun je dus Mezzo gebruiken, op een oranje pad. Zo ga je dus van:

Veloce op geel

Naar

Mezzo op oranje

Naar

Finale op wit

Bij elke stap neem je het residu af en gebruik je de ontvetter/inspectiespray om je resultaat te bekijken.
 
De gele pad is "grof" (hard) en wordt in de regel ook gebruikt met grof polijstmiddel (Veloce). Omdat die grof is kan die zijn eigen sporen achterlaten die je weer moet afwerken met een minder grof polijstmiddel.

Bij sommige lakken is een fijn middel daarvoor al genoeg, maar bij andere moet je er nog een stap tussen doen. Voor die tussenstap kun je dus Mezzo gebruiken, op een oranje pad. Zo ga je dus van:

Veloce op geel

Naar

Mezzo op oranje

Naar

Finale op wit

Bij elke stap neem je het residu af en gebruik je de ontvetter/inspectiespray om je resultaat te bekijken.

Mooi
 
De gele pad is "grof" (hard) en wordt in de regel ook gebruikt met grof polijstmiddel (Veloce). Omdat die grof is kan die zijn eigen sporen achterlaten die je weer moet afwerken met een minder grof polijstmiddel.

Bij sommige lakken is een fijn middel daarvoor al genoeg, maar bij andere moet je er nog een stap tussen doen. Voor die tussenstap kun je dus Mezzo gebruiken, op een oranje pad. Zo ga je dus van:

Veloce op geel

Naar

Mezzo op oranje

Naar

Finale op wit

Bij elke stap neem je het residu af en gebruik je de ontvetter/inspectiespray om je resultaat te bekijken.

Welke kan ik voor de koplampen kunnen gebruiken?
 
image-2021-12-24-19:53:01-233.jpg

Vandaag mijn stoute schoenen aangedaan en begonnen met polijsten. Het resultaat vind ik niet slecht maar ik zie dat de krasjes op de motorkap niet allemaal zijn verdwenen toch iets verkeerd gedaan.
 
Misschien eerst nog even wat inlezen over het polijsten. Een korte samenvatting:
- Niet klakkeloos een riedeltje van grof / middel / fijn polijstpad + pasta afwerken
- Testspot maken - licht beginnen, opbouwen tot geschikte combi / aantal herhalingen is bepaald
- Tussendoor steeds goed afnemen / ontvetten en met goede verlichting eerst het resultaat beoordelen en dan beoordelen wat de volgende stap gaat worden

Je zal niet gauw te weinig druk zetten. Eerder te veel ;) Meer druk zetten zou kunnen resulteren in een stilstaande pad (en dus geen correctie meer). Om dit in de gaten te houden zou je een streep op de backing plate kunnen zetten.
Als er aan je techniek iets zou schelen, dan is er eerder kans dat je armsnelheid te hoog is - deze moet echt traag zijn
 
  • Leuk
Reactions: bros en Jer
Graag zo precies mogelijk omschrijven wat je gedaan hebt. Nu is het ons niet duidelijk wat je gedaan hebt: één setje grof, of drie stappen, kort, lang, veel polijstmiddel, weinig.....zoveel variabelen, zoveel mogelijkheden....